Gå till innehåll

Värn safari


Gäst Guests

Rekommendera Poster

Gäst Medicinmannen

Senare på lördagskvällen - efter åtskilliga superintressanta värnbesök - var det åter dags att förbereda PV-brasan, Hasses specialitet!:

 

2008_1214Vrnsafari0148.jpg

 

Den höll oss gott varma ett bra tag... Vi konstaterade att "sånt här borde man göra oftare..."

 

2008_1214Vrnsafari0172.jpg

 

I min bil var det 23grader varmt på natten, tack vare fin Vattenfiltervärmare... ja, MED takluckan på glänt för behövlig ventilation:

 

2008_1214Vrnsafari0188.jpg

 

På söndagsmorgonen var det bara att tända upp PV-brasan igen för frukost..

 

2008_1214Vrnsafari0192.jpg

 

På morgonen kunde man även observera en betydligt piggare, mer uppstudsig hållning på Bajon1:s Tgb 11 (till vänster nedan) jämfört med min egen, mer säckiga hållning (Till höger följaktligen):

Jag var inte alls avundsjuk...inte det minsta...PDT_Armataz_02_05.gif

2008_1214Vrnsafari0182.jpg

 

Här är hemligheten bakom hans "höghet": Spiralfjädrar fram!! (Ser nästan ut som det var tänkt så i produktion från början - välgjort och snyggt Bajon1! PDT_Armataz_02_02.gif)

 

2008_1214Vrnsafari0212.jpg

 

Avfärd efter frukosten:

 

2008_1214Vrnsafari0195.jpg

 

På hemvägen tog jag en sväng om den tidigare bensinstationen i Margretetorp, som min mormor och morfar har ägt och drivit en gång i tiden - kul att se att pumparna finns kvar!

 

2008_1214Vrnsafari0220.jpg

 

Jag njuter av min "Cockpit-känsla" i 11-bilen - känns som att flyga en Liberatorbombare på natten med motorns sköna ljud:

 

2008_1214Vrnsafari0232.jpg

 

Totalt blev det en resa på 77 mil för mig (Statoil tackar säkertPDT_Armataz_02_05.gif)

 

Jag tackar Bajon1 och Hasse för en riktigt trevlig och intressant värnsafari! PDT_Armataz_02_44.gif 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Oj där var det grejer monterade på rutorna,

Ja lite Cockpit-känsla känns det verkligen som

 

Trevligt med era turer PDT_Armataz_02_43.gif

Är sugen att lura med grabbarna här i kring på en Tiveden tur en helg till våren, några militära värn finns det inte så gott om där, bara gamla rövar gömmor och mila tal med skog och väldigt små skogsvägar, men det skulle vara trevligt att bara åka ut några som ni gör där nere PDT_Armataz_02_30.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja man har ju rutin sen lumpen o fixa PV brasor  PDT_Armataz_02_02.gif   PV = Pansar Värn eftersom jag låg som förare på tgb1111 på revinge så myntade vi utrycket där o då 91-92 ..... och japp vi är fortfarande kända bland befälen   PDT_Armataz_02_44.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...
Gäst Medicinmannen

Jasåminsann! Ja, jag har ju bara sett bilder på avstånd....

 

Har blivit lite sugen på att camo-måla min faktiskt... kanske lite lättare att måla den "gradvis" i etapper då. Sen ser det ju gott ut också....PDT_Armataz_02_26.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Karl XI

Nja rostflagad var väl till att ta iPDT_Armataz_02_32.gif Men  röda fläcka vid

hjulhusen fram är där. Men inte länge tillPDT_Armataz_02_03.gif

 

Och någon Camo färg blir det då inte.PDT_Armataz_02_03.gif

Den ska ju du ha hassePDT_Armataz_02_43.gif

 

Mvh Arnberg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Karl XI
I och för sig inga värn men' date=',

funderar på att åka hit till sommaren,,

Ska visst vara mycke å se där med,, [img']http://forum.terrangbil.net/smileys/PDT_Armataz_02_44.gif[/img]

//Danne

 

Japp går också i tankar på War and peace showPDT_Armataz_02_43.gif

Medecinmannen har vatt där ett par ggr

Eller normandie nu till våren då det är 65 år s jubileum

Tid och pengar bara

 

Seglaren där finns en del gutt där med.PDT_Armataz_02_02.gif Tror jag vatt vid särna skans då ja var mindre

men det är värt ett åter besökPDT_Armataz_02_05.gif

 

 

Mvh Arnberg
Karl XI2009-01-22 21:46:45
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Protiwa
Arholma nord

 

 

 

Hade vatt nåt och besökt

 

Tips för Protiwa och stureplan offroaders

 

Mvh Arnberg

 

Tack för tippset! Kommer helt klarat att styra upp en resa dit i sommar. Femöresfortet har jag redan suttit och funderat lite på. Om ni nere i skåne och på västkusten (Medicinmannen) är intreserade att föja med så kan vi kanske planera in båda under en helg med en gemensam övernattning i skogen någon stans. Skulle vara riktigt trevligt tycker jag.

 

Man kunde t.ex. börja med Arholma, åka till något bra övernattningsställe i närheten av Femöre. Besöka Femöre dagen efter och sedan för de som vill och ha barn med sig så kan man ju besöka Kolmårdens djuspark som inte ligger så långt från Femöresfortet.

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Protiwa

Kanon! Då funderar jag ut en dagsordning/resplan. Så får vi komma överrens om en tidpungt när vi alla kan. Peronligen så tycker jag att det bästa blir under försommaren eller semestern. Då det är som vackrast och varmt och skönt.

 

Enklast kanske också är att vi träffas kvällen innan vi besöker Arholmen och även den natten tar en gemensam "camping" så slipper ni som reser så långt starta mitt i natten för att komma upp till oss. Risken är ju annars att det blir en väldigt lång dag annars.
Protiwa2009-01-23 16:15:59
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...