Gå till innehåll

Servo bygge på 13:bil


Gäst Daniel.L

Rekommendera Poster

Håller med Viktor!

 

Har missat tråden, men nu är man med i matchen igen. PDT_Armataz_02_02.gif

 

En fråga "rakt ut i luften"... Har någon kikat på servon från jänkebilar?

Om inte, kan vara ett alternativ måhända!?

 

Annars ser jag denna lösning som perfekt! PDT_Armataz_02_43.gif

 

Soliga sommarhälsningar

 

/Lasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L
Imponerande bygge! Riktigt rejäl installation. PDT_Armataz_02_02.gif

Tackar tackarPDT_Armataz_02_39.gif

 

På cooper träffen fick jag testa servon för första gången i borås steniga terräng och är mycket nöjd över orken.

 

Även med sänkt luftryck gick det lätt att svänga, och alla dessa snabba rattutslag när man kör över sten eller rötter som orsakat en och annan smäll på fingrar eller givit brännmärken i underarmar är numera helt borta.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Veldig gode bilder Daniel L.

 

Min bil er tatt inn til Norge som bevaringsverdig kjøretøy, men etter å ha sett dine bilder har jeg bestemt for å gjøre det samme. Om man gjør det like skikkelig som på din bil tror jeg ikke det er noen som egentlig kan se at det ikke er orginal styring.

 

Jeg har bestemt meg for å bruke servosnekke fra en Chevy van, servopumpe fra samme merke. Styrsnekke og servopumpe er alerede anskaffet. Bygging blir til Vinteren. Så da skal det bli lettere å ratte 11 bilen under Lapland Trophy 2010PDT_Armataz_02_02.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
  • 1 month later...
Mitt servobygge med gw snäcka ska få smaka riktig terräng imorgon för första gången' date=' återkommer med en utvärdering imorgon kväll[/quote']

 

Hur gick det då? PDT_Armataz_02_12.gif Råkar någon ha eller veta om en förmånlig G-Wagen snäcka?

 

Hälsn. Mathias

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik L

Jodå det gick hyffsat, det visade sig tyvärr att pumpen jag använt mig av var lite för klen och dessutom var begåvat med ett lagerfel.

 

Bortset från oväsnet från pumpen när jag varvade var det helt underbart att slippa alla slag i ratten och även om pumpen var i klenaste laget för att driva gw snäckan optimalt var det lätt att ratta trots att jag har en betydligt mindre ratt än original.

 

Snål som man är har jag fått tag i en gratis pump från en volvo 740, den har samma fäste som den första pumpen så jag slipper bygga om fästet.  Även denna pump är i klenaste laget, tror den levererar ca 70 bar och gw snäckan vill ha 100 bar.

Ska kolla om det duger med 740 pumpen annar får jag krypa till korset och gräva fram en bättre pump...

 
Fredrik L2009-11-20 17:12:07
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik L

Finns säkert mängder av pumpar som levererar 100 bar, det tråkiga för min del blir att bygga ett nytt fäste, så är det när man är snål och ska ta en pump man har liggandes....

Men det kan ju hända att jag blir nöjd med 740 pumpen, det får jag reda på imorgon på klubbträffen i Borås.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Christian

Hej Daniel og Fredrik, kan vi ikke se nogle flere billeder, gerne af Fredriks bygge? man er vel nyfiken!

 

Og så en anden ting, hvorfor bruger I ikke bare merca servopumpe? Måske har jeg missat noget, men her er der masser af gamle mercer på skrotten?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

 

hvorfor bruger I ikke bare merca servopumpe? Måske har jeg missat noget' date=' men her er der masser af gamle mercer på skrotten?
[/quote']

 

för min del så kollade jag på en mercedespump men remskivan (multiribb) på den skulle krocka i hytten om man använde original fästen så som motorn är placerad, så det fick bli BV206 pumpen istället som jag hade liggandes då kraftöverföringen redan passade på vevaxeln.

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik L

 

Hassefan: tack för tipset jag ska testa det, funderade faktiskt på att borra upp hålet lite innan jag monterade pumpen men visste inte riktigt om det skulle göra någon nytta.

 

Christian: Att det blev pumpen det blev beror på att Daniel för nåt år sedan tillverkat ett fäste som han aldrig använde, det fästet fick jag och pump hade jag liggandes så det tog minimalt med tid och kostade bara en rem att testa.

Nu visade det sig att 740 pumpen fungerar bra. Det skulle kunna bli lite bättre, fast jag är inte säker på om jag tycker att det är värt tiden och pengarna att uppgradera till en bättre pump.

Tillsvidare kommer jag att använda 740 pumpen och skulle jag känna att jag har tid över kan man börja titta på en annan lösning.

 

Lite bilder ska jag väl kunna prestera, det är väl på tiden att jag bidrar lite till forumet oxå.

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik L

Jag har så sakteliga byggt om min 131 för att fungera bättre på träffar och äventyrsresor, så fort jag får tummen ur ska jag visa lite bilder på vad jag gör med min bil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Fredrik,

 

Det är just såna där typer som dej som jag gillar. Folk som hela tiden funderar på att göra små förändringa hela tiden och upptäcka efterhand att -Om jag gör så istället så kommer bilen lättare kunna, osv osv. Visa oss gärna vilka lösningar du har på saker och ting.

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
  • 10 months later...
Gäst Christian

Hje, og godt nytår!

 

Elservoen virker, men jeg undersøger også  andre muligheder.

 

Jeg fandt en servo fra en Mercedes MB100 skåbbil, men den så ud til at køre den forkerte vej, altså venstre ville blive til højre, når man drejede, men jeg har måske set forkert, for jeg fandt denne annonce:

 

 

Og i teksten står der: "The truck had no power steering, we added Mercedes-Benz minivan hydraulical power steering system called Mercedes-Benz 100."

 

Jeg fandt endda et billede:

servo3.jpg

 

Det må der forskes mere i!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...