Gå till innehåll

Weber 34/36 i en 903


Gäst Teddan

Rekommendera Poster

Gäst Toolman

Fläkten är ju rätt så klen så nån kompressoreffekt blir det nog tyvärr inte tal om PDT_Armataz_02_05.gif  Jag vet inte hur det ser ut inne i värmepaketet men det finns ju lite plats på sidorna. du kan ske kan komma undan med att bredda gallret lite?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst OBELIX

Nu vill jag också delge er mina åsikter i snorkelfrågan.

Jag vill fastslå att en snorkels största nytta har inget med vatten att göra. Jag har kört i 120 cm vatten med brandvalpen- och det gick bra. Och orsaken är att valpen sköt vattnet framför sej och bildade en "flodvåg" som skapade ett vattenfritt utrymme under valpen. Men hade den stannat mitt i så hade motorn garanterat dränkts. Jag har ingen snorkel, har inte ens det lilla röret som går mellan luftburken och fästet i topp på kylaren. Så när vatten når fläkten så piskar den vattnet rakt in i insuget på min motor! Den går ändå...

Snorkels absoluta fördel på en valp är att den hämtar luften från nån annan plats än motorrummet- dvs kall luft, och det vet nog alla som åker B18/20 vad motorerna tycker om värme? Svårstartade pga ånglås och förgasare som inte funkar som dom ska för att bensinen inte uppför sej som den ska då blir väldigt varm. Kan man suga in kall luft som hjälper till att kyla förgasaren så har man vunnit mycket där. Dessutom så innehåller sval luft mer syre än varm varm- så effekten blir högre också. Troligtvis knappt mätbart- men fakta är att så fungerar det.

 

 

Tittar man på klippet ser man att vattnet lätt kommer upp till vindrutan när man leker i vattnet.

 

Skulle jag bygga snorkel så skulle jag dra röret bakåt, och upp bakom föraren och ha ett luftintag antingen på bakstammen (P/U) eller på taket (H/T-S/U) För att inte försämra en redan från början dålig sikt på grund av den lilla framrutan.

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pratade nu med http://www.motorteknik.se/index.html

De tar 2250 inkl moms och delar för att konvertera. Han sa också att man behöver bara byta avgassidan eftersom det är bara där det går varmt. Som det är just nu så tar det 2 veckor. PDT_Armataz_02_02.gif

Har fått tag i en motorvärmare som satt i en 740 polisbil som är fin och fräsch. Kan jag hitta ett bra ställe att montera den så kanske jag klarar mig vinter tid att köra endast E85. Annars så är det bara att byta munstycken på Webern när det blir kallt och kör bensin igen.

Vad tror ni om detta?

Jag konverterade Pierburg-förgasaren till min 240 hos SU-service för ett par år sedan, kostade 2000 kronor men tog betydligt längre tid eftersom han väntade på en omslipad nål från Förgasarteknik.

 

För att räkna hem konverteringen (högre förbrukning men lägre pris) behövde jag en prisskillnad på 4 kr/liter för E85 vs blyfri 95. Vid kallare väderlek är det bra med en värmeväxlare som förvärmer soppan med hjälp av kylarvätskan. Ofta är problemet att få igång motorn när det är kallt om du kör på E85, ha med startgas.

 

Själv har jag slutat med E85 och kör på bensin året om i 240:in.

 

Kjell
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Teddan
Kilen: Jag var lite otydlig. Det var toppen de skulle ha 2250kr för.

Jag fick nya nålar idag som jag beställde igår från http://www.rallydelar.se/ och det gick på 200kr.

Men det insuget som kom idag så ut så här istället.
Insug1.jpg

Insug2.jpg

Tack för kalkylen också. Jag tror att bensin priser kommer att stiga ännu mer så tror jag att det är läge. Har också hört att 95 kommer att försvinna....

Men om inte motorvärmaren jag har fått funkar bra när det är kallt så kan jag lätt byta Weberns munstycken och köra bensin när det är kallt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kört med Weber 36/36 DCD i valpen i många år och aldrig haft ett problem med den.

Lättstartad' date=' bra vrid och svarar på gasen direkt och förståss mindre bränsleförbrukning, alltså bara positivt.
[/quote']

Vad har du för bestyckning?

Hur har du löst gasreglaget och luftfiltret?

Nu blev jag nyfiken!PDT_Armataz_02_39.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

peugot har vatten värmda filter koppar på vissa modeller. annars löd en egen växlare av två  kopparör.

Då tappar en del effekt med e85 och på bil utan knacksensor får du nog skjuta tändningen för hand.
Hade du haft 202 su den med ställskruven lätt åtkomligt hade du enkelt under provkörning kunnat kalibrerat förgasaren för e85. 

eile2011-04-12 21:19:16

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ang overdive är väl 202 svep med m47 enklast, vet inte hår passningen ser ut mot lilla fd lådan men kan inte tänka mig att det är några större problem mer än att motorn troligen måste flyttas fram något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Teddan
Vad har du för bestyckning?
Hur har du löst gasreglaget och luftfiltret?

Nu blev jag nyfiken!PDT_Armataz_02_39.gif


Det står inte på kvittot vad det är för bestyckningen men jag kollar när jag kommer till garaget imorgon.

Vad menar du med gasreglaget?  Jag håller på att kolla upp tipset om Toyotas 2008 FJ filter med en kompis på Toyota. http://www.myfjcruiser.org/868/2008-fj-air-intake-vortex-filter/

Jag återkommer....
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Sören
Jag har kört med Weber 36/36 DCD i valpen i många år och aldrig haft ett problem med den.

Lättstartad' date=' bra vrid och svarar på gasen direkt och förståss mindre bränsleförbrukning, alltså bara positivt.
[/quote']

Vad har du för bestyckning?

Hur har du löst gasreglaget och luftfiltret?

Nu blev jag nyfiken!PDT_Armataz_02_39.gif

Bestyckningen kommer jag inte ihåg, menjag beställde munstycken och halsringar från Mitsab och dom hade koll på vad som skulle sitta i valpen med den kam och topp jag hade.

Gasreglaget var enkelt, sen lilla vinkeln som sitter på reglaget på ramen vände jag "uppochner" och en M6 gängstång upp till förgasaren på en hemmagjord arm och en M6 kullänk. Luftrenaren är från en Pegga 205 GTI och en hemsnickrad adapter, ska se om jag har någon bild på den.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Teddan

Snorkels absoluta fördel på en valp är att den hämtar luften från nån annan plats än motorrummet- dvs kall luft' date=' och det vet nog alla som åker B18/20 vad motorerna tycker om värme? Svårstartade pga ånglås och förgasare som inte funkar som dom ska för att bensinen inte uppför sej som den ska då blir väldigt varm. Kan man suga in kall luft som hjälper till att kyla förgasaren så har man vunnit mycket där. Dessutom så innehåller sval luft mer syre än varm varm- så effekten blir högre också. Troligtvis knappt mätbart- men fakta är att så fungerar det.

 

 

Tittar man på klippet ser man att vattnet lätt kommer upp till vindrutan när man leker i vattnet.

 

Skulle jag bygga snorkel så skulle jag dra röret bakåt, och upp bakom föraren och ha ett luftintag antingen på bakstammen (P/U) eller på taket (H/T-S/U) För att inte försämra en redan från början dålig sikt på grund av den lilla framrutan.

 

SKREV OBELIX

Håller med dig helt Robban angående det där med vatten nivån och tryckvågen. Men jag kommer antagligen att INTE bada så där djupt men Valpen efter renoveringen. MEN skulle det bli så att jag ska det så funderar jag att göra så att jag koppla bort slangen ifrån Air Ram:en och koppla på en förlängning upp mot taket. Alltså samma koncept som avgasförlängningen på radio valparna. 

Jag fastnade en gång i ett lerigt och väldigt sandig hål en gång i Rimbo. Jag blev helt stillastående och och all skit kom in I motorn fast via en otät oljesticka. Tömde och fyllde på oljan 3 gånger när jag kom ut och det var inte vackert det som kom ut. Hur tätar ni era oljestickor?

Tack för bad filmen!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst OBELIX

Jag för min del har inte stickan tätad alls. Men jag har böjt den lite så den "klämmer" ordentligt när den sitter i läge. Och så länge motorn är igång så har man ju ett övertryck i blocket så då ska det ju inte kunna komma in något där. Men visst- stannar motorn så kan det ju börja rinna in skitvatten där.

Ja, det var lite djupare än jag trodde där. Och det är samma för mej, jag kommer inte att utsätta Brand-Valpen för sånt nu när hytten är på och den har fått sin nya kostym. Blir en annan valp enbart för sånt då.

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

orginal peugote långt rör mynnar ut högt upp jämte ventilkåpan, heltät gummerad hållare till själva stickan som är en GARDINSPIRALTRÅD där plasten är bortskavd vid lagom nivå.

Går det inte sätta en oring på volvo stickan?

eile2011-04-13 00:04:14

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Teddan
Min tillfällig hytt kom på plats idag och det var skönt att se att motorutrymmet INTE behöver förstoras för att filtret ska dit. Och plats för luftslang verkar inte vara ett problem.

IMG_1065.jpg


IMG_1066.jpg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Sören

Hittade en halvtaskig bild men de syns lite av en hemsmidd adapter och pegga filtret. De stitter för nävarande i den gamla valpen som nu är såld men ska flyttas till den nya då jag har fixat en Weber till den nya ägaren som han får bestycka efter sin motor som ska i så småningom.Weber4.JPG

Mitsab som bestyckat den här webern har ju byggt alla satser som sitter i BV 202 så något problem vid körning i terräng har jag aldrig haft. Jag är nu sugen på att byta till en marin kam och bestycka om för att se om bottenvridet blir bättre, är inte intreserad av att valpen ska gå 100 km/t utan de räcker med 60-70 km/t men vill ha vrid. Någon som provat? Sören2011-04-13 19:42:21
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Jag fastnade en gång i ett lerigt och väldigt sandig hål en gång i Rimbo. Jag blev helt stillastående och och all skit kom in I motorn fast via en otät oljesticka. Tömde och fyllde på oljan 3 gånger när jag kom ut och det var inte vackert det som kom ut. Hur tätar ni era oljestickor?

Satte en tätning från en tändkabel på min sticka. passade utmärkt och det vart tätt åt båda håll PDT_Armataz_02_02.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här kom intrillande i mitt garage ikväll 32/36

2011041321211.JPG

2011041321411.JPG2011041321311.JPG

2011033014411.JPG

Min oljesticka har jag tagit från en Mondeo och en rörbit.

Luftburken kommer från en Mitsubishi L200.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Sören
Ja det har jag' date=' en C-kam, tror det är samma som K-kam fast till båt och mycket dyrare. [/quote']

Har vridet blivit bättre? Marinkammen ska ju flytta ner vridet för att inte motorn ska behöva varava fför mycket i en båt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Teddan

Man lär sig av sina misstag...

Se till att all reglage är på plats INNAN man sätter på karossen! Det är inte så kul att försöka koppla på stagarna för växelläge och handbroms efteråt. PDT_Armataz_02_04.gif 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...