Gäst Klas_B Postad 25 September , 2008 Rapport Share Postad 25 September , 2008 Sådärja, rullade för nån timme sedan ute från registereings- och kontollbesiktning med "Myrmonstret". Blankt papper rakt igenom, vågen stannade på 2370 kg, men då hade jag verktyg och annan utrustning i bilen på ca 80 kg. Den är nu reggad som lätt lastbil med sänkt max totalvikt till 3500 kg, samt med nya sulorna (38.5x14.5x16) inskrivna i papperen. Framöver ska jag komplettera påbyggnaden med löstagbara ramper, fet-winch, samt lite mer profilrör över skärmarna så att jag kan köra upp en liten bandvagn på den, ja eller Willys-jeepar eller nån liten Zuka kanske. Det är alltså en BANDVAGNSTRANSPORTTERRÄNGBIL-13 jag håller på att bygga... // Klas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst smypm Postad 25 September , 2008 Rapport Share Postad 25 September , 2008 BVTPTGB13? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Klas_B Postad 25 September , 2008 Rapport Share Postad 25 September , 2008 Självklart! Faktum var att Svensk Bilprovning var så gulliga att skriva in i regbeviset att påbyggnaden är avsedd för transport av terrängfordon.... Står nu Karrosserikod 73, på tillägssidan : FÖR TRANSPORT AV TERRÄNGFORDON... För övrigt fårgade jag om dom inte skulle föra in den nya spårvidden i regbeviset då jag breddat fälgarna 50 mm utåt samt svetsat på beadlocks på ca 25 mm utåt. Men det var dom inte intresserade av tydligen: Svaret jag fick var -Det är ju en terrängbil !? // KlasKlas_B2008-09-25 15:27:10 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 25 September , 2008 Rapport Share Postad 25 September , 2008 BVTPTGB13? Stöddig kärra det där. Jag är impad över succen med regbesiktningen! När jag reggade min dubbelhyttbil så kollade gubben noga på en jädrans massa detaljer, bland annat muttrade han "...Jaha ja... 280 85 16 ja... ... .... det ska det ju visst va ja." Så min fråga blev: "Om jag kommit in med större däck då?" "Det hade ju inte gått. Enligt bromsnorm bla bla bla bla som trädde i kraft bla bla 1973 så är det inte tillåtet, blir ju fel bromsmoment bla bla bla." Nu spelar det mig ingen roll, för jag ska inte ha större sulor, men det kan vara bra att veta att det finns risk att det inte går igenom beroende på vem som besiktigar. Hoppas vi får se den mycket och ofta på bild, Clas! Särskilt med leende förare, sånt är bevis på hur skoj det här är! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Klas_B Postad 25 September , 2008 Rapport Share Postad 25 September , 2008 Visst, det beror ju lite på vem som gör besiktningen... tyvärr. Min erfarenhet är att tala om noga vilka förändingar man gjort, och vad som är anledningen till registreringsbesiktningen så blir det mycket enklare och besiktningsmannen gladare. I mitt fall är han fd. miloverkstadsanställd, samt att han nu i civil tjänst utför militära reg.bes åt FM. Så det underlättar ju lite... Sen är det bonus att få höra ankektdoter om regbesiktningar av diverse konstiga fordon i fält, idag fick jag höra om en TGB-13 flak som besiktades i närheten av Trängslet... i fält... // Klas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst marcus! Postad 25 September , 2008 Rapport Share Postad 25 September , 2008 FET! lycka till med bygget! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Dexxas Postad 26 September , 2008 Rapport Share Postad 26 September , 2008 Det som saknas nu är ju ett smidigt bärgaraggregat, gärna ett Holmes med dubbelbom och två spel... Bra jobbat Klas.... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Klas_B Postad 26 September , 2008 Rapport Share Postad 26 September , 2008 Dexxas >> Helt rätt, den är ju lite tänkt som en terrängbärgare... jag funderade faktisk på nån slags hydrauliska stödben, typ grävlastare som man kan vika ut när det är dags att wincha med stora winchen.... För att slippa belasta axelupphängningarna med samma last som finns i winchvajern... jag har redan bokningar på terrängbärgning av Valp-Willys jeepar med framaxelras... eller hur Wallys? // Klas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ZIIL Postad 26 September , 2008 Rapport Share Postad 26 September , 2008 SÅDÄR!!!!! Skulle den ha sett ut när den lämnade fabriken från första början, harmoniskt med dom däcken, när kommer serie produktionen att vara igång? Utmärkt vikt på den också, helt fantastiskt. (Edit) Skulle vara interessant med lite fakta om bensinförbrukning. Tex på 5:an, växeln. Tom 60 km/h per 100 km 90 km/h per 100 km Fullastad 3500 kg 60 km/h per 100 km 90 km/h per 100 km (Min statestik tumör har talat, den är nämligen helt övertygad om att man tjänar på att sätta på större däck.)ZIIL2008-09-26 16:56:20 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Blaser338 Postad 26 September , 2008 Rapport Share Postad 26 September , 2008 Snyggt bygge! Grattis till besiktningen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ZIIL Postad 27 September , 2008 Rapport Share Postad 27 September , 2008 Skulle det gå att slimma en 40:a på något liknande sätt tro? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Klas_B Postad 7 Oktober , 2008 Rapport Share Postad 7 Oktober , 2008 Dopet av Myrmonstret skedde i lördags på Gestrike Offorads körområde Tuna i Sandviken. Myrmonstret är en hon visade det sig. Dagen till ära hade jag med mig en proffsfotograf som co-driver. Det är ju viktigt att dokumentera familjehögtider som dop etc. med riktiga kvalitetsfoton... Â jag tror bilderna får tala för sig själva... // Klas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Lasse Postad 7 Oktober , 2008 Rapport Share Postad 7 Oktober , 2008 Mmm! Härliga bilder från "surhålet". /Lasse Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst FormerMazda Postad 7 Oktober , 2008 Rapport Share Postad 7 Oktober , 2008 Jisses! Så fjupt har jag aldrig sett en volvo tgb dyka! Frivilligt alltså! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 7 Oktober , 2008 Rapport Share Postad 7 Oktober , 2008 HEHEHE ja det hålet är mysigt. Det är väll (sjön) på tuna om jag ej ser fel. det var lite mer vatten nu än då Tommy och jag kom igenom med valparna Stiligt Klas Hm saknar tuna och gänget där , det lär bli en tur till gamla hem trakterna med valpen så småning om Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Andreas.E Postad 7 Oktober , 2008 Rapport Share Postad 7 Oktober , 2008 JÄKLAR!!! Här sparas det inte på krutet... tack för läckra bilder Klas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Jenik Postad 7 Oktober , 2008 Rapport Share Postad 7 Oktober , 2008 Hur har du gått tillväga när du breddat fälgarna? Bilder? Behövs spacers eller ändring av styrstoppen för att däcken inte ska ta i på insidan? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 7 Oktober , 2008 Rapport Share Postad 7 Oktober , 2008 Killen har roligt!!! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Klas_B Postad 8 Oktober , 2008 Rapport Share Postad 8 Oktober , 2008 Hur har du gått tillväga när du breddat fälgarna? Bilder? <div>Behövs spacers eller ändring av styrstoppen för att däcken inte ska ta i på insidan?</div> Jenik >> Fälgbreddningen ja. Se bild nedan. Dom grå bitarna är nya' date=' dom gröna är orginalfälgens material. 1. Skar isär fälgen och svetsade i en 50 mm bred ring. 2. Svetsade på beadlock ringen utanpå den breddade fälgen. 3. Monterade däcken (krängde själv med farsan som motvikt) 4. Monterade den yttre beadlock ringen, skruvdragare med momentinställning nödvändig för att få jämn klämnkraft mot gummit. Totalt blev breddningen ca 75 mm utåt (själva beadlock ringen är 6 mm tjock och när däcket är fastskruvat bygger det ca 20 mm till), och det behövs inga spacers, tar heller inte i nånstans trots att däcken är 14.5 tum breda och 38.5 tum i diameter. Har inte behövt justera styrstoppen heller. Om jag vill kan jag ta bort den yttre beadlockringen och montera däcket på vanligt sätt. Breddningen blir då "bara" 50 mm utåt. [img']http://www.terrangbil.net/_forum/uploads/15/bead_section.jpg[/img] // Klas<edited><editid>Klas_B</editid><editdate>2009-10-08 23:42:38</editdate></edited> Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Klas_B Postad 2 December , 2008 Rapport Share Postad 2 December , 2008 Projekt Myrmonstret går sakta framåt, även om jag tappat lite fart efter den lyckade regbesiktningen. Egentligen är det säsong för att bygga bandvagn, med det blir efter nyår det (pappaledig). På Myrmonstret återstår att ordna med 10-tons winchen... Hydraulmotor att driva denna är ordnad, det blev en 160 cc radialkolvmotor som ger 1000 Nm momentant, dock kommer jag att köra den vid lägre hydraultryck för att inte överlasta snäcka och vajer. 700 Nm ur motorn kommer att ge 10 ton på innersta linvarvet. Men för att driva hydraulmotorn behövs en hydraulpump med drivning. Blev igårkväll ägare till detta: Det är alltså det vakuumstyrda kraftuttaget på fördelningslådan som skall få den ärofyllda uppgiften att driva hydraulpumpen... // Klas<edited><editid>Klas_B</editid><editdate>2008-12-02 09:12:08</editdate></edited> Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Guests Postad 2 December , 2008 Rapport Share Postad 2 December , 2008 202 kraft uttag? 303:ans är nerbyggt så det ska klara vaccumtanken Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Klas_B Postad 3 December , 2008 Rapport Share Postad 3 December , 2008 Jag kommer att sätta en liten hydraulpump direkt på kraftuttaget. Så jag behöver inte C303:ans extra växelhus med offset då jag inte har nån kardanaxel från kraftuttaget. Därför så passar c202:ans kraftuttag mitt bygge bättre... // Klas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Klas_B Postad 1 Maj , 2009 Rapport Share Postad 1 Maj , 2009 Fick ett ryck förra helgen och monterade hjälpspiraler på Myrmonstret, samt klossade bladfjädrarna 40 mm i bakkant. Okej, jag vet att det inte är snällt mot främre kardanvinklarna att klossa osymmetriskt, men jag tänkte iallafall prova, mycket enkelt ingrepp dessutom. Kompisen med likadan 13-bil har kört likadant med 30 mm klossning, och det funkar bra. Spiralerna är nya (Biltema) och är avsedda för en Volvo 360, fram. Passar perfekt i övre koppen där gummihålfjädern har suttit. Totalt gav dessa åtgärder en höjning av ca 60 mm. Provkörde lite och framaxeln gick lite mjukare, särskilt nedför ojämnheter. Dock upplevde jag att hela bilen flexade midre, då Myrmonstret blev mer benäget att lyfta bakhjulen. Men den är ju byggd för att gå med 300 kg barlast (10-tons hydraulwinch), så det blir nog perfekt avpassat när allt är på plats. Dessutom är mina fjäderblad sprillans nya fram. // Klas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst speedy Postad 6 Maj , 2009 Rapport Share Postad 6 Maj , 2009 Hei, hvilken type dekk sitter på myrmonstret ?? På det første bilde. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst WBFN Postad 6 Maj , 2009 Rapport Share Postad 6 Maj , 2009 SÅDÄR!!!!! Skulle den ha sett ut när den lämnade fabriken från första början' date=' harmoniskt med dom däcken, när kommer serie produktionen att vara igång?[img']http://forum.terrangbil.net/smileys/PDT_Armataz_02_44.gif[/img] Utmärkt vikt på den också, helt fantastiskt. (Edit) Skulle vara interessant med lite fakta om bensinförbrukning. Tex på 5:an, växeln. Tom 60 km/h per 100 km 90 km/h per 100 km Fullastad 3500 kg 60 km/h per 100 km 90 km/h per 100 km (Min statestik tumör har talat, den är nämligen helt övertygad om att man tjänar på att sätta på större däck.) Kan man tycka, men så e det inte på min iaf. Jag var mkt nöjd med min förbrukning innan men med 38,5 14,5 steg den ganska markant. Skit i det, det rockar fett iaf Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.