Gå till innehåll

byggtråd


Gäst OBELIX

Rekommendera Poster

Ja, det är klart att det går få bättre plats. Men det löser ju inte gamnacken. När jag sitter på ett bekvämt sätt har jag ögonen ovanför övre rutramen på dörren, och även bakom bakre rutramen på dörren. Jag tycker ändå inte att jag är så där jäkla lång- 184, det finns säker dom som är längre- och hur dom får plats i en valp begriper jag inte. Men byggtråden går vidare snart. fast då kommer det mest att handla om utrustning, tillgripande och införskaffande av delar och grejer till den. rent byggmässigt har jag kommit ifatt, och nu skrivar jag i realtid om man kan utrycka sej på det sättet.

lägger in en bild på reservdelsvalpen i alla fall.

 

MVH//ROB

 

reserv_1.JPG
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, det är kul att skriva om sånt som man gillar att hålla på med. Nu Har jag kommit ifatt och har då möjlighet att använda bättre kamera i fortsättningen.

 

Mitt mål- eller som någon uttryckte den- min dröm är att få en kopia av den Valp som brandkåren i Söderköping hade i slutet på -70 talet. Det var en Pick-up, röd med en vit rand på sidan där det stod: SÖDERKÖPINGS BRANDFÖRSVAR i svart text. den hade ett blå-ljus mitt på taket, och på flaket slangar, pumpar och andra brandförsvarsrelaterade grejer. På vissa punkter kommer den inte stämma med originalet- som lysen, storleken på hytten och flaket. Hytten har jag redogjort för hur den kommer att se ut, och även lysena. Men flaket då? Jo, ven har inte sett dessa amerikanska brandbilar med massor av krom och rostfritt och mässing- dom är bara sjukt läckra! Som jag redan berättat jobbar jag hos en grossist i metallbranchen, och kan skaffa allt jag behöver av skuret material, plåt, balk och rör. För ett par år sen gjordes ett felkap på ett tiotal durkplåtar i aluminium. dom köpte jag loss för kaffepengar. Så hela flaket och sidorna kommer att kläs med durk-alu. bilder på det kommer naturligtvis också när jag kommit så långt.

 

Det enda som bekymrar mej är att jag står där med en kanonfin bil- utan bromsar. Den är påställd, försäkrad och kan köras till besiktningen samma dag som jag lagat bromsen. Lite kul är att helförsäkring, MED självriskeliminering kostar 1040:-/helår!!! inte lönt att ha den avställt då.

 

MVH//ROB
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att fixa bromsarna på en 903 ser jag inte som ett problem, enklare system får man leta efter...

Packningar och slangar finns hos varje bromsfirma, det enda som kan vara lite grinigt är huvudcylindern om den är slut.....
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Dexxas, skönt med positiva människor! Hoppas du har rätt. Hela bromssystemet på reservdelsvalpen är renoverat, så jag kommer plocka delar från den för att få ihop den.

 

När du skriver huvudcylinder- menar du den som är kopplad till själva bromspedalen? I så fall har jag problem, för någon storfotad varelse har sparkat bort själva oljeburken som sitter uppepå den.

 

MVH//ROB
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

När du skriver huvudcylinder- menar du den som är kopplad till själva bromspedalen? I så fall har jag problem' date=' för någon storfotad varelse har sparkat bort själva oljeburken som sitter uppepå den.

 

MVH//ROB
[/quote']

Bromsvätskebehållaren "oljeburken" är ju gjuten ihop med cylindern och sparkas knappast bort av överdimensionerade kängor.

Angående H4 insatserna så passar de ju direkt på istället för de gamla, men det blir intressant att se vad du har för special på gång, mera infällda eller?

Hur som helst blir den nog riktigt fin den där, även om jag är lite skeptisk till Biltemalacken, dock får man en känsla av att du vet vad du gör så det blir nog bra det med.

Lycka till med återstående arbete!

/Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur som helst är den faktiskt av! Burken har lossnat från själva cylindern. Jag vet att Biltemas lack är "blaskig" och täcker inte bra. Jag har ett fint garage och har alltid varmt när jag lackar. Jag har väl lagt på ett tiotal lager med bra torktid mellan. Det blir faktiskt bra- och lättreparerat.

Dom insatserna jag köpte passade inte, så det blir en liten variant ni får se. Dessutom har jag letat fram min digitalkamera efter flytten, laddat batteriet och tömt minneskortet. Så nu blir det bättre bilder. Synf bara att jag måste ta ner dom till 80 kilomeganåt eller vad det heter. som sagt- bättre på svets än datorer.....

 

MVH//ROB

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Jul att du kom igång med din renoverings tråd här PDT_Armataz_02_02.gif

Har legat däckad med flunsan några dagar så jag har missat detta.

En huvudbromcylinder med hel burk på finns här på hyllan om du behöver en.

men det kan vi väll ta på PM,

 

Ja du har då inte legat på latsidan, trevligt att se fler som är duktig att få till plåt, inte min starkaste sida kan jag lova, men jag skall göra ett seriöst försök att fixa liknade skador på min innan den skall få färg på sej.

Alltid trevligt att se vad som händer i andras garage, det lär nästan bli ett studiebesök en dag, du håller ju till ganska nära med norrlands mått PDT_Armataz_02_30.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst Hansen, har du vägarna förbi- och alla andra nyfikna med, hör av er bara.

Messa eller ring på 0706-919193. Den där burken varkar intressant, men jag ska kolla den i reservvalpen först. Om den är skrot får du ett PM i frågan. Skönt att du är med i matchen igen, flunsan har slagit ut mej totalt i två veckor.

 

MVH//ROB
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bromshuvudcylindern är som sagt av gjutjärn, undrar om du misstar dig på kopplingshuvudcylindern??

Den är av lättmetall men har helt fel storlek på kolvarean om inte jag har fel...

Det kan ju även vara nån glad amatör som gjort nått pul....och därav dina bromsproblem...

Foto emotses snarast.....PDT_Armataz_02_04.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här jaktlaget, som hade Valpen led brist på en sak- mekaniker, Så Valpen ställdes undan när bromsen slutade fungera- ingen kunde laga den, verkstäderna tog inte jobbet heller. Bilen är med andra ord helt o-skruvad. Det är en bra idé- Jag tar kort på den trasiga delen och visar här.

MVH//ROB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hasse, du skrev att du hade en brandvalp i närheten, var det ett skåp eller en Pick-Up? Skulle vara kul och se en äkta sån i brandbilsutförande. Nu har jag drabbats av en konstig sak. Jag träffade den gamle brandchefen i våran kommun, Göte Kan vi kalla honom- för han heter så. Då jag berättade om mitt projekt så blev han nyfiken, och jag frågade om det fanns några bilder från den tiden på just den bilen som jag har som förebild? Då påstår han att Söderköpings brandkår ALDRIG haft en volvo valp som brandbil!!!! Jag försökte med allt- den ersatte den röda willysen som såldes till ****. Men inte en reaktion- han gav sej inte, så nu måste jag undersöka detta vidare.

 

MVH//ROB
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en skåpare men bakre delen nersvängd liknande dom gamla IH brandbilarna......Bajon1 har lite bilder på den då jag hade den som "miljöchefs bil" på en trial helg.   men jag ska fixa lite mer ingående bilder på den PDT_Armataz_02_02.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IH minns jag, min kompis köpte en sån från brandkåren- med bensin V8 på 180 hk, dubbelhytt med skåp och vattentank! Den åkte vi mycket i på -80 talet!!!

 

Ser fram mot bilderna.

 

Nu ropar kudden!!!! //ROB
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bajon1 har lite bilder på den då jag hade den som "miljöchefs bil" på en trial helg.  
Ja du' date='Hasse.Det hade du jäklit rätt i att jag hade.Hade nästan glömt det.Bara 4 bilder,men de e alltid nått [img']http://forum.terrangbil.net/smileys/PDT_Armataz_02_02.gif[/img]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken läcker påbyggnad, med brandbilsaktiga skjutluckor och allt. sånt gillar jag skarpt.

 

När jag kollade riktigt noga så jag att det var nog bara nån detalj på själva locket på huvudbromscylindern som var skadad, Tog en bild på det så kanske ni kan avgöra vad som är trasigt på den.

 

MVH//ROB

 

broms_koppling_1.JPG
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Hej Gramse- viket nick! Jag köpte på mej ett stort gäng sprayburkar från Biltema nr 36-7007. En väldigt klart nästan lysande röd kulör. Men det går åt många lager och det är du ser på bilderna är inte klarlackat eller polerat än.

 

På bilden nedan ser ni den renoverade växellådan med tillhörande fördelningslåda, Den ska monteras ihop med en renoverad B20. den är borrad till överdimension och det sitter nya kolvar i. Toppen är en trimtopp med stora ventiler, tyvärr byttes inte sätena i den då. En K-kam och sen en bra förgasare ska ge tillräckligt med effekt, kanske 100 eller nåt.

 

MVH//ROB

 

växellåda_1.JPG
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

B20 har inte lösa ventilsäten.....men man kan sätta i om man fräser ner för ventilsäten så man kan köra på blyfritt.

på locket saknas 6kants delen för att skruva av locket PDT_Armataz_02_43.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det var det jag menade i stort, men det funkar med tillsatsen också. Så det var inte större fel än så? Då kommer följdfråga 1 A- finns det någon som har ett sådant lock liggande? Kan ju kolla reservdelsvalpen utanför garaget först..... Så otroligt dum man är ibland!!!

 

MVH//ROB
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...