Gå till innehåll

Projekt Myrmonstret


Gäst Klas_B

Rekommendera Poster

Sådärja,

 

 

 

rullade för nån timme sedan ute från registereings- och kontollbesiktning med "Myrmonstret". Blankt papper rakt igenom, vågen stannade på 2370 kg, men då hade jag verktyg och annan utrustning i bilen på ca 80 kg. Den är nu reggad som lätt lastbil med sänkt max totalvikt till 3500 kg, samt med nya sulorna (38.5x14.5x16) inskrivna i papperen. Framöver ska jag komplettera påbyggnaden med löstagbara ramper, fet-winch, samt lite mer profilrör över skärmarna så att jag kan köra upp en liten bandvagn på den, ja eller Willys-jeepar eller nån liten Zuka kanske. Det är alltså en BANDVAGNSTRANSPORTTERRÄNGBIL-13 jag håller på att bygga...

 

 

 

DSC06409_sm.JPG

 

 

 

DSC06410_sm.JPG

 

 

 

// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart! Faktum var att Svensk Bilprovning var så gulliga att skriva in i regbeviset att påbyggnaden är avsedd för transport av terrängfordon.... Står nu Karrosserikod 73, på tillägssidan : FÖR TRANSPORT AV TERRÄNGFORDON... För övrigt fårgade jag om dom inte skulle föra in den nya spårvidden i regbeviset då jag breddat fälgarna 50 mm utåt samt svetsat på beadlocks på ca 25 mm utåt. Men det var dom inte intresserade av tydligen: Svaret jag fick var -Det är ju en terrängbil !?

 

 

 

// KlasKlas_B2008-09-25 15:27:10

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BVTPTGB13?

 

PDT_Armataz_02_23.gifPDT_Armataz_02_43.gif

 

Stöddig kärra det där. Jag är impad över succen med regbesiktningen! PDT_Armataz_02_43.gif När jag reggade min dubbelhyttbil så kollade gubben noga på en jädrans massa detaljer, bland annat muttrade han "...Jaha ja... 280 85 16 ja...  ... .... det ska det ju visst va ja."

Så min fråga blev:

"Om jag kommit in med större däck då?"

"Det hade ju inte gått. Enligt bromsnorm bla bla bla bla som trädde i kraft bla bla 1973 så är det inte tillåtet, blir ju fel bromsmoment bla bla bla."

 

Nu spelar det mig ingen roll, för jag ska inte ha större sulor, men det kan vara bra att veta att det finns risk att det inte går igenom beroende på vem som besiktigar.

 

Hoppas vi får se den mycket och ofta på bild, Clas! Särskilt med leende förare, sånt är bevis på hur skoj det här är!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst, det beror ju lite på vem som gör besiktningen... tyvärr. Min erfarenhet är att tala om noga vilka förändingar man gjort, och vad som är anledningen till registreringsbesiktningen så blir det mycket enklare och besiktningsmannen gladare. I mitt fall är han fd. miloverkstadsanställd, samt att han nu i civil tjänst utför militära reg.bes åt FM. Så det underlättar ju lite... Sen är det bonus att få höra ankektdoter om regbesiktningar av diverse konstiga fordon i fält, idag fick jag höra om en TGB-13 flak som besiktades i närheten av Trängslet... i fält...

 

 

 

// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dexxas >> Helt rätt, den är ju lite tänkt som en terrängbärgare... jag funderade faktisk på nån slags hydrauliska stödben, typ grävlastare som man kan vika ut när det är dags att wincha med stora winchen.... För att slippa belasta axelupphängningarna med samma last som finns i winchvajern... jag har redan bokningar på terrängbärgning av Valp-Willys jeepar med framaxelras... eller hur Wallys?

 

 

 

// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SÅDÄR!!!!! Skulle den ha sett ut när den lämnade fabriken från första början, harmoniskt med dom däcken, när kommer serie produktionen att vara igång?PDT_Armataz_02_44.gif

Utmärkt vikt på den också, helt fantastiskt.

 

(Edit)

Skulle vara interessant med lite fakta om bensinförbrukning. Tex på 5:an, växeln.

Tom

60 km/h per 100 km

90 km/h per 100 km

Fullastad 3500 kg

60 km/h per 100 km

90 km/h per 100 km

(Min statestik tumör har talat, den är nämligen helt övertygad om att man tjänar på att sätta på större däck.)
ZIIL2008-09-26 16:56:20
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Dopet av Myrmonstret skedde i lördags på Gestrike Offorads körområde Tuna i Sandviken. Myrmonstret är en hon visade det sig. Dagen till ära hade jag med mig en proffsfotograf som co-driver. Det är ju viktigt att dokumentera familjehögtider som dop etc. med riktiga kvalitetsfoton...  jag tror bilderna får tala för sig själva...

 

 

 

Myrmonstret_0136sm2.jpg

 

 

 

Myrmonstret_0205sm2.jpg

 

 

 

Myrmonstret_0226sm2.jpg

 

 

 

Myrmonstret_0282sm2.jpg

 

 

 

Myrmonstret_0287sm2.jpg

 

 

 

Myrmonstret_0290sm2.jpg

 

 

 

Myrmonstret_0306sm2.jpg

 

 

 

// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

HEHEHE ja det hålet är mysigt. Det är väll (sjön) på tuna om jag ej ser fel. det var lite mer vatten nu än då Tommy och jag kom igenom med valparna

Stiligt Klas PDT_Armataz_02_02.gif

Hm saknar tuna och gänget där , det lär bli en tur till gamla hem trakterna med valpen så småning om PDT_Armataz_02_30.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur har du gått tillväga när du breddat fälgarna? Bilder?

 

<div>Behövs spacers eller ändring av styrstoppen för att däcken inte ska ta i på insidan?</div>

 

 

 

Jenik >> Fälgbreddningen ja. Se bild nedan. Dom grå bitarna är nya' date=' dom gröna är orginalfälgens material.

 

 

 

1. Skar isär fälgen och svetsade i en 50 mm bred ring.

 

2. Svetsade på beadlock ringen utanpå den breddade fälgen.

 

3. Monterade däcken (krängde själv med farsan som motvikt)

 

4. Monterade den yttre beadlock ringen, skruvdragare med momentinställning nödvändig för att få jämn klämnkraft mot gummit.

 

 

 

Totalt blev breddningen ca 75 mm utåt (själva beadlock ringen är 6 mm tjock och när däcket är fastskruvat bygger det ca 20 mm till), och det behövs inga spacers, tar heller inte i nånstans trots att däcken är 14.5 tum breda och 38.5 tum i diameter. Har inte behövt justera styrstoppen heller. Om jag vill kan jag ta bort den yttre beadlockringen och montera däcket på vanligt sätt. Breddningen blir då "bara" 50 mm utåt.

 

 

 

[img']http://www.terrangbil.net/_forum/uploads/15/bead_section.jpg[/img]

 

 

 

DSC05725_sm.JPG

 

 

 

DSC05738_sm.JPG

 

 

 

DSC05752_sm2.JPG

 

 

 

beadlock_sm3.jpg

 

 

 

// Klas<edited><editid>Klas_B</editid><editdate>2009-10-08 23:42:38</editdate></edited>

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Projekt Myrmonstret går sakta framåt, även om jag tappat lite fart efter den lyckade regbesiktningen. Egentligen är det säsong för att bygga bandvagn, med det blir efter nyår det (pappaledig). På Myrmonstret återstår att ordna med 10-tons winchen... Hydraulmotor att driva denna är ordnad, det blev en 160 cc radialkolvmotor som ger 1000 Nm momentant, dock kommer jag att köra den vid lägre hydraultryck för att inte överlasta snäcka och vajer. 700 Nm ur motorn kommer att ge 10 ton på innersta linvarvet.

 

 

 

Men för att driva hydraulmotorn behövs en hydraulpump med drivning. Blev igårkväll ägare till detta:

 

 

 

DSC06436_sm.JPG

 

 

 

Det är alltså det vakuumstyrda kraftuttaget på fördelningslådan som skall få den ärofyllda uppgiften att driva hydraulpumpen...

 

 

 

// Klas<edited><editid>Klas_B</editid><editdate>2008-12-02 09:12:08</editdate></edited>

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer att sätta en liten hydraulpump direkt på kraftuttaget. Så jag behöver inte C303:ans extra växelhus med offset då jag inte har nån kardanaxel från kraftuttaget. Därför så passar c202:ans kraftuttag mitt bygge bättre...

 

 

 

// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...
Gäst Klas_B

Fick ett ryck förra helgen och monterade hjälpspiraler på Myrmonstret, samt klossade bladfjädrarna 40 mm i bakkant. Okej, jag vet att det inte är snällt mot främre kardanvinklarna att klossa osymmetriskt, men jag tänkte iallafall prova, mycket enkelt ingrepp dessutom. Kompisen med likadan 13-bil har kört likadant med 30 mm klossning, och det funkar bra.

 

 

 

Spiralerna är nya (Biltema) och är avsedda för en Volvo 360, fram. Passar perfekt i övre koppen där gummihålfjädern har suttit.

 

 

 

Totalt gav dessa åtgärder en höjning av ca 60 mm. Provkörde lite och framaxeln gick lite mjukare, särskilt nedför ojämnheter. Dock upplevde jag att hela bilen flexade midre, då Myrmonstret blev mer benäget att lyfta bakhjulen. Men den är ju byggd för att gå med 300 kg barlast (10-tons hydraulwinch), så det blir nog perfekt avpassat när allt är på plats. Dessutom är mina fjäderblad sprillans nya fram.

 

 

 

 

 

DSC06500_sm3.jpg

 

 

 

DSC06501_sm3.jpg

 

 

 

// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst WBFN
SÅDÄR!!!!! Skulle den ha sett ut när den lämnade fabriken från första början' date=' harmoniskt med dom däcken, när kommer serie produktionen att vara igång?[img']http://forum.terrangbil.net/smileys/PDT_Armataz_02_44.gif[/img]

Utmärkt vikt på den också, helt fantastiskt.

 

(Edit)

Skulle vara interessant med lite fakta om bensinförbrukning. Tex på 5:an, växeln.

Tom

60 km/h per 100 km

90 km/h per 100 km

Fullastad 3500 kg

60 km/h per 100 km

90 km/h per 100 km

(Min statestik tumör har talat, den är nämligen helt övertygad om att man tjänar på att sätta på större däck.)

Kan man tycka, men så e det inte på min iaf. Jag var mkt nöjd med min förbrukning innan men med 38,5 14,5 steg den ganska markant.PDT_Armataz_02_06.gif

Skit i det, det rockar fett iafPDT_Armataz_02_02.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...