Gå till innehåll

Värn safari


Gäst Guests

Rekommendera Poster

Schyssta bilder! PDT_Armataz_02_43.gif

 

----------------------------

 

Skulle någon förirra sig upp till mina hemtrakter, Boden finns bla. Rödbergsfortet att besöka!

 

Rodberget.jpg

Lånad bild.

 

Mer info. om Bodens Fästning finns HÄR

Om Rödbergsfortet HÄR

 

Jag tog några bilder då vi gick en guidad tur genom fortet

 

35.jpg

Orienteringskarta

36.JPG

Entré med vaktkur

37.JPG

Nu snackar vi berg... *ASG*

38.JPG

Inifrån sjukstugan i berget

39.JPG

Köket

41.JPG

Kanoner uppe på hjässan

 

Fler bilder finns på de klickbara länkarna ovan!

 

En Cool grej!

 

Delar Sveriges Guldreserv har tidigare förvarats i forten runt Boden!

 

Mvh /Lasse

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var där uppe jag blev krigsplacerad efter att ha gjort lumpen i Ystad...... PDT_Armataz_02_14.gif

 

Nåjaiallafall, jag fick tyvärr aldrig se trakten live för lagom till första repmånaden -86 nångång fick jag ett brev att den var inställd pga besparingskrav och sen blev det inge mer....

 

 

Ake642008-09-09 19:28:54

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fina Bilder Medecin mannen och lasse

 

Nu på sändag går det ett program som heter Hemliga svenska rum

och den 28/9 är det om bodens fästning

 

 

 

Mvh Arnberg

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

På denna tråden har jag varit lite lugn på det sista, jag vet ochså at nån har skrivit till mig angående Stevns. Der har varit mycket at göra på sågen dom senaste måneder, så det har inte blit til så mycket.

Jag håller på med udretning av nogot som kallas "Ejby-bunkeren" den ligger inom Vestvolden lite NV om Köbenhamn. Jag var i perioden -76 - 79 flera gångar i den bunker, som då var reservberedskap för Militärregion Köbenhamn. Senare blev den avlyssningspost för Polisens Efterretningstjänst  ("SÄPO") i Danmark, numera har den lagts ner, men fortfarande ingen adgang för publiken.

Jag har kontaktat min gamla Kompagnichef från dengång, som nu är chef för Telegrafregimentet i Fredericia i Jylland. Han har om nogen jobbet i den där bunkeren, och han har lovat at återvända snarest med mer information.

Han mener at det skulle gå att få tilstand at komm ind , da bunkeren för en stor del är lagt ner, möbel och tekniska installationer finns dog fortfarande.

Sen kommar vi baks til Stevnsfortet PDT_Armataz_02_05.gif

 

Återvännar snarast

Bent

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon mer än jag som är sugen på att åka på "värn safari" här i Stockholmstrakten? Och kanske har förslag på var vi kan åka.

 

Det finns ju en hel del sådant runt omkring stan... 

Den så kallade "korvlinjen" både norr och söder om stan innehåller massor av gamla försvarsanläggningar. Se: http://korvlinjen.zoomin.se/ till exempel.

 

Nyligen gavs en bok ut i ämnet, tyvärr har jag inte lyckats få tag i den ännu.

 

 

/Thommy
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon mer än jag som är sugen på att åka på "värn safari" här i Stockholmstrakten? Och kanske har förslag på var vi kan åka.

 

Ja sugen kan ja va men det e en lien bit. Men där finns en hel del grejor

Bla Korv linjen myttinge fortet fem örefortet mm mm sen e de ju bara att snoka lite själv

som vi skåningar gör Hehe

 

Mvh Arnberg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlåt thowes läste inte dit inlägg innan

 

Eller varför inte en runda på F8 Barkarby och f2 hägernäs Södermanland uppland och stockholm bjuder på mkt kul. Gimo krigsflygfält Gryttjom krigsflygfält lv ställningarpå lidingö, lv torn vid ka1 tror jag. Fins nog några sådana torn till Hela skärgården e full av roligheter

 

Glöm inte bilder

 

Mvh Arnberg

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det finns ju en hel del sådant runt omkring stan... 

Den så kallade "korvlinjen" både norr och söder om stan innehåller massor av gamla försvarsanläggningar. Se: http://korvlinjen.zoomin.se/ till exempel.

 

Nyligen gavs en bok ut i ämnet' date=' tyvärr har jag inte lyckats få tag i den ännu.

 

 

/Thommy
[/quote']

 

Tack för tipset! Här finns ju en hel del att titta på. Kanske en aktivitet som kan intresera Stureplan offroaders att delta i?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I helgen va det värnsafari igen

 

Samling hos Hasse 18.30 på fredagen och uppsittning i tgb:er 19.00

Så åkte vi ut på en rejäl värnsafari som varade hela helgen med en hel del besök

runt den södra delen av skåne

Och för min del 42 mil i tgb 11:a

 

En mycket trevlig helg Som för min del avslutades i Ystad men som för Hasse

och Bajon i revinge på regementetes dag

 

Bilder skulle jag lägga ut här men efter som det mest KLYDDAR, då man har försökt ett

antal ggr med "acces denied" när man är mitt uppe i det och redan lagt upp en bild innan

bryr jag mig inte om att lägga upp några bilder

 

 

Mvh Arnberg

 

 

 
Karl XI2008-09-21 23:34:06
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilder skulle jag lägga ut här men efter som det mest KLYDDAR' date=' då man har försökt ett antal ggr med "acces denied" när man är mitt uppe i det och redan lagt upp en bild innan

bryr jag mig inte om att lägga upp några bilder

 

 

Mvh Arnberg[/quote']

 

Hmm, så trist att det strular Arnberg!

 

- Hoppas någon av moderatorerna kan fixa till strulet... - Vi vill se bilder ju! PDT_Armataz_02_02.gif

 

Bästa hälsningar /Lasse
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja,en riktigt lyckad helg blev det.55 mil i tgb 11:a blev de för min del.

Här finns det lite bilder:  http://cid-d026ac7c9a4d8343.skydrive.live.com/browse.aspx/V%c3%a4rnsafari%2019-21%20sep%20-08

Blev tyvärr inte så många foton då en gren helt oprovocerat gick till attack på min kamera.

Men Arnbergs bilder ska vi nog fixa fram.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja så e det i bland ville dock inte vara oartig då det e det BÄSTA forumet PDT_Armataz_02_02.gif

men man kan bli irriteradPDT_Armataz_02_12.gif. Har försökt skicka bilder via pm till medecinmannen

med en hel del klyddande men som tillslut lyckades det 

 

Tackar Bajon1 du ska få fler av mig

Trist med kameran för digPDT_Armataz_02_06.gif 

 

Mvh Arnberg
Karl XI2008-09-22 00:09:11
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser fint ut. Jag har själv funderingar på att införskaffa ett. Det måste vara smidigare att ha än ett 12 tält misstänker jag. Tar mindre platts och enklare att sätta upp om man inte är så många. Lite svåra att få tag på tycker jag. Man ser ju bara 12 och 20 tält på blocket.... PDT_Armataz_02_06.gif 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det e ett Kanon tält. Är lågt också så värmen blir ju ner till

 

Ja det tar Hasse bajon1 och mig ett par min så e det uppe och man

kan lätt sätte upp det själv på en 5- 10 min

 

Alla mått på Tältpinnar och hur man sätter upp det smidigast fins i soldf 86.

Gjorde  Tältpinnar av kvastaskaft som jag köpte på

öb. för 15.- st Och tält spik gjorde Hasse rediga i rundgjärn och bocka till

 

 

Mvh Arnberg

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...