Gå till innehåll

Registreringsbesiktade idag


Gäst Kilen

Rekommendera Poster

Gäst heltom

En fråga:

Måste man registrera TGB 11án som lätt lastbil? Jag menar att om man i stället registrerar den som personbil bör allt snack om 170 cm långt lastutrymme vara onödigt - eller?

Om den registreras som personbil borde det inte inte heller vara något problem med att ha sex passagerarplatser(fem av dem i bak), eller?

 

Faller mitt resonemang på någon annan regel som jag inte känner till?

 

Vad gäller skattebefrielsen gäller den väl oavsett om bilen är en personbil, eller en lätt lastbil?

 

Att jag frågar beror på att jag försöker hitta en väg att få ha lika många passagerare som man fick ha innan de nya reglerna infördes den 4 februari.

 

/Thomas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Antagligen skulle den gått att registrera som personbil från första början och kanske skulle det gått registrera om den till för bara några år sen, men det VERKAR som om det inte längre går att byta fordonsklass (tex från lastbil till personbil, eller buss till personbil som jag sett några stycken till salu som husbilar) utan att samtidigt registrera fordonet som ÅRETS MODELL. Jag provade för ett par år sen att registrera min 1313 som tung personbil, med lätt huvudskakning från besiktningsingenjören. "OK, men då blir det en 2006:a". Och det var ju bara att glömma att få den godkänd enligt moderna krav på krocksäkerhet och avgaskrav bland mycket annat... Men det tål att KOLLA vad som egentligen gäller, för att EN person råkat ut för EN besiktningsman innebär inte att nånting är omöjligt. Innan jag gav mig på försöket ringde jag till bilprovningens tekniska kontor och de sa att "det blir nog svårt, men det är upp till besiktningsmannen att bedöma om fordonet är avsett I FÖRSTA HAND för personbefordran".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst mw57..

Angående detta med antal passagerare så verkar det vara den nya typen av skrivning i regbeviset som vållar huvudbry. När jag besiktade motorcykeln i Maj påtalade jag detta med antal passagerare i ett fordon. Fick ett bra och detaljerat utlägg som löd enligt följande: Om fordonet är registrerat som ex. buss står antal passagerare exkl. förare i rutan för "antal passagerare", beroende på att förare och passagerare vistas i samma utrymme. Om fordonet är registrerat som lastbil står i rutan för "antal passagerare" det antal passagerare som kan färdas i den fast monterade och från lastutrymmet avskilda hytten. Uppgifter om ev. passagerare i lastutrymmet står numer i tilläggsbladet. Så enligt detta får fortfarande TGB 11 ha 5+1 passagerare. Man har antagligen ändrat till detta skrivsätt beroende på att det finns fordon med "alternativa karosserier" som är godkända att ha olika antal passagerare i. Det samma gäller det i tråden omnämnda "valpdraget". Står det under kopplingsanordning att fordonet har krok så är det en koppling som är godkänd att dra släp med endast viktbegränsning. Står det däremot på tilläggsblad eller under övriga upplysningar så är det oftast en bogserkrok/bogseranordning. Skillnaden mellan bogserkrok och krok kan besiktningen på min fråga inte själva klargöra. Min tolkning av skillnaden är att en bogserkrok inte är vridbar medans en krok som är vridbar står under kopplingsanordning i reg.beviset.

Ha en trevlig MIDSOMMAR

Mikael Winberg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst heltom

Tack för intressanta inlägg om antal passagerare.

Det blir reg.besiktning om ett par veckor och då hoppas på det bästa...

Det finns några saker att åtgärda före besiktningen, men idag får man t ex inte byta drivaxeldamask. Det är helt förbjudet att arbeta med sådant idag, har jag just fått höra.

Ha en trevlig midsommarafton! (det är idag).

/Thomas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Gäst heltom

I torsdags blev "Elvan" reg- och kontrollbesiktigad. Det tog mindre än 30 min. Även jag fick inskrivet 1 passagerare, men med denna text under "Tilläggsinformation": LASTUTRYMMET AVDELAT, FRÄMRE DEL, (1,30 M) FÖRSETT

MED SITTPLATSER. BAKRE DEL TOMT SKÅP.

Besiktningsmannen sade att det måste finnas ett minst 170 c m långt lastutrymme bakom sätena för att sessa säten skall bli inräknade i "antal passagerare". 

Ett tips är att komplettera med två lastöglor i befintliga hål på vänster och höger sida om det bakersta sätet. Då blir det inkl de öglor som finns som standard(i bakre hörnen och på golvet innanför sidodörrarna), 6 st lastöglor. Besiktningsmannen räknade öglorna och mätte avståndet mellan dem...

Besiktningsmannen valde tyvärr reg.skyltar med standardformat. Det var inte bra, men jag ringde Vägverkets kundtjänst idag. De sade att C303 är godkända för "liten skylt" och de ändrade skyltuppgifterna för min bil och lade även in en beställning. Det kostar mig 120 kr, men det är det värt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 years later...

Ja då har jag också räddat en tgb - RaTgb1113B. Regbesiktade idag utan problem. Dock blev det "får endast användas till bogsering på dragkroken". Tyvär kunde ju då inte bilprovningens dator få nått reg.nummer på en gång från trafikverkets dator. Och således måste jag kontrollbesikta vid ett senare tillfälle. Lite tråkigt men man får väl ta det som det kommer. Ska bli intressant att se registreringsbeviset när det kommer. Vägde in på 2500kg iaf. Trevlig besiktingspersonal var det i alla fall.

 

//Fjello

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grattis :) .

Tråkigt med draget. Men jag kan berätta att vad man bogserar eller drar är väldigt diffust

Jag hade bogseringsanordning som drag på min valp, En avtagbar och vändbar historia, med kula på en sida och pinne/sprint 180 grader emot, väldigt hemma byggd av tidigare ägare.

När jag drog ner min båt på vagn ca 3 tons vikt på sprinten bakom valpen, och polisen kollade mej, så var det surrningen av lasten, alltså båten de var intresserad av. och de frågade vad jag var på väg och gjorde, jag hade 40 mils körning minst, då jag sa att jag bogserade ner min båt, kikade de på min bogseringsanordning och sa just de orden, ja vad och hur man bogserar är väldigt diffust, så fick jag åka vidare :P

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Ska regbesiktiga min 1314 nästa måndag till tung Lb. kommer att bli 1 passagerare +förare. Dragkroken blir en bogseranordning.

Det är inte bilbesiktningens fel att reglerna ändras, transportstyrelsen bestämmer och övriga har bara att rätta sig, reglerna ändras då och då och på identiska fordon så blir det då olika utfall vid olika tillfällen(datum). Ganska förvirrande för oss oinvigda eller hur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...