Gå till innehåll

Pinse/Vårtreff på Trandum - Norge


Gäst Andreas.E

Rekommendera Poster

Gäst speedy
Hej åke

 

när jag sätter på den bakre fläkten bränner säkringen sönder' date=' inte att tråden går av utan vad den nu är gjord av smälter. även plasten runt kabeln smälter vid säkringsdosan.

 

ulrik
[/quote']

Den over her er til deg Ulrik PDT_Armataz_02_43.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst I2Fo52

Hej speedy

 

jag har bytt fläkt då jag haft problem med att få den förra att fungera på halv fart, men även den nya fungerar dåligt på halv fart innan säkringen smälter. hel fart går bättre en stund. Ibland fungerar den inte alls. Om jag tolkar dig rätt så är det mest troligt att det är kortslutning någonstans på kabeln, eller kan det vara dålig jord?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst speedy

Når du sier det slik så virker det som det er noe feil med den saken som regulerer hel og halv fart,

saken som jeg ikke vet hva heter, men er vel en sorts motstand som kjører spenningen ned evt.

Viktig med god jord men er usikker på om det er feilen, tviler jeg på.

Ettersom du har samme feil nå som før du byttet vifta er nok feilen i styringen.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ake64

Det känns inte som att jag behöver blanda mig i men det får jag väl göra ändå för sakens skull. PDT_Armataz_02_41.gif

 

Jag tror inte heller att det beror på dålig jord för då skulle fläkten visserligen gå långsamt men den skulle också dra mindre ström än normalt så säkringen skulle inte gå av det.

 

Om jag förstod dig rätt blir säkringen varm och smälter men den "går" inte. Liknande har hänt mig i samband med dålig kontakt i säkringsdosan vilket har medfört att det har blivit så varmt pga övergångsresistansen att säkring och/eller dosa/sladd bränns.

 

Det kan också vara någon "liten" kortis som gör att det går åt mer ström än normalt men inte så mycket att säkringen går. Har du möjlighet att mäta hur mycket fläkten tar?

 

mvh Åke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst I2Fo52

Hej Åke

 

Det stämmer att metalltråden inte går av, men keramiken eller vad det nu är smälter av värme. Jag ska pröva att mäta fläkten. Jag har även bytt säkringshållarna då de gamla var trasiga. Om jag förstår det rätt så borde jag kunna ta en kabel direkt från säkringsdosan till fläkten, om det fungerar så borde det vara kortis på kabeln, om det inte går så borde det vara dålig kontakt i säkringsdosan?!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst speedy
Hej Åke

 

Det stämmer att metalltråden inte går av' date=' men keramiken eller vad det nu är smälter av värme. Jag ska pröva att mäta fläkten. Jag har även bytt säkringshållarna då de gamla var trasiga. Om jag förstår det rätt så borde jag kunna ta en kabel direkt från säkringsdosan till fläkten, om det fungerar så borde det vara kortis på kabeln, om det inte går så borde det vara dålig kontakt i säkringsdosan?!
[/quote']

Ja, på den måten kan du utelukke vifta. PS:Når du gjør det slik vil vifta kun gå på full hastighet.....
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ake64

OK, du har altså redan provat att byta säkringshållare. Då är jag mest intresserad av hur mycket ström fläkten tar för av någon anledning blir det varmt i alla fall och det tyder på att det går mer ström i kretsen än det borde.

 

Du kan dra en sladd direkt till fläkten men frågan är vad det kommer att berätta. Du kommer iofs märka om det blir någon skillnad i hastighet på fullfart så du får svar på om du har spänningsfall någonstans, men om du inte har med någon säkring i kretsen får du inte svar på om den fortfarande kommer gå varm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...