Gå till innehåll

Värn safari


Gäst Guests

Rekommendera Poster

Är man en inbiten bunkermupp så är det kanske inte så konstigt med en 

liten Julaftonsspökning Men det kan verka en aningen lustigt för mer normala människor

Här några bilder från ett Pv värn som håller på att rivas vid Pers krog i Malmö.

Också 2 ksp värn på limhamn tagna i morse.

 

 

 

MVH Bunkermuppen

 

 

 

 

 

 

 

 
Karl XI2009-12-24 14:46:27
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Återkoppling om Zakrisdalsverken i Karlstad. Jag skrev för några veckor sedan om att jag skulle få information om detta ställa. Tyvärr blev hon sjuk som jag skulle få informationen ifrån. Nu helt apropå visade det sig att min ena kompis farmor och hans pappa har jobbat där. Hans farmor jobbade där i princip från starten till graven. Dessvärre var allt hemligt och det lilla hon kunde berätta var att berget var otroligt stort, vad hon känner till i ett plan men med väldigt många olika rum. När hon skulle till sin avdelning gick hon raka vägen, de fick aldrig gå runt i berget på egen hand, de fick inte heller gå och hälsa på/prata med väninnor på andra avdelningar under arbetstid. Vad min kompis pappa vet så fanns det även en underjordisk skjutbana för ganska rejäla pjäser och att det till och från kom högdjur som åkte ner i berget och var borta i flera timmar. Ryktena handlande då om att de då skulle prova nya eller förbättrade ammunitionsslag. Min kompis farmor minns en episod om att det kom turbanklädda herrar och då det var sommar och cirka 30 grader hade de turban och vantar på sig. Detta kom så klar inte ut då inget som hände där fick komma ut. Hon hade en vän som var den ända som hade tillåtelse att fotografera innanför grindarna, men endast då det var gäster där och på utvalda platser. Hon frågade om hon inte kunde få en kopia av de turbanklädda herrarna, men det gick inte. Hon bekräftade vad min kollegas mamma sa om en olycka och en dam som brände bort halva ansiktet, olyckor var det gott om, men de var trots allt små. Ingen fick prata med någon om vad de gjorde, och enligt de båda så berättade man aldrig för någon annan vad de gjorde. Så en svensk tiger gällde fullt ut. Vidare så fick de aldrig se helheten utan min kompis pappa som delvis var svarvare fick en ritning med just den delen han skulle göra, så ingen fick se hela ritningen. Ja, han som skulle sätta ihop alla delarna fick säkert det, men ingen på golvet. Så trots att min kompis farmor jobbade där från början till slut så fick hon aldrig reda på hur det egentligen såg ut i berget. De hade egen matsal där nere andra sociala utrymmen men i övrigt vet hon inte hur det såg ut. Däremot så känner min kompis en man, som nu är gammal och som körde leveranser mellan Karlstad, Tyforsen, Kristinehamn, Karlskoga och säkert fler ställen. Så nu ska jag försöka få tag i honom för att se om han kan eller vill berätta något mer. Så Zakrisdalsverken och berget verkar förbli en hemlighet. Avslutningsvis så ska jag, min kompis farmor som nu är gammal och hennes son ta valpen till sommaren och göra en tur på området för att de ska få berätta och visa de olika byggnaderna och berätta det lilla som de känner till. Kanske de känner till fler ingångar än vad som är synliga, för som min kompis pappa sa, så fanns det många mycket väl dolda ingångar. Han minns att det vid ett tillfälle då han och några vänner till honom skulle leta upp en ingång tog dem någon vecka innan de fann ingången, trots att de nästan visste var den var.

det var allt för nu.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja Zakrisdal var ju väldigt hemligt, fast nu har de ju sprängt bort en hel del i samband med villabyggena. Det har ju vart ammunitionsfabrik för det mesta av Bofors tillverkning genom åren. På sistonde gjorde de dels am till GRG och plasthaubitzar (ja eller pansarskott kallas de åxå).

 

Vi var där på studiebesök från skolan o nere i berget minns jag messt en press där de stoppade in brickor i ena änden ( nån cm tjock, 15 cm i diam) o den bankade o ut kom det det som efter lite maskinbearbetning skulle bli en tomhylsa i ca 10cm caliber eller nåt. Fast det fanns både klenare o grövre i sortimentet.

 

Hela området är ju speciellt med sina tjocka tak, långa takutstick (betong valv på alla hus), och ofta solfjäderformade "bort från området", utifall det skulle smälla skulle tryckvågen gå mot ofarligt håll. Dagtid vardagar är det helt öppet  att köra runt där, o restaurangen har ganska bra lunchmeny.

 

Nu har Värmlandsarkiv tagit över nästan hela det stora bergrummet (vi hade lite förråd där ett tag), har lite foton i jobbdatorn.

 

De har guidade turer på sommaren vid museet men jag har aldrig lyckats komma iväg dit.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

När man hade lite tid under ett telefonmöte så hittade jag några bilder från Zakrisdal, fast de jämra datanissarna har nog gjortnåt generellt datarens för jag saknar många..

 

 

fanns en fin matsal, och det var poå den tiden man tog hänsyn till rökarna, dvs de fick sitta i ena änden..

 

z91-matsal-2.JPG

I den plastade pallen var det nån miljon med "pogs" en totalt onyttig japansk leksak som var en fluga, nån önskar att den flugan kommer tillbaka...

 

z91-matsal-4.JPG

 

Långa korridoren i ena skeppet, full ombyggnad pågick för Värmlandsarkivs räkning, och de har växt efter detta.

z91-matsal-9.JPG

 

 

Tror jag hade foton på inkörsportar med KSP värn, tryckvågsfång o BASTANTA dörrar... Samt även från laddkammare o krutförråden. Laddkammaren var TÄT, dvs small den "lilla" mängd krut man fick ha där så var det ingen som öppnade dörren direkt utan man ventilerade ut efter ett tag....

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Gäst Karl XI

Jo det är tyvärr så. Fick info för ett par månader om detta ang Ystad.

Alla Pa linjens gamla värn ska plomberas. Och dom har kommit en bra bit på väg

Mvh Arnnerg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Gäst fremar

Jag o KARL XI va ute en runda med bilarna i helgen o kollade på lite militära sevärdheter i Hässleholmsområdet. Som vanligt tycker man ju att man är hemskt flitig med kameran men väl hemma så var där visst inte så många bilder. Några bilder kan jag dock bjuda på.

 

 

041_307x230.jpg

Ett gammalt mobförråd.

 

056_307x230.jpg

Mer mobförråd

 

042_307x230.jpg043_307x230.jpg

Gamla miloverkstaden i Hässleholm

 

046_307x230.jpg

Gamla miloförrådet i Hässleholm

 

049_307x230.jpg

Pumpsation till en bränsleanläggning

 

Vi hann med några mil o några sevärdheter den dagen, fint väder va det med.

Kort o gott, en lyckad dag..
fremar2010-04-11 20:22:18
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst fremar
Var inte du i stugan karl 11 ?????????   PDT_Armataz_02_13.gif

Med lite tjat från min sida så kunde ju stugvistelsen kortas lite.PDT_Armataz_02_03.gif

Man kan ju inte sitta o slöa i en stuga när det vankas fortifikationskontrollPDT_Armataz_02_02.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Hassefan is back

Det kunde ni ju meddelat om inget annat :(   hade ju komp bilarna hemma på kontroll inför 2 veckors krigande mot svergies sista kull vpl  :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst fremar
Det kunde ni ju meddelat om inget annat :(   hade ju komp bilarna hemma på kontroll inför 2 veckors krigande mot svergies sista kull vpl  :P

 

Bara säg till så kör vi en eller ett par dagar till i området.

Jag är inte känslig när det gäller sånt.PDT_Armataz_02_02.gif 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst fremar

 

Här är mitt bild bidrag från Fremar safarin

Mest fordonsbilder

 

Tackar för en trevlig dag

 

Mvh Arnberg

Trevliga bilder.

O fordonsbilder är ju faktiskt det som hör hemma på detta forumet.

 

//MARTIN

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
Gäst Protiwa

Vi tog en sväng till Rindö och Myttinge... PDT_Armataz_02_03.gif

 

expedition%20%285%29.jpg

 

expedition%20%2810%29.jpg

 

expedition%20%2812%29.jpg

 

expedition%20%2825%29.jpg

 

expedition%20%2829%29.jpg

 

expedition%20%2842%29.jpg

 

expedition%20%2845%29.jpg

 

expedition%20%2852%29.jpg

 

expedition%20%2854%29.jpg

 

expedition%20%2869%29.jpg

 

expedition%20%2871%29.jpg

 

expedition%20%2880%29.jpg

Oj, inte låst..... PDT_Armataz_02_44.gif

 

expedition%20%2899%29.jpg

 

expedition%20%28101%29.jpg

 

expedition%20%28105%29.jpg

 

expedition%20%28106%29.jpg

 

expedition%20%28114%29.jpg

 

expedition%20%28122%29.jpg

 

expedition%20%28133%29.jpg

Man blir inte ledsen när man kryper ur tältet till denna vy... PDT_Armataz_02_30.gif

(Det är här ute i Trälhavet som Carl Hamilton spränger den ryska undervattensbasen (operation "Big Red") i Tv-versionen av Jan Guillous bok Fiendens Fiende.)

 

expedition%20%28137%29.jpg

 

expedition%20%28138%29.jpg

 

expedition%20%28143%29.jpg

 

expedition%20%28155%29.jpg

 

expedition%20%28158%29.jpg

 

Samtliga bilder kan ses HÄR.
Protiwa2010-06-28 09:46:37
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...