Gäst SBAT Postad 11 Augusti , 2009 Rapport Share Postad 11 Augusti , 2009 Har då tagit mitt första strög idag, downtown Växjö. Det var grymt kul,mycket blickar, en tjej som fotograferade mig och besten, ett par killar som ropade att de ville åka med "snälla!" samt en hop med barn som vinkade, tittade storögt eller höll för öronen God, u got to love the almighty tgb 40! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Chrille Postad 11 Augusti , 2009 Rapport Share Postad 11 Augusti , 2009 Det stod dock klart att hytten var tvungen att vara utrustad med anordning för kommunikation mellan fordonshytten och trpthytten. En smal sak att ordna till. Jag rattade precis en sån som du har i lumpen och den var utrustad med slang & trattar mellan hytterna så det löser du säkert smidigt Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Hassefan is back Postad 11 Augusti , 2009 Rapport Share Postad 11 Augusti , 2009 om man nu ska bygga om bromsarna så bytar man hävarmen till dom nya som finns idag "wabco" Vad skiljer dessa hävarmar från orginalen? Automatisk justering! som vissa SBP stationer har fått för sig att dessa bilar skall ha..... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst SBAT Postad 12 Augusti , 2009 Rapport Share Postad 12 Augusti , 2009 Det stod dock klart att hytten var tvungen att vara utrustad med anordning för kommunikation mellan fordonshytten och trpthytten. En smal sak att ordna till. Jag rattade precis en sån som du har i lumpen och den var utrustad med slang & trattar mellan hytterna så det löser du säkert smidigt Vi diskuterade faktiskt just detta med slangar på bes. Men kanske skulle bli mer modern och installera nån typ av intercom. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst SBAT Postad 12 Augusti , 2009 Rapport Share Postad 12 Augusti , 2009 om man nu ska bygga om bromsarna så bytar man hävarmen till dom nya som finns idag "wabco" Vad skiljer dessa hävarmar från orginalen?  Automatisk justering!  som vissa SBP stationer har fått för sig att dessa bilar skall ha..... Okej. Du måste ha bromsdispensen för att slippa undan det kravet idag. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst JDW Postad 12 Augusti , 2009 Rapport Share Postad 12 Augusti , 2009 Det stod dock klart att hytten var tvungen att vara utrustad med anordning för kommunikation mellan fordonshytten och trpthytten. En smal sak att ordna till. Jag rattade precis en sån som du har i lumpen och den var utrustad med slang & trattar mellan hytterna så det löser du säkert smidigt Vi diskuterade faktiskt just detta med slangar på bes. Men kanske skulle bli mer modern och installera nån typ av intercom. Finns ju billiga både trådbundna o radio baserat, ja trädgårdsslang går ju åxå bra... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst borre Postad 13 Augusti , 2009 Rapport Share Postad 13 Augusti , 2009 Hej SBAT! Heter du calle? Läste att du besiktigade den i Växjö. Bor du där? Själv håller jag till i älmhult. Det skulle vara kul om vi möttes upp och lät din 40:a och min 30:a ta en glidare runt byn/stan hehe. Dom ända i Kronoberg Hörs Mvh Boris Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst SBAT Postad 14 Augusti , 2009 Rapport Share Postad 14 Augusti , 2009 Hej SBAT!  Heter du calle? Läste att du besiktigade den i Växjö. Bor du där? Själv håller jag till i älmhult. Det skulle vara kul om vi möttes upp och lät din 40:a och min 30:a ta en glidare runt byn/stan hehe. Dom ända i Kronoberg  Hörs Mvh Boris Tjena! Jag heter Calle' date=' och min far heter Peter. Läget är sådant att jag bor i Karlsborg, Skaraborg och min far bor nere i växjö. Då det är hans lastbil så står 40:an nere i växjö. Men det lät väldigt kul att mötas upp och cruisa lite [img']smileys/PDT_Armataz_02_02.gif[/img] Jag börjar högskolan om 2 veckor så jag kommer väl kanske inte vara nere i växjö så jätteofta, men vi får hålla kontakten om detta Har du en sväng förbi växjö, kan du ju alltid slå min far en pling och få titta på 40an. Ha det fint! mvh calle Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Lasse Postad 14 Augusti , 2009 Rapport Share Postad 14 Augusti , 2009 Grattis till ett grant ekipage!- Klart den är fin om den kommer från Boden. Tuta & Kör/Lasse Tack så mycket! Hehe' date=' tar ni hand om grejjerna där uppe menar du? Till skillnad mot södra sverige där beväringarna inte har nån respekt alls för grejjerna.. [/quote']Hej igen! Tänkte mest på att våra fordon inte brukar rosta här uppe!- Nu är det i och för sig "nya tider", vägverket saltar de stora vägarna, men tidigare kunde vi inte ens stava till salt! Sen har vi en gynnsam torr väderlek som ett extra +.Tror beväringarna "kör" ungefär lika överallt, plattan i botten när inga befäl är i närheten! Hare Gôtt/Lasse Haha, ja just det, det tänkte jag inte ens på Men det var ju intressant att de har börjat salta. Trodde det var för kallt för saltet däruppe? Hej igen! Saltet "funkar" när det är varmare än 6-8 minus. Nu till vintern skall vi "visst" få socker på vägarna... Då blandar man lika delar socker och salt! Försöket med socker har pågått under tre vintrar på vägar i Värmland. Nu ska det bli vår tur här uppe. Nu saltar inte vägverket överallt, utan det är på E4:an och riksväg 97 som går mellan Boden och Luleå. Personligen avskyr jag salt (socker?) när det exvis. snöar blir vägen bara moddig av saltet, sen när det fryser på ordentligt blir vägen svinhal! En plogad vinterväg utan skadligt salt för både bilar och miljö är rätt melodi. Trevlig helg /Lasse Länk till artikeln om socker: Klicka Här Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst SBAT Postad 30 Augusti , 2009 Rapport Share Postad 30 Augusti , 2009 Då har vi fått svar varför persontransp. i trpt.hytten inte är möjlig. Trist. Läs och begrunda... Hej!!! Tyvärr är det inte möjligt att få en sådan här manskapshytt godkänd för persontransport. Ett av kraven för att kunna godkännas för persontransport är att fordonets karosseri endast består av endast en ( 1 ) enhet ( t ex busskarosseri ). Detta innebär alltså att en lastbil med separat förarhytt och skåp inte uppfyller kraven. Så den manskapshytt du har monterad på flaket kan endast godkännas för godstransport. Några dispenser ges inte i dessa fall. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst mw57.. Postad 31 Augusti , 2009 Rapport Share Postad 31 Augusti , 2009 Frågan man direkt ställer sig då är hur man gör med en ambulans som har separat sjukvård/ambulansskåp, har dom generell dispens ??? räddningsfordon ???? Man brukar få med en "guide" om hur man överklagar/söker dispens, fick ni någon sådan och i sådana fall vad stod det i den. Är det Transportstyrelsen eller Bilprovningen som skrivit svaret ???? Ha en bra dag Mikael Winberg Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Hassefan is back Postad 31 Augusti , 2009 Rapport Share Postad 31 Augusti , 2009 Brand,polis,ambulans har dispans för detta Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst smypm Postad 31 Augusti , 2009 Rapport Share Postad 31 Augusti , 2009 Har man karosskod 25 (Skåp Sjukvårdsinredning) får man ha passagerare bak. I min 1314 står det max 8 passagerare. /Mårten Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst mw57.. Postad 31 Augusti , 2009 Rapport Share Postad 31 Augusti , 2009 Husbilar då, hur är det med dom ???? Jag tittade lite på blocket och tog ut några exempel med separat husdel. Kollade med bilregistret på dom, inga dispenser men mellan 3 & 7 passagerare. Mikael Winberg Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst SBAT Postad 31 Augusti , 2009 Rapport Share Postad 31 Augusti , 2009 Svaret fick vi av transportstyrelsen/vägverket. Vi fick ingen guide om överklagan. Jag ska maila tillbaka och ta upp exemplen med husbilarna. mvh Calle Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst SBAT Postad 31 Augusti , 2009 Rapport Share Postad 31 Augusti , 2009 Jag hittade inga tydliga exempel på husbilar med separat bodel godkänd för passagerare. Pallar inte skanna hela blocket just nu. Om du har ett exempel på lut får du gärna länka den Winberg. Mvh Calle Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst mw57.. Postad 31 Augusti , 2009 Rapport Share Postad 31 Augusti , 2009 Läste lite på husbilforum om detta med passagerare i husbilar, det blir svårt att jämföra en lastbil med trupptransporthytt och en husbil. Det saknas både kök och sovplatser och därmed faller likheten. Bifogar en sida från ett sådant forum jag tittat på, det kan tydligen finnas regler med undantag om max antal passagerare i speciella fall. http://www.typ2-klubben.com/camping/regler.asp http://www.blocket.se/vasternorrland/Husbil_renault_master_1983_23315698.htm?ca=6&w=3 http://www.blocket.se/gavleborg/Husbil_Mercedes_Benz_307D_23307683.htm?ca=6&w=3 Ha en bra dag Mikael Winberg Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst SBAT Postad 2 September , 2009 Rapport Share Postad 2 September , 2009 Skillnaden mellan dessa exempel och vår lastbil är väl också att man kan förflytta sig mellan "förarhytt" och resten av bilen. Det är liksom öppet i mellan. Så har ju inte 40bilen det. Hmm, Precis vi saknar både kök och säng. Men vi uppfyller ju iaf säkerhetskraven på sittplatserna. Men vad hjälper det... Ta för info WInberg! Ha en bra dag du också! mvh Calle Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst s-os Postad 2 September , 2009 Rapport Share Postad 2 September , 2009 Kan man lösa det likt dragspelsbussarna? flexande GROOOOV slang... myndighets Sverige bokstavstolkar ju allt så det kan ju gå hur tokigt det än verkar i praktiken... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst SBAT Postad 25 September , 2009 Rapport Share Postad 25 September , 2009 Då var det dags för lite scania-mek igen då Vår tankmätare visade fullt konstant (kul om det vore så i verkligheten) och vi konstaterade att tankarmaturen hade gett sig. Swoosh iväg till ALE och skruva dän en fungerande armatur. (och lite annat smått och gott, domkraft, inredningsdetaljer, spett, verktygsats etc.) Armaturen byttes och jag åkte och tankade (vad glad man blir när man tankar för dryga 600 och man får lite över kvarts tank... det glömmer man när man kör dock ) Sen hade jag shoppat en manöverdosa till vår lilla kranen så det var med nervösa fingrar och sängkammarblick jag pluggade in den i kranen.. Och den vaknade!! Hihi Måste fylla på olja dock, men riktigt kul att kranen fungerar som den ska. Sen gick dagen åt till att putsa lite här och där, rullade ut vinschen lite och tänkte dra fram den och hänga vajjern sådär coolt i kofångaren. Där gick jag dock bet, hur bromsar man upp hela vinschtrumman? Kändes sådär säkert att köra runt med trumman fri, då hade den ju kunnat rulla upp sig. Den är nu säkrad med nydanande, högteknologisk fastknuten repstump.. Är ju säkert jätteenkelt åtgärdat, men jag förstod då inte.. (ovanligt.. not!) Ja, i övrigt så körde jag runt en del å strögade lite inne i växjö. Alltid lika kul. parkerade på stortorget, lite trångt blev det ju, gick och åt och en sväng in på banken. Lite rykande färska bilder på besten. Löjlig klätterhög, jag vet, men det var det mest ojämna jag hittade just då Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst speedy Postad 26 September , 2009 Rapport Share Postad 26 September , 2009 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst SBAT Postad 26 September , 2009 Rapport Share Postad 26 September , 2009 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Gramse Postad 26 September , 2009 Rapport Share Postad 26 September , 2009 Fin, kul i terrängen om underlaget bar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst SBAT Postad 26 September , 2009 Rapport Share Postad 26 September , 2009 Äsch då, så tung är han inte. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Gramse Postad 26 September , 2009 Rapport Share Postad 26 September , 2009 Potent välväxt kille... Har du kört ned honom ordentligt än då så du har fått testa winchen? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.