Gå till innehåll

Gaspedalswitch i TGB30


Gäst SBA111

Rekommendera Poster

Jag har länge tänkt skriva några rader om ett problem som är väldigt vanligt med styrningen av växellådan i  TGB30 nämligen fukt i switchen för gaspedalsläget. Jag har fått frågor på telefon och PM om detta och jag tror att det kan intressera flera.

 

Symtomen är rätt förvirrande, det vanliga felet är kortis på grund av fukt i brytaren, då går det inte att växla i FDlådan, råkar man lägga i drivhjulsfrånkoppling så får man det men kan inte få i V eller T igen.

Eftersom man provar allt när det inte går att växla så provar man drivhjulsfrånkoppling också, jag lovar.

 

Gasswitchen i TGB30/40/45 har två funktioner.

 

1) När den signalerar tomgång (= rullen utsläppt) så kan man växla i FD annars är FD spärrad.

För att ytterligare förvirra så kan man alltid växla till neutralläge (=drivjulsfrånkoppling)  

det är bara till V eller T som är spärrat.

Momentomvandlaren är också tömd på olja när gaspedalen är släppt för att minska draget i  huvudlådan, det gör att FDlådan växlar tystare.

   

2)När rullen är intryckt vid gaspådrag så får man tryck i momentomvandlaren och bilen drar.

 

Man behöver alltså att bägge lägena fungerar för att kunna köra bilen.

 

Gasswitchen sitter väldigt utsatt för fukt och salt helt oskyddad bakom främre kofångaren.

Den ser väldigt seriös ut, verkar liksom ingjuten i gummi, men den är inte så bra egentligen,

Gunmmit består av två halvor som är hophållna av den metallklämma som den gängade fästhalsen sitter på.

Inuti gummiskalet sitter en vanlig enkel öppen mikrobrytare. Vatten och salt som tränger in samlas naturligtvis längst ner i gummhöljet där

brytarmekanismen sitter.

 

Den elektriska funktionen är att switchen jordar tråd 536 på styrboxen, när switchen är öppen drar styrboxen upp 534 till +24V med ett motstånd på 2.2 kOhm.

 

Styrboxenens 2.2kOhm lägger för lite ström ( ca. 10 mA) på gasswitchen så den blir extremt fuktkänslig. Detta är en ren felkonstruktion.

 

Jag har gjort tre förbättringar som du också kan pröva:

Vrid gasswitchen att halvt varv så att kabelutgången kommer neråt så samlas inte vattnet först på själva kontakterna inuti.

 

Försök få in lite 5-56 eller liknande in i gummiskalet där kabeln går in.

 

Öka lastströmmen i brytaren. Leta rätt på tråd 536 och tråd 503 uppe i facket där styrboxen sitter och koppla in en extra 24V kontrollampa emellan dom trådarna så funkar det bättre,

det går mer ström i brytaren. Trådarna finns i utrymmet under "växelspaken". Använd två avgreningsklämmor.  Med lampan inkopplad ser du oxå hur brytaren arbetar. 

Jag har satt min lampa i hålet för kraftuttagets kontrollampa som var ledigt. (Lampan ska lysa när man gasar.)

 

Om man vill byta ut gaspedalsswitchen till nåt mer industriellt och tåligt så går det bra. (jag har inte behövt göra det än)

Givaren är en vanlig mikrobrytare, en strömbrytare vilkensomhelst går att använda. Tråd 536 ska jordas av switchen när gaspedalen trycks ner.

Det är inga hightechgrejor vi snackar om!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk att en enda liten ynklig brytare kan göra hela fordonet stillastående.
men nu vet vi hur vi ska göra för att förebygga detta iaf.
Tack för tipset Lars!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var toppen att få den info!!!

 

Det enda problem som min 30:a har gjort är att 2-3 ggr har det hänt att sista växlen vid ca 47 km/h inte hoppa in. Efter några km så kommer han på sig själv. Har haft den nu i snart 2 årPDT_Armataz_02_03.gif. Annars funkar han toppen!!

 

Ps. Har lyckats få tag på ett Mobföråd nu, nu känner dom sig alla hemma Ds.

 

Utökning kan nu ske!!!!! PDT_Armataz_02_02.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Rob!

Man kan nästan tro detPDT_Armataz_02_01.gif

 

Har fastnat för försvarsmaktens alla terrängbilar. Mitt mål är att ha ett rullande museum och försöker bevara dem. Just så folk kan se vad svenska försvaret har haft, bevara svenska historia.

Hitta vi några udda fordon som vi ser, nästan allt för jävliga ut så försöker vi renovera upp dem till musestatus. Fram tills nu har vi renoverat 3st till nyskick, håller på med den 4:de. Ha några bilder som jag kan skicka ut här.

 

Mvh Boris

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag böjer min nacke och ler, Jag beundrar människor som gör såna saker, mina komplimanger! Det är väl nästan läge och starta en stiftelse och söka EU och statsbidrag ur olika fonder för ditt arbete? Jag är säker på att det finns flera olika fonder som du kan söka pengar ur. Fondkatalog finns på ditt kommunkontor- kör så det ryker! Var håller du till? jag är ju ute i landet och far runt och det skulle vara väldigt kul att se dina fordon live.

 

Med respekt//eder ROB
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är ju borre medlem i portalpiraterna trots avsaknad av en 11-20 bil, men förra året startade jag en förening "terrängbilens vänner" som inriktar sig på att bevara matriel, fordon, värn/bunkrar, mm från försvarsmakten........målet är att spara o bevara åt eftervärden.

 

MVh Hasse
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är på gång med TGB 11 13 och 20. Dom ska finnas i samlingen i slutet Feb. Då är jag nästan komplet med TGB:s förutom TGB 40. Den blir seg att införskaffa men den kommer att komma hemPDT_Armataz_02_03.gif.

Rob om du är på väg söder ut i småland så finns jag där huvudkontoret för IKEA är, Älmhult.

Borre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då säger vi så!!!!! Ta med din 11:a om du vill, har några bra runder att köra på. Har en brant backe som Bv får kämpa uppför som du kan testa på med din 11:a.

 

Börja du planera för Mölleröd?PDT_Armataz_02_41.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har redan snackat med övriga i PP och vi planerar att inta Älmhult en helg PDT_Armataz_02_17.gif

min 11:a siktar jag att ha klar till mölleröd om inget annat....är ju en del som ska införskaffas till den.

 

 

Ja jag planerar att din 202 och 30 bil kommer att ingå i "camp sweden"

 

 

Och är det fler här på tgb som är sugna på en sjukt trevlig helg med likasinnade så Pm:a gärna mig så kan vi bli det största campet på området PDT_Armataz_02_29.gif  det finns vissa förhållnings regler men dom får ni via Pm.......

 

Mvh Hasse
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...

Tar och lyfter den här tråden lite. Enligt min mening är det här ett av dom större irritationsmomenten med växellådstyrningen till TGB 30/40

 

Stora äääää

Små ääää

Vad har hänt med äna?

Redigerad av SBA111
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!!

Lars bra att du lyfter :)

Ser det här som ett bra sätt att TACKA för all fin info som du och några till bistår med.

Era råd och forskning är ju GULD värt ,när man står med en 30-40 som inte vill.

Hoppas att ni orkar fortsätta.

Nu hoppas vi bara på att någon vill/kan/orkar ta fram en ny styrbox :blink: MVH//Dick

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...