Gå till innehåll

Nåt att satsa på ?


Gäst skogsvilsen

Rekommendera Poster

Gäst muirhill

Det e väl inte så mycket bök, mest en fråga om att få tag på grejorna. Intercooler finns inte, utan det är väl bara grenrör, insug, olja in o ut till turbon (en turbo oxå så klart PDT_Armataz_02_01.gif) som behövs. Jag vill oxå minnas att det på 40,n sitter ett oljefilter som ska säkerställa ren olja till turbon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev ägare till en 30-bil i torsdags. Nu är bara resten kvar (regbes mm).

3200 mil och enl serviceboken servad och en hel del bytt. I princip helt rostfri och inte många bynglor, sedan helt komplett vad gäller tillbehör (allt från snökedjor till blåslampa). Har gått på trupp i Norrbotten ca 100 mil/år sedan den levererades -79.

 

Ljudet som motorn alstrar kopplat till en automatlåda är något speciellt. Wow!!!

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev ägare till en 30-bil i torsdags. Nu är bara resten kvar (regbes mm).

3200 mil och enl serviceboken servad och en hel del bytt. I princip helt rostfri och inte många bynglor' date=' sedan helt komplett vad gäller tillbehör (allt från snökedjor till blåslampa). Har gått på trupp i Norrbotten ca 100 mil/år sedan den levererades -79.

 

Ljudet som motorn alstrar kopplat till en automatlåda är något speciellt. Wow!!!

 
[/quote']

 

Bara att grattulera. Verka va roligt ex du fått tag på

 

Får lägga upp lite bilderPDT_Armataz_02_02.gif

 

Mvh Arnberg

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst OlssonmaskiN

Blev ägare till en 30-bil i torsdags. Nu är bara resten kvar (regbes mm).

3200 mil och enl serviceboken servad och en hel del bytt. I princip helt rostfri och inte många bynglor' date=' sedan helt komplett vad gäller tillbehör (allt från snökedjor till blåslampa). Har gått på trupp i Norrbotten ca 100 mil/år sedan den levererades -79.

 

Ljudet som motorn alstrar kopplat till en automatlåda är något speciellt. Wow!!!

 
[/quote']

 

Var det du som köpte en i Karlsborg??
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Det skulle komma i början av januari. De är fortfarande kvar i system MIFOR (Försvarets regsystem). Då de avvecklar stora mängder fordon så blir det tydligen en viss fördröjning.

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst poolstar

Det finns nog ingen suveränare tung lastbil för terräng körning än 30/40 bil i rimlig pris klass!!!

De har lite fel som nämnts men vilken lastbil/ bil har inte det då???

Javist en Viking  byggd på 1800 taletPDT_Armataz_02_07.gif eller vad det nu var kanske inte strular så mycket men den är FAAN så mycket struligare och jobbigare att köra överallt. Köra en viking är som att köra en svin gammal jobbig traktor och en 30/40 bil som en modern personbil jämförelse vis. Tro mig jag har provat båda och 40 bilen är en DRÖM i ALLA avseende att köra överallt. Och i terrängen är den HELT överlägsen en Viking, jag och några kompisar till mig har haft möjligheten att prova vid ett antal tilfällen och vi är alla RÖRANDE överens 40 bilen är HELT överlägsen. Viking är en hel generation äldre tekniken troligen 3 generationer äldre än en 30/40 bil, tänk då på att en 30/40 bil är en gammal bil nu. Utvecklingen går frammåt varför inte följa den!!!!

 

Snacket om soppa förbrukning är ju löjligt en 30/40 bil körs så lite så om den drar 2 liter milen eller 4 spelar fan ingen roll. Tunga lastbilar drar soppa så är det bara. Vill man ha kul så kostar det oavsett vad man gör.

 

Min Hummer H2 drar 2,6 liter bensin milen hur jag än kör och det är en bil. Men det kostar att ha roligt så är det bara!

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rätt körda och med terrängkedjor på finns det nästan inget som stoppar en 40ia. Vi har tillgång till två på jobbet och rejält med körterrängPDT_Armataz_02_05.gif Jag har sett dem klättra i sten där man inte tror något hjulburet fordon tar sig fram överhuvudtaget PDT_Armataz_02_01.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Det e väl inte så mycket bök' date=' mest en fråga om att få tag på grejorna. Intercooler finns inte, utan det är väl bara grenrör, insug, olja in o ut till turbon (en turbo oxå så klart [img']http://forum.terrangbil.net/smileys/PDT_Armataz_02_01.gif[/img]) som behövs. Jag vill oxå minnas att det på 40,n sitter ett oljefilter som ska säkerställa ren olja till turbon.

 

Ska man va noggrann så är det mer detaljer som skiljer ;)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst muirhill
Borde ju rimligtvis skilja på grejer inne i motorn' date='minst kolvarna för kompet eller vad??[/quote']

 

Det är möjligt att det skiljer, jag försöker PDT_Armataz_02_10.gif minnas tillbaka till min tid på ATS i Östersund (läääänge sen PDT_Armataz_02_15.gif) o då jag har för mig att det sades att motorerna var lika invändigt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Scanias D8 motor är ju ryktbar som långlivad i produktion och är väl ganska homogen i blocket genom åren och sedan har en massa saker runt utvecklats innan man skrotade modellen och kom med en ny motor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst muirhill

Jag blev lite nyfiken så jag kikade i verkstadshandboken o 30,n har en motor med beteckning "D11LB03" och 40,n har "DS11LB04" Kompressionstal är lika för båda (16:1) slaglängd, cylinderdiameter och därav givet slagvolym är lika. Även tändföljden är identisk, kamen verkar dock olika liksom dieselpumpen o pridarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Gäst Runristaren
Det finns nog ingen suveränare tung lastbil för terräng körning än 30/40 bil i rimlig pris klass!!!

 

Hehe' date=' min drömbil, 912'an komplett med kedjor å allt, inhandlades för 9000 Skr!

Å eftersom vi finnar inte är så gnälliga bara för att det krävs lite muskler att köra, har jag inga problem.[img']smileys/PDT_Armataz_02_17.gif[/img]

 

Utvecklingen går frammåt varför inte följa den!!!!

 

Jaa' date=' du kan ju försöka att köra ifrån mig inne i skogen[img']http://forum.terrangbil.net/smileys/PDT_Armataz_02_17.gif[/img]

 

Ps. Storebror 934, fungera även denna, utmärkt att köra över...medPDT_Armataz_02_03.gif
Runristaren2009-01-26 12:58:17
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Chrille

Oj då, här flyger sanden omkring!PDT_Armataz_02_05.gif

Snart får vi nog anordna en trial, TGB 40 Vs. 912 så det blir tyst här, något för mythbusters kanske? *duckar* PDT_Armataz_02_23.gif

 

Angående motorerna, det är väl som med de flesta gamla dieslar, liiite övertryck mår de bara bra av. Far har en gammal turbo hemma, stor som en degbunke, glapp som något jag aldrig sett och vingarna på turbinaxeln ser ut att ha åkt tombola med motorsågar. DEN ger liite övertryck, nån som vill köpa?PDT_Armataz_02_11.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...