Gå till innehåll

Weber 34/36 i en 903


Gäst Teddan

Rekommendera Poster

Gäst Teddan

Har en kanon fin B20 som är topprenoverad av Hansen efter min original B18 rasade.

 

 

 

När vi gjorde motorbytet så flyttade vi över B18s grenrör, insug samt Zenit förgasare tillsvidare.

 

 

 

Det är NU "tillsvidare" och jag har nu byt grenröret till ett B20 grenrör och ett insug med en ny Weber 34/36 förgasare.

 

 

 

01.jpg

 

 

 

 

 

Problem #1: Grenröret och insuget har inte samma tjocklek mellan ytan mot motorblocket och där bultar sitter som man drar åt för att allt ska sitta på plats.

 

 

 

02.jpg

 

 

 

Lösning: Slippa ytan tills dem är jämna? Eller räcker det om jag kör metall shims (stavning?)?

 

 

 

 

 

Problem #2: Trångt är det! Jag får inte filtret på Weber:n. Det är den lutningen som blockerar. Jag är inte sugen på att bygga om motorutrymmet!

 

 

 

03.jpg04.jpg

 

05.jpg

 

 

 

Lösning: Köpa filtermaterial för att spännfast ovanpå? Tillverka ett lock med sidoanslutning för att placera ett filter något annanstans?

 

 

 

 

 

Problem #3: Nya B20 Grenröret är tvåhål utåt mot avgasröret (B18 hade bara ett hål).

 

 

 

Lösning: Bygga om ett dubbelrör jag fick av smypm så att den går rakt nedåt för att sen ansluta till avgasröret.

 

 

 

06.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ja... Tips? Råd?Teddan2008-06-25 21:06:29

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå Teddan!

Kanske ngen hjælp direkt men jag har en  Weberførgaaren DGV 32/36 som ær ny, komplett med grenrør* och luftrenare. Den ær provkørd bilen går  garanterat mycket fortare. Passar både på B20 och B18. Instruktiomsbøk på ca. 100 sidor medføljer. Grenrøret læcker inte! Har testat med eter-gas. På min PV-jeep 9031 fungerade inte tomgången som jag ville  men jag mærkte en kraftig effektøkning. Har monterat tillbaka ,sæljer før under halva priset 2500:-

Dessutom medføljer avgasgrenrøret

 

Min Weber førgasare køpte jag ny. Den var avsedd før bv 202 med B!8 / B20.

 

Beklagar den dåliga stavningen p.g.a. norsk dator.

 

,vh

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Teddan

Tack Beau!

 

 

 

Jag var inne på en DGV 32/36 men jag fick rådet av Rally Delar att inte köra den eftersom den är lite för liten för en B20. Väldigt bra pris! Kanske någon annan här med en 903 som vill byta och prova så vi får svar på frågan "32/36 eller 34/36"?

 

 

 

Beklagar för min dålig svenska p.g.a. amerikansk hjärna. PDT_Armataz_02_22.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå Tedaan!

 MISAB heter den svenska generalagenten før   Weberførgasare Dom rekommenderarar Just dgv/32/36 før B18 0ch B20.

 

MVH

Jonas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Dexxas

Teddan, jag rekommenderar att du skapar mera plats åt förgasarn i sidled innan du knäcker den eller insuget...

Dubbelportarn ger mera effekt på toppvarv än enkelförgasarn, har lättare för att flöda vid stora sidlutningar och betydligt sämre lågvarvsegenskaper än originalet....

Jag använde en SU HIF6 på min B20,fick flytta plåtväggen på passagerarsidan några cm för att få dit den, men dom klarar sidlut bra, enkla att underhålla och ställa in, inga membran som det går hål i och bra lågvarvsvrid....

 

Mvh
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Teddan

Tack alla! Men vilken är bäst? Alla säger olika. Jag frågade Rally delar som kan just Weber och dem sa att den 34/36 jag köpte var det klara valet.

 

 

 

Stromberg valde jag bort eftersom man inte kan köpa dem ny och att man måste bygga om där med att placera en luft burk en annanstans och hitta delar för att göra det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Teddan
kör istället med 202 orginal grejer och su/stormbergare får plats.

 

 

 

Vad för 202 original grejor?

 

 

 

Elie du kommer att vara stolt över mig idag! Jag var på Enköpings Bildemotering och köpte lite delar från en 202! PDT_Armataz_02_02.gif

 

 

 

Luckan till motorutrymmet som är bak till och 2 sido dörrar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

202 kör med en su men av strombergsmodell med ställbart munstycke för att enkelt kunna åka på olika soppakvalite, sen har de den något plattare plåtluftburken så den går fri mot motorumsväggen.

plåtluftburken var utbytes och finns nog på bildelar mm. saab hade en flyttad luftburk på några modeller och enkel su ta detta fäste och slang lägg luftburken var ni vill.  en enportsvacumförgasare ger bättre vrid än två ports weber kolla påbåtforumen där finns ofta angivet hur många knop sämre båtarna går med weber
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Teddan

Eile jag ser från en bil på din 202 att motorutrymmet är annorlunda just där du har ditt luftfilter. Var det så från början eller har du gjort utrymmet större? Så där ser inte det ut i en 903 om man inte bygger om plåten.

 

 

 

Sen nämner du att en enportsvacumförgasare ger bättre vrid men drar dem inte mer soppa också? Behöver man det extra vridet om man åker mest på väg? Jag förstår det som att med en tvåports så åker man snålare eftersom man har en låg och en högfarts port för bättre ekonomi. (Jag ifrågasätter inte, bara nyfiken)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

inget är ändrat påmitt motorutrymme. de här med weber har varit en tviste fråga sin amazonernas tid. även ett insugs göts för holly förgasare dessa göts på ett aluminium gjuteri där jag tidigare jobbat.  Visst var de bättre än ståpitt zenith men jag är tveksam om nyttan mot strombergare och su.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Nu har jag tre korta tankar med min ny Weber 34/36. Jag märkte en markant skillnad i förbrukning redan direkt från början. Nu med den 3:e tank så eco-körde jag för att se vad Valpen drar.

 

 

 

sh*tPOMMFRITT! Men min gamla men ändå ny renoverad Zenit drog Valpen som bäst 2,1 liter milen.

 

 

 

Nu drar den knappast 1,3 liter!!! Helt otroligt att det kan vara en sådant stor skillnad.

 

 

 

Nu om två veckor ungefär kommer mina nya Bridgestone vägdäcken. Blir intressant att se skillnaden mellan nya pildäck och nya vägdäck....

 

 

 

 

Teddan2011-04-09 17:59:06

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Du behöver öka munstyckena med (har jag för mig) 36% större hål för att kompensera för etanolen.

Det är ju en fördel med Webern att munstyckena sitter lätt åtkomliga utifrån så att man lätt kan byta.

 

Jag har en 36DCD med insug som jag skall försöka att få dit så jag följer den här tråden med spänning
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Sören

Jag har kört med Weber 36/36 DCD i valpen i många år och aldrig haft ett problem med den.

Lättstartad, bra vrid och svarar på gasen direkt och förståss mindre bränsleförbrukning, alltså bara positivt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst OBELIX

Jag tror det är en sån Weber jag har liggandes i Smedjan också. 36/36:an har två runda hål som öppnar i serie, Vid normal körning så är det bara en port som jobbar- vilket borde ge bra hastighet på luft strömmen över munstycket. När man sen behöver mer kraft så öppnar den andra porten med och då ryter motorn till ordentligt. Original satt den i en Renault 5:a, men då förgasaren var nymonterad och funkade perfekt så plockade jag ur den när Renån skrotades. Jag har även tillverkat ett insug till den- men längre än så har jag inte kommit än. För en sak är i alla fall säker- Zenithen ska defenitivt inte sitta kvar så värst länge till.

 

Har inga bilder på det än, men det kan jag ta nästa gång jag kommer upp dit. Jag har byggt insuget så det blir gott om plats för luftfiltret ovanför.

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Teddan
Du behöver öka munstyckena med (har jag för mig) 36% större hål för att kompensera för etanolen.

Det är ju en fördel med Webern att munstyckena sitter lätt åtkomliga utifrån så att man lätt kan byta.

 

Jag har en 36DCD med insug som jag skall försöka att få dit så jag följer den här tråden med spänning

Det stämmer Ryden. Jag ringde och pratade med Rally Delar idag. Han jag pratade med var kanon och han har också en Valp med samma funderingar som jag.

Så imorgon får jag hem de nya munstycken och denna:
9990076100_2.jpg

Hans enda fundering är om luft tillforseln räcker om jag ska ha så pass långa luftslang som jag har skissat på upp bredvid vindrutan.

Hade man inte haft fläkten till värmepaket hade en Safari Air Ram suttit fint där. Får kanske nöja mig i värsta fall med en Safari Air Ram så här :
ValpSnorkel2.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Teddan

Pratade nu med http://www.motorteknik.se/index.html

De tar 2250 inkl moms och delar för att konvertera. Han sa också att man behöver bara byta avgassidan eftersom det är bara där det går varmt. Som det är just nu så tar det 2 veckor. PDT_Armataz_02_02.gif

Har fått tag i en motorvärmare som satt i en 740 polisbil som är fin och fräsch. Kan jag hitta ett bra ställe att montera den så kanske jag klarar mig vinter tid att köra endast E85. Annars så är det bara att byta munstycken på Webern när det blir kallt och kör bensin igen.

Vad tror ni om detta?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Toolman

För att börja från början, behöver du verkligen en snorkel eller är det för att det är roligt? Om det mest är för synsskull och för att få in mer luft så kan du ju offra mittersta extraljuset och sätta insuget där. Behöver du kunna vada mer än en meter vatten så måste det upp en bit.

En variant skulle vara att fälla in det på passagerarsidan bredvid luftintaget till värmepaketet. Då kan du både få en snygg installation och air ram. Jag tror inte det tar för mycketav knäutrymmet för passageraren men det går ju att mäta sig till...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Teddan

För att börja från början' date=' behöver du verkligen en snorkel eller är det för att det är roligt? Om det mest är för synsskull och för att få in mer luft så kan du ju offra mittersta extraljuset och sätta insuget där. Behöver du kunna vada mer än en meter vatten så måste det upp en bit.

En variant skulle vara att fälla in det på passagerarsidan bredvid luftintaget till värmepaketet. Då kan du både få en snygg installation och air ram. Jag tror inte det tar för mycketav knäutrymmet för passageraren men det går ju att mäta sig till...
[/quote']

Det är inte så mycket för syns skull. Det är mest för att luftfiltret till Webern blir skitigt VÄLDIGT fort in i motorutrymmet. Så det är mest pga det och att det vore bra att få lite mer tryck in till motorn med kallare luft.

Jag är också inne på din idé men jag hur som helst vill jag undvika att ta i plåten och göra nya hål. Jag vill ändå ha valpens kaross i original utseende förutom färgen sen. Kan man inte på något sätt göra en anslutning till utrymmet vid fläkten till värmepaket. Blir det för mycket luft och tryck om fläkten är igång och trycker in luft till förgasaren? Funkar det så vore det det snyggaste lösningen!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...