Gå till innehåll

Drivmedel.


Gäst t80t80

Rekommendera Poster

Frågan är om det är nån ide att byta motor över huvud taget av enbart ekonomiska stjäl.

Har man inte tänkt o använda TGB:n till nåt mer än att bara leka i skogen nån gång då o då så tar det många år innan man har kört ihop dom pengarna som ett motorbyte kostar.

En TGB som är personbilsreggad är ju billig att äga i resten. Skattefri o billig försäkring.

Nöjen brukar inte vara gratis, bara o inse. Bara o tanka bensin o se glad utPDT_Armataz_02_03.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, strunta i nödlösningen som sitter i TGB:n Fundera på varför den drar så inåt H... med bensin. Titta på motorn som sitter i 164:orna och jämnför med andra 3 Liters motorer, sej sen om B-30:an fortfarande passar i TGB:n. Jovisst, militärer behöver liksom inte tänka på soppaförbrukningen i fredstid. Nån var det som blev eldad rejält i arselet på 70:talet, JÄEÄE VAFAAAN SLÄNG DIT TVÅ CYLINDRAR BARA, o sätt dom i serieproduktion...PDT_Armataz_02_12.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är väl bara att kolla på dagens motorer till Volvo. Är ju mer eller mindre samma motor fast med 4, 5 och 6 cylindrar.

Om man tänker på att en 11: väger 2,4 ton tom, den har luftmotstånd som en halv ladugård och sedan portalaxlar med stora hjul så tycker jag det är ganska bra att man kan köra den på under 2 lit/mil i lite lagom landsvägsfart.

Vad drar till exempel en XC90 med 6:a?

 

Men fortfarande känns det lite onödigt att ens prata om bensinförbrukningen i den typ av fordon vi kör omkring med.

Oroar man sig över förbrukningen så ska man nog inte köra TGB. Då kanske en KIA Picanto är ett bättre alternativ. Tror till o med den går snabbare o lite tystare oxå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller soppaförbrukningen så drar min 13-bil ca 2,5 liter milen på landsväg om man kör på gällande hastighetsbegränsning, dvs oftast 90 eller 110 km/h.

 

 

 

Vad är det då vi flyttar och som tar energin i anspråk?

 

 

 

Jo, 3,5 ton terrängbil. 6 st däck med lågt lufttryck 4 st med 0.7 och 2 st a 1.1. En kaross som är allt annat än strömlinjeformad, närmast vertikal front stjäl mycket energi i farter över 50 km/h pga turbulens. Tillkommer på detta inre friktion i fördelningslåda, axelväxlar och portalväxlar som inte finns på en vanlig bil.

 

 

 

Tycker att bensinförbrukningen är högst rimlig med detta i beaktande. Att en B30 drar mycket bensin är ett irrelevant påstående om man inte jämför det arbete som den utför. Jämför vilken förgasarmotor i vilken personbil och dess vikt, luftmotstånd och marschhastighet som helst med en B30 i tex TGB13. Man kommer då att finna samma förhållande per uträttat arbete.

 

 

 

// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TGB:ns portalaxlar vågar jag säga med stor säkerhet drar ca: 1 !!! dl/mil.. Ok det är en TGB, bara för det så släpper jag till 1,5 dl/mil, men då har han fått mens eller upplever en väldigt dålig dag.  Uppmätt på andra portalaxlar.... ej TGB.. Sen finns det många fler faktorer än ovan nämnda som spelar in..  Sej kör på 95 oktan så ökar förbrukningen rejält.... ...... .....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Eftersom jag tycker det är lite mycket gnäll på dig, T80, så måste jag be dig att fundera på vad du

1. kör för bil

2. VARFÖR du gör det och

3. i vilket sällskap du rör dig, det vill säga här, ett entusiastforum för bilmodellen du gnäller över

 

Fundera över detta:

Det var kallt krig, militären hade till uppgift att försvara Sverige mot en eventuell inkräktare. Eran var 60-talet och det är alltså 40 år sen. Tekniken hade gått framåt, men elektronik var nåt som knappt existerade utanför universitet, större företag och myndigheter. Militären skulle moderniseras och förses med personal- och lastbärande fordon som i små, effektiva enheter skulle snabbt kunna ta sig fram på väg i kombination med oberoende av väg. Fordonen skulle vara ENKLA, PÅLITLIGA och gå att lasta MYCKET i förhållande till sin storlek.

 

Volvo kunde åta sig att utveckla det som militären frågade efter. Man använde det som redan producerades och utvecklade robusta grejor till det som inte fanns. B30 var från början en marinmotor som plötsligen plockades fram för att göra en lyxigare bil av 140-serien. I förhållande till sin egenvikt var B30 en stark maskin.

 

Fundera över vad en diesel på 117 hästar med så bred 200 Nm vridmomentkurva hade vägt på 60-talet.

 

Vad prioriterade militären? Hög lastförmåga. En diesel hade varit tyngre och krävt andra, klumpigare utväxlingar för att ta hand om högre vrid på lägre varvtal, hela bilen hade sprungit iväg lätt 200 kg till i tjänstevikt. Det vill säga 2 fullutrustade soldater.

 

Militären hade på den tiden helt andra resurser för sina övningar och bränslet är väl fråga om det kostade en så stor kund några större summor. Bensin beter sig som bensin antingen det är varmt eller radikalt kallt, bilmodellen passade hela sverige utan några modifieringar. Den passade militärens behov.

 

Överväg alla dessa faktorer och tycker du fortfarande att din bil är radikalt felkonstruerad bör du nog fundera på valet av fordon. Du har inte presenterat särskilt starka bevis för att du har behov av nåt terrängfordon som bruksbil. Gör hur du vill med ditt bilinnehav eller motoralternativ i TGB:n, men sluta gnäll.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag instämmer också. Bilarna är för mig en hobby och ett intresse så då spelar inte bränsleförbrukningen någon större roll. Men visst hade de vart fint om de de drog mindre men jag bryr mig inte om den nuvarande förbrukningen heller.

 

Mvh Ronny
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör man TGB11-20 så har man råd att slanta upp nöjeskörnings pengar  PDT_Armataz_02_44.gif

 

Jag kör Cherokee -94 till o från jobb och den fan sörplar i sig 1,6L/mil med 95 oktan med E85 så suger den i sig 1,4L/mil......och jag kör i stort alltid på E 85 med den....
Hasse2008-02-26 19:03:51
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst clas1113

En bra beskrivning Erik! Håller med dig till 100%.

Min dieselkonvertering kommer aldrig att betala sig men jag har i dagsläget 4st tgb:s och det är mitt stora mitt stora nöje att klura ut lösningar på problemen som uppstår. Samt att själv kunna framställa ett bränsle till ett av fordonen som miljöprofil för att få tyst på "gnällare".

Tycker att det är värt varenda droppe bensin dom drar  om man väger in känslan att köra dessa för sin tid tekniska underverk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på storleken på våra fordon så tycker jag att 2 L/mil inte är så mycket ändå.En 11:a väger ju ändå 2,4 ton.Lägg sedan till dom stora grovmönstrade däcken.Så T80,du ska nog inte klaga. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många gånger har man inte fått frågan: "Den drar mycket bensin, den där va´?". Jag brukar svara "tillräckligt för att den ska gå bra.."

 

Ibland är folk helt uppslukade av mantrat "låg bränsleförbrukning", och det kan väl vara bra ur miljösynpunkt. Även den som köper ny bruksbil för 200-300 tkr är ibland noga med att påtala hur snålt nya bilen går. Att bränslebesparingen tack vare modernare teknik är en liten post jämfört med den hejdlösa värdeminskningen är det inte många som vill tänka på.
Fredrik2008-02-26 19:33:18
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst clas1113

Jag pressar rapsolja själv som jag använder till mina maskiner.

Men i dagsläget är ekonomin dålig i detta.

Tror det vänder om ca ett år då vi ligger med ett bränslepris runt 20kr/litern.

 

clas11132008-02-26 21:14:40

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Tommy Westman

Äntligen Erik... Jag kör tgb 11:an med glädje, dels för att den är historiskt intressant som Volvos sista? riktiga terrängbil. Dels ger den mig ett välbefinnande med sin driftsäkerhet och enkla tekniska lösningar fria från all elektronik och trolldom. Att jag sen använder den i jobbet då jag inte behöver betala soppan gör nog ingen skillnad. Samma sak när jag kravlar iväg med 206:an, då är det endera i jobbet eller för att varva ner kroppen och känna mig pånyttfödd igen. Om inte t80 vet om det så sitter det en Granada V6 bensinare i 206:an sörplandes MYCKET bensin. Egentligen är det inte några bruksfordon vi pysslar med utan veteranare och milstolpar i svensk försvarshistoria. Min gamla Commodore från 70 drar säkert runt 1,2-1,5 liter per mil den med... För att återknyta till 11:an så skulle jag aldrig heller byta ut B-30 spisen och gå miste om sången från de sex cylindrarna inbäddade i svenskt gjutjärn med ett överdrag av plåt och aluzink. Alltsammans uppskissat med vinkelhake. Sammanfattning, Skilj på entusiast och bruksfordon så blir livet enklare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj vilka fina svar, jag kan nog inte göra så mycket annat än att hålla med, vilket jag egenterligen också gör innerst inne, TGB:n är ett mycket älskvärd stycke Gbil som har sina brister, ett av dom är just B-30 motorn, den andra svaga länken tänker jag inte ens nämna för den hör inte ens hit, skulle tippa på att just 24 v systemet har räddat en hel del 11:or från att bli urslitna B-30:an och många andra ombyggnationer. Skulle aldrig falla mej in att se den som en veteran putsbil. Utan som en bruksbil som inte används varje dag passar mycket bättre, vill heller inte agera museum åt den, den ska f-n göra rätt för sej i största möjliga utsträckning. Idealet skulle vara en lillvalp satt på portalaxlar med 12 v system, måste finnas dom som håller med där, nu menar jag inte för att fylla militärens behov, det finns ju en del ombyggda, vet då inte om dom är reggade, vilket är en viktig fråga. Skulle jag hitta en sån reggad och besiktad så skulle jag byta rakt av. Sen sätta B-20:in på E-85 diet. så den fick plågas litePDT_Armataz_02_07.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min har både motor och fartprestandar till mer än vad man har nerver till och trots det inte kostar den inte våldsamt att driva fram mer än den  så hutlösa dieselfordonskatten, men snart är den skattebefriad.

Vad betalar du?

 

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min har både motor och fartprestandar till mer än vad man har nerver till och trots det inte kostar den inte våldsamt att driva fram mer än den  så hutlösa dieselfordonskatten' date=' men snart är den skattebefriad.

Vad betalar du?

 

 

 
[/quote']

 

Om jag förstod det rätt så har du en lillvalp på portaler, och med disel!!??

reggad och besiktad, har du det så betalar jag ingenting, det får bli ett jämnt byte, nog vet jag vad man kan få för en TGB 11:a som dessutom redan är skattebefriad. Är den i gott skick så kör till.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En passande bensinmotor på TGB, skulle vara crysler 2,4 vilken har ett vrid på 224 nm vid 4200 v/m och 85% av det vridet på 2000 v/m.!!!!!PDT_Armataz_02_28.gif Det är en motor som är 600!!!! kubik mindre förklarar väll en del om (inte allt) om B-30:s totala felplacering kanske man ska säga i stället, vilket blir mer rätt. Jag menar inte att det är en dålig motor, men den har inget att göra i en TGB:11

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...