Gå till innehåll

terræncamper


Gäst Christian

Rekommendera Poster

  • Svar 316
  • Skapat
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Gäst Christian

PDT_Armataz_02_07.gif Mad Max meets the camping community!

 

Er der nogen der ved hvor høj B30 motoren er i vores biler?

-Og er der også nogen der ved hvor høj en Toyota 1KZ-T er...?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Er der nogen der ved hvor høj B30 motoren er i vores biler?

 

B30 i Penta-utförande är 665 mm från oljepåfyllningslocket till oljetrågets plugg enligt literaturen, bör inte skilja, åtminstonde inte allt för mycket.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Christian

Er der nogen der ved hvor høj B30 motoren er i vores biler?

 

B30 i Penta-utförande är 665 mm från oljepåfyllningslocket till oljetrågets plugg enligt literaturen' date=' bör inte skilja, åtminstonde inte allt för mycket.
[/quote']

Tak, vi er jo stadig i planlægningen...PDT_Armataz_02_08.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Gäst Christian

Hep Hey!

 

Så begynder vi!

 

En af de næste dage ryger ambulancekassen, der har ikke været nogen som ville have den, og vi har ikke plads til at have den stående, desværre!

 

Når vi har taget hvad vi kan bruge, lamper, varmeapparat, kontakter, skilte m.m. ryger den af rammen, så vi kan se hvad der er nedenunder.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Christian

Hep Hey!

 

Så har jeg købt servo-styring! Jeg blev inspireret af Viktors opsætning, så jeg er igang med noget lignende, det er bare ikke helt samme model dog. Min er fra en opel Corsa.

 

Så nu skal der skilles styretøj ad i morgen!

 

Btw så har jeg aldrig før set at ratstammen går helt ned og sidder fast i styrehuset???

 

-Og så lige en sidste ting, har terängbil.net ikke været meget langsomt de sidste dage?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Rattstång ihopbyggt med styrväxel var ganska vanligt förr. Min första bil, Volvo PV, hade styrsnäckan nästan längst fram på vänster sida om motorn. Jag kan lätt tänka mig hur många genom åren som fått rattstången i magen vid krock... ErikC3042009-03-06 10:56:49

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

med lite tur har du samma rattstång som 202 då passar volvo 240 att skarva dit och du får både helagrad rattstång och passande  knutar se vidare om detta i servo tråden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rattstång ihopbyggt med styrväxel var ganska vanligt förr.   Min er fra en opel Corsa.

missuppfattade detta och tolkade att han upptäckt problemet med stel rattstång som är fastmonterad i styrväxelhuset vilket ger lite problem om vanliga knutar och opel/volvo zf snäcka ska monteras och man vill behålla orginalrattröret, (man använder bara några cm 240 rör så man får med lagringen).

 

Missade helt att det rörde sig om elservo vilket jag aldrig har varit i närheten av.  Men tydligen börjar det bli vanligare nu på modernare bilar köpte nyligen en småbil och valde mellan några årsmodeller tog en tidigare modell med vanlig servo istället för elservo, tyckte elservon saknade vägkänslan men kanske det är en vanesak.

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Christian

Hey

 

Ja, det er en elektrisk ratstamme. Det er dog sat lidt i bero, vi skal kunne flytte bilen, så det går ikke at tage styrehuset af.

Til gengæld har jeg to andre gode nyheder!

Vi har taget kassen af, det er utroligt at bolte på en 34 år gammel bil ikke sidder fast! Og så er de endda blanke og pæne når de kommer ud! Vi har en masse dele fra kassen som vi ikke ville smide ud, bårer, førstehjælpsgrej osv, så hvis der er nogen der mangler noget kan vi måske arrangere en byttehandel?

Vi har købt en Landcruiser KZJ70 fra 1995 på Ebay i England som jeg skal over og hente på næste søndag, så nu har vi drivlinjen!!!

Toyota KZ engine

From Wikipedia, the free encyclopedia

The Toyota KZ is one of Toyota's most efficient diesel engines.

1KZ-T

The 1KZ-T is an early version of 1KZ-TE, 2982 cc, 4 cylinders, SOHC, 2 valve per cylinder turbo diesel engine. Bore is 96 mm and stroke is 103 mm, with a compression ratio of 21.2:1. Maximum output is 125 hp (93 kW) @ 3600 rpm and maximum torque is 29.3 kgf·m (287 N·m) @ 2000 rpm.

PDT_Armataz_02_02.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Christian

Hey!

 

Så har den stået på hedvands-højtryksvak af rammen.

Og det er jo en fantastisk bil!

 

Her den efter vi tog hytten af:

P3060023.JPG_copy.JPG

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Men under mudderet sad 34 år gammel rustbeskyttelse. Men motorrens og varmt vand og masser af tid senere:

P3100040.JPG_copy.JPG

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Motoren har også fået en tur:

P3100041.JPG_copy.JPG

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Prøv at se på bolten midt i billedet, den er 34 år!!!

P3100042.JPG_copy.JPG

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mere elektrogalvaniseret metal:

P3100045.JPG_copy.JPG

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Selv klipsene til bremserørene:

P3100046.JPG_copy.JPG

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Men træerne vokser ikke ind i himlen...

P3100049.JPG_copy.JPG

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Alt i alt er vi meget overraskede, det er lidt som at finde en klump jord og så gnide på den, og opdage at det er en guld-dukatPDT_Armataz_02_11.gif

 

Jeg mangler stadig at vaske de mest hårdføre rester undervognsbeskyttelse af som I kan se, men det har fået et skud diesel så det kan bløde op.

 

Bare så der ikke er noget tvivl, Volvo TGB er fantastiske!!!PDT_Armataz_02_02.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Ni har verkligen fått tag i en riktigt fin bil, Christian! Men för egen del är jag stark motståndare till att så hårdhänt tvätta bort precis allt, för man får in vatten på ställen som är väldigt svåra att få helt torra, plus att ALLT smörjmedel försvinner.

 

Eftersom ni har tvättat så noga är ni säkert noggranna med fortsättningen också och vet vad det innebär, men jag måste ändå påpeka det: Bilen måste efter en sån tryck-blötning stå torrt och väldigt varmt säkert en vecka. Frågan är om det räcker. Som tex ovanpå rambalkarna ligger en förstärkningsplåt punktsvetsad - eller i alla fall inte helt sömsvetsad - och inträngt vatten i den skarven lär inte torka i första taget. Inne i rambalkarna lär efter att vattnet synbarligen dunstat fortfarande vara fukt och gona sig i gammalt damm och smuts. Jag vet inget sätt att få balkarna helt rena, men det kanske finns? En avloppsrensare ihopkopplad med en högtryckstvätt kanske. Hur som helst, var noggranna med torkningen av bilen innan ni lägger på en härlig omgång rostskydd!

 

Nästa sak är smörjningen. För att inte alla funktioner ska kärva och gnissla lär ni få gå över hela chassit med tunn-flytande och tjockflytande smörja - från minsta rörliga del till största. Vad gäller alla fettnipplar blir i alla fall mitt råd att trycka igenom ett par, tre gånger mer fett än vad som egentligen respektive lager kan innehålla, för att få ut all fukt. Vatten är kapillärt i högsta grad, så det smiter in i och upp i minsta springa. Förhoppningsvis är tanken, påfyllningen och alla slanganslutningar täta, men av alla de C3-or jag grejat med skulle hittills ingen ha klarat er tvätt utan att det funnits vatten kvar i tanken.

 

Alla avluftningar till axlar och transmission är i original endast påskjutna på sina nipplar och frågan är hur tätt det är mot trycksatt vattensprut. Ni kanske ändå skulle bytt alla oljor, men det är inte osannolikt att ni får byta en extra gång efter att ni börjat köra.

 

Jag ser fram mot fortsättningen på bygget! Med den ambitionsnivån ni lagt kommer er bil bli en trevlig äventyrscamper, det är jag övertygad om. PDT_Armataz_02_43.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Christian

Hej Erik

 

Tak! PDT_Armataz_02_44.gif

Du har helt ret i alle dine forbehold og advarsler. I den Dankse hær er højtryksspuling af køretøjer også forbudt af samme grund.

 

Jeg tænkte også længe over det før jeg gik i gang. Men jeg mener at det kan være en god idé at få fixet det overfladerust der er på rammen, og så få malet den igen, så den kan holde mange år endnu. Det er bestemt ikke noget jeg vil gøre jævnligt!

 

Efter højtryks-spulingen blæste jeg rammen tør og sprøjtede den ind i diesel, for at sikre at den ikke begyndte at ruste med det samme.

 

Bilen er 34 år, og stod ude da vi hentede den. så svejsninger, samlinger og hulrum har i mange år været udsat for kondens. Så der ville i forvejen være fugt i samlinger og inde i rammen.

 

Jeg har endnu ikke smurt lejer osv, men det skal jeg nok! Jeg har tidligere sat smørenibler i biler der var født uden, så jeg er stor fan af smøring!

 

Hvad angår olie i differentialer osv. så er planen at skifte alt alligevel, og vand er jo tungere, så det vil ligge i bunden.

 

Planen er at få renset det sidste PAVA/Dinitrol/Tectyl (eller hvad det nu er) af, og så rense de små rustpletter der er af, og så male rammen igen.

 

Forslag til den bedste, stærke, holdbareste og mest rustbeskyttende maling modtages!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Gramse

Märkligt bara att SSRS kan sälja den vidare eftersom det står tydligt i avtalet med FM att den måste slutanvändas hos mottagaren och inte får säljas vidare...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Christian
Hey Christian

 Fed øse' date='håber at komme af med min egen så jeg ka skrue vidre på 303`eren
[/quote']

Tak! Det forstår jeg godt! Det må også krible i fingrene når nu det er ved at være forår, og du har så fin en ramme der bare står og venter på dig!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Christian

Hej alle!

 

Nu varer det ikke så længe før vi skal male chassiset. Vi har besluttet os for at male det sort. Jeg ved godt at det ikke er så spændende eller opfindsomt, men når det alligevel skal dækkes af Dinitrol eller noget lignende undervognsbeskyttelse vil det jo blive sort alligevel.

 

Men jeg har et par spørgsmål og ting jeg funderer på, nemlig:

 

Hvilken maling???

 

Der er flere muligheder:

Autolak

Maskin-emalje

to-komponent epoxymaling

-Og der er sikkert mange andre...

Vi vil helst ikke skille alt ad og sandblæse, det er den alt for god til. Men det vi vil have er det der beskytter rammen bedst, men det skal jo ikke være dyrere end at bygge en ny ramme i rustfrit stål joPDT_Armataz_02_10.gif

 

Er der nogen her der har en masse erfaring og viden som de vil dele ud af?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...