Gäst volvo_viking Postad 16 Maj , 2008 Rapport Share Postad 16 Maj , 2008 Det är för att lastvolym är prioriterat. Om du tittar på många tungdragare, entrepenadbilar och specialekipage är de normalbyggda (vilket idag borde kallas onormalbyggda). Scania har slutat tillverka normalbyggt. Förresten: Det jag gillade med bussen på Island var framför allt att den hade separat fördelningslåda. Då hade ju vilken Scania-automat som helst passat. Vad gäller negativa saker: *För framtung *Svårt/dyrt att hitta reservdelar, speciellt till automatlådan. *Oskyddat parallellstag. *Navreduktionen är känslig för smuts. *Mycket krångel och reparationer. *Känsligt elsystem (speciellt till automatlådan). *Jobbigt hjulsystem. *Dålig verkningsgrad (automat, navreduktion, stor motor). *Hög utväxling volvo_viking2008-05-16 19:09:43 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Chrille Postad 16 Maj , 2008 Rapport Share Postad 16 Maj , 2008 Det är för att lastvolym är prioriterat. Om du tittar på många tungdragare' date=' entrepenadbilar och specialekipage är de normalbyggda (vilket idag borde kallas onormalbyggda). Scania har slutat tillverka normalbyggt. Förresten: Det jag gillade med bussen på Island var framför allt att den hade separat fördelningslåda. Då hade ju vilken Scania-automat som helst passat. Vad gäller negativa saker: *För framtung *Svårt/dyrt att hitta reservdelar, speciellt till automatlådan. *Oskyddat parallellstag. *Navreduktionen är känslig för smuts. *Mycket krångel och reparationer. *Känsligt elsystem (speciellt till automatlådan). *Jobbigt hjulsystem. *Dålig verkningsgrad (automat, navreduktion, stor motor). *Hög utväxling [/quote'] Tänkte skriva och dementera men vem orkar, det är ju fredag. Kul att du är nöjd med din Viking iaf! Får du chansen att faktiskt köra en 30 eller 40ia så ta den, jag är rätt så säker på att du kommer revidera ditt tycke efter det. MVH ChrilleChrille2008-05-16 19:35:02 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 16 Maj , 2008 Rapport Share Postad 16 Maj , 2008 Det är bra att det framkommer åsikter från de som har erfarenheter av TGB30 som skogsvilsen frågar om, liksom jämförelser med andra fordon i liknande vikt- och storleksklasser. Som ADMIN och därmed tyngre än en TGB40 här på forumet så flikar jag bara in en snabbis att jag tycker vi har en saklig debatt och trevlig stämning här Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst SBA111 Postad 16 Maj , 2008 Rapport Share Postad 16 Maj , 2008 Jag tycker också att normalbyggda bilar är roligare att köra. Dom kallades torpedbyggda på min tid på Scania. Typ om man ska åka mellan två träd med liten marginal, det är liksom lättare at "sikta" med en torpednos. Elsystemet kring växellådan har sina svagheter, det sitter en brytare på gasreglaget som det kommer fukt i, då går det inte att växla i FD-lådan alt. blir huvudlådan slö. Jag har satt en kontrollampa mellan tråd 536 och 503 (+24V) för att ha koll på gaspedalbrytaren. Vänd gaspedalbrytaren med kabeln neråt istället för uppåt så blir det mindre risk för fukt. Lite WD40 är också bra. Skarvkontakterna på ledningarna till magnetventilerna kan ge avbrott. Typfelet i styrenheten för växellådan är spruckna lödningar på kraft-kretskortet, man kan hitta dom utan elektronikkunskap, förstoringsglas och tålamod är det som gäller. Det är inga "rocket science" grejor, felen i elsystemet är rätt enkla och billiga att fixa. Annars köpte jag mest min 30ia för att ha nåt litet smidigt, komfortabelt och bränsleekonomiskt att åka och handla med. Faktum är att jag börjar gilla frågan som alla bekanta ställer: "Vad i h**e ska du ha det där åbäket till"? Tyvärr har jag inte nåt riktigt bra svar, men frågan värmer nästan lika gott som ljudet från radsexan. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst pv-jeep Postad 16 Maj , 2008 Rapport Share Postad 16 Maj , 2008 Kul att ni pratar om lastbil med eller utan nos. Själv jobbar jag på Scania och min högst personliga uppfattning är att bilar med nos är mer svårskruvade än bilar med tippbar hytt. Vi har en LB80 med ett sorts dieselgas aggregat på som togs fram i forskningssyfte under 70-talets bensinkris. Denne har nos och det är inte kul eller smidigt att göra service på den. TGB40 hade jag i Sudan och Lebanon 2006 då jag jobba för Räddningsverket och kan instämma med tidigare debattör att felen är enkla men i bland svåra att hitta, vilket är elfelens grundprincip. Lätta att laga svåra att hitta.Mvh D Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ake64 Postad 16 Maj , 2008 Rapport Share Postad 16 Maj , 2008 När jag pryade på en Volvo lastbilsverkstad en gång i tiden sa man att en normalbygd lastbil är ägarens dröm och mekanikerns mardröm. Vi hade stränga order att inte svära så ägaren hörde när vi mekade med dem. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 16 Maj , 2008 Rapport Share Postad 16 Maj , 2008 Ja vist är det smidigare utan nos men känslan att köra en nosare är ju nästan en nostalgi tripp i sej själv. Gillade skarp scanias 111 med bergflak, en hel del knorrande i växel lådan, den på den här bilen blå nosen som stack fram och de två markerings stagen som talar om vart man har nosen, underbart Sen gick den då fram nästan som en dumper, vägde in mej med 34 ton på flaket och den klarade galant att gå ut på det sliriga underlaget på slagg tippen och stonkade upp flaket då fick man fart att komma loss när lasset kom. när de bytte ut den gamla slit vargen, fick vi en utan nos som knapt drog sej själv trots nya däck, massor av gånger fick de dra loss en på slagg tippen. Då saknade man den gamle som ruskade och lät, men tog då sej fram och gjorde sitt jobb i alla fall utan drag hjälp Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Bruhn Postad 17 Maj , 2008 Rapport Share Postad 17 Maj , 2008 volvo_viking: Det är synd att du har så negativa åsikter om en terrängbil du inte ens har åkt i. Varken tgb30 eller 40 har problem med för mycket vikt fram och är långt ifrån så känslig som du verkar ha fått en uppfattning om. Om man börjar köra sönder styrstag, axlar, växellådor m.m bör man nog ta en funderare på hur man kör egentligen.. vissa personer verkar tro att bara för att dom är lättkörda så kan man braka ut i skogen hur som helst men så är det ju inte precis som med alla andra liknande bilar. Tex så har jag hört personer som tror att man köra 70km/h rakt ut från vägen genom något hinder och det säger ju sig självt att gör man något så dumt så går det sönder ganska omedelbart. Jag skulle gärna demonstrera framkomlighet/köregenskaper osv men tyvärr äger jag varken en tgb30 eller tgb40. Självklart drar dom en del bränsle eftersom det är mycket transmission att dra runt och stora hjul, men då har man en mycket kompetent terrängbil också. Tgb30 drar 3 - 5liter/mil och tgb40 drar 4 - 6liter/mil och jämfört med en långtradare som åker i landsvägfart är det ingen större skillnad.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst volvo_viking Postad 17 Maj , 2008 Rapport Share Postad 17 Maj , 2008 Mina åsikter kommer från ett femtiotal telefonsamtal till utbildare, miloverkstäder och andra inom försvarsmakten runt om i landet. Dessutom har frågan ventilerats på andra forum. Att frambyggt ger en dålig viktfördelning är fakta. 111 motorn är dock något av det trevligaste som har byggts i Sverige. Det är också fullt möjligt att folk ljuger om att man har blivit beordrad att inte låta vattennivån nå upp till hjulnaven på bilarna för att det blir så dyra reparationer. Handlar inte om att köra vårdslöst utan om en tung bil. Det är väldigt lätt hänt att glida iväg över en sten eller att välta upp hinder. Min Viking (och de flesta för den delen) är nedslipad under axlarna och har slagmärken efter sten ända upp till kardanaxlarna. Fördelningslådan är nedslipad av terrängkörning. TGB 30 har parallellstag UNDER kardanaxeln fram. Känns bara inte som en bra anpassning för terrängkörning. Varför saknas alla parallellstag på de 30-bilar som skrotas från försvaret? (Har också kört en gammal Scania med bergflak. Fast det var en 76:a). volvo_viking2008-05-17 05:18:34 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst skogsvilsen Postad 21 Juli , 2008 Rapport Share Postad 21 Juli , 2008 Hummar till,jag har övergett 30 scanian,investerat i en Mb 613 husbil 1981,2 hjulsdriven med 130 pollar under huven,.får väl slita ut den först innan jag drömmer om 4 Drivare igen...men sneglar fortfarande om 30 eller 40 scania senare i livet..........PS..sluta hacka på volvo viking,vi har olika värderingar här i livet,skulle själv tänka mig en viking som husbil......Ha det bra och sköt om er alla. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Stewz Postad 21 Juli , 2008 Rapport Share Postad 21 Juli , 2008 Jag har ägt ett par Vikingar och kan konstatera att det är en fyrhjulsdriven lastbil, medans 30/40-bilar är terräng-lastbilar. Är otroligt nöjd med 30-bilen även om den tar lika mycket soppa som en Tatra Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Limpan4all Postad 21 Juli , 2008 Rapport Share Postad 21 Juli , 2008 En kanske naiv fråga. Hur kan ett frambyggt fordon ha högre framaxeltryck en ett "torpedbygge"? I det frambyggda som 30/40 så sitter ju motorn lasten flera meter längre bak än på en normalbyggd/torpedbyggd. Det måste vara något annat som skiljer. T.ex att bakaxeln sitter längre fram på ett "torbedbygge" än på ett frambygge. För om bakaxeln sitter på samma avstånd från flakets bakkant och det är samma axelavstånd så kommer alltid ett frambygge att ha lägre framaxeltryck fram än ett "torpedbygge" Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst JDW Postad 22 Juli , 2008 Rapport Share Postad 22 Juli , 2008 En kanske naiv fråga.Hur kan ett frambyggt fordon ha högre framaxeltryck en ett "torpedbygge"? På en standardlastbil så kommer framstammen (=lasten) längre fram och vikten ramlar över på framaxeln. Anledningen att inga tradare är torpedbyggda längre är att man vill ha så mycket flak som möjligt. För en dragbil kan man ändå inte nyttja längden fullt ut så då kan man ha torpedbygge o få lite mjukare gång/lägre insteg. Länge sedan man såg en torpedbyggd skogsbil i Värmlandsskogarna när man tänker efter... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst gasten Postad 23 Juli , 2008 Rapport Share Postad 23 Juli , 2008 ja när man räknar maxlängd på lastbil mm så ränar man från kofångare i fram till kofångare bak. i usa räknas det i från där lasten/flaket börjar i stället. därför är de flesta jenkare nos bygda. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst africa Postad 28 Juli , 2008 Rapport Share Postad 28 Juli , 2008 Håller inte alls med... Har åkt mkt TGB30-40, jobbade tidigare i afrika med TGB30-40 där de visade sig vara det bästa alternativet. Alla möjliga terränglastbilar från olika länder finns där, de flesta före detta militära, allt från 4x4 till 8x8 och när det varit som svårast, under regnperioden så är Scanian bäst. Ska tilläggas att lastbilarna inte går tomma, för det mesta är det mkt last, maxlasten är höjd med 2ton jämfört med militära specifikationer. Vid många tillfällen har vi varit ute och bärgat andra modeller....(MAN 8x8, ryska 6x6 m.m) Tgb 30-40 används oxå av många civila transportföretag, finns inga andra lastbilar som kan ta sig fram... Pratar vi underhåll på scanian så har det varit mkt reparationer, de flesta fel som uppstått är antingen förar relaterade eller mekaniker relaterade... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst africa Postad 28 Juli , 2008 Rapport Share Postad 28 Juli , 2008 Jag skulle inte köpa TGB30 på grund av att de är tunga' date=' klumpiga och törstiga. Bilen är byggd mycket på specialkomponenter som är svåra att få tag i. Den ser häftig ut och är säkert mäktig att köra. Bra markfrigång mellan hjulen. Terrängtagningsförmågan är väl skaplig men inte otrolig med tanke på att den i stort har samma specifikation som de flesta andra militära lastbilar såsom: DAF YA 4440 MAN Kat Volvo Viking terräng Troligen alla ryska terränglastbilar. [/quote'] ..är det här inlägget som jag inte håller med.... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Stewz Postad 28 Juli , 2008 Rapport Share Postad 28 Juli , 2008 Jag skulle inte köpa TGB30 på grund av att de är tunga' date=' klumpiga och törstiga. Bilen är byggd mycket på specialkomponenter som är svåra att få tag i. Den ser häftig ut och är säkert mäktig att köra. Bra markfrigång mellan hjulen. Terrängtagningsförmågan är väl skaplig men inte otrolig med tanke på att den i stort har samma specifikation som de flesta andra militära lastbilar såsom:DAF YA 4440MAN KatVolvo Viking terrängTroligen alla ryska terränglastbilar.[/quote'] Â ..är det här inlägget som jag inte håller med.... Jag håller med dej att jag inte heller håller med Att ens nämna en Viking i samma mening som Man4x4 eller tex. Ural 6x6 Jag har nog kört de flesta 4x4 6x6 8x8 men tyvärr aldrig provat 40-bilen i svår terräng' date=' skulle vilja prova den på samma ställe som jag har kört de andra men har inte hittat någon som vågar låna ut den till mej [img']smileys/PDT_Armataz_02_11.gif[/img] Men som sagt jag är impad av min 30ia, törstig men kul, Snart ska den andra 30bilen få bekänna färg med en 20-tons trailer efter med en Tatra på.Stewz2008-07-28 17:23:50 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst fernballan Postad 30 Juli , 2008 Rapport Share Postad 30 Juli , 2008 Jag förstår inte att ni tycker 30/40 drar mycket 4-6 liter milen jag hadde en 13 bil den drog lika mycket Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Bajon1 Postad 30 Juli , 2008 Rapport Share Postad 30 Juli , 2008 4-6 liter milen på en 13-bil??? Låter inte det lite väl mycket? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Fredrik L Postad 30 Juli , 2008 Rapport Share Postad 30 Juli , 2008 typ 2-4 för mycket Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst africa Postad 30 Juli , 2008 Rapport Share Postad 30 Juli , 2008 Jag förstår inte att ni tycker 30/40 drar mycket 4-6 liter milen jag hadde en 13 bil den drog lika mycket På de ca 80 SBAT/SBA som vi åkte convoy med låg snittförbukningen på 4,5 till 5,0 liter milen (ofta med släpkärra) . Bränsleförbrukningen var oftast högre vi de tillfällen vi åkte på bra vägar nere i Kenya med en hastighet på ca 70km/h. I riktigt tuff terräng (lera) så kan jag tänka mig att en 13 bil suger i sig rejält med soppa.... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst cato Postad 22 Augusti , 2008 Rapport Share Postad 22 Augusti , 2008 ja ja....ska det vara så ska det vara....... finns bara to typer lastbil.....NY och begangnat.....SCANIA.. Â Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Blaser338 Postad 22 Augusti , 2008 Rapport Share Postad 22 Augusti , 2008 Skulle gärna ha en 40, körde i lumpen och maken till bil att ta sig fram finns inte. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OlssonmaskiN Postad 21 December , 2008 Rapport Share Postad 21 December , 2008 Har just börjat köra 30-bil å jag är mycke impad,enda nackdelen som jag ser det är ju att steget när sista växeln kommer inte är å leka med,är d uppförsbacke så är lådan lite gles på landsväg.skulle vara perfekt med spisen från en 40-bil Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst muirhill Postad 21 December , 2008 Rapport Share Postad 21 December , 2008 Har just börjat köra 30-bil å jag är mycke impad' date='enda nackdelen som jag ser det är ju att steget när sista växeln kommer inte är å leka med,är d uppförsbacke så är lådan lite gles på landsväg.skulle vara perfekt med spisen från en 40-bil[img']http://forum.terrangbil.net/smileys/PDT_Armataz_02_05.gif[/img] Håller med, jag har önskat mig de delar som behövs för ombyggnad av tomten i år! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.