Gå till innehåll

Bullerintyg?????


Gäst Jens S

Rekommendera Poster

Gäst Jens S

En polare skulle hjälpa mig fixa till elproblem och sedan registreringsbesiktiga min TGB1314 då

jobbar nära en station. Jag har därför fixat intyg ifrån Volvo och trodde detta skulle räcka men ack nej.

Dom hade på bilprovningen sagt till honom att ett bullerintyg även skulle behövas!! Är det någon som hör talas om ett sådant annat än vid "amatörbyggda" bilar/hojar? Ska imorgon tala med vv eller transportstyrelsens  tekniska avdelning i Borlänge men är redan nu intresseras av om det är något nytt eller om bilprovningen är snett ute.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

Det var inget som dom frågade efter när jag reg-besiktigade in dieselmotorn och sänkte totalvikten.

 

Måste vara fel eller nya påhitt ifrån bilprovningenPDT_Armataz_02_04.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst jockum

Har sagts innan och kommer sägas igen, Bilprovningen = Lotteri.

 

Ring deras tekniska upplysning och fåga, har jag fått göra det många av mina bilar. Gäller inte bara 4X4 utan i övrigt också, pga att de har haft noll koll på stationen.

 

//jocke
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Klas_B

Håller med. Verkar tokigt med bullerintyg. Har åxå civilreggat ett flertal 13-bilar, den senaste i september 2008. Möjligen har nån ny regel trätt i kraft, men det håller jag som osannolikt då dessa bilar fortfarande behåller sin ursprungsidentitet från 1975 även vid civilregistrering.

 

 

 

// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har bokat in reg besiktning på annan station än där polaren snackade med dom. Antar att det kommer fungera 100%igt.

Då fungerade taktiken på den andra stationen då... usch vad jobbigt att regbesikta en sådan där jag vill ju bara sparka på däck och dricka kaffe -säg att han skall ha bullerintyg så får vi hoppas han åker till en annan station.... jobbigt med kund-dj*vlar i butiken...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
Gäst mw57..

Hej!

Satt och tittade i fordonspärmen som tillhör min TGB 11, i den satt det militära registreringsbeviset kvar.

Läste igenom alla rader och rutor på det, där under anteckningar finns en angivelse om

FORDONSBULLER 85 db (A). Hurvida nu bilprovningen kräver detta så finns det i alla fall en liten vink om bullernivån.

 

Ha en bra dag

 

Mikael Winberg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Jonas Andersson

Jag har varit och reg besiktad en Tgb 1313 och en Tgb 20 i både Västerås och Örebro`s bilprovnings station och gick inte igenom på grund utav db intyget.De får ska vara 85 decibel för lätt lastbil och 94 decibel för tung lastbil sa dom på stationen.Pratat med kurt björck på Volvo lastvagnar om problemet och han har inget sånt intyg.Han skulle försöka hjälpa mig efter hans semester var slut.

 

Jag har militärens fordonsbok till Tgb 1313 men inget om decibel stod det om. Men i min Tgb11 gjorde det men de är ju fel bil.Hade de varit för 6 hjuling så hade problemet varit löst.

 

Väntar tills jag får tag i intyget, för 1200kr som omtypning kostar på bilprovningen kan man göra annat rolig för.PDT_Armataz_02_05.gif

 

P.S tycker det är konstig att de inte kan lösa det på bilprovningen när de har grejer där för mäta ljudnivån med.PDT_Armataz_02_08.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst TommyS

Hej!

 

Jag har ett litet inlägg när det gäller buller.

Jag har importerat en motorcykel från Ryssland.

Då krävs det bland annat ett bullerprov skuller det visas sig.

Visst tänkte jag och beställde tid för ett sådant.

Bullerprovet är inte så enkelt att man bara ställer en mikrofon vid hojjen eller bilen för den delen.

Här ska det vara en utmätt sträcka där fordonet ska köras på olika växlar och accelerera på olika sätt och dessutom åt olika håll.

 

Av sex cyklar var det två som klarade provet!

En cykel var importerad från USA men var en exakt samma motorcykel som i Sverige.

Alla partnummer var identiska.

Dom flesta klarade inte ens provet rullandes förbi med avslagen motor!

Det är fullkomligt sinnessjukt hur detta kan vara möjligt att ha sådana bullergränser.

 

Min cykel klarade provet men den var helt ny och besiktningsmannen tyckte nog inte att alla skulle få åka hem med en besvikelse. Jag kan aldrig tänka mig att den klarade bullerprovet men jag var sist ut och ensam kvar... Han vägrade visa mig siffrorna.

 

Så summa sumarum, försök aldrig göra ett prov utan skaffa intyg om det finns och om det änns behövs.

 

Lycka till!

/Tommy

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...

Efter lite barnfödande är det nu dags igen för att registreringsbesiktiga min TGB 1314 , har funderat på att kontakta volvo för typ intyg ang bullret för att slippa dyr ljudmätning. Satt därför och kollade igenom fordonets militära kontrollpärm, hittade där ett registreringsbevis utfärdat av volvo med anteckning om Fordonsbuller 84 dB (A). Jublade så jag nästan väckte junioren för detta måste väl tillfredsställa även den mest nitiska besiktningsingenjör? Några med intyg kan väl inte krävas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Karl XI
Efter lite barnfödande är det nu dags igen för att registreringsbesiktiga min TGB 1314 ' date=' har funderat på att kontakta volvo för typ intyg ang bullret för att slippa dyr ljudmätning. Satt därför och kollade igenom fordonets militära kontrollpärm, hittade där ett registreringsbevis utfärdat av volvo med anteckning om Fordonsbuller 84 dB (A). Jublade så jag nästan väckte junioren för detta måste väl tillfredsställa även den mest nitiska besiktningsingenjör? Några med intyg kan väl inte krävas? [/quote']

 

For och kolla i min pärm och det stog i den med 84 dB (A)PDT_Armataz_02_02.gif

Lycka till

 

Mvh Arnberg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
Gäst Jonas Andersson

Efter jag inte hört nåt eller fått svar från Kurt björck på Volvo lastvagnar i Göteborg så fick jag tips av en arbetskamrat att de gick att göra bullerprov i Västerås halkbana på Hässlö.

 

Gick in på deras hemsida

www.sfro.com

 

Sen ringde jag och fick höra att de har varje Onsdag om inte vädret är dåligt, då de ställer in eller tar en annan dag.

 

1250kr kostar det.

 

Nu blev den godkänd med 77 decibel och är bara att Reg besikta och vanlig besikting kvar så är det körklar för väg. Tgb20 bil är det tal om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Pratade med en forums medlem i dag som stött på patrull just angående buller intyget, när han skulle regga om en 13 bil från tung till lätt.

Ingen som har ett reg nr man kan referera till ? och skulle kunna PMa eller maila det till mej ?

Eller möjlighet att kopiera det där med hur många decibel bilarna har, och skicka, så kanske han kan referera till det.

Och slipper göra dyra krångliga tester

 

Nu är det ingen bil med militärt ursprung utan från räddningstjänsten och har då årsmodell 1979 inskriven i papperna,

 

De krävde även ett automatiskt stöldskydd, med andra ordet ett rattlås som går i med automatik, eller något annat som motsvarade de kraven, ratt krycka hjälpte inte,

Låter skumt i mina öron. men det är tydligen nya EU direktiv som börjat gälla.

 

Editerar lite, Vederbörande har fått tid för bullerintyg, men det skulle ändå vara intressant att få se det militära intyget.

 

Tror nog fler kommer få bekymmer med detta i framtiden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pratade med en forums medlem i dag som stött på patrull just angående buller intyget, när han skulle regga om en 13 bil från tung till lätt.

Ingen som har ett reg nr man kan referera till ? och skulle kunna PMa eller maila det till mej ?

Eller möjlighet att kopiera det där med hur många decibel bilarna har, och skicka, så kanske han kan referera till det.

Och slipper göra dyra krångliga tester

 

Nu är det ingen bil med militärt ursprung utan från räddningstjänsten och har då årsmodell 1979 inskriven i papperna,

 

De krävde även ett automatiskt stöldskydd, med andra ordet ett rattlås som går i med automatik, eller något annat som motsvarade de kraven, ratt krycka hjälpte inte,

Låter skumt i mina öron. men det är tydligen nya EU direktiv som börjat gälla.

 

Editerar lite, Vederbörande har fått tid för bullerintyg, men det skulle ändå vara intressant att få se det militära intyget.

 

Tror nog fler kommer få bekymmer med detta i framtiden

IMG.jpg
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang stöldskydd....

 

Stöldskydd: Kontroll avser fabriksmonterat mekaniskt stödskydd, såsom ratt- eller växelspakslås på personbil och lätt lastbil av årsmodell 1976 och senare, dock inte;

- personbilsregistrerad husbil (klass II) med totalvikt > 3500 med karosserikod 08 (Bostadsinredning) eller SA (Campingbil),

- amatörbyggd bil (T12A, T12C),

- standardrallybil (T71ZO),

- fordon som införts tullfritt "flyttsak, arv och testamente" (F97B).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är väll att det är en 1979 årsmodell

 

Ja och och angående stöldskyddet finns det faktiskt en lösning. vissa civila bilar har tydligen haft detta original.

 

Efter lite rotanda hittade denna forums medlemen faktiskt en urfräst skåra i rattstången och något typ av fäste till det, där det har suttit ett rattlås en gång i tiden, och kan nu kanske med hjälp av donator bil få det tillbaka fungerandes.

Så ni som har civila med rattlås var rädd om dem,de kan komma till nytta en dag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä normalt inte, men säger de stopp på billotteriet. och skriver in i papperna att man varit där och fått bakslag på grund av avsaknaden av stöldskydd,

Så får man problem att komma tillbaka utan att ha åtgärdat det, nu finns det ju elektroniska stöldskydd att köpa, men de kostar multum ja eller många tusen i alla fall. och kräver en del elkunskaper att montera rätt.

 

Det denna besiktnings kontrollant gjort är att gått in och kikat på EUs regler för vad som gäller, då står man ganska slätt med att hänvisa till våra Svenska regler,

Och måste börja nysta i hur man löser även EU direktiven :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nån som har ett militärt reg.bevis till en tgb11 alt ratgb 11 där det står bullernivån på som skulle kunna scanna det och lägga upp det här? Blev efter att ha läst igenom tråden lite lätt orolig inför den stundande reg.besiktningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja vilken soppa. Fick denna skrift tilldelad senast jag registreringsbesiktigade, detta kommer från det färska "styrdokumentet", med den muntliga komentaren; "Detta kanske hjälper dig!":

 

2§ Personbil och lätt lastbil som tas i bruk före den 1 jauari 2005 och är av 1976 eller senare års modell skall beträffande stöldskydd:

1. uppfylla kraven i direktiv 74/61/EEG,

2. vara typgodkända enligt ECE-reglemente 18, eller

3. uppfylla kraven i avsnitt 5, 6 och 10 i dokument E/ECE/324-E/ECE/TRANS/505/Rev.1/Add.17 (äldre version av ECE-reglemente 18.)

 

För tillfället säljs 2/3 av bilbesiktningen. Man kanske borde köpa ett eget ställe?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...