Gäst ErikC304 Postad 21 December , 2008 Rapport Share Postad 21 December , 2008 Hur mycket bök är det? Det är väl "bara" turbo va, inget laddkyl? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst muirhill Postad 21 December , 2008 Rapport Share Postad 21 December , 2008 Det e väl inte så mycket bök, mest en fråga om att få tag på grejorna. Intercooler finns inte, utan det är väl bara grenrör, insug, olja in o ut till turbon (en turbo oxå så klart ) som behövs. Jag vill oxå minnas att det på 40,n sitter ett oljefilter som ska säkerställa ren olja till turbon. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst HE Postad 21 December , 2008 Rapport Share Postad 21 December , 2008 Blev ägare till en 30-bil i torsdags. Nu är bara resten kvar (regbes mm). 3200 mil och enl serviceboken servad och en hel del bytt. I princip helt rostfri och inte många bynglor, sedan helt komplett vad gäller tillbehör (allt från snökedjor till blåslampa). Har gått på trupp i Norrbotten ca 100 mil/år sedan den levererades -79. Ljudet som motorn alstrar kopplat till en automatlåda är något speciellt. Wow!!! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Karl XI Postad 21 December , 2008 Rapport Share Postad 21 December , 2008 Blev ägare till en 30-bil i torsdags. Nu är bara resten kvar (regbes mm). 3200 mil och enl serviceboken servad och en hel del bytt. I princip helt rostfri och inte många bynglor' date=' sedan helt komplett vad gäller tillbehör (allt från snökedjor till blåslampa). Har gått på trupp i Norrbotten ca 100 mil/år sedan den levererades -79. Ljudet som motorn alstrar kopplat till en automatlåda är något speciellt. Wow!!! [/quote'] Bara att grattulera. Verka va roligt ex du fått tag på Får lägga upp lite bilder Mvh Arnberg Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OlssonmaskiN Postad 22 December , 2008 Rapport Share Postad 22 December , 2008 Blev ägare till en 30-bil i torsdags. Nu är bara resten kvar (regbes mm). 3200 mil och enl serviceboken servad och en hel del bytt. I princip helt rostfri och inte många bynglor' date=' sedan helt komplett vad gäller tillbehör (allt från snökedjor till blåslampa). Har gått på trupp i Norrbotten ca 100 mil/år sedan den levererades -79. Ljudet som motorn alstrar kopplat till en automatlåda är något speciellt. Wow!!! [/quote'] Var det du som köpte en i Karlsborg?? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst HE Postad 22 December , 2008 Rapport Share Postad 22 December , 2008 Stämmer bra. Visst var det du som hämtade två st (de som stod framför min)? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OlssonmaskiN Postad 22 December , 2008 Rapport Share Postad 22 December , 2008 Jo de stämmer bra.har du fått milreg ännu?? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst HE Postad 22 December , 2008 Rapport Share Postad 22 December , 2008 Hej! Det skulle komma i början av januari. De är fortfarande kvar i system MIFOR (Försvarets regsystem). Då de avvecklar stora mängder fordon så blir det tydligen en viss fördröjning. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OlssonmaskiN Postad 22 December , 2008 Rapport Share Postad 22 December , 2008 Jo de var väl så de lät.Tur man bor i bushen så man kan tjuvprova Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst HE Postad 22 December , 2008 Rapport Share Postad 22 December , 2008 Var det någon av bilarna med kran du köpte? Ska du nyttja bilarna i firma eller är det ren förlustelse? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst poolstar Postad 22 December , 2008 Rapport Share Postad 22 December , 2008 Det finns nog ingen suveränare tung lastbil för terräng körning än 30/40 bil i rimlig pris klass!!! De har lite fel som nämnts men vilken lastbil/ bil har inte det då??? Javist en Viking byggd på 1800 talet eller vad det nu var kanske inte strular så mycket men den är FAAN så mycket struligare och jobbigare att köra överallt. Köra en viking är som att köra en svin gammal jobbig traktor och en 30/40 bil som en modern personbil jämförelse vis. Tro mig jag har provat båda och 40 bilen är en DRÖM i ALLA avseende att köra överallt. Och i terrängen är den HELT överlägsen en Viking, jag och några kompisar till mig har haft möjligheten att prova vid ett antal tilfällen och vi är alla RÖRANDE överens 40 bilen är HELT överlägsen. Viking är en hel generation äldre tekniken troligen 3 generationer äldre än en 30/40 bil, tänk då på att en 30/40 bil är en gammal bil nu. Utvecklingen går frammåt varför inte följa den!!!! Snacket om soppa förbrukning är ju löjligt en 30/40 bil körs så lite så om den drar 2 liter milen eller 4 spelar fan ingen roll. Tunga lastbilar drar soppa så är det bara. Vill man ha kul så kostar det oavsett vad man gör. Min Hummer H2 drar 2,6 liter bensin milen hur jag än kör och det är en bil. Men det kostar att ha roligt så är det bara! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OlssonmaskiN Postad 22 December , 2008 Rapport Share Postad 22 December , 2008 Jo den ena hade kran. Jag vet inte ännu,har inte kommit på nåt att använda dom till ännu men man får väl se nåt borde dom ju gå att använda till. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Gramse Postad 22 December , 2008 Rapport Share Postad 22 December , 2008 Rätt körda och med terrängkedjor på finns det nästan inget som stoppar en 40ia. Vi har tillgång till två på jobbet och rejält med körterräng Jag har sett dem klättra i sten där man inte tror något hjulburet fordon tar sig fram överhuvudtaget Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst SBA111 Postad 23 December , 2008 Rapport Share Postad 23 December , 2008 ... sedan helt komplett vad gäller tillbehör (allt från snökedjor till blåslampa). Har du kättinglyftblocket också? Just det verkar ofta ha "kommit bort". Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Bruhn Postad 7 Januari , 2009 Rapport Share Postad 7 Januari , 2009 Det e väl inte så mycket bök' date=' mest en fråga om att få tag på grejorna. Intercooler finns inte, utan det är väl bara grenrör, insug, olja in o ut till turbon (en turbo oxå så klart [img']http://forum.terrangbil.net/smileys/PDT_Armataz_02_01.gif[/img]) som behövs. Jag vill oxå minnas att det på 40,n sitter ett oljefilter som ska säkerställa ren olja till turbon. Ska man va noggrann så är det mer detaljer som skiljer Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OlssonmaskiN Postad 10 Januari , 2009 Rapport Share Postad 10 Januari , 2009 Borde ju rimligtvis skilja på grejer inne i motorn,minst kolvarna för kompet eller vad?? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst muirhill Postad 11 Januari , 2009 Rapport Share Postad 11 Januari , 2009 Borde ju rimligtvis skilja på grejer inne i motorn' date='minst kolvarna för kompet eller vad??[/quote'] Det är möjligt att det skiljer, jag försöker minnas tillbaka till min tid på ATS i Östersund (läääänge sen ) o då jag har för mig att det sades att motorerna var lika invändigt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst JDW Postad 11 Januari , 2009 Rapport Share Postad 11 Januari , 2009 Scanias D8 motor är ju ryktbar som långlivad i produktion och är väl ganska homogen i blocket genom åren och sedan har en massa saker runt utvecklats innan man skrotade modellen och kom med en ny motor. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst muirhill Postad 11 Januari , 2009 Rapport Share Postad 11 Januari , 2009 Jag blev lite nyfiken så jag kikade i verkstadshandboken o 30,n har en motor med beteckning "D11LB03" och 40,n har "DS11LB04" Kompressionstal är lika för båda (16:1) slaglängd, cylinderdiameter och därav givet slagvolym är lika. Även tändföljden är identisk, kamen verkar dock olika liksom dieselpumpen o pridarna. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Bruhn Postad 22 Januari , 2009 Rapport Share Postad 22 Januari , 2009 Diametern på skruvarna till topplocken skiljer också och även inre diametern på spridarrören Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Runristaren Postad 26 Januari , 2009 Rapport Share Postad 26 Januari , 2009 Det finns nog ingen suveränare tung lastbil för terräng körning än 30/40 bil i rimlig pris klass!!! Hehe' date=' min drömbil, 912'an komplett med kedjor å allt, inhandlades för 9000 Skr! Å eftersom vi finnar inte är så gnälliga bara för att det krävs lite muskler att köra, har jag inga problem.[img']smileys/PDT_Armataz_02_17.gif[/img] Utvecklingen går frammåt varför inte följa den!!!! Jaa' date=' du kan ju försöka att köra ifrån mig inne i skogen[img']http://forum.terrangbil.net/smileys/PDT_Armataz_02_17.gif[/img] Ps. Storebror 934, fungera även denna, utmärkt att köra över...medRunristaren2009-01-26 12:58:17 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Chrille Postad 27 Januari , 2009 Rapport Share Postad 27 Januari , 2009 Oj då, här flyger sanden omkring! Snart får vi nog anordna en trial, TGB 40 Vs. 912 så det blir tyst här, något för mythbusters kanske? *duckar* Angående motorerna, det är väl som med de flesta gamla dieslar, liiite övertryck mår de bara bra av. Far har en gammal turbo hemma, stor som en degbunke, glapp som något jag aldrig sett och vingarna på turbinaxeln ser ut att ha åkt tombola med motorsågar. DEN ger liite övertryck, nån som vill köpa? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.