Gå till innehåll

byggtråd


Gäst OBELIX

Rekommendera Poster

Rutorna kommer att sättas fast med butylmassa direkt på karossen. Original gummilist stjäl ungefär 15 mm av siktfältet runtom- för jag vil ha varje millimeter i överkant så jag inte ska behöva sitta med .

Finns olika mått på traktor/killist på tex camperdelen och även min båt köpte jag den dyrare och klenare listen denna är enklare att få tilll skarpa hörn med och bygger betydligt mindre än standarlisten men kostar ca 30% mer.

Med butylgummi så blir det samma jobb att byta ruta som på moderna bilar.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst OBELIX

Speedy, det kommer när jag börjat montera ihop allt. Tänkte ta bilder på alla lysen som så fint- tack vare H.Hansen- men glömde ju kameraskrället!

 

Eile, jag hittade ett flertar varianter av gummilister som skulle gå att använda- men jag har verkligen problem att sitta bra och ändå se under övre rutlisten. Så jag tar gärna det jobbet för at kunna se så bra som möjligt. Dessutom blir det ju två separata rutor så jag behöver inte byta hela om behovet skulle uppstå.

 

MVH//ROB
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst OBELIX

Hej igen,

 

Rapport från Smedjan Offroaders, som H.Hansen döpt garaget till! Nu känns det gött när det "bara" är massa småplock kvar att göra- håller på med det sista på fronten nu, så det är snart dags för den att bli röd och fin också. Lysen och blinkersar är ju klart, men bortblockat under tiden som jag håller på med spackling, slipning och lack. Även baklysena ska tas bort igen- för hela bilen ska slipas och få ett par lager rött till. Det går hårt åt mot lacken när man kör i skogen! Jag kommer med många bilder under själva slutmonteringen, men en telefonbild på fronten kan jag lägga ut nu när högersidan grundad och klar för lack. Men jag väntar med den röda färgen tills allt är grundat.

 

grundfärg.JPG

 

Så löjlig den ser ut när den är helt ren från precis allt..........

 

MVH//ROB

 

 
OBELIX2009-06-02 20:02:29
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir fint det där! Gör ju mycket att få en enhetlig färg på´t, om än bara grundfärg än så länge. (Orättvist att den var såpass rostfri dock...PDT_Armataz_02_25.gif)

/Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst OBELIX

Gubbs, Det handlar mycket om ren j***a tur också! OM vi inte suttit och druckit jäger och OM inte Uffes svåger varit där, och OM vi inte börjat prata bilar, och OM jag inte haft 8000 K då så skulle jag troligtvis INTE ägt den idag. Men jag håller med- den är i bra skick, och bättre blir den utan alla bucklor.

 

I helgen ska jag ta ut den polska CNC-fräsen och kapa ur stora delar ur fronten på reservaren- blir nog lite plåtbyte på vänstersidan av fronten i vinter, i samband med att hytten ska rätas ut och taket ska tillverkas.

 

Men nu ligger fokusen på att få allt klart till besiktningen, och vartefter som saker och ting monteras kommer det riktiga bilder tagna med riktig kamera!

 

MVH//ROB
OBELIX2009-06-02 20:54:04
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst OBELIX

Kenny,

 

Ja, det gjorde ju Uffe, när Ettförtin blev klar så var det liksom inget kul längre- Han vill ju ha nåt att skruva med- så, smittad av offroadviruset köpte han Sukan- och nu står Ettförtin mest och samlar damm! Han har bud på den- acceptalba sådana- men frun i huset vill inte sälja den.

 

Valpen kommer jag behålla tills den är klar- och klar blir den nog inte än på många år! Taket ska ju dit, camper ska byggas, snöblad, matchande kärra, bredare fälgar och sen en massa andra bra saker som jag säkert kommer bå efterhand! Köp Alex valp i stället!

 

MVH//ROB
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst kenny_69
Kenny' date='

 

Ja, det gjorde ju Uffe, när Ettförtin blev klar så var det liksom inget kul längre- Han vill ju ha nåt att skruva med- så, smittad av offroadviruset köpte han Sukan- och nu står Ettförtin mest och samlar damm! Han har bud på den- acceptalba sådana- men frun i huset vill inte sälja den.

 

Valpen kommer jag behålla tills den är klar- och klar blir den nog inte än på många år! Taket ska ju dit, camper ska byggas, snöblad, matchande kärra, bredare fälgar och sen en massa andra bra saker som jag säkert kommer bå efterhand! Köp Alex valp i stället!

 

MVH//ROB
[/quote']

 

Har lagt ett bud som jag tycker va bra på alex valp.. men det dög intePDT_Armataz_02_08.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst speedy
Hej igen' date='

 

Rapport från Smedjan Offroaders, som H.Hansen döpt garaget till! Nu känns det gött när det "bara" är massa småplock kvar att göra- håller på med det sista på fronten nu, så det är snart dags för den att bli röd och fin också. Lysen och blinkersar är ju klart, men bortblockat under tiden som jag håller på med spackling, slipning och lack. Även baklysena ska tas bort igen- för hela bilen ska slipas och få ett par lager rött till. Det går hårt åt mot lacken när man kör i skogen! Jag kommer med många bilder under själva slutmonteringen, men en telefonbild på fronten kan jag lägga ut nu när högersidan grundad och klar för lack. Men jag väntar med den röda färgen tills allt är grundat.

 

 

Så löjlig den ser ut när den är helt ren från precis allt..........

 

MVH//ROB

 

 

HE HE HE ser ut som noe en franskk bil fabrikk kan lage...PDT_Armataz_02_07.gif

Blir desto bedre når den er ferdig PDT_Armataz_02_43.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst OBELIX

Hej Bajon1, finns ingen anledning och rätta dej- du har stenkoll på läget! Även Den vackert röda nyansen är Biltema nr:36-7007. Som tidigare skrivet- lätt att bättra på och billigt att köpa. när säsongen är slut är det bara att rulla in den och maska på och sen lägga på ett nytt lager så är den som ny igen. Den täcker inte bra och den rinner om man lägger på för mycket- men tar man det lungt och lägger på många lager så blir resultatet förvånande bra efter en omgång med rubbing och lite efterpolering. Ja du ser ju bilderna tidigare i tråden.

 

MVH/ROB
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Bajon1

Hehe...Kände igen färgen då jag hittade en burk av tidigare nämnd primer på jobbet

och grundade ett specialtillverkat remskydd till vår tapp-maskin.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst OBELIX

Hej folks,

 

Ytterligare ne kväll i garaget med spackel och slipklossen! Går framåt och till helgen kan jag börja lägga på den röda fina färgen. Jag har även städat undan all stålplåt och tagit fram alu-plåten för att börja klä den invändigt.

 

Nu har jag ett slutdatum när allt ska vara klart också- och det är den 25 Juni, kl. 14.10! Då är det besiktning av den. När jag kollade historian från tidigare besiktningar så upptäckte jag att den fått en anmärkning på "fel frekvens på körriktningsvisare, Vilket betyder att den inte blinkade tillräckligt fort antar jag- för den är lite långsam måste jag medge. Så nu till en liten fråga:

 

Den har ju ett blinkrelä som blir varmt av strömmen och påverkar en brytare på det sättet och skapar en blinkande effekt har jag förstått, och nu har jag 21 watts lampor bak- och 5 watt fram- är det för lite watt för att få den frekvens som bilprovningen vill ha? Kan jag få snabbare blink om jag monterar sidoblinkersar med 21 watts lampor i? Alltså, det borde ju ge snabbare uppvärmning av den där ja ni vet vad jag menar med mera watt-antal på förbrukaren, eller tänker jag fel nu? Kan ju inte el ett duggPDT_Armataz_02_21.gif.....

 

MVH//ROB
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst OBELIX

Linus,

 

Dom s.k. jungfrututtarna som jag hittade på SWEDOL passade så jäkla bra på Valpen- rätt stil och billiga- om dom skulle gå sönder eller nåt. Vad jag inte kollade var om det fanns lampor som passade till dom. Eftersom dom nu var orangefärgade så utgick jag i från att det fanns 21 wattslampor att köpa, men jag har bara hittat 5 wattare. Och jag vill ogärna byta eftersom dom passar så bra.

 

MVH//ROB
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ake64
Kan jag få snabbare blink om jag monterar sidoblinkersar med 21 watts lampor i?

 

Ja det borde hjälpa och skulle det inte göra det kostar ett nytt blinkersrelä inte många kronor hos hovleverantören. PDT_Armataz_02_02.gif

 

Du kan ju prova med att koppla in en lös lampa först för stt se effekten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst valplinus
Linus' date='

 

Dom s.k. jungfrututtarna som jag hittade på SWEDOL passade så jäkla bra på Valpen- rätt stil och billiga- om dom skulle gå sönder eller nåt. Vad jag inte kollade var om det fanns lampor som passade till dom. Eftersom dom nu var orangefärgade så utgick jag i från att det fanns 21 wattslampor att köpa, men jag har bara hittat 5 wattare. Och jag vill ogärna byta eftersom dom passar så bra.

 

MVH//ROB
[/quote']

 

ok för jag har nämligen åxå såna men från micro tror ja de va å jag har 21w har ja för mig därför min fråga
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst OBELIX

Tjenare Linus,

 

Då ska jag kolla på MICRO, vi har ju den butiken i Norrköping- tack!

 

Åke,

 

Jag ska kolla Linus tips först- Annars kollar jag ditt tips! Är på väg dit om en halvtimme!

 

MVH//ROB
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst OBELIX

Hej alla, idag blev jag klar med spackling/slipning av fronten. Så det var bara att köra ut den och blåsa av alla väggar och sen dammsuga ordentligt. Efter besöket hos Hov-Leverantören Biltema igår så uppgick mitt saldo på färg till 18 burkar, så det var bara att börja lacka. På bilden har jag lagt på två lager, och nu ska det få torka tills i morgon då jag kommer och slipa av lite försiktigt och fortsätta lägga på färg.

röd.JPG

 

MVH//ROB

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snyggt!

(Inte för att jag förstår varför man väljer pysburk framför "riktig" färg, men vad gör det när det blir så där fint) /Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst OBELIX

Hej Anders,

 

Tack! Jag är själv väldigt nöjd.

 

Det är ju det att efter en lackskada kan man fixa till det snabbt och enkelt. Jag har ju lackutrustning och kompressor med alla tillbehör- men just enkelheten tycker jag om. Visst hade jag nog kunnat köpa exakt samma kulör och blandat till och sprutat på "rätt sätt"- och sen bättrat på med spraybomb vid behov. Men jag tycker det har funkat bra- och för tusan, den ska ju användas och en för fin och dyr lack vill man ju vara försiktig med. men som du skriver, det blir faktiskt rätt snyggt- men man får lägga på lite i taget och inte ha för bråttom bara!

 

MVH//ROB
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...