Gå till innehåll

Oljud i transmissionen C303


Gäst JDW

Rekommendera Poster

Har lite oljud i transmissionen, det uppstår ibland enstaka / flera ggr i rad främst i samband med att det är uppförsbacke (?) alldrig vid landsvägskörning plant/ utför, utan bara när det "bär emot".

 

knäppande/ smällarna är som sagt väldigt intermittenta men låter väldigt illavarslande i sig. Ljudet påminner okm det man får om man styr mycket med diffarna i, kan de vara att de går i pga nåt vacuum pyys??

 

Kardanknut eller nåt annat i drivlinan????

 

Några inteligenta förslag (som komplement till mina)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Bajon1

Bör väl va någon av knutkorsen i bakre kardanen då du inte har någon belastning på främre (utgår från att du inte kör med 4 hjulsdriften i på landsväg).Enklaste e nog att plocka av kardanen och känna på korsen.

Kors som passar har jag för mig att det ska va volvo 240......rätta mig om jag har fel.

Finns 2 storlekar och det ska va den större storleken.

Enklast e nog om du tar det gamla korset med dig till reservdelshandeln.

Har ett minne av att jag va inne på AD Center och frågade om kors en gång och

dom kunde fixa med smörjnippel.

Har för mig att dom skulle ha runt 200-250 kr/st. 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Bajon1

Hmmmm....skulle nog inte köpa biltemsa kors i detta fallet.

Kar hört om folk som har monterat biltemas knutkors och bara kört lite grand innan dom havererade.

Är nog inte riktigt avsedda för den belastningen som en tgb ger.

Blir ju ett bra vridmoment när man skickar ut 2,4 ton tgb i terrängen.

Så i detta fallet skulle jag nog säga att köp ett lite dyrare kors av mer känt märke.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Johan11

Portalerna växlar ju ner 2 ggr så borde inte det betyda att belastningen bara blir hälften?

Knutkorsen är ju samma modell som sitter på 240 o 740 som väger betydligt mycket mindre.

Kör med ett sånt fram på min och det håller än. Dock bara kört ca 50 mil än så det är lite tidigt att säga nåt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst OBELIX

Johan,

 

Som jag har fått lära mej om mekanik det så är det endast vridmomentet som kan skada kardaner, knutar och axlar- OCh det är väl den största fördelen med just portaler- att utväxlingen i portalen gör att varvtalet ökar och vridmomentet minskar på drivlinan. Så jag håller med dej till 100 procent. -Varvtalet kan visst skada lager och sånt, men inte inom dom varvtal som vi håller oss inom.

 

Håller på med axelbytet på valpen och såg hur drivaxlar och knutar var dimensionerade idag- och det är riktiga pjäser! Ett varv på drivaxeln betyder ungefär 2.8 meter rull-längd på hjulet, så man förstår att det är STORA krafter som hanteras i knutarna.

 

Nu har jag inte haft möjligheten att jämföra med en 11/13/20, men på dom bilder jag sett här på forumet så ser dom inte ut att var så kraftiga. Och det måste ju bero på att dom har en sista utväxling som Valpen saknar. (eller så är mitt ögonmått åt h-e). Skulle var intressant och veta hur mycket en 13 rullar på ett kardanvarv???

 

MVH//ROB
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ake64

Räkna är ju kul så det är väl bara att börja då. På en 13 är, enligt faktasidan, utväxlingen i diffen 3,44:1 och i portalen 2,06:1 vilket totalt avrundat blir 7,09:1. Om vi antar en rullomkrets på 2800mm på hjulet gör det att ett kardanvarv ger 395mm framdrift.

 

Samma uträkning för lite olika fordon:

11: 2,91:1*2,06:1=5,99:1 > 467mm

13: 3,44:1*2,06:1=7,09:1 > 395mm

20: 3,67:1*2,06:1=7,56:1 > 370mm

903: 5,38:1 > 520mm

C202: 6,17:1 > 454mm

 

En 903 rullar alltså ca 30% längre på ett kardanvarv än en 13 men samtidigt väger en 131A ca 75% mer så jag antar att vridmomentet som överförs är högre i en 13-kardan än i en 903-kardan men det kanske någon annan orkar räkna på.

 

//Åke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Obelix och Åke har rätt.

 

Vi kan börja i den här änden: Vridmoment, varvtal och effekt hänger ihop och är beroende av varandra

oavsett om man räknar på en transmission eller på en motor. B30 uppges prestera 206Nm vid 2500 r/min,

117hk vid 4000r/min. Vill man räkna så måste man använda sig av SI-enheter för att få ut rätt svar utan

krångel med omvandligar och då används varvtal angivet i varv per sekund och effekt i watt. Formeln

innehåller också en geometrikonstant (2 * pi ungefär = 6.28). Då kan vi plötsligt få ut att vid vridmomentmax

ger en B30 73.4hk.

 

(206Nm * 41.7r/s * 2pi = 53974W ungefär 54kW eller 73.4hk)

 

Omvänt kan vi kolla vad vridmomentet är vid effektmax och får då ut att vridet måste vara ganska konstant

mellan 2500 och 4000 varv, det blir nämligen 205Nm.

 

(117hk är ungefär 86kW: 86000 / (66.7r/s * 2pi) = 205Nm)

 

Nu gällde det ju vad det stackars knutkorset får för stryk och då får vi ge oss iväg med utväxlingar för att få

reda på det. En transmission är som alla vet ingalunda förlustfri, men lite grova jämförelser kan vi i alla fall

kosta på oss utan att blanda in förlust. Man måste komma ihåg ett par saker för att få ihop jämförelserna rätt

och det är att effekt påverkas inte av utväxling, det är det bara vridmoment och varvtal som gör. Därav vad

Obelix skrev ovan

 

OCh det är väl den största fördelen med just portaler- att utväxlingen i portalen gör att varvtalet ökar och vridmomentet minskar på drivlinan

 

 

Så om vi nu funderar på vad som händer genom transmissionen på en 13-bil som vi piskar på 4000 varv på

ettans växel genom nåt med konstant motstånd ute i skogen:

 

205Nm * 3.87 * 2.39 * 3.44 * 2.06 = 13436Nm.

 

Inte undra på att man inte skulle få drivaxeln att stanna om man kunde grabba tag om den med näven...

Däremot som jag skrivit ovan så är utan inblandning av förluster fortfarande effekten 117hk/86kW på hjulen.

 

Med varvtalet händer omvänt:

 

4000 / (3.87 * 2.39 * 3.44 * 2.06) = 61r/min.

 

Nu är det så att en kardanaxel/drivaxel dimensioneras i första hand för vridmoment och det är radien i

kombination med godstjockleken på kardanröret/axeln som påverkas. Så ju lägre moment som överförs,

desto klenare och lättare grejor kan användas. Skulle man lägga ihop de 3.44 * 2.06 som utväxlas i axeln till

enbart axelväxeln, skulle drivaxlarna få vara betydligt grövre. Skulle man behålla 3.44:1 i axelväxeln, men

lägga 2.06-utväxlingen tillsammans med fördelningslådan tex, så påverkar det storleken på kardan också.

 

Det här utnyttjar man inte minst i lastbilar där sk navreduktion uträttar tjänsten att växla ut det sista och

därmed är det möjligt att använda klenare dimensioner i resten av transmissionen, men med högre varvtal i

de delarna i stället. Jag vet inte vilka effekter, moment, varvtal och utväxlingar som Volvo 240 jobbar med,

men vet man det, så är det inte så svårt att i alla fall göra en jämförelse för att se vad skillnaderna blir i våra

transmissioner. Men egentligen är inte vikten på fordonet nåt som dimensionerar, utan frågan är vad vrid och

varvtal ut från växellådan är. Jag har svårt att tro att en B23 klarar av att prestera 206Nm * 3.87 * 2.69

= 2145 Nm på kardanen, så grejorna måste vara klart överdimensionerade i personbilen.

 

Den totala energin som körs ut genom transmissionen är däremot beroende av fordonets hastighet också,

så sett över tid kan det hända att själva nållagren tex behövde vara av en större dimension för den skull i

personbilen och därför blev knuten tillräckligt kraftig även att använda i terrängbilen. Men det här är

bara spekulationer från min sida.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Pluto

Oljudet kan komma från hjulväxel. Hade liknande på min 11:a och det var ett lager i växeln som gått av. Hela slitbanan hade delat sig i två delar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...
Gäst Dexxas

Hittar ni inga slitna knutar kan det vara läge att kolla så att ingående drevet i fördelningslådan sitter stumt, enkel op. genom täcklocket där PTO ska sitta....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hittar du inget med knutarna kan du kolla efter oljeläck som kan tyda på lagerglapp tex  pinjonglagret eller fd lådan utgående,  glappar fd lådan något brukar olja synas vid handbromskölden. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ROADKILL

I mitt fall så är det knuten som är helt slut. Inget större missljud från bilen, men den glappar rejält när man vrider på kardanen. Men jag är nyfiken på erfarenheter med den billiga Biltema knuten. Eller har någon hittat vilken model som är billig och bra?

Mvh. Morgan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Dexxas

Se till att få knutar märkta med Dana/Spicer,smörjbara, då slipper du byta.

Kostar oftast inte många kronor mera än piraterna men dom håller bättre.

Jänkebilshandlare brukar ha Spicerkryss....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Har lite oljud i transmissionen, det uppstår ibland enstaka / flera ggr i rad främst i samband med att det är uppförsbacke (?) alldrig vid landsvägskörning plant/ utför, utan bara när det "bär emot".
 

knäppande/ smällarna är som sagt väldigt intermittenta men låter väldigt illavarslande i sig. Ljudet påminner okm det man får om man styr mycket med diffarna i, kan de vara att de går i pga nåt vacuum pyys??


Kardanknut eller nåt annat i drivlinan????

 

 

Hej,

Kom du fram till vad det var?  Hjälpte knutkorsbyte?

Jag har samma problem med min TGB 11:a , så vore tacksam att veta var jag skall börja söka....

Mvh Leif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Ok får hålla lite koll funderar om det är själva klokoppningen till framhjulsdriften som försöker att hugga i för när jag åkte i uppförslut på stora vägen så började det att hugga sådär illa men då la jag i fyrhjulsdriften å då slutade det att låta/hugga?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla terrängfordon jag äger/ägt har alltid haft nått mer eller mindre lustiga ljud från lådorna,

och ALLA har reagerat lika vid urtrampning,dvs ett oljud som försvinner :)

Inget jag direkt bryr mig om,så länge inget går tungt eller blir varmt eller börja låta för mycket förståss.

Det är gamla grejjer och mycket mekaniskt som rör på sig.

Man ska iaf kolla nivån i dessa lådor ofta då de kan blöda lite runt om.

 

Här är nått som våra gamla lådor förtjänar,bla den allsmäktiga bandvagnen ska få en behandling idag

http://www.wynnsbutiken.com/manuell-vaxellada-tatar-oljelackage-rengor-smorjer-hpls/113-0

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...