Gå till innehåll

Servo bygge på 13:bil


Gäst Daniel.L

Rekommendera Poster

Gäst Daniel.L

Jag har under vintern passat på att bygga om min bil lite mer och först ut tänkte jag presentera mitt servo bygge

servo1.JPG

Efter att ha letat en hel del efter lämpliga servo snäckor fann jag tillslut av en slump att Mercedes Geländewagen har en snäcka dimesionerad tillräckligt för större hjul och som stämmer med rattrörelserna samt har rätt längd med fastbultningsmöjligheter utan att förlänga axlar m.m.

 

servo2.JPG

Som man kan se här på bilden passar original pittman arm direkt utan modifiering, karossen är höjd ca 5cm så jag behövde bara skäras ut 15mm i ovankant av ramen.

Klossen som snäckan bultas fast i är en 30mm tjock plåt som punktas fast i rakt läge.

 

servo3.JPG

Förstärkning svetsas på vänster sidan.

 

servo4.JPG

Lika så på höger sida, hålet som syns på bilden är gängat med m12x1.5.

 

servo5.JPG

 

servo6.JPG

Fästet är klart.

 

servo8.JPG

Snäckan fastbultad och ett skydd byggs så inte slangar och nipplar får stryk i terräng.

 

servo7.JPG

Rattstången ifrån en Mercedes w210 modifieras.

 

servo_rattstång.JPG

Stången bultas fast i originalfästet vid knäskyddet och en ett stabilt fäste bultas fast i karossen med hjälp av en infälld 2mm plåt med svetsade muttrar på baksidan.

 

rattstång_2.JPG

slangar1.JPG

Hydraulslangar på plats tillsammans med en justerbar tryckbegränsare.

 

kylare_022.JPG

Hydraulpumpen skymtas nere på tvärbalken och drivs direkt på vevaxeln, kraftöverföringen och pumpen satt på en BV206 där jag fick motorn ifrån så kraftöverföringen var redan klar.

ihopsättning_038.JPG

Kraftöverföringen mellan motor och pump.

 

ihopsättning_av_hytt_006.JPG

En kombi spak ifrån mercedes w124 för att sköta torkare och hel/halvljus samt blinkers monteras i tillsammans med enl ite mindre läder ratt.

 

 

Efter premiärturen i trandums skogar med mina 37" däck så har servon fått visa vad den går för och resultatet är jag mycket nöjd över, inga hugg i ratten under några tillfällen ifrån stubbar och rötter och med bra kraft att svänga utan ansträngning i alla lägen.

 

 

så med detta kan jag varmt rekomendera en snäcka ifrån Gelendewagen som ett alternativ till servo.

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst speedy

Jag har under vintern passat på att bygga om min bil lite mer och först ut tänkte jag presentera mitt servo bygge

servo1.JPG

Efter att ha letat en hel del efter lämpliga servo snäckor fann jag tillslut av en slump att Mercedes Geländewagen har en snäcka dimesionerad tillräckligt för större hjul och som stämmer med rattrörelserna samt har rätt längd med fastbultningsmöjligheter utan att förlänga axlar m.m.

 

servo2.JPG

Som man kan se här på bilden passar original pittman arm direkt utan modifiering' date=' karossen är höjd ca 5cm så jag behövde bara skäras ut 15mm i ovankant av ramen.

Klossen som snäckan bultas fast i är en 30mm tjock plåt som punktas fast i rakt läge.

 

Förstärkning svetsas på vänster sidan.

 

servo4.JPG

Lika så på höger sida, hålet som syns på bilden är gängat med m12x1.5.

 

servo5.JPG

 

servo6.JPG

Fästet är klart.

 

servo8.JPG

Snäckan fastbultad och ett skydd byggs så inte slangar och nipplar får stryk i terräng.

 

servo7.JPG

Rattstången ifrån en Mercedes w210 modifieras.

 

servo_rattstång.JPG

Stången bultas fast i originalfästet vid knäskyddet och en ett stabilt fäste bultas fast i karossen med hjälp av en infälld 2mm plåt med svetsade muttrar på baksidan.

 

rattstång_2.JPG

slangar1.JPG

Hydraulslangar på plats tillsammans med en justerbar tryckbegränsare.

 

kylare_022.JPG

Hydraulpumpen skymtas nere på tvärbalken och drivs direkt på vevaxeln, kraftöverföringen och pumpen satt på en BV206 där jag fick motorn ifrån så kraftöverföringen var redan klar.

ihopsättning_038.JPG

Kraftöverföringen mellan motor och pump.

 

ihopsättning_av_hytt_006.JPG

En kombi spak ifrån mercedes w124 för att sköta torkare och hel/halvljus samt blinkers monteras i tillsammans med enl ite mindre läder ratt.

 

 

Efter premiärturen i trandums skogar med mina 37" däck så har servon fått visa vad den går för och resultatet är jag mycket nöjd över, inga hugg i ratten under några tillfällen ifrån stubbar och rötter och med bra kraft att svänga utan ansträngning i alla lägen.

 

 

så med detta kan jag varmt rekomendera en snäcka ifrån Gelendewagen som ett alternativ till servo.

 

 

Daniel....slik vil jeg ha også PDT_Armataz_02_02.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik L

Det har varit kul att se alla tekniska lösningar växa fram under vintern.

Jag och ett par till som är invigda har vallfärdats till Daniels garage för att se hur monstret utveklats från idé till verklighet.

Detaljarbetet har imponerat, han har inte tummat på kvalitet och finnish någonstans.

 

Servo ala Daniel sitter snart på min 131 åxå (äntligen lönar det sig med en teknisk lillebror PDT_Armataz_02_10.gif).

Bilen är redan höjd och en Gw servo ligger och väntar sedan några månader.

Den kanske blir en bristvara på skrotarna framöver så det var lika bra att skaffa en med en gång PDT_Armataz_02_10.gif

 
Fredrik L2009-06-01 23:40:38
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Jag har följt Daniels bygge i vinter och kan bara säga att karln är makalös. "Så här ska det va." Åsså bygger han. Det finns fler grejor han har all anledning att vara stolt över väl utfört arbete, detaljer som inte alla lägger märke till om han inte talr om och pekar. För att avsluta den här "dunka ryggen-posten" så vågar jag påstå att nåt mer ambitiöst ombygge på Volvo C3 har hittills inte gjorts.

 

Jag är lindrigt sagt spänd på hur den där snäckan känns att ratta, eftersom jag själv beställt en som skall hamna i dubbelhytten så snart som möjligt. Daniel har tidigare byggt en elva med snäcka från Opel Omega och direkt jag provkörde den bestämde jag mig för att fösöka åstadkomma ett snäckbyte istället för som jag tidigare var inne på att montera en servoförstärkare på rattstången. Elvan hade inte minsta tendens till glapp i styrningen, inte alls den vinglighet som jag hittills upplevt i samtliga C3:or jag kört. Min slutsats då var att glappet är ett resultat av originalsnäckan. Det Daniel berättat för mig nu efter hans provtur till Norge gör mig än mer säker på att det är rätt.

 

Vem som blir nummer två med Geländewagensnäcka återstår att se. Jag vet att det är minst en till som förbereder sig för ett skifte. PDT_Armataz_02_30.gif För min del har jag för mycket annat att göra för stunden, så jag vet inte när jag kan riva ner styrningen.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik L

Det blir det, varför ändra på ett vinnande koncept.

Det är bara fastsättningen av rattstången som kommer att vara lite annorlunda på min, är inte helt lätt att svetsa fast ett fäste när instrumentering och kabelhärvor inte är demonterade.

Med Daniels hjälp hoppas jag ha fixat servon om ett par veckor.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Det är riktigt. För min del har jag en rattstång från en Opel Omega liggandes i förrådet, så jag försöker utgå från den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så vågar jag påstå att nåt mer ambitiöst ombygge på Volvo C3 har hittills inte gjorts.

 

 

 

 

 

Det är bara att hålla med Erik och det ska bli kul att följa Daniels beskrivning av omvandlingen av 13 bilen PDT_Armataz_02_43.gif

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mvh Rune M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kollade nätskrotarna idag ang styrsnäcka till g wagon.. 13700+moms ville dom ha för det stackars exet som fans. Man blir bara så tröttPDT_Armataz_02_06.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

Tack för alla fina komentarer gott folk PDT_Armataz_02_39.gif roligt att det uppskattas

Danne:

min snäcka kommer ifrån W460 runt 84-85, vad jag kan finna om just den modellen är att den tillverkades mellan 78-92 så det borde vara samma som min på dom årsmodellerna, kanske att dom nyare modellerna passar med men det är inget jag vågar svära på

 

WBFN

 

för min snäcka betalade jag 2000kr inkl moms, bästa är nog att skicka en förfrågan eller efterlysning av del på skrotar, finns säkert någon bil ståendes som inte är nerplockad än
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Man ska ha lite tur för att få tag i en till rätt peng. När Daniel upptäckte att g-wagensnäckan passade så pass bra att han övervägde beställa en, så fanns det två på Bildelsbasen. Nyfiken som jag är ville jag hellre kolla om det fanns nåt annat som passar ännu bättre och jag satte igång att sondera vilka snäckor som skulle kunna passa. Det gällde att smida medan järnet var varmt, för jag insåg att så fort det blev mera känt att den här snäckan funkar att bygga på, så skulle det bli väldigt svårt att få tag i en. eBay.de och .com brukar vara bra att hitta bilder på allt möjligt, så där letade jag.

 

De jag fann ut visade sig gå åt fel håll - fyllestyrning - så till sist bestämde jag mig för att följa Daniels exempel. Då hade givetvis Fredrik slagit till på den andra... Bestämmer man sig inte på en gång, riskerar man missa affären.

 

Om det nu finns nåt annat som passar bättre som jag hoppades, så är g-wagensnäckan till en av sina STORA fördelar att - som Daniel visar ovan - sektorarmen passar rätt på splinen. Tillverka en ny sån för passning på nåt annat lär kosta. Modifiera med ihopsvetsning av diverse armar känns i alla fall i min mage inte trafiksäkert.

 

eBay igen då, kunde där finnas nån g-wagensnäcka kanske? Jodå, men inte till 1500-2000 spänn, allra minst inklusive frakt. Jag undersökte möjligheterna med tyska bildemonteringar, för i tyskland om någonstans borde det väl finnas mercor. De noggranna tyskarna har fan ingen Bildelsbasen... Så söka delar där nere visade sig rackarns krångligt. Jag hade ingen lust att fylla i vareviga skrots sökformulär, allra helst som många var pigga på att man skulle ange chassinummer och andra registeringsbevisuppgifter för att överhuvudtaget komma vidare. Så eBay var enklaste stället, men det var väldigt glest i styrväxelskogen där med.

 

Det var nån som tipsade om Norge. De har visst haft ganska gott om g-wagen i Nato och det skrotas ut en del av dem. Nu minns jag inte firmanamnet (jag kan leta upp det igen om någon nödvändigtvis vill PDT_Armataz_02_23.gif annars vet Andreas) men där sålde de nya snäckor för 10 000 NOK.

 

UTAN servo PDT_Armataz_02_10.gif (finns visst i nån snik safarivariant)

 

MED kostade 30 000 PDT_Armataz_02_10.gifPDT_Armataz_02_10.gifPDT_Armataz_02_10.gifPDT_Armataz_02_10.gifPDT_Armataz_02_10.gifPDT_Armataz_02_10.gifPDT_Armataz_02_10.gif 

 

De hade beggat också, men kommer jag ihåg rätt pinglade det iväg 8000NOK för servovarianten, fortfarande för mycket i min smak. De HADE i alla fall, så kan vi konstatera det.

 

Hur fan hitta då??? Jag började leta på finn.no, men ingen snäcka i sikte. Offroad.no gav inte heller nåt resultat. Jag fick några napp på bilar som folk sålde delar ifrån med hjälp av att söka efter annat till g-wagen, men det fanns ingen snäcka till salu nånstans.

 

Till sist hittade jag en länk där man kunde söka mera centralt bland anslutna bildemonteringar, ska leta upp den och posta adressen här. Där hittade jag visserligen ingen snäcka omedelbart, men efter lite mailfrågor fram och åter fann jag en bil som fortfarande hade snäckan odemonterad. 1500NOK. "Jag tar den!". Med frakt till Andreas har den kostat mig 2250SEK. Jag kanske skulle bestämt mig lite fortare, Fredrik... PDT_Armataz_02_23.gif

 

Nu har jag i alla fall en snäcka liggandes hos Daniel, hemtransporterad från Trandum. Tack för hjälpen Andreas och Daniel!

 

Till er som vill ha en ber jag att få överlämna den här posten som söktips som sidospår till ämnet. Styrväxel heter Lenkgetriebe ('länk-getribe') på tyska och steeringbox på engelska. Vissa andra uttryck förekommer. Servostyrning: Servo-lenkung tyska, powersteering engelska.
ErikC3042009-06-03 00:24:55
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304
snyggt byggt' date=' men vill du inte behålla orginalstången och ratten för lite orginal känsla?[/quote']

 

Högst sannolikt är svaret på den frågan nej, eile. Jag inser inte varför dina kommentarer i byggtrådar måste förmedla att du tycker man skulle gjort på nåt annat sätt än det som visas, eller pilla in nåt syrligt bara för att. Bygger man på ett visst vis beror det väl på att man vill ha det just så??? Vill du inte behålla originaltaket på din 202 för originalkänslans skull? Motorn, hur är det med den? Knattrar det inte lite väl mycket diesel för originalkänslans skull, eller för nån annan omotiverad känsla? Den som framför kritik av motiverat slag med schysst stil och gott språk - som tex om nån skulle ifrågasatt hållfasthet eller andra tekniska funderingar - ser jag inte ner på, men gnäll håller vi oss ifrån här.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L
snyggt byggt' date=' men vill du inte behålla orginalstången och ratten för lite orginal känsla?[/quote']

 

tack eile

 

kort sagt nej! om jag ville ha rattstång och ratt original så skulle jag aldrig bygga den som är nuPDT_Armataz_02_02.gif

 

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik L

Erik

Sicket arbete du lagt ner, gott att du fick tag i en till slut PDT_Armataz_02_02.gif Tur för mig att du var lite långsam i starten.

 

Får krypa till korset och erkänna att min kostade 2100. När jag öppnade paketet såg jag att ena anslutningsnippeln var skadad så jag ringde och gnällde lite och då satte skroten tillbaka 400 på mitt konto, å den nippeln ska jag inte ens använda PDT_Armataz_02_07.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...