Gå till innehåll

Brandvalpen.


Gäst OBELIX

Rekommendera Poster

  • Svar 425
  • Skapat
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Svein,

Ja, den är faktiskt rätt häftig nu med. Men kom ihåg att jag snodde ihop en bur för att ha nåt att fästa säkerhetsbälten och en kapell-top i. Den buren ska bara användas när jag i fortsättningen kommer köra den i detta utförande. Men målsättningen är att när den sen rullar ut ur garaget kommer den ha riktigt tak och nya dörrar- samt hela flaket klätt med durk-alu. På sidorna kommer det vara en vit rand som det med svart text kommer stå SKÖNBERGA BRANDKÅR på. På taket kommer det vara ett i mitten placerat blå-ljus, och ett par snygga kromade starkhorn! Mest för utseendets skull- för tutan jag har hörs till Gotland, och det i motvind.....

Så jag har en del att göra under höst och vinterkvällarna.

 

MVH//ROB
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Hej igen,

 

Idag var det arbetsdag i Olerum inför tredagarsträffen där den 18-20 September. Och naturligtvis åkte Uffe och jag dit i Valpen för att hjälpa till med allt som behövde göras. För att komma ut på området föll det sej rätt naturligt att ta terrängbilarna dit, så gjorde även jag. Och det var faktiskt premiärturen för mej på min egen hemmabana!

 

Tidigare träffar där har den ju inte varit besiktad, eller så har framaxeln varit trasig. Men nu blev det några rundor där. Och Olerum har ganska gott om slingor- och dom flesta av dom kräver att man tänker till emellanåt- för det är mycket vattenhål och stenpartier som man ska igenom. Nu hade jag turen att ha en gammal Olerums-räv i högersätet som talade om hur djupt det var och hur botten såg ut. Så det var bara att ånga på där han sa att det gick bra! Klart kul!

 

Men det var en som fick en punka långt ut i skogen, så vi åkte dit ett gäng för att hjälpa till på allehanda sätt- med verktyg, domkraft, glada tillmälen och hurra-rop! Då hade jag även passagerare på flaket, och när jag kom fram till ett parti med mycket vatten- en meter djupt på högersidan kanske, så tvekade jag ju inte utan körde på bara- hade ju passerat där nån timme tidigare ju! Det var då jag kom underfund med att jag har ju inte gjort bakre motorkåpan än, utan orginal-kåpan sitter på trekvart med ett spännband! Och stackarna på flaket gjorde snart upptäckten att fläkten på motorn kastar upp ganska mycket vatten och lera när man badar en valp! Oooopss. En klubbkompis tog massa bilder, så jag ska lägga upp några sen.

 

Men ett som är säkert är- Ju mer man kör, desto blötare blir blöthålen, och lerhålen blir lerigare, stenarna blir ännu stenigare och backarna blir brantare. Och stollen som kör- han blir bara galnare och galnare!!!! Idag var det vatten 15 centimeter upp på golvet på högersidan i Valpen!

 

SKREV EN GLAD OCH LYCKLIG VALPÄGARE I FORM AV OBELIX

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

Idag fick jag lite bilder som min klubbkompis Stefan Persson tog under lördagen i Olerum. Detta var när vi åkte runt och kollade bandningar och gjorde slingorna klara för tredagarsträffen den 18-20 September. Som synes så finns det fina badmöjligheter för den som vill!

 

bada.JPG

 

Jag hoppas också att vi kommer få lika fint väder på tredagars som vi hade i Lördags!

 

-Kan du skicka tvålen, broder?

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Ja, terrängbilsvänner.

 

Fick igår besked att nästa körning är i mitten av November. Det är för långt in i höstrusket för att jag vill åka helt öppen bil. Kläder i all ära- men jag utsätter mej inte för det. Jag får väl skaka igång min trädgårdstraktor och köra lite offroad uppe vid Smedjan med den under tiden.

 

Så jag beslutade att förtsätta ombyggnationen på Valpen i stället. Så den kommer ut röd och fin i vår- med blåljus och blanka horn i pannan. (signalhorn alltså) Och när jag skulle köra ut den så vägrade den och starta! Startmotorn går runt som den ska- men inte ett liv, inte en tendens till att tända! Får börja i den änden till att börja med.

 

Så alla foto-fetichister, ha ögonen öppna- det kommer mera!

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack SBAT1

Det var fint beröm, Jag tycker om att skriva, och det är kul att du vill följa vad som händer i "SMEDJAN OFFROADERS" garaget. Håll ögonen öppna bara så kommer det mycket att titta på, tillsammans med tillhörande text.

 

Uffe och jag kommer att ha en del att göra i vinter. Lille Skutt ska få lite ny plåt här och var, och en allmän översyn. Sen har jag H.Hansens Valp som ska in och göras färdig i plåten.

 

 Dessutom har vi ju ett helt nytt projekt också- Viagra-Suzukin! En ren skogsbil som ska bli något i hästväg vad det gäller trial-bil! Ett välkommet beslut då vi båda tappar förståndet fullständigt i terrängen och bara ska fram hur djävligt det än ser ut. Min fina Brand-Valp har legat på sidan, skrapat sej fram mot tallar, hasat över stenar som varit meterhöga, slitit bort avgassystemet, badat upp till vindrutan! Lille Skutt har också fått utstå en liknande behandlig vilket är rätt onödigt då den är väldigt fin. Bättre att finåka lite i skogen med dom och sen ha en riktig räser som verkligen är byggd för dom svarta pisterna.

 

Vi har en spännande skruvarsäsong framför oss, det är bara att lägga öronen bakåt, spotta i nävarna och sätta igång!

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

flott bil du  harPDT_Armataz_02_11.gif

 

har du gjort noen forbedringer med akslene/luftinga?

er akslene dine helt tette og i orden etter å ha badet med bilen 

 

sist jeg var i så dypt vann fyllte begge akslene seg med vann

så alt måtte plukkes ifra hverandre og bytting av simringer og pakninger

renovering av repzat knuter og hjullager

pakningene og simringene som satt der var jo sikkert gamle og dårlige

 

 syntes det var veldig morro å kjøre i dypt vann

men har ikke tørt å prøve igjen etter det
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Zatoo,

 

JAg har originalluftningar på axlarna. Men planer finns att ändra på det i vinter. Ska dra upp en slang från båda axlarna. Dom kommer sluta någonstans där det alltid är torrt! Och jag har funderat på att koppla till en liten pump som ger ett SVAGT övertryck i axlarna. För när man kört ett tag så blir axeln och allt som finns i den varmt- och även luften då- när man sen kör ner i kallt vatten så kyls allt av väldigt snabbt och det blir ett stort undertryck i axeln. Original så suger den in vad som finns utanför luftningsnippeln. och har man ett litet övertryck från en pump så skulle det se till att inget vatten kommer in. Den pumpen skulle styras av en knapp som vi kan kalla dyk-knappen. Ett tryck på den skulle slå ifrån elfläkten och koppla till axeltrycket. Och det ska bara användas när vovven vill bada, eller när husse vill att den ska bada rättare sagt. När man sen passerat vattenhindret så kopplar man på elfläkten och stänger av pumpen till axlarna.

 

Hua, jag törs inte tänka på hur det ser ut i axlarna efter mina djupdyk med Valpen i sommar.

Men nu kommer den inte ut förräns i vår igen, färdig med tak, durk-alu på flaket och massa annat som ska göras. Och jag gör som båtägare- lackar om varje vår, så den är blank och fin inför träffarna.

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis Kalkyl,

Valpen kan ju få vara fin i början av säsongen i alla fall. Det är ju bara att slipa av den med Biltemas slipduk och sen lägga på några lager av 36-7007. Har redan köpt på mej ett gäng burkar! Det blir röd aludurk och motorkåpa också ifall nån undrade...

 

SKREV OBELIX 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Toolman

Jag har fått endel synpunkter på att durkalu vore en bra lösning för mitt rätt bruna flak. Det ligger inte direkt i linje med mina orginal tankar så jag har kommit med olika anledningar att slippa undan. Blan annat har jag hävdat att det är svårt att få färg att fästa samt att det blir väldans dyrt.

En vit lögn för att få som jag vill  PDT_Armataz_02_03.gif

 

Har du nån fundering på vad det kommer kosta och hur har du tänkt att måla den?

Blir det en hel plåt eller flera mindre?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Toolman,

 

Jag ska måla min aluminiumdurk med samma röda färg som resten av bilen är lackad i. Först kapar jag till dom så dom är monteringsklara med försänkta borrhål och slipade kanter, sen kommer jag  tvätta av plåten med aceton så ALLT fett försvinner. Därefter blåser jag på Färgen i flera tunna lager tills ytan är helt täckt. Sen får den torka riktigt länge, gärna en vecka eller så. När färgen är absolut torr så slipar jag ner topparna på plåten tills det är ren aluminium som syns. När jag är nöjd med det så blåser jag av allt och torkar av med med en TORR trasa så det är helt rent. Därefter kommer jag låsa allt med motorplast.

 

Inte så slitstarkt- men väldigt snyggt! Och med tanke på att valpen kommer att få lugna ner sej lite i skogen då Viagra-Suzukin blir klar så kan jag kosta på mej lite mer bling-bling!

 

Färgvalet är ju i ditt fall givet- olivgrönt! Det skulle passa kanon om du vill behålla originalet så mycket som möjligt.

 

durkprov.JPG

 

Det blir som provet till vänster visar.

 

Vad det gäller priset så har jag ingen aning- men att det kostar vet ju alla. Alu-durk säljs på kilopris, och det finns ju tunnare också. Så en 2 mm:s plåt med 1 mm:s mönster väger ca 5 kilo. Men dagspriset har jag ingen aning om.

 

SKREV OBELIX
OBELIX2009-10-07 21:24:36
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Toolman

Då förstår jag hur du tänkt. Kommer bli läcket med blanka toppar.  Bara ett cromat påskjutsrör till avgasröret som återstår  PDT_Armataz_02_01.gif innan full bling faktor är uppnådd.

 

Kommer du kapa av orginalflaket under plåten eller låter du det vara kvar? Jag är lite rädd för att få in sumts, fukt och därmed ännu mer rost under en aluplåt eller durk skiva men det känns drastiskt att kapa ut hela kolvet.

 

Min valp kör (när den rullar) en hel del skrot på flaket så det måste nog bli nåt slitstarkare för min del.

 

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Toolman,

 

Jag har också funderat på det där med fukten, och sen har vi ju en annan stor bov också, materialblandningarna som kan ställa till det. Det är väl inte det mest optimala att stänga in fukt mellan aluminium och stålplåt. Så jag har tänkt så här: Innan montering av durkalu så kommer jag att ta fram hålsågen och borra ett antal ca 30 mm stora hål i golvet. sen hela flaket målas med någon bra färg som står emot rosten bra. Därefter lägger jag två lager med silvertejp uppe på varja "räla" på flaket så den kommer att ligga mellan originalgolvet och alu-durken. Jag kommer att pop-nita fast durkplåten, för då slipper jag ha två olika metaller som möts på ett synligt ställe. En bizarr sak är att man kan montera zink-anoder under bilen- dom KAN hjälpa till att neutralisera dom galvaninska strömmarna som uppstår mellan två olika metaller.

 

SMYPN,

 

Jag antar att du menar originalutrustning till Volvo Valp? I så fall blir svaret: inget alls! Nån liten väska har jag som ska sitta på högerstolens baksida- det är nog allt. Men däremot har jag ett fint blåljus och lite annat kul som ska på den sen när det blir brandbil på riktigt.

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Perfekt Teddan, Tack så mycket. Jag har faktiskt gått (mest suttit) och funderat lite på ett släp till den. Jag har papperen på ett obromsat släp från -60 talet, och det har jag tänkt att utnyttja på något sätt. Men det få bli vilket år som helt! Har rätt tjockt just nu.

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...