Gå till innehåll

Värn safari


Gäst Guests

Rekommendera Poster

ja intresant ställePDT_Armataz_02_34.gif i fredriksberg ligger det numera nerlagda pappersbruket som försåg tyfors med matrial för krut tillverkning. på den tiden gick det järnväg mellan fabrikerna o sedan ner mot hellefors o vidare mot gyttorp o nora där hadde bofors en ammo fabrik i berget...o sedan ut på stammbanan.detta är en av flera fabriker som funits för krut tillverkning. samt fans flera ammofabriker under kriget. här är bilder från ammo fabriken i tolarps berget i jönköping... har varigt nerlagd sen kriget. men en del rester finns det kvarPDT_Armataz_02_01.gif

 

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite tragiskt med både Edsvalla, Fredriksberg mfl. I Fredriksberg är ju mycket rivet men en del står, kontoret står o ser frächt ut, även om det stått tomt i snart 40år..

Sundshagfors likadant
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja det är tragiskt att se så många ställen i dalarna som varigt gruvor o bruk o annat bara stå o förfalla... tänk vad folk det har jobbat på dessa ställen en gång i tiden. när man besöker dessa platser så känner man historiens vingslag o stannar opp o funderar en stund.... vad hände igentligen, har läst lite om fredriksberg o hellefors konsernen,, var en stor arbetsgivare på den tiden. bodde typ 2000 i fredriksberg som jobbade på dessa fabriker. i dag bor knappt 750 kvar. står flera hyreshus tomma som folk bodde i... helt otroligt... blev någon typ av mass förflyttning av folk...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja jornmark har mycket kul att visa på sin sida. skulle jag haft en tgb som drog typ 0.5 per mil så hadde jag viljat åka kolla allt sådant här...PDT_Armataz_02_38.gif

här är några flera länkar...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja det är tragiskt att se så många ställen i dalarna som varigt gruvor o bruk o annat bara stå o förfalla... tänk vad folk det har jobbat på dessa ställen en gång i tiden. när man besöker dessa platser så känner man historiens vingslag o stannar opp o funderar en stund.... vad hände igentligen' date=' har läst lite om fredriksberg o hellefors konsernen,, var en stor arbetsgivare på den tiden. bodde typ 2000 i fredriksberg som jobbade på dessa fabriker. i dag bor knappt 750 kvar. står flera hyreshus tomma som folk bodde i... helt otroligt... blev någon typ av mass förflyttning av folk...

 

[/quote']

Svaret på frågan är enkel: Gruvöns Bruk, och det är lite långt att pendla dit (Grums) från Fredriksberg.

 

Som Bosse Berglund i STORA sa, "Det brukar stå i intimspalterna att storleken inte har nån betydelse, men i den här branchen har den det".

 

Deje, Mölnbacka, Koppom, Brättne, Borgvik, Jössefors och dryga 50 talet fabriker till i Värmland är det bara ca 5 st kvar av....

 

Sedan samma visa på järn-sidan...

 

och som sagt, österut med alla gruvhålen där
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej på er,

 

Jag skrattar lite när jag ser vad ni skrivit- jag har både "ÖVERGIVNA PLATSER" och

"GLÖMDA RUM" bland mina favoriter- mycket intressanta sidor. Men jag har inte riktigt förstått mej på Jörnmarks sätt att fotografera- mycket konstiga bilder ibland. Men jag kanske inte är tillräckligt mycket estet för att se det han ser.

 

MVH//ROB

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

O.T. men ändå.

Jag har ju försökt att se med andra ögon- men jag förstår inte vitsen med att invertera färgerna, Göra om bilderna till rosa/vita, hålla kameran i 45 graders vinkel och liknande. Själva motiven är ju det som som är intressant på en sån sida- och då anser jag att det viktiga är att försöka återge stämningen som fotografen känner på den aktuella platsen. Att som du säger, man ska nästan kunna se människorna som nyss lagt ner verktygen och gått hem för dagen. Vissa bilder är mer lämpliga till att visas på fotoutställning där själva fotograferandet är det viktiga och motivet har underordnad betydelse. Men att han är duktig råder ingen tvekan om, Maglarps kyrka är ett exempel på en absolut perfekt fotosession enligt mej! 

 

MVH//ROB
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Gasten för infon. och bilderna!

 

Wow, vi har en kulturhistoria att bevara här i Sverige, även utan krig.

Hoppas jag har vägarna förbi, och får uppleva detta live!

 

Tack igen

 

/Lasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja lasse. det händer ibland att man kanse tar med familjen eller väner o åker skidor i säffsen!!!! åker man då inlandsvägen 26 an så kommer man till tyfors. PDT_Armataz_02_38.gif jag o några vänner kommer att åka upp någon mera gång nu under hösten. blir tot 3 gången jag åker till tyfors. är lika farsinerande varje gång...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man lade ner en käng fabrik i Örebro så flyttades alla utrustning till ett Bergrum lite längre söderut, maskinerna monterades.

Man startade produktions linan och tvärstoppade när man hade full produktion så i alla maskiner sitter det som skall bli kängor, en "ingångs", en i maskinen och en "utgångs" så man skall se hur det är tänkt att maskinen skall göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PDT_Armataz_02_30.gif häftigt..... ja i örebro o närke finns det mycket bergrums anläggningar.... men många är aktiva än... samt ett mycket känsligt område i försvars synpunkt.....
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Gäst Protiwa
SnyggtPDT_Armataz_02_44.gif

 

Men lite mer spänst i duken på tältet vill vi se.

Annars  kan det lätt blir det swimming pölPDT_Armataz_02_03.gif.

 

Mvyh Arnberg

 

PDT_Armataz_02_01.gif Första gången jag satt upp tältet. Det blir nog bättre med lite övning...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Protiwa
ojoj när ska vi dit?

 

Nu är ju pansarmuseet stängt och öppnar inte igen förrens tidigast 2011 om det inte blir förseningar i Strängnäs. Men Karsborg kan vi åka till. Skjutfältet är kul att utforska, speciellt målvagnarna och de små skyddsrum som finns där. Vi kan åka dit en hel helg (åka redan på fredag eftermiddag och åka hem söndag eftermiddag) och utforska omgivningarna med Kråks som utgångs pungt. Det finns ett fort typ Myttinge i närheten också... Har nämts tidigare i tråden.
Protiwa2009-08-24 22:54:33
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Karl XI
SnyggtPDT_Armataz_02_44.gif

 

Men lite mer spänst i duken på tältet vill vi se.

Annars  kan det lätt blir det swimming pölPDT_Armataz_02_03.gif.

 

Mvyh Arnberg

 

PDT_Armataz_02_01.gif Första gången jag satt upp tältet. Det blir nog bättre med lite övning...

 

Får nog ändra mig Daniel. Hade inte kollat bilderna riktigt Såg bra utPDT_Armataz_02_02.gif

 

Mycket trevliga bilder. Var innan i år på Karslborg och gick den guidade turen.

Den är värt ett besök.

 

Synd dom lägger ner axvall

 

Mvh Arnberg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...