Gäst ErikC304 Postad 30 December , 2010 Rapport Share Postad 30 December , 2010 Jeg fandt en servo fra en Mercedes MB100 skåbbil Jag var också inne på en sådan konvertering ett tag' date=' men fann att axeln till sektorarmen var LITE för kort och därmed ändå krävde modifiering av ramen. Jag minns inte exakt dimensionerna på axelröret, men jag har för mig det hade räckt att trä ett uppslitsat rör emellan som hylsa att klämma fast snäckan med precis som original och därefter en adapter för att skruva fästpunkterna med mot snäckhuset. För egen del föll det på ram-modifieringen, det kändes som att skulle jag ändå sätta igång och karva valde jag hellre GW-snäckan eftersom den är betydligt större och därmed borde vara kraftigare och mer stryktålig. Den kommer trots allt från en bil avsedd för terrängkörning, medan MB100 är en paketbil i storleksordningen Mercedes Vito. Det var skoj att se att någon använt 100-snäckan, helt fel var med andra ord inte iden! [img']http://forum.terrangbil.net/smileys/PDT_Armataz_02_30.gif[/img] Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Svana Postad 3 April , 2011 Rapport Share Postad 3 April , 2011 Någon fler som testat behålla styrningens orginal uppbyggnad på tgb11/13 och istället monterat en hydraulkolv som hjälpstyrning på paralellstaget? Mitt och polarns projekt, som jag nämnt tidigare har pågått sedan november och testkördes inatt på landsväg och i skog och verkar fungera som en dröm, inte en enda negativ anmärkning alls!!! Underbart att få vara med om att en första testkörning blir precis som man hoppas utan krångel och tankevurpor som behöver förbättras.. Ska testas mer i hårdare körning så ska vi se vad den går för. Återkommer.. //svana Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 3 April , 2011 Rapport Share Postad 3 April , 2011 Hm,Jo Jag.Jag hittade på ett servo med pump tank slangar och hydralkolv, som suttit på en STOR motorbåt för att sköta styrningen på den, Har funderat på om man skulle kunna sätta på det som hjälp servo. då funkar ju styrningen även om hydraliken slås ut. Måste komma i väg och ta ett foto på det hela så man kan fundera i lugn och ro, Ja mäta slaglängden på kolven är väl ett måste, Men det borde gå att sätta den på paralellstaget som hjälpstyrning Hur det hela kopplas in på rattstången har jag inte klart för mej än, känns som det saknas något för att få det att fungera. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Daniel.L Postad 3 April , 2011 Rapport Share Postad 3 April , 2011 Någon fler som testat behålla styrningens orginal uppbyggnad på tgb11/13 och istället monterat en hydraulkolv som hjälpstyrning på paralellstaget? Här är en tråd som handlar om den typ av servo där lite mer info och bilder skulle passa in bra: http://forum.terrangbil.net/forum_posts.asp?TID=4964&title=servobygge-c303 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Christian Postad 2 Augusti , 2011 Rapport Share Postad 2 Augusti , 2011 Hej Daniel, Fredrik, og andre med GW servo. Hur er det efter at have kört med dem i mere end et år? Stadig lika bra? Jeg påtænker at følge jeres eksempel, den elektriska version eliminerar inte de hundredtals ratomgange... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Kalle LKPG Postad 2 Augusti , 2011 Rapport Share Postad 2 Augusti , 2011 Har en G-snäcka med tillhörande pump o slangar + halva rattstången om nån vill köpa. Betalade själv 2800kr för det. Finns i Åtvidaberg men är ute o far i landet ibland. MVH Kalle Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Daniel.L Postad 7 Augusti , 2011 Rapport Share Postad 7 Augusti , 2011 Hej Daniel' date=' Fredrik, og andre med GW servo. Hur er det efter at have kört med dem i mere end et år? Stadig lika bra? [/quote'] Enda problemet jag märkt igentligen är att oljan kan bli lite för varm under långfärd så ett oljekyl ska monteras. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Christian Postad 7 Augusti , 2011 Rapport Share Postad 7 Augusti , 2011 Tak Daniel! Det er vel heller inte noget problem. Jeg har undersøgt alla andra muligheder jeg har kunnat hitta, da G-snäcka er hemsk dyre, men din version er den bedste! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Peeter Postad 8 Augusti , 2011 Rapport Share Postad 8 Augusti , 2011 Har en G-snäcka med tillhörande pump o slangar + halva rattstången om nån vill köpa. Betalade själv 2800kr för det. Finns i Åtvidaberg men är ute o far i landet ibland. MVH Kalle Du har PM Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst eile Postad 8 Augusti , 2011 Rapport Share Postad 8 Augusti , 2011 Fredrik, og andre med GW servo. Enda problemet jag märkt igentligen är att oljan kan bli lite för varm under långfärd så ett oljekyl ska monteras. Har nog något kylrör kvar om ni behöver kallare olja.eile2011-08-08 12:06:34 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst silverado Postad 9 Augusti , 2011 Rapport Share Postad 9 Augusti , 2011 Någon fler som testat behålla styrningens orginal uppbyggnad på tgb11/13 och istället monterat en hydraulkolv som hjälpstyrning på paralellstaget? Mitt och polarns projekt' date=' som jag nämnt tidigare har pågått sedan november och testkördes inatt på landsväg och i skog och verkar fungera som en dröm, inte en enda negativ anmärkning alls!!! Underbart att få vara med om att en första testkörning blir precis som man hoppas utan krångel och tankevurpor som behöver förbättras.. Ska testas mer i hårdare körning så ska vi se vad den går för. [img']http://forum.terrangbil.net/smileys/PDT_Armataz_02_01.gif[/img] Återkommer.. //svana jo den tanken har funnits länge. gammla lastbilar har ju den typen av servo orginal iaf volvo f85. skulle vara intressan med lite bilder på ditt servo bygge.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Svana Postad 9 Augusti , 2011 Rapport Share Postad 9 Augusti , 2011 Silverado... Kolla filmer/bilder här på forumet under rubriken "Styrservo c303"..där kan du se. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst skåne Postad 9 Augusti , 2011 Rapport Share Postad 9 Augusti , 2011 Kanske denna tråden som du vill länka till? Styrservo c303 http://forum.terrangbil.net/forum_posts.asp?TID=7829&PN=1&title=styrservo-c303-164sncka Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Christian Postad 25 Augusti , 2011 Rapport Share Postad 25 Augusti , 2011 Hej Daniel Hvis jeg må, vil jeg gerne plukke lidt af din viden :-) du skriver at du bruger en ratstamme fra en W210, er det den bedste til formålet? Passer alle Mercedes ratstammer på strålerne på styrsnäckan? Kunne man bruge en justérbar, såfremt man har 12 volt, selvfølgelig! Mvh Christian Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Daniel.L Postad 25 Augusti , 2011 Rapport Share Postad 25 Augusti , 2011 Hejsan w210 var den som pasade in bäst för min del då teleskopfunktionen i den var såpass nära vad som behövs för att tippa hytten utan större modifiering. Dom flesta modellerna använder samma splines, finns undantag men det är inget problem att hitta vad du behöver vare sig det är ställbart eller fast på bilskroten Det som man måste göra oavsett vilken stång man använder är att korta ner den en bit så ratten hamnar i bekväm höjd och kan ha en lämplig lutning. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst 540is Postad 25 Augusti , 2011 Rapport Share Postad 25 Augusti , 2011 jag har en g-wagen snäcka till salu om nån e intresserad. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Christian Postad 25 Augusti , 2011 Rapport Share Postad 25 Augusti , 2011 Takk Daniel! Men når jeg leder efter en, har mange af dem dette led: Du er jo mercedesmekaniker, kan jeg bruge det, eller skal det være et rakt rør? Takk for din hjælp! Christian Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Daniel.L Postad 25 Augusti , 2011 Rapport Share Postad 25 Augusti , 2011 Man kan nog modifiera så det fungerar, leden du syftar på är i sig är inte en led i den bemärkelsen utan ett del av krockskyddet och eftersom man måste korta ner stången en del för att få ratten i rätt höjd kan man kapa bort den delen och skarva mellan dom 2 "riktiga" lederna, hur sen resultatet blir är okänd mark då jag bara byggt på den andra typen av rattstång men det ser ut att gå. Om du ska försöka ha en ställbar så finns det kanske några lämpliga med mer simpel elektronik från w124 eller w140 av tidigare årsmodeller, allternativt dom manuellt ställbara som inte tar så mycket benutrymme. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Christian Postad 25 Augusti , 2011 Rapport Share Postad 25 Augusti , 2011 Takk Daniel Jeg tænkte nok det var krockskyd, og det kommer aldrig at virke korrekt i en TGB! Jeg lurar på Ebay.de. og vil nok gå simplere end elektrisk stållbarhet, kanske Vito, eller W124 eller annat. Jeg må på skrotten och lura! Der er en servosnäcka fra en G-wagen på vej fra Tyskland, 102€ inkl frakt! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.