Gå till innehåll

Projekt Myrmonstret


Gäst Klas_B

Rekommendera Poster

Gäst WBFN

Du Hasse, e det nån som inte snålar så e det jag. Jag kör ju full gas alltidPDT_Armataz_02_01.gif

Jag snacka med spjutet innan o han sa att man kan ha upp till 2kg i dom. När jag va i Hästveda i lördags hade jag 1kg i så jag ska prova höja lite till. Ganska slö blev den oxå men den går fort.

När ska vi fixa mina spindlar??
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel Karlsson

Med mina 38,5 14,5 så blev förbrukningen lite lägre vid 80km/h. Kör med 3,0bar i mina och har kört ca 1500mil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Gjorde ett ryck på Projekt Myrmonstret igår:

 

 

 

* Byggt snorkel (75 mm grå PVC rör, och Biltemas sportluftfilter)

 

* Bytt avgassystem för bättre frigång (och ljud...)

 

* Lagat rosthål i taket

 

* Monterat hållare för brandsläckare bakom hytten

 

* Justerat motorluckan för att få plats med bilbarnstol

 

 

 

Jag låter bilderna tala för sig själva:

 

 

 

DSC00148_sm.JPG

 

 

 

Här syns snorkeln och det nya raka 2" röret. Luftfiltret sitter innuti den stora "fågelholken" så att man slipper få in vatten, lera, snö och annat skräp i luftfiltret.

 

 

 

DSC00149_sm.JPG

 

 

 

Avgas systemet består av flexkoppling och rörböjar från Biltema, klammer och vibrationsdämpare från Swedol. Simons kortaste dämpare och en 2" svetsfläns från Mekonomen.

 

 

 

DSC00150_sm.JPG

 

 

 

Avgassystemet har 3 fästpunkter efter grenröret. Första vid fördelningslådans fäste i ramen, andra i orginalljuddämparens fäste i ramen och det tredje i bakkant av hytten.

 

 

 

DSC00161_sm.JPG

 

 

 

Här syns det ditsvetsade fästet vid fördelningslådan och vibrationsdämparna.

 

 

 

DSC00143_sm.JPG

 

 

 

Skar och högg bort reservhjulshållaren på taket, eftersom det var rosthål under den. Svetsade i ny plåt och rostskyddsmålade den.

 

 

 

Detta skall testas i fält söndagen den 6:e september vid Gestrike Offroads körning på Tuna i Sandviken.

 

 

 

Over and out

 

 

 

// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta lät intressant! " * Justerat motorluckan för att få plats med bilbarnstol "  Bilder på detta tack!!!

Grabben är allt för ung att hänga med på grus med offroad hojen men i min 1314 borde han kunna hänga med på grus iaf  PDT_Armataz_02_02.gif  .

 

 

/Jens S

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kommer bilder på bilbarnstols-installationen. Observera att syftet med att sätta i bilstol i Myrmonstret är att min snart 2-åriga och geggabilstokiga dotter skall kunna vara med i terrängen. Vid transport på allmän väg i trafik får hon åka personbil.

 

 

 

01DSC00173_sm.JPG

 

 

 

Bilstolen är en Britax Two-way. inte den minsta och smidigaste kanske, men godkänd både bakåtvänd och framåtvänd från 15 kg. Stolen sitter normalt i familjens andrabil, en Audi A4 (quattro)...

 

 

 

02DSC00177_sm.JPG

 

 

 

 

 

 

 

03DSC00175_sm.JPG

 

 

 

Bilstolen sitter ungefär 80 mm off-center i bilen, alltså förskjuten mot passagerarsätet för att ge utrymme för föraren att nå växelspak och handbroms. Ryggstödet på passagerarsidan kan fällas fullt framåt och då går det precis fritt för bilstolens sittdel.

 

 

 

04DSC00164_sm.JPG05DSC00165_sm.JPG

 

 

 

Här syns utrymmet för växling (2-ans växel) och för manövrering av högväxel. Högväxelläget är väl det knepigaste att få i då man måste flytta lite på barnets vänsterben...

 

 

 

06DSC00168_sm.JPG

 

 

 

På motorluckan har jag kapat bort dom falsade plåtarna för förvaringslådan, så att luckan blev helt slät. Uppepå luckan limmade jag dit 30 mm tjock cellplast (typ hårt liggunderlag) för att få rätt läge och vinkel för bilstolen. Dessa typer av stolar monteras bäst på fjädrande underlag så att underlaget förspänner bältena så att bilstolen sitter stumt (ca 5 mm kompression av cellplasten).

 

 

 

Som främre bälte över motorluckan monterade jag ett midjesäkerhetsbälte (Ford Escort) på samma bältesinfästningar som förare och passagerare.

 

 

 

07DSC00169_sm.JPG

 

 

 

Dom övre (bakre) remmarna för bilstolen fästes i bakväggen med genomgående M10-bult, det finns lämpliga förstärkta fästhål för detta med isvetsad rörstuds. Dessa fästhål är inget man bör ge sig på att borra själv. Plåten i hytten är för tunn för ett säkerhetsbältesfäste i enbart plåten. Öglorna för bilstolens bälten togs från en skrotad Ford Escort, som synes sitter låsdelen kvar för andra ändamål...

 

 

 

08DSC00171_sm.JPG

 

 

 

För att undvika att bilstolens överkant pressade mot bakrutan lade jag en tunn bräda tvärs över rutan. Då bilstolen är off-center får man full utsikt bakåt igenom ruthalvan närmast föraren.

 

 

 

09DSC00174_sm.JPG

 

 

 

Färdigmonterad och förspänd så sitter stolen helt stumt, pressad neråt av midjebältet och bakåt av bilstolens egna spännremmar.

 

 

 

00DSC00167_sm.JPG

 

 

 

Så här ser snorkel och avgasrör ut i dagsljus. Här syns även fotstegshyllan på baksidan av hytten, praktiskt om man vill kliva ur bilen i 1 meter djup lera...

 

 

 

// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 3 months later...

Hojhoj,

 

 

 

var ute i djupsnön och djupleran i lördags. Inte mycket tjäle under snön. Som syns på bilden är snödjupet nästan i höjd med däckens överkant, skulle gissa på 70 cm. Lyckades även sänka ena sidans tre hjul i lera, och den frös fast blixtsnabbt när man kom upp i minus 15 graders kyla. Så bilen blir väl ren frammåt april-maj nån gång, när den tinat upp.

 

 

 

DSC00767_sm.JPG

 

 

 

70 cm snö och 40 cm lera, då går även Myrmonstret djupt...

 

 

 

28vpulg.jpg

 

 

 

// Klas<edited><editid>Klas_B</editid><editdate>2010-01-06 01:02:23</editdate></edited>

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Gäst Klas_B

Var ute på klubbens nya körområde i Böle (Hofors) för några veckor sedan. Mycket snö!!! Kan säga att hjulen fick gå många mil den dagen.... konstant hjulspinn och 4000 rpm.... minst!

 

 

 

 

 

 

// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst OLSBODA

He he, byt ut de stora kälkåkarhjulen mot kronans däck med snökedjor. Det mal igenom snö som når upp till axlarna i alla fall...  ;o)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Klas_B

Var ute på Gestrike Offroads månadsträff på annandag påsk och geggade med Myrmonstret och dess kusin Lertrollet. Och det var fortfarande mycket snö i markerna, samt förståss en hel del lera under snötäcket. Skulle tippa på minst 50 cm snö på skyddade platser.

 

 

 

Jag låter bilderna tala för sig själva!

 

 

 

30723203.jpg

 

 

 

Lertrollet till vänster och Myrmonstret till höger.

 

 

 

30723205.jpg

 

 

 

30723206.jpg

 

 

 

30723207.jpg

 

 

 

Lertrollet sitter fast i förgrunden, Myrmonstret och en Valp sitter fast i bakgrunden...

 

 

 

30723209.jpg

 

 

 

30723210.jpg

 

 

 

30723211.jpg

 

 

 

30723213.jpg

 

 

 

30723214.jpg

 

 

 

// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Gäst Klas_B

Har haft problem en längre tid med elfel på Myrmonstret. Symtom: Ingen/sporadiskt funderande belysning, ingen framhjulsdrift pga elfel, svag eller ingen laddning trots byte av generator. Med mera, med mera. Laddningen i enbart batterierna brukar räcka till nästan en dags träffkörning, vilket senaste träffarna har inneburit återresa i bogservajer pga strömslut i batterierna.

 

 

 

Lösning: Fick ett erbjudande jag inte kunde motstå. Dexxas (gammal bandvagnskollega, tillika bysmed och fordonselektriker, dessutom född nyfiken...) erbjöd sig att titta över elsystemet förra lördan.

 

 

 

För att inte kapa tråden i onödan finns den koncisa problembeskrivningen och lösningen kvar i tråden http://forum.terrangbil.net/forum_posts.asp?TID=5958&title=elfel

 

 

 

Efter att äntligen blivit utsläppt från den stängda avdelningen och befriad från tröjan med knäppning på ryggen vill jag rikta min tacksamhet mot Dexxas som med säkerhet och nästan hela 5 minuters felsökning ringade in problemen.

 

 

 

1. Korrosion i säkringslådan medförde spänningsfall i dom flesta av belysningskretsarna.

 

 

 

2. Trasig diod mellan B+ och 61 på generatorn gjorde att laddningslampan nätt och jämt släcktes, trots att ingen laddning skedde. Vi uppmätte 14 ampere ut från batteriepaketet med alla lysen, fläktar, vindrutetorkare etc påslagna, vid halvt gaspådrag typ.

 

 

 

Förutom den eländigt krångliga felsökningen var ju den största behållningen att återses (vi har ca 10 mil mellan oss) och snacka terrängfordon, och då förståss bandvagnar i synnerhet.

 

 

 

// KlasKlas_B2010-04-23 23:45:54

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Vinkon
På Myrmonstret återstår att ordna med 10-tons winchen... Hydraulmotor att driva denna är ordnad' date=' det blev en 160 cc radialkolvmotor som ger 1000 Nm momentant, dock kommer jag att köra den vid lägre hydraultryck för att inte överlasta snäcka och vajer. 700 Nm ur motorn kommer att ge 10 ton på innersta linvarvet.

// Klas[/quote']

 

Får man fråga var du köpt pump, motor och winch?

Är helt klart mer intresserad av hydrauliskt än elektriskt.

 

//Viktor
Lethal_Impact2010-04-25 12:33:10
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Klas_B

Klart du får fråga!

 

 

 

Pumpen har jag fått av en kompis som jobbar som hydraulmekaniker i skogsmaskinsverkstad, en begagnad och renoverad sågmotor på 19cc. Det är en axialkolvmaskin, så den kan köras både som pump och motor.

 

 

 

Hydraulmotorn är som sagt en 160cc radialkolvmotor från en skrotad omrörare i ett reningsverk. Den är specad för 310 bar liksom pumpen, men troligen så kommer jag inte att köra på max. Jag tror det finns fler sådana hydraulmotorer att få tag på, troligen visst servicebehov (packningssats och ev. nya lager). Jag skall iallafall se över min innan jag monterar dit den.

 

 

 

Winchen har jag köpt från en skrotad TGB-30, skulle tro att det är från en av bilarna som räddningsverket bygger om i Karlstad. Lite i största laget för en 13-bil, men jag behöver vikt över bakaxlarna och den passar precis mellan rambalkarna. Fick kontakt med säljaren via "danneape" här på forumet.

 

 

 

Kvar att fixa är en 24v riktningsventil med öppet centrum. Har redan köpt en radiofjärrkontroll för 24v som skall manövrera ventilen...

 

 

 

Fast jag har blivit lite tveksam sista tiden hur jag skall göra med hydrauliken. Egentligen vill jag inte ha hydraulik på bilen eftersom jag badar med den rätt ofta, och hydrauliken är ju lite känsligare än annat för lera och vatten. Överväger att bygga rent mekanisk drift av winchen iallafall. Nackdel att jag får problem att fixa överlastbegränsare. Men vinchar man med omdöme och inte ger sig på större winchobjekt än 13-bilar så borde grejjerna hålla ändå.

 

 

 

// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
Gäst Klas_B

Köpte ny skyddsdiod till generatorn på ELFA. Snabb leverans dan efter beställning. Mätte upp den trasiga dioden och den ledde ingen ström i framriktningen (anod till katod). Alltså avbrott i "stora strömkabeln" från generatorn, vilket medförde att ingen ström nådde batterierna.

 

 

 

Hos ELFA hittade jag likriktardioder med presspassning, diametern 12.75 mm var kusligt lik den diameter på 12.6 mm som jag mätte upp aluminiumhusets diameter till.

 

 

 

Artiklenumret hos ELFA är 70-089-72 8AF4RPP diod 50A 400V B-47. Jag hoppas 50A skall räcka då generatorns lindningar ger max ger 35 A. Viss effektutveckling bör man åndå räkna med, då spänningsfallet över skyddsdioden säkert kan vara 1 volt eller mer. Och all ström från generatorn går igenom skyddsdiodden. Återkommer efter helgen med reultat av hur laddningsproblemen är lösta.

 

 

 

// Klas

 

 

 

// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Dags för en liten projektuppdatering... har byggt Myrmonstret lite. Det är stadigare påbyggnad, och ramper som tillkommit. Främst för att kunna köra upp en liten bandvagn, men även Suzukis, willys jeepar och andra mindre hjulfordon ska kunna rulla upp.

 

 

 

Hänt sen sist:

 

 

 

* Ny påbyggnad typ bil/bandvagnstransport med rampfästen.

 

* Nya schackelfästen (för 19 mm schackel) på bakstammen.

 

* Nya ledade fästen för baklysena.

 

* Bakstammen avsmalnad med 22 cm för bättre kurvtagningsförmåga i trång skog.

 

* Nytt fäste och nytt läge på tanklocket och dess burk.

 

* Liten registreringsskylt (pga smalare bakstam).

 

 

 

För att få bakstammen så låg som möjligt så monterades baklyktorna på länkade fästen. Dom får då tre lägen:

 

 

 

1. Körning på allmän väg. Samma läge som orginal.

 

 

 

31816090.jpg

 

 

 

2. Körning i terräng, lyktorna uppflyttade för att inte gå sönder vid skogskänning...

 

 

 

31816092.jpg

 

 

 

3. Lastning av fordon. Lyktorna viks ned i ett urtag i ramperna.

 

 

 

31816091.jpg

 

 

 

Påbyggnaden sedd bakifrån:

 

 

 

31816093.jpg

 

 

 

Från sidan:

 

 

 

31816094.jpg

 

 

 

Uppifrån:

 

 

 

31816097.jpg

 

 

 

Vänster sida:

 

 

 

31816095.jpg

 

 

 

Höger sida:

 

 

 

31816099.jpg

 

 

 

Tanklocket och dess burk. Det fick bli ett urtag i påbyggnaden så att burken fälldes in under körbanan.

 

 

 

31816098.jpg

 

 

 

Ytbehandling, rostskyddsmålning och slutmontering pågår....

 

 

 

// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Stiligt som tusan. och bra insperation för mitt kommande bygge.

Fundera hur det var om du har kod 60 på den. Då jag ser att du använt både fastsättningen bak och balken mitt på. 
Har ritat lite på hur jag skall få till flaket och beställt matrial till mitt flakbygge nu.
Det blir inte lika som ditt då jag starkt funderar på att dra flaket precis över batterilådan och så långt fram mot motorn som möjligt, vilket gör att det blir lika högt hela vägen. men det med att tippa ner bakändan så att det går lättare att få på bilar mm på flaket skall jag se om jag kan få in på min ritning. det var ingen dum ide och det med fästen till lampor kommer kopieras rakt av PDT_Armataz_02_02.gif 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte kod 60 på den nå mer. Misstag av mig och bilprovningen att det blev så. Det står "För transport av terrängfordon" i regbeviset. Men jag hade byggt likadant ovsett kod 60 eller inte. För hela kod60 mellanramen är intakt mot 13-bilens ram. Jag har bara kyvit en bakre tvärbalken och kortat den främre, och skruvat fast den nya stålramen mot aluminiumet. Bakre fästet för kod 60 består ju bara av ett genomgående hål i ramen, och det är naturligtvis kvar. Notera att varje "körbana" är delad mot den främre ramen. Dvs hela påbyggnaden består av 3 delar: Höger och vänster körbana, samt en främre ram. Detta för att enkelt kunna ta bort och serva i fält. Ja, hela verkstan är ju i fält. Blå hallen....

 

 

 

Nästa steg blir att montera 300 kg barlast iform av en TGB-30 winch som drar 10 ton... Det blir en egen ram för den som ligger direkt på 13-bilens ram och bultad mot den. Alltså ingen kontakt med påbyggnaden, modulärt alltså.

 

 

 

// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Skottade av Myrmonstret och var ute å körde med henne på juldagen. Konstaterade att hon bara gick på 5 cyl vid lite gaspådrag. Troligen tändningen lite felställd. Ingen handbroms heller, troligen en justering bara. Kommer inte ihåg i vilket skick jag parkerade henne sist... En tråkig omständighet till var att hastighetsmätaren lagt av, troligen är vajern av, för hela fördelningslådan har badat innan tjälen kom, vilket brukar betyda blötlagd vajer, nu fastfrusen.

 

 

 

Inför stundande besiktning skall förljande göras:

 

 

 

* Montering av liten bakre nummerskylt eftersom bakstammen kortats

 

* Montering av dom röda rektangulära reflexerna på bakstammen

 

* Montering av stänkskydd mellan aluminiumskärmar och bakstam

 

* Montering av löstagbara hängande stänkskydd under bakstammen

 

 

 

DSC03108_sm.JPG

 

 

 

DSC03109_sm.JPG

 

 

 

// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Gäst Klas_B

Besiktade Myrmonstret kl 07.00 fredagen den 11/3, dan innan årsmöteskörningen. Hon gick igenom utan anmärkning.

 

 

 

Saker som jag fixade innan:

 

 

 

* Montering av liten bakre nummerskylt.

 

* Montering av röda orginalreflexerna på bakstammen.

 

* Montering av stänkskydd och stänklapp bak. Tidspress gjorde att jag valde att ha dom fast monterade tills vidare.

 

* Byte av handbromsbackar då dessa hade tappat beläggen.

 

* Justering elektrodavstånd på samtliga tändstift, då motorn gick dåligt och bara på 3-4 cylindrar på höga varv.

 

* Riktning av vänster strålkastare (toe-out på typ 30 grader efter skogskänning).

 

* Byte av hastighetsmätarvajer. Den var av närmast fördelningslådan pga is och lera i tät kombination.

 

* Justering av bromsbackar då pedalen tog långt ned och krävde dubbeltramp i terrängen för att bita riktigt. Rev av höger framtrumma och avlägsnade 2 kg lera, samt justerade ut stoppen.

 

 

 

Efter besiktningan monterade jag dotterns bilstol och packade/tankade inför Årsmöteskörningen i Gestrike Offroad, några bilder från denna härliga vinterdag:

 

 

 

32211464.jpg

 

 

 

32211465.jpg

 

Här syns det nya arrangemanget med stänkskydd...

 

 

 

32211445.jpg

 

Dottern, 3 år, sken ikapp med solen hela dagen, och även långt in på kvällen! Åka Geggabil är det bästa hon vet!

 

 

 

32211449.jpg

 

I brist på sten som barlast tog jag ett bandvagnsband istället. Väger säkert 300 kg....

 

 

 

32211486.jpg

 

 

 

5d3201183301P3f08.jpg

 

 

 

32211492.jpg

 

 

 

// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...