Gäst Ake64 Postad 22 Mars , 2009 Rapport Share Postad 22 Mars , 2009 Jasså, vill du ha mer plåtjobb. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 22 Mars , 2009 Rapport Share Postad 22 Mars , 2009 Det är väl inte omöjligt- men först när H.H:s Valp är klar- sen kan vi väl titta lite på det. Börjar kunna Valpen nu........ MVH//ROB Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ake64 Postad 22 Mars , 2009 Rapport Share Postad 22 Mars , 2009 Så illa vill jag dig inte, men du kan få agera lärare vid tillfälle. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 29 Mars , 2009 Rapport Share Postad 29 Mars , 2009 IDag blev det en stund med Brand-Valpen igen, Har haft en massa annat att göra ett tag- men nu år vi med i matchen igen. Idag rev jag ur säten och det sista av kapellställningen. Gjorde rent allt och upptäckte att även där såg allt ut som det gjorde när den lämnade fabriken för 46 år sen, inte tillstymmelse till rostangrepp! Nu börjar jobbet med att skära bort den lilla, låga väggen bakom framstolarna, för att bygga en ny femton centimeter bakom den, den kommer att gå ända ner till golvet istället, och hjulhusets ovansida, eller vad det nu kallas, kommer att förlängas ända bak till den nya väggen. uppkanten av denna vägg och sidorna kommer att krönas av ett fyrkantsrör med måtten 25x12.5x 2mm, och ett exakt likadant rör kommer att bultas fast uppe på det som sitter i bilen. I den kommer själva taket att sättas fast, och en liknande lösning kommer att göras i uppkant på vindrutans ram. Taket kommer följdaktligen att kunna lyftas av från bilen, och den kan således köras som en helt öppen variant med bara vindrutan som skydd. Detta för att dels, göra livet lättare när man måste göra nåt större ingrepp på motorn, och dels för att det är ingen annan som har gjort det förut!!! Lite grann är det för att jag inbillar mej att det är fränt och ha en helt öppen valp. Och, ja- det kommer finnas en båge och bälten i den. MVH//ROBS Här en bild när allt är utplockat och den polska CNC-fräsen ska börja sitt arbete. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Christian Postad 29 Mars , 2009 Rapport Share Postad 29 Mars , 2009 ...och dels för att det är ingen annan som har gjort det förut!!! MVH//ROBS Det er altid et godt argument! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 29 Mars , 2009 Rapport Share Postad 29 Mars , 2009 Ja gott nog Nä det där är en sjukt rostfri bil Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 30 Mars , 2009 Rapport Share Postad 30 Mars , 2009 Polsk CNC-fräs Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Jenik Postad 30 Mars , 2009 Rapport Share Postad 30 Mars , 2009 Lite grann är det för att jag inbillar mej att det är fränt och ha en helt öppen valp. Och' date=' ja- det kommer finnas en båge och bälten i den. MVH//ROBS [/quote'] Oroa dig inte för att det är inbillning, det kommer att bli hur fränt som helst!! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ake64 Postad 30 Mars , 2009 Rapport Share Postad 30 Mars , 2009 Ja den kommer att bli riktigt kalas den där. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 30 Mars , 2009 Rapport Share Postad 30 Mars , 2009 Tack alla som kommer med positiva omdömen! Det är kul att få respons på det man gör. Ska upp i morgon och börja mäta och kapa på reservaren, så jag kan få in taket och jobba på ett mer praktiskt sätt. Ska bli kul att få bygga upp den med dom görändringar som är tänkta. Tror att det kan gå rätt så fort att få den klar plåtmässigt, bilder kommer jag att lägga ut så fort nåt har hänt. Ja, Åke. Det tror jag med- med ett sånt utgångsläge där allt är friskt och oskadat, och er alla här som kommer med tips och uppmuntrande ord- och sist men inte minst, Du och Hasse som har varit hit och hälsat på. Det sätter jag STORT värde på. Tack! Det enda som jag funderar på är vad SBP säger när jag kommer dit- Det avlyftbara taket är lugnt, det kommer inte att synas. Men den är ju reggad för 7 passagerare, och jag har ju inte ens bänkar på flaket. Blir väl att backa ut ur hallen och beställa reg-bes på den. MVH//ROB Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ake64 Postad 30 Mars , 2009 Rapport Share Postad 30 Mars , 2009 Sju pass. Det är ju fusk, jag får bara ha sex i min. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 30 Mars , 2009 Rapport Share Postad 30 Mars , 2009 Det är väl inte så dumt att ha sex i bilen. Du har rätt- kollade nu och det står faktiskt inte antal passagerare, det står antal sittplatser, (inkl förare) MVH//ROB Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 31 Mars , 2009 Rapport Share Postad 31 Mars , 2009 Det finns vissa detaljer i som är karaktärisktiska i alla former av design. I Valpens fall anser jag att det nedsänkta insteget till flaket är en sån detalj. Utan den tappar Valpen sin själ liksom. Original så kommer ju bakstammen på hytten precis där nedsänkningen börjar, och nu är ju min tanke att förlänga hytten bakåt med ungefär femton centimeter, och då hamnar ju bakstammen mitt i "dalen" på denna nedsäknling och hela karaktären forsvinner då enligt min uppfattning. Det tog ett tag att luska ut hur jag skulle gå till väga! Lösningen blev att jag kapade bort fråmre delen av nedsänkningen och flyttade bak den 15 centimeter, så hytten kommer att hamna på rätt ställe i förhållande till nedsänkningen. Nu blir det ett litet mindre insteg då- men karaktären är ändå kvar På bilden ser ni även sen första delen i ramen som ska hålla fast hytten. den är alltså 45 centimeter, så lång blir själva väggdelen bakom dörren. P-U hytten original har ju motsvarande 30 cm bakom dörren. I höjd med sidorutan kommer det att sättas in ett fönster, så man ser mer åt sidorna. Här en bild inifrån, där man ser att allt är borttaget för att börja bygga den nya väggen. Och här ser nu hur jag flyttat fråmre delen av "dalen" bakåt 15 cm. MVH//ROB Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Bajon1 Postad 31 Mars , 2009 Rapport Share Postad 31 Mars , 2009 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Jenik Postad 1 April , 2009 Rapport Share Postad 1 April , 2009 Blir verkligen fint! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 2 April , 2009 Rapport Share Postad 2 April , 2009 Tack! Det är kul med positiva omdömen! Ja, den kommer ju bli rätt mycket ombyggd- även om det "bara" handlar om en förlängning av hytten med 15 cm. Från början var det ju en kapellbil, och taket kommer från en P-U valp, Att para ihop dom på ett snyggt sätt- är lite pill. Jag vill ju att det ska se ut som om den faktiskt hade kunnat tillverkats så här från början. Så det är till att jobba i ny plåt och sammanfoga alla skarvar på ett originallikt sätt- dvs bockade kanter med punktsvetsar. Var ute igår och rastade av den en sväng i det fina vädret- och du Jenik, det var fränt att åka helt öppet. MVH//ROB Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 2 April , 2009 Rapport Share Postad 2 April , 2009 ja det funkade ju fint att åka öppet 2 hundar 2 ungdommar 0ch 3 vuxna samsades om flak och förarplatsen när vi skulle ut och kolla på torp och skodan vart för låg, Funkade finfint Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 2 April , 2009 Rapport Share Postad 2 April , 2009 Ja, Sånt ger mersmak. Ska ha dit en båge med snabbfäste också. som jag kan på ett enkelt sätt ta bort när jag har hytten på bilen. Vill ju gärna ha någonting som tar emot om det skulle stjälpa. Vilket i och för sej inte är troligt med tanke på att jag är den fegaste stackare som suttit i en Valp . Skodan har andra kvaliteér än att ta sej fram på RIKTIGT dåliga skogsvägar med 20 centimeter djupa hjulspår. Men jag blev positivt överaskad att motorn drog så pass bra med så mycket folk i, det var kul. Nästa vecka har jag semester, då lommer min son Johan 13 och bor hos mej, och det bästa han vet är att vara i garaget med mej och skruva och greja, så då blir det nog en hel körning också. MVH//ROB Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Toolman Postad 3 April , 2009 Rapport Share Postad 3 April , 2009 Jag har liknande funderingar på att sätta en båge på min kapellvalp när kapellställningen är avtagen. Den måste antingen vara så liten att den går in under kapellet eller vara enkel att montera av. Har en hel del andra projekt (som det gnisslande urtrampningslagret) men när det mekaniska är klart är det tänkt att den ska bli fin också Jag har med andra ord inte tänkt så mycket utan mest skrivit "båge" på att göra listan. Ser fram emot att se din lösning. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 7 April , 2009 Rapport Share Postad 7 April , 2009 Hej, Idag har jag och min son varit i garaget och haft en kul dag! I det vackra vädret tog vi ut valpen och åkte en sväng på hygget bakom garaget, Jag vågade mej längre ut på hygget än jag nånsin varit förut, Det fanns massor av stubbar, stenar, stockar och många blöta hål efter skogdmaskinerna att attackera. Blir lite tuffare för varje gång när jag är ute med den. Sen tog det roliga slut och Valpen backades in i garaget igen. Idag gjorde vi samma sak med vänstersidan som redan är gjort på höger- skar bort väggen bakom stolen, och flyttade instegs-dalen till rätt läge för den nya hytten. I princip ser det exakt likadant ut som på bilderna från högersidan- så jag hoppar över det. Nästa steg är att mäta upp den nya väggen, och kapa till alla plåtar som ska svetsas dit. Den delen av ramen som ska sitta fast i hytten ska monteras dit då jag har nåt att sätta fast hytten i. Ett jobb jag ser fram mot då det blir lite av en milstolpe i ombyggnaden. MVH//ROB Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ake64 Postad 7 April , 2009 Rapport Share Postad 7 April , 2009 Blir lite tuffare för varje gång när jag är ute med den. Det där är ett konstigt fenomen som jag också har märkt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 13 April , 2009 Rapport Share Postad 13 April , 2009 Hej alla, Nu har det hänt lite saker i garaget under påskhelgen! Båda sidornas instegsdalar är flyttade bakåt i framkant, Ramen som själva taket ska bultas fast i är på plats och jag har börjat att lägga i ny plåt bakom hjulhusen. Det är förvånansvärt många plåtar som ska tillverkas med olika vikningar på exakt rätt ställen! Det som ställt till mest huvudbry är att jag vill ju ha en kant bakom som sticker ut- som originalet har, den kanten tätar mot motorkåpan på flaket. Men det är bara att mäta och kapa rätt så blir det bra. Men jag hade två störningsmoment idag- 1, vädret! -Vem vill svetsa plåt när det är soligt och fint ute och Valpen står nytankad och skogen ligger alldeles bakom garaget? 2, - Svetsen slutade svetsa! Alla knappar stod på ON, sladden var i, men det kom ingen tråd? plockade isär hala slangpaketet och smorde med teflonspray inuti, bytte munstycket och sen funkade den parfekt igen. Hade ingen kamera till garaget, men bilder kommer när jag fått väggen klar!! MVH//ROB Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 13 April , 2009 Rapport Share Postad 13 April , 2009 ja så vart det ju en tur med skodan och släp till finspång trakten och lite TGB spaning med Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 13 April , 2009 Rapport Share Postad 13 April , 2009 Ja, det var trevligt- söm alltid i ditt sällskap Hasse. Men det ville jag inte sätta listan över störningsmoment- det var snarare tvärtom! Hade precis fått igång svetsj**eln när du ringde, och det var helt rätt läge att ta en liten tripp till Finspång! Ska bli kul och se vad som kommer växa fram i det garaget. Ja, vi måste kolla lite närmare på dessa vita skönheter, Om jag hade pengar..... MVH//ROB Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst malaurin Postad 13 April , 2009 Rapport Share Postad 13 April , 2009 Vita skönheter? Är det bråvalla-span eller? Bilder? Datum och tid för auktion? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.