Gå till innehåll

SBAT 111. Snölek! sid. 3 100206


Gäst SBAT

Rekommendera Poster

Har då tagit mitt första strög idag, downtown Växjö. Det var grymt kul,mycket blickar, en tjej som fotograferade mig och besten, ett par killar som ropade att de ville åka med "snälla!" PDT_Armataz_02_07.gif samt en hop med barn som vinkade, tittade storögt eller höll för öronen PDT_Armataz_02_07.gif

 

God, u got to love the almighty tgb 40!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Chrille

Det stod dock klart att hytten var tvungen att vara utrustad med anordning för kommunikation mellan fordonshytten och trpthytten. En smal sak att ordna till.

 

 

Jag rattade precis en sån som du har i lumpen och den var utrustad med slang & trattar mellan hytterna så det löser du säkert smidigt PDT_Armataz_02_02.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Hassefan is back
om man nu ska bygga om bromsarna så bytar man hävarmen till dom nya som finns idag "wabco"

Vad skiljer dessa hävarmar från orginalen?

 

Automatisk justering! som vissa SBP stationer har fått för sig att dessa bilar skall ha.....
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det stod dock klart att hytten var tvungen att vara utrustad med anordning för kommunikation mellan fordonshytten och trpthytten. En smal sak att ordna till.

 

Jag rattade precis en sån som du har i lumpen och den var utrustad med slang & trattar mellan hytterna så det löser du säkert smidigt PDT_Armataz_02_02.gif

 

Vi diskuterade faktiskt just detta med slangar på bes.

 

Men kanske skulle bli mer modern och installera nån typ av intercom. PDT_Armataz_02_11.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om man nu ska bygga om bromsarna så bytar man hävarmen till dom nya som finns idag "wabco"
Vad skiljer dessa hävarmar från orginalen?

 

 

 

Automatisk justering!  som vissa SBP stationer har fått för sig att dessa bilar skall ha.....

 

 

 

Okej. Du måste ha bromsdispensen för att slippa undan det kravet idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stod dock klart att hytten var tvungen att vara utrustad med anordning för kommunikation mellan fordonshytten och trpthytten. En smal sak att ordna till.

Jag rattade precis en sån som du har i lumpen och den var utrustad med slang & trattar mellan hytterna så det löser du säkert smidigt PDT_Armataz_02_02.gif

Vi diskuterade faktiskt just detta med slangar på bes.

Men kanske skulle bli mer modern och installera nån typ av intercom. PDT_Armataz_02_11.gif

Finns ju billiga både trådbundna  o radio baserat, ja trädgårdsslang går ju åxå bra...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej SBAT!

 

Heter du calle?

Läste att du besiktigade den i Växjö. Bor du där?  Själv håller jag till i älmhult. Det skulle vara kul om vi möttes upp och lät din 40:a och min 30:a ta en glidare runt byn/stan hehePDT_Armataz_02_17.gif. Dom ända i Kronoberg

 

Hörs Mvh Boris
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej SBAT!

 

 

 

Heter du calle?

 

Läste att du besiktigade den i Växjö. Bor du där?  Själv håller jag till i älmhult. Det skulle vara kul om vi möttes upp och lät din 40:a och min 30:a ta en glidare runt byn/stan hehePDT_Armataz_02_17.gif. Dom ända i Kronoberg

 

 

 

Hörs Mvh Boris

 

 

 

Tjena! Jag heter Calle' date=' och min far heter Peter.

 

Läget är sådant att jag bor i Karlsborg, Skaraborg och min far bor nere i växjö. Då det är hans lastbil så står 40:an nere i växjö. Men det lät väldigt kul att mötas upp och cruisa lite [img']smileys/PDT_Armataz_02_02.gif[/img]

 

Jag börjar högskolan om 2 veckor så jag kommer väl kanske inte vara nere i växjö så jätteofta, men vi får hålla kontakten om detta PDT_Armataz_02_03.gif

 

Har du en sväng förbi växjö, kan du ju alltid slå min far en pling och få titta på 40an.

 

 

 

Ha det fint!

 

mvh

 

calle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Grattis till ett grant ekipage!- Klart den är fin om den kommer från Boden. PDT_Armataz_02_03.gifTuta & Kör/Lasse

 

 

 

Tack så mycket!

 

Hehe' date=' tar ni hand om grejjerna där uppe menar du? Till skillnad mot södra sverige där beväringarna inte har nån respekt alls för grejjerna.. [/quote']Hej igen! Tänkte mest på att våra fordon inte brukar rosta här uppe!- Nu är det i och för sig "nya tider", vägverket saltar de stora vägarna, men tidigare kunde vi inte ens stava till salt! Sen har vi en gynnsam torr väderlek som ett extra +.Tror beväringarna "kör" ungefär lika överallt, plattan i botten när inga befäl är i närheten! PDT_Armataz_02_02.gif Hare Gôtt/Lasse

 

 

 

Haha, ja just det, det tänkte jag inte ens på PDT_Armataz_02_07.gif

 

Men det var ju intressant att de har börjat salta. Trodde det var för kallt för saltet däruppe?

 

Hej igen!

 

Saltet "funkar" när det är varmare än 6-8 minus.

 

Nu till vintern skall vi "visst" få socker på vägarna...

Då blandar man lika delar socker och salt!

 

Försöket med socker har pågått under tre vintrar på vägar i Värmland.

Nu ska det bli vår tur här uppe.

 

Nu saltar inte vägverket överallt, utan det är på E4:an och riksväg 97

som går mellan Boden och Luleå.

 

Personligen avskyr jag salt (socker?) när det exvis. snöar blir vägen

bara moddig av saltet, sen när det fryser på ordentligt blir vägen

svinhal! PDT_Armataz_02_13.gif

 

En plogad vinterväg utan skadligt salt för både bilar och miljö

är rätt melodi.

 

Trevlig helg

 

/Lasse

 

Länk till artikeln om socker: Klicka Här

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Då har vi fått svar varför persontransp. i trpt.hytten inte är möjlig. Trist. Läs och begrunda...

 

 

 

Hej!!!

 

 

 

Tyvärr är det inte möjligt att få en sådan här manskapshytt godkänd för

 

persontransport.

 

 

 

Ett av kraven för att kunna godkännas för persontransport är att fordonets

 

karosseri endast består av endast en ( 1 ) enhet ( t ex busskarosseri ).

 

Detta innebär alltså att en lastbil med separat förarhytt och skåp inte

 

uppfyller kraven.

 

 

 

Så den manskapshytt du har monterad på flaket kan endast godkännas för

 

godstransport.

 

 

 

Några dispenser ges inte i dessa fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan man direkt ställer sig då är hur man gör med en ambulans som har separat sjukvård/ambulansskåp, har dom generell dispens ??? räddningsfordon ????

Man brukar få med en "guide" om hur man överklagar/söker dispens, fick ni någon sådan och i sådana fall vad stod det i den. Är det Transportstyrelsen eller Bilprovningen som skrivit svaret ????

 

Ha en bra dag

 

Mikael Winberg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Husbilar då, hur är det med dom ????

Jag tittade lite på blocket och tog ut några exempel med separat husdel. Kollade med bilregistret på dom, inga dispenser men mellan 3 & 7 passagerare.

 

Mikael Winberg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svaret fick vi av transportstyrelsen/vägverket. Vi fick ingen guide om överklagan.

 

Jag ska maila tillbaka och ta upp exemplen med husbilarna.

 

 

 

mvh

 

Calle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade inga tydliga exempel på husbilar med separat bodel godkänd för passagerare. Pallar inte skanna hela blocket just nu. Om du har ett exempel på lut får du gärna länka den Winberg.

 

 

 

Mvh

 

Calle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste lite på husbilforum om detta med passagerare i husbilar, det blir svårt att jämföra en lastbil med trupptransporthytt och en husbil. Det saknas både kök och sovplatser och därmed faller likheten.

Bifogar en sida från ett sådant forum jag tittat på, det kan tydligen finnas regler med undantag om max antal passagerare i speciella fall. 

http://www.typ2-klubben.com/camping/regler.asp

http://www.blocket.se/vasternorrland/Husbil_renault_master_1983_23315698.htm?ca=6&w=3

http://www.blocket.se/gavleborg/Husbil_Mercedes_Benz_307D_23307683.htm?ca=6&w=3

Ha en bra dag

PDT_Armataz_02_43.gif

Mikael Winberg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skillnaden mellan dessa exempel och vår lastbil är väl också att man kan förflytta sig mellan "förarhytt" och resten av bilen. Det är liksom öppet i mellan. Så har ju inte 40bilen det.

 

Hmm, Precis vi saknar både kök och säng. Men vi uppfyller ju iaf säkerhetskraven på sittplatserna. Men vad hjälper det...

 

 

 

Ta för info WInberg!

 

Ha en bra dag du också!

 

mvh

 

Calle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Då var det dags för lite scania-mek igen då :)

 

Vår tankmätare visade fullt konstant (kul om det vore så i verkligheten) och vi konstaterade att tankarmaturen hade gett sig. Swoosh iväg till ALE och skruva dän en fungerande armatur. (och lite annat smått och gott, domkraft, inredningsdetaljer, spett, verktygsats etc.) Armaturen byttes och jag åkte och tankade (vad glad man blir när man tankar för dryga 600 och man får lite över kvarts tank... det glömmer man när man kör dock ;) )

 

Sen hade jag shoppat en manöverdosa till vår lilla kranen så det var med nervösa fingrar och sängkammarblick jag pluggade in den i kranen.. Och den vaknade!! Hihi :D Måste fylla på olja dock, men riktigt kul att kranen fungerar som den ska. Sen gick dagen åt till att putsa lite här och där, rullade ut vinschen lite och tänkte dra fram den och hänga vajjern sådär coolt i kofångaren.

 

Där gick jag dock bet, hur bromsar man upp hela vinschtrumman? Kändes sådär säkert att köra runt med trumman fri, då hade den ju kunnat rulla upp sig. Den är nu säkrad med nydanande, högteknologisk fastknuten repstump.. Är ju säkert jätteenkelt åtgärdat, men jag förstod då inte.. (ovanligt.. not!) ;)

 

Ja, i övrigt så körde jag runt en del å strögade lite inne i växjö. Alltid lika kul. parkerade på stortorget, lite trångt blev det ju, gick och åt och en sväng in på banken.

 

Lite rykande färska bilder på besten.

 

 

 

2e5200911251061c5.jpg

 

 

 

8e520091148069395.jpg

 

 

 

8e520091149085fe9.jpg

 

 

 

d95200911510434d1.jpg

 

 

 

a652009115126e46a.jpg

 

 

 

6e520091151488a49.jpg

 

 

 

Löjlig klätterhög, jag vet, men det var det mest ojämna jag hittade just då:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...