Gå till innehåll

THV byggtråd


Gäst Chrille

Rekommendera Poster

  • 4 months later...
  • Svar 196
  • Skapat
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Gäst FormerMazda
0OJOJ! Nu nalkas ju Borås!
Så bror Duktig, jag alltså, tog tag i några av alla de saker vi måste fixa med THVn innan resan. Bror Slöhög, eller chrille som vi annars känner honom som, ja han låg hemma och latade sig. Skyllde på sina barn gjorde han också..

Nåväl, vår käre THV, han läcker ju mer än ett såll. Så nåt måste ju på för att täta till alla miljader skarvar och fästen och bultskallar och hål och .. PDT_Armataz_02_08.gif
Ja, ni ser ju:
DSC01877.JPG
Eller ja, kanske inte syns, men mycket saker är det som kan läcka..

Vad tätar man med då? Vi har testat med silicon och biltemas butyl. Gick sådär.
Men jag fick en ljus idé!:
DSC01878.JPG
Vaddå liksom! Duger det till att hålla en husgrund tät i 25år så kanske det håller under boråsträffen? PDT_Armataz_02_11.gif

Så på med ett bra humör och leta rätt på en pensel, sen ska vi ha "skoj"!
Får säga att jag efter en ganska kort stund fick rätt bra hopp om idén! Kolla hur det täcker liksom:
DSC01880.JPG
Lägger sig tjock om man vill, och flyter fint in i alla skarvar!

Efter en stund så blidde hela taket täckt! Gick nog inte åt mer än tre liter. Hehehe
DSC01881.JPG

Efter det ändå rätt lyckade projektet så gav jag mig på gasolen. Vi behövde ett T-kors för att få gas både till pannan och kylen. Efter ett par timmars grävande bland bråten hittade jag vad jag behövde och skred till verket. Men nåt vackert verk vetefasen om det blev:
DSC01882.JPG0
Dock tätt, inget small iallafall. Jag skriver ju ändå detta nu. Tror jag?

Hur som, pannefan har fått spunk och vrålar som en brunstig älgtjur med kulorna i kläm. Men det blir ju knappt nån värme för det. Antingen förväntar vi oss för mycket, eller så är nåt knas. Tror på knas.
Jaja, han överlevde den här gången..
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var ju nere och hälsade på lite iaf, när du var färdig PDT_Armataz_02_22.gif Det är fel på den där pannan, den är lat, ful och låter jätteilla. Den ska vi ta sönder bara vi hittar en värdig ersättare, vilket iofs inte borde vara så svårt PDT_Armataz_02_12.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi behövde ett T-kors för att få gas både till pannan och kylen. Efter ett par timmars grävande bland bråten hittade jag vad jag behövde och skred till verket. Men nåt vackert verk vetefasen om det blev:

Det är väl inget plastkors!!!!!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Räcker inte en vanlig eberspächer till att värma upp det utrymmet ?

Jag har 2 st liggandes, en vet jag att den går, men om jag ej mins fel är den lovad till Andreas.
kan ju kolla den andra. om inte annat sitter det ju sådana i massor av gamla skåpbilar.

Mina kommer från sandvikenskomuns stora transit bussar där vi hade värme i skåpena och de värmde upp de ordentligt utan någon isolering.
När bussarna skulle säljas/ skrotas fick jag moterara ur dem då ingen annan hade intresse av de.
Borde ju inte vara så svåra att få tag i. och ni slipper något som brinner inne i THVn. enbart varmluften kommer ju in och där får ni också en vinst då det får luften att cirkulera i utrymmet PDT_Armataz_02_30.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En vanlig ebersprächer räcker mer än väl, problemet var för oss att den gamla vi hade bråkade lite för mycket, förde liv samt att de drar väldigt mycket ström. En husvagnspanna var mycket billigare, ska vara nästan lika effektiv (nu verkar det ju tyvärr vara fel på den vi har såklart...) drar väldigt lite ström och är tystare. Ett annat plus är att kylskåpet vi har går på gasol.

Pannan sitter utanför kojan och värmer vattenburet. Mycket säkrare än en hårfön som sprejar bensin inuti ett skåp i kojan om du frågar mig, men det kanske man inte ska göra? PDT_Armataz_02_22.gif.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst FormerMazda

Mjo, bränslebrännaridén dog med kostnaden på batterierna faktiskt. De tar ändå en faslig massa ström om man jämför med en liten cirkpump som en gasolpanna nöjer sig med.

Och vad gäller värmeeffekt så ska den gasolpannan vi monterat nu ha samma effekt (5,5kw) som den bensinvärmaren vi hade i innan. Problemet är som sagt bara det att denna pannan är galen.. Blir ingen direkt värme av den, vilket är märkligt, konstruktionen är ju så simpel ändå.

Angående gasolanslutningnen så enda nackdelen med plast i T-korset är att plast självklart är bräckligare än mässing t.ex., men sålänge man inte ska bogsera med t-korset så känns det helt ok. Trycket är ju ingen fara, 30mBar ur regulatorn är ju inga hiskeliga tryck direkt.. Sen är det ju slangbrottsskydd i regulatorn också, och det är känsligt.

Hur som helst, fortsättning följer på pannan! Förmodligen hamnar nog denna pannan i omloppsbana och en långe jan installeras istället. Men vi får se.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst FormerMazda

En laxen skulle ju varit perfekt! PDT_Armataz_02_07.gif

Faktum är att bara värmen från kylen håller den värsta kylan borta. Så nu gör vi som på solifer, vi släpper in den värmen i THVn istället för ut i det fria. Och det är kanske inte bastu, men perfekt sov-temperatur!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja problemet med er och en Laxen är nog att först skulle det eldas så de var glödröd. Och för att man skall kunna elda ordentligt och hålla sej kvar i värmen går det åt ett gäng öl.

Av ölen blir ni trött, somnar och den glödande kaminen svartnar snart ner och kylan kommer krypandes.
Sen blir det ett trevligt broderkärleks tjafs om vem tusan som skulle hålla elden i gång och vem som skall tända upp och fixa värme igen.
Så håll er till gasol och ha det lagomt varmt ni bröder PDT_Armataz_02_07.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade en wallas 1800 i en båt en gång. Drivs med fotogen. Men i den modellen är det luftburet. Drar troligen inte mycket ström då det bara är en cirkpump. Värmaren borde också vara billig på begmarknaden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Hassefan is back

Angående laxen har ni fel  PDT_Armataz_02_01.gif Då vi vart på femöresfortet föraa året så körde vi laxen i tätlet och vi eldade då med precis allt som liknade träd torrt som sketasurt........och varmt var det allt även på morgonen

 

När visningen började fyllde vi den rackarn me surved och gick med tanken "ja det slocknar väl" men 7 timmar senare när vi kom till bilarna så brann det så fint i spisen PDT_Armataz_02_44.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Länge sedan man skrev i denna tråden nu! Hur som haver så har ju THV'n varit till salu en tid och häromdan kom det en tok och ville köpa den av oss och det fick han ju, tyvärr :(

Det visade sig att vi hade massa bra-att-ha-grejor därinne och tänkte höra med er om någon här är intresserad att köpa.

Lägg upp bud här i tråden med beskrivning på vad ni vill ha och vad ni bjuder så man kan ha koll. Vettiga Bud på stora delar av bra-att-ha-sortimentet har förtur.

 

Batterikåpa till tgb 13

En fyndlåda med en vattenpump, lite slang, en värdelös tång osv,

Värmepaket med fläkt från TGB 13-skåp

Värmeelement

2st fjärrljus

3 påsar slirskyddsrep

1 st gasregulator, ny men gammal flaskanslutning

IMAG0728.jpg

 

Closeup fyndlådan

IMAG0729.jpg

 

Lampsats

säkringar

Avstört tändsystem (Nån eller ett par tändkablar är kass)

Bugglig gryta :D

Ovanför grytan en innelampa från TGB 13 skåp

Cstridsställ (tror vi, orkar inte rulla upp skiten)

Expansionskärl till bensinvärmare

Relääer

Bensinpump B30

Säkringar

Avgasklammer i grövre modell, passar den fesblekgröne ^_^

Bromsvätska

IMAG0730.jpg

 

Värmepaketet, elementet & expansionskärlet igen

Fördelarlock, rotor & brytare B30

Låda med dämpade/avfjädrade stålfötter och lite läderremmar, perfekt när det går lite villt till med frugan :D

IMAG0731.jpg

 

MVH

Chrille & FormerMazda

Redigerad av Chrille
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fördelarlock, rotor & brytare B30 Är jag intresserad av och Är det en gammal hederlig omvandlare 24 till 12 v jag synar under den buggliga grytan ? B)

innelampa från TGB 13 skåp skulle vara kul att sÄtta i hytten, har ju en men den sitter i skåpet så Även den Är jag spekulant på :P

Lampsatts ? finns det en hel klot lampa i ? gav bort några av mina nyligen och skulle behöva fylla på förrådet

Annat bra att ha som blir över kan jag ge ett skam bud på sen :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fördelarlock, rotor & brytare B30 Är jag intresserad av och Är det en gammal hederlig omvandlare 24 till 12 v jag synar under den buggliga grytan ? B)

innelampa från TGB 13 skåp skulle vara kul att sÄtta i hytten, har ju en men den sitter i skåpet så Även den Är jag spekulant på :P

Lampsatts ? finns det en hel klot lampa i ? gav bort några av mina nyligen och skulle behöva fylla på förrådet

Annat bra att ha som blir över kan jag ge ett skam bud på sen :D

 

Du har syn som en hök! Det Är just en 24V -> 12V, tyvÄrr inte till salu dock, Än iaf ;)

Med tanke på intresset på dessa grejor så Är det nog snart dags för ett skambud :ph34r:

 

/Chrille

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...