Gäst Toolman Postad 12 April , 2011 Rapport Share Postad 12 April , 2011 Fläkten är ju rätt så klen så nån kompressoreffekt blir det nog tyvärr inte tal om Jag vet inte hur det ser ut inne i värmepaketet men det finns ju lite plats på sidorna. du kan ske kan komma undan med att bredda gallret lite? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 12 April , 2011 Rapport Share Postad 12 April , 2011 Nu vill jag också delge er mina åsikter i snorkelfrågan. Jag vill fastslå att en snorkels största nytta har inget med vatten att göra. Jag har kört i 120 cm vatten med brandvalpen- och det gick bra. Och orsaken är att valpen sköt vattnet framför sej och bildade en "flodvåg" som skapade ett vattenfritt utrymme under valpen. Men hade den stannat mitt i så hade motorn garanterat dränkts. Jag har ingen snorkel, har inte ens det lilla röret som går mellan luftburken och fästet i topp på kylaren. Så när vatten når fläkten så piskar den vattnet rakt in i insuget på min motor! Den går ändå... Snorkels absoluta fördel på en valp är att den hämtar luften från nån annan plats än motorrummet- dvs kall luft, och det vet nog alla som åker B18/20 vad motorerna tycker om värme? Svårstartade pga ånglås och förgasare som inte funkar som dom ska för att bensinen inte uppför sej som den ska då blir väldigt varm. Kan man suga in kall luft som hjälper till att kyla förgasaren så har man vunnit mycket där. Dessutom så innehåller sval luft mer syre än varm varm- så effekten blir högre också. Troligtvis knappt mätbart- men fakta är att så fungerar det. Tittar man på klippet ser man att vattnet lätt kommer upp till vindrutan när man leker i vattnet. Skulle jag bygga snorkel så skulle jag dra röret bakåt, och upp bakom föraren och ha ett luftintag antingen på bakstammen (P/U) eller på taket (H/T-S/U) För att inte försämra en redan från början dålig sikt på grund av den lilla framrutan. SKREV OBELIX Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Kilen Postad 12 April , 2011 Rapport Share Postad 12 April , 2011 Pratade nu med http://www.motorteknik.se/index.html De tar 2250 inkl moms och delar för att konvertera. Han sa också att man behöver bara byta avgassidan eftersom det är bara där det går varmt. Som det är just nu så tar det 2 veckor. Har fått tag i en motorvärmare som satt i en 740 polisbil som är fin och fräsch. Kan jag hitta ett bra ställe att montera den så kanske jag klarar mig vinter tid att köra endast E85. Annars så är det bara att byta munstycken på Webern när det blir kallt och kör bensin igen. Vad tror ni om detta? Jag konverterade Pierburg-förgasaren till min 240 hos SU-service för ett par år sedan, kostade 2000 kronor men tog betydligt längre tid eftersom han väntade på en omslipad nål från Förgasarteknik. För att räkna hem konverteringen (högre förbrukning men lägre pris) behövde jag en prisskillnad på 4 kr/liter för E85 vs blyfri 95. Vid kallare väderlek är det bra med en värmeväxlare som förvärmer soppan med hjälp av kylarvätskan. Ofta är problemet att få igång motorn när det är kallt om du kör på E85, ha med startgas. Själv har jag slutat med E85 och kör på bensin året om i 240:in. Kjell Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Teddan Postad 12 April , 2011 Rapport Share Postad 12 April , 2011 Kilen: Jag var lite otydlig. Det var toppen de skulle ha 2250kr för. Jag fick nya nålar idag som jag beställde igår från http://www.rallydelar.se/ och det gick på 200kr. Men det insuget som kom idag så ut så här istället. Tack för kalkylen också. Jag tror att bensin priser kommer att stiga ännu mer så tror jag att det är läge. Har också hört att 95 kommer att försvinna.... Men om inte motorvärmaren jag har fått funkar bra när det är kallt så kan jag lätt byta Weberns munstycken och köra bensin när det är kallt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ryden Postad 12 April , 2011 Rapport Share Postad 12 April , 2011 Jag har kört med Weber 36/36 DCD i valpen i många år och aldrig haft ett problem med den. Lättstartad' date=' bra vrid och svarar på gasen direkt och förståss mindre bränsleförbrukning, alltså bara positivt.[/quote'] Vad har du för bestyckning? Hur har du löst gasreglaget och luftfiltret? Nu blev jag nyfiken! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst eile Postad 12 April , 2011 Rapport Share Postad 12 April , 2011 peugot har vatten värmda filter koppar på vissa modeller. annars löd en egen växlare av två kopparör. Då tappar en del effekt med e85 och på bil utan knacksensor får du nog skjuta tändningen för hand. Hade du haft 202 su den med ställskruven lätt åtkomligt hade du enkelt under provkörning kunnat kalibrerat förgasaren för e85. eile2011-04-12 21:19:16 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst eile Postad 12 April , 2011 Rapport Share Postad 12 April , 2011 ang overdive är väl 202 svep med m47 enklast, vet inte hår passningen ser ut mot lilla fd lådan men kan inte tänka mig att det är några större problem mer än att motorn troligen måste flyttas fram något. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Teddan Postad 12 April , 2011 Rapport Share Postad 12 April , 2011 Vad har du för bestyckning?Hur har du löst gasreglaget och luftfiltret? Nu blev jag nyfiken! Det står inte på kvittot vad det är för bestyckningen men jag kollar när jag kommer till garaget imorgon. Vad menar du med gasreglaget? Jag håller på att kolla upp tipset om Toyotas 2008 FJ filter med en kompis på Toyota. http://www.myfjcruiser.org/868/2008-fj-air-intake-vortex-filter/ Jag återkommer.... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Sören Postad 12 April , 2011 Rapport Share Postad 12 April , 2011 Jag har kört med Weber 36/36 DCD i valpen i många år och aldrig haft ett problem med den. Lättstartad' date=' bra vrid och svarar på gasen direkt och förståss mindre bränsleförbrukning, alltså bara positivt.[/quote'] Vad har du för bestyckning? Hur har du löst gasreglaget och luftfiltret? Nu blev jag nyfiken! Bestyckningen kommer jag inte ihåg, menjag beställde munstycken och halsringar från Mitsab och dom hade koll på vad som skulle sitta i valpen med den kam och topp jag hade. Gasreglaget var enkelt, sen lilla vinkeln som sitter på reglaget på ramen vände jag "uppochner" och en M6 gängstång upp till förgasaren på en hemmagjord arm och en M6 kullänk. Luftrenaren är från en Pegga 205 GTI och en hemsnickrad adapter, ska se om jag har någon bild på den. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Teddan Postad 12 April , 2011 Rapport Share Postad 12 April , 2011 Snorkels absoluta fördel på en valp är att den hämtar luften från nån annan plats än motorrummet- dvs kall luft' date=' och det vet nog alla som åker B18/20 vad motorerna tycker om värme? Svårstartade pga ånglås och förgasare som inte funkar som dom ska för att bensinen inte uppför sej som den ska då blir väldigt varm. Kan man suga in kall luft som hjälper till att kyla förgasaren så har man vunnit mycket där. Dessutom så innehåller sval luft mer syre än varm varm- så effekten blir högre också. Troligtvis knappt mätbart- men fakta är att så fungerar det. Tittar man på klippet ser man att vattnet lätt kommer upp till vindrutan när man leker i vattnet. Skulle jag bygga snorkel så skulle jag dra röret bakåt, och upp bakom föraren och ha ett luftintag antingen på bakstammen (P/U) eller på taket (H/T-S/U) För att inte försämra en redan från början dålig sikt på grund av den lilla framrutan. SKREV OBELIX Håller med dig helt Robban angående det där med vatten nivån och tryckvågen. Men jag kommer antagligen att INTE bada så där djupt men Valpen efter renoveringen. MEN skulle det bli så att jag ska det så funderar jag att göra så att jag koppla bort slangen ifrån Air Ram:en och koppla på en förlängning upp mot taket. Alltså samma koncept som avgasförlängningen på radio valparna. Jag fastnade en gång i ett lerigt och väldigt sandig hål en gång i Rimbo. Jag blev helt stillastående och och all skit kom in I motorn fast via en otät oljesticka. Tömde och fyllde på oljan 3 gånger när jag kom ut och det var inte vackert det som kom ut. Hur tätar ni era oljestickor? Tack för bad filmen! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 12 April , 2011 Rapport Share Postad 12 April , 2011 Jag för min del har inte stickan tätad alls. Men jag har böjt den lite så den "klämmer" ordentligt när den sitter i läge. Och så länge motorn är igång så har man ju ett övertryck i blocket så då ska det ju inte kunna komma in något där. Men visst- stannar motorn så kan det ju börja rinna in skitvatten där. Ja, det var lite djupare än jag trodde där. Och det är samma för mej, jag kommer inte att utsätta Brand-Valpen för sånt nu när hytten är på och den har fått sin nya kostym. Blir en annan valp enbart för sånt då. SKREV OBELIX Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst eile Postad 12 April , 2011 Rapport Share Postad 12 April , 2011 orginal peugote långt rör mynnar ut högt upp jämte ventilkåpan, heltät gummerad hållare till själva stickan som är en GARDINSPIRALTRÅD där plasten är bortskavd vid lagom nivå. Går det inte sätta en oring på volvo stickan? eile2011-04-13 00:04:14 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Teddan Postad 13 April , 2011 Rapport Share Postad 13 April , 2011 Min tillfällig hytt kom på plats idag och det var skönt att se att motorutrymmet INTE behöver förstoras för att filtret ska dit. Och plats för luftslang verkar inte vara ett problem. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Toolman Postad 13 April , 2011 Rapport Share Postad 13 April , 2011 I ett valpmotorrum räknas detta som gott om plats Är det någon risk att förgasaren slår i när motorn vrider sig vid gaspådrag? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Teddan Postad 13 April , 2011 Rapport Share Postad 13 April , 2011 Syns inte så bra på bilden men jag har cirka 2 cm tillgodo. Kan vara på gränsen. Teddan2011-04-13 18:32:08 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Sören Postad 13 April , 2011 Rapport Share Postad 13 April , 2011 Hittade en halvtaskig bild men de syns lite av en hemsmidd adapter och pegga filtret. De stitter för nävarande i den gamla valpen som nu är såld men ska flyttas till den nya då jag har fixat en Weber till den nya ägaren som han får bestycka efter sin motor som ska i så småningom. Mitsab som bestyckat den här webern har ju byggt alla satser som sitter i BV 202 så något problem vid körning i terräng har jag aldrig haft. Jag är nu sugen på att byta till en marin kam och bestycka om för att se om bottenvridet blir bättre, är inte intreserad av att valpen ska gå 100 km/t utan de räcker med 60-70 km/t men vill ha vrid. Någon som provat? Sören2011-04-13 19:42:21 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ryden Postad 13 April , 2011 Rapport Share Postad 13 April , 2011 Johan har marinkam i sin valp har jag för mig Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Johan Postad 13 April , 2011 Rapport Share Postad 13 April , 2011 Ja det har jag, en C-kam, tror det är samma som K-kam fast till båt och mycket dyrare. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 13 April , 2011 Rapport Share Postad 13 April , 2011 Jag fastnade en gång i ett lerigt och väldigt sandig hål en gång i Rimbo. Jag blev helt stillastående och och all skit kom in I motorn fast via en otät oljesticka. Tömde och fyllde på oljan 3 gånger när jag kom ut och det var inte vackert det som kom ut. Hur tätar ni era oljestickor? Satte en tätning från en tändkabel på min sticka. passade utmärkt och det vart tätt åt båda håll Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Johan Postad 13 April , 2011 Rapport Share Postad 13 April , 2011 Den här kom intrillande i mitt garage ikväll 32/36 Min oljesticka har jag tagit från en Mondeo och en rörbit. Luftburken kommer från en Mitsubishi L200. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Sören Postad 13 April , 2011 Rapport Share Postad 13 April , 2011 Ja det har jag' date=' en C-kam, tror det är samma som K-kam fast till båt och mycket dyrare. [/quote'] Har vridet blivit bättre? Marinkammen ska ju flytta ner vridet för att inte motorn ska behöva varava fför mycket i en båt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Johan Postad 13 April , 2011 Rapport Share Postad 13 April , 2011 Ja, det tycker jag. Man ska ha en fördelare utan vakum. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Sören Postad 13 April , 2011 Rapport Share Postad 13 April , 2011 Intresant, de ser ut som de blir byte av kam i motorn, min motor är en utbytes som bara har några meter på nacken. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Teddan Postad 14 April , 2011 Rapport Share Postad 14 April , 2011 Man lär sig av sina misstag... Se till att all reglage är på plats INNAN man sätter på karossen! Det är inte så kul att försöka koppla på stagarna för växelläge och handbroms efteråt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 14 April , 2011 Rapport Share Postad 14 April , 2011 Nä man måste ha smala långa fingrar för att få dit dem efteråt Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.