Gå till innehåll

Servo bygge på 13:bil


Gäst Daniel.L

Rekommendera Poster

Gäst ErikC304

Jeg fandt en servo fra en Mercedes MB100 skåbbil

 

Jag var också inne på en sådan konvertering ett tag' date=' men fann att axeln till sektorarmen var LITE för kort och därmed ändå krävde modifiering av ramen. Jag minns inte exakt dimensionerna på axelröret, men jag har för mig det hade räckt att trä ett uppslitsat rör emellan som hylsa att klämma fast snäckan med precis som original och därefter en adapter för att skruva fästpunkterna med mot snäckhuset.

 

För egen del föll det på ram-modifieringen, det kändes som att skulle jag ändå sätta igång och karva valde jag hellre GW-snäckan eftersom den är betydligt större och därmed borde vara kraftigare och mer stryktålig. Den kommer trots allt från en bil avsedd för terrängkörning, medan MB100 är en paketbil i storleksordningen Mercedes Vito. Det var skoj att se att någon använt 100-snäckan, helt fel var med andra ord inte iden! [img']http://forum.terrangbil.net/smileys/PDT_Armataz_02_30.gif[/img]
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
Gäst Svana

Någon fler som testat behålla styrningens orginal uppbyggnad på tgb11/13 och istället monterat en hydraulkolv som hjälpstyrning på paralellstaget? Mitt och polarns projekt, som jag nämnt tidigare har pågått sedan november och testkördes inatt på landsväg och i skog och verkar fungera som en dröm, inte en enda negativ anmärkning alls!!! Underbart att få vara med om att en första testkörning blir precis som man hoppas utan krångel och tankevurpor som behöver förbättras..

Ska testas mer i hårdare körning så ska vi se vad den går för. PDT_Armataz_02_01.gif Återkommer.. //svana
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Hm,Jo Jag.
Jag hittade på ett servo med pump tank slangar och hydralkolv, som suttit på en STOR motorbåt för att sköta styrningen på den, 
Har funderat på om man skulle kunna sätta på det som hjälp servo. då funkar ju styrningen även om hydraliken slås ut.
Måste komma i väg och ta ett foto på det hela så man kan fundera i lugn och ro,
Ja mäta slaglängden på kolven är väl ett måste, 
Men det borde gå att sätta den på paralellstaget som hjälpstyrning
Hur det hela kopplas in på rattstången har jag inte klart för mej än, känns som det saknas något för att få det att fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L
Någon fler som testat behålla styrningens orginal uppbyggnad på tgb11/13 och istället monterat en hydraulkolv som hjälpstyrning på paralellstaget?

 

Här är en tråd som handlar om den typ av servo där lite mer info och bilder skulle passa in bra:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
Gäst Christian

Hej Daniel, Fredrik, og andre med GW servo.

Hur er det efter at have kört med dem i mere end et år? Stadig lika bra?

 

Jeg påtænker at følge jeres eksempel, den elektriska version eliminerar inte de hundredtals ratomgange...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Kalle LKPG

Har en G-snäcka med tillhörande pump o slangar + halva rattstången om nån vill köpa. Betalade själv 2800kr för det.

 

Finns i Åtvidaberg men är ute o far i landet ibland.

 

MVH Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L
Hej Daniel' date=' Fredrik, og andre med GW servo.

Hur er det efter at have kört med dem i mere end et år? Stadig lika bra?

 
[/quote']

 

Enda problemet jag märkt igentligen är att oljan kan bli lite för varm under långfärd så ett oljekyl ska monteras.

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Christian

Tak Daniel!

 

Det er vel heller inte noget problem.

 

Jeg har undersøgt alla andra muligheder jeg har kunnat hitta, da G-snäcka er hemsk dyre, men din version er den bedste!PDT_Armataz_02_02.gif

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en G-snäcka med tillhörande pump o slangar + halva rattstången om nån vill köpa. Betalade själv 2800kr för det.

 

Finns i Åtvidaberg men är ute o far i landet ibland.

 

MVH Kalle

 

 

 
 
Du har PM
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

P9234072rör.JPGFredrik, og andre med GW servo.

 

Enda problemet jag märkt igentligen är att oljan kan bli lite för varm under långfärd så ett oljekyl ska monteras.

 

 

Har nog något kylrör kvar om ni behöver kallare olja.
eile2011-08-08 12:06:34
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst silverado
Någon fler som testat behålla styrningens orginal uppbyggnad på tgb11/13 och istället monterat en hydraulkolv som hjälpstyrning på paralellstaget? Mitt och polarns projekt' date=' som jag nämnt tidigare har pågått sedan november och testkördes inatt på landsväg och i skog och verkar fungera som en dröm, inte en enda negativ anmärkning alls!!! Underbart att få vara med om att en första testkörning blir precis som man hoppas utan krångel och tankevurpor som behöver förbättras..

Ska testas mer i hårdare körning så ska vi se vad den går för. [img']http://forum.terrangbil.net/smileys/PDT_Armataz_02_01.gif[/img] Återkommer.. //svana
jo den tanken har funnits länge. gammla lastbilar har ju den typen av servo orginal iaf volvo f85.  skulle vara intressan med lite bilder på ditt servo bygge..
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Gäst Christian

Hej Daniel

 
Hvis jeg må, vil jeg gerne plukke lidt af din viden :-)
 
du skriver at du bruger en ratstamme fra en W210, er det den bedste til formålet?
Passer alle Mercedes ratstammer på strålerne på styrsnäckan?
Kunne man bruge en justérbar, såfremt man har 12 volt, selvfølgelig!
 
Mvh Christian
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

Hejsan

w210 var den som pasade in bäst för min del då teleskopfunktionen i den var såpass nära vad som behövs för att tippa hytten utan större modifiering.

 

Dom flesta modellerna använder samma splines, finns undantag men det är inget problem att hitta vad du behöver vare sig det är ställbart eller fast på bilskroten

 

Det som man måste göra oavsett vilken stång man använder är att korta ner den en bit så ratten hamnar i bekväm höjd och kan ha en lämplig lutning.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Christian

Takk Daniel!

Men når jeg leder efter en, har mange af dem dette led:
!BdozkQB2k~$KGrHqEOKiUEq3cbggEmBK5zk4Zw4w~~_12.jpg

$KGrHqEOKpgE4kw2cLQBOTVUslpSQ~~48_12.jpg

Du er jo mercedesmekaniker, kan jeg bruge det, eller skal det være et rakt rør?

Takk for din hjælp!

Christian
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

Man kan nog modifiera så det fungerar, leden du syftar på är i sig är inte en led i den bemärkelsen utan ett del av krockskyddet och eftersom man måste korta ner stången en del för att få ratten i rätt höjd kan man kapa bort den delen och skarva mellan dom 2 "riktiga" lederna, hur sen resultatet blir är okänd mark då jag bara byggt på den andra typen av rattstång men det ser ut att gå.

Om du ska försöka ha en ställbar så finns det kanske några lämpliga med mer simpel elektronik från w124 eller w140 av tidigare årsmodeller, allternativt dom manuellt ställbara som inte tar så mycket benutrymme.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Christian

Takk Daniel

Jeg tænkte nok det var krockskyd, og det kommer aldrig at virke korrekt i en TGB! PDT_Armataz_02_05.gif

Jeg lurar på Ebay.de. og vil nok gå simplere end elektrisk stållbarhet, kanske Vito, eller W124 eller annat.
Jeg må på skrotten och lura!

Der er en servosnäcka fra en G-wagen på vej fra Tyskland, 102€ inkl frakt!PDT_Armataz_02_02.gif 


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...