Gäst Humlegaard Postad 16 December , 2010 Rapport Share Postad 16 December , 2010    Har bara en fråga' date=' hur får man ett sådant jobb, ser riktigt kul ut[img']http://forum.terrangbil.net/smileys/PDT_Armataz_02_02.gif[/img], är det samma vagnar som farit runt bottnaryd o angerdshestra eller??  Mvh/Mikael Ja, det är samma vagnar. Vi har just nu 11 vagnar som snurrar på alla avbrott som varit. Vi utgår för närvarande från Mullsjö. Angående att få köra. Det finns några företag som har avtal med Vattenfall och Svenska kraftnät, de företagen rekryterar själva dokumenterat duktiga förare. Främst från försvaret, hemvärnet etc. Vattenfall och Svenska kraftnät kräver att föraren har förarbevis BV206, erfarenhet av svår terrängkörning med bandvagn och ESA utbildning. Bild från dagens tur: Filmsnutt Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst JDW Postad 16 December , 2010 Rapport Share Postad 16 December , 2010 Grunden är att Svenska Kraftnät utbildat ett antal förare, främst inom FAK o SKBR samt några inom FRO. Dessa står i en resurspool där alla elnätföretag via ett samarbetsavtal kan visstidsanställa dessa förare för att köra bandvagnar i samband med storstörningar I samband med den allmänna tuggandet av försvarmateriel så lyckades Svensk Energi o Svenska Kraftnät få loss några 100 BV 206 samt ett gäng elverk som dels förvaras centralt o dels leasades ut till Elnätföretag. Företagen har åtagit sig att hålla några förare/ bandvagn. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Humlegaard Postad 19 December , 2010 Rapport Share Postad 19 December , 2010 Grunden är att Svenska Kraftnät utbildat ett antal förare' date=' främst inom FAK o SKBR samt några inom FRO. Dessa står i en resurspool där alla elnätföretag via ett samarbetsavtal kan visstidsanställa dessa förare för att köra bandvagnar i samband med storstörningar I samband med den allmänna tuggandet av försvarmateriel så lyckades Svensk Energi o Svenska Kraftnät få loss några 100 BV 206 samt ett gäng elverk som dels förvaras centralt o dels leasades ut till Elnätföretag. Företagen har åtagit sig att hålla några förare/ bandvagn.[/quote'] Då verkar det finnas minst 2 sätt. De som körde nu i veckan var alla anställda hos olika åkare som har avtal med vattenfall/svenska kraftnät. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst JDW Postad 19 December , 2010 Rapport Share Postad 19 December , 2010 Grunden är att Svenska Kraftnät utbildat ett antal förare' date=' främst inom FAK o SKBR samt några inom FRO. Dessa står i en resurspool där alla elnätföretag via ett samarbetsavtal kan visstidsanställa dessa förare för att köra bandvagnar i samband med storstörningar I samband med den allmänna tuggandet av försvarmateriel så lyckades Svensk Energi o Svenska Kraftnät få loss några 100 BV 206 samt ett gäng elverk som dels förvaras centralt o dels leasades ut till Elnätföretag. Företagen har åtagit sig att hålla några förare/ bandvagn.[/quote'] Då verkar det finnas minst 2 sätt. De som körde nu i veckan var alla anställda hos olika åkare som har avtal med vattenfall/svenska kraftnät. Jo varje nätbolag är fritt att rekrytera förare hur dom vill, men man skall ha minst 2/vagn ( o eg skall det vara ett speciellt förarbevis åxå). FAK/SKBR/FRO har SvK utbildat på "egen hand" för att erbjuda nätbolagen. Linjemontgörer är bra chaufförer vid vanliga projekt/ mindre störningar men vid storstörningar är det bättre de koncentrerar sig på tåtarna än banden... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Humlegaard Postad 19 December , 2010 Rapport Share Postad 19 December , 2010 Jo varje nätbolag är fritt att rekrytera förare hur dom vill' date=' men man skall ha minst 2/vagn ( o eg skall det vara ett speciellt förarbevis åxå). FAK/SKBR/FRO har SvK utbildat på "egen hand" för att erbjuda nätbolagen. Linjemontgörer är bra chaufförer vid vanliga projekt/ mindre störningar men vid storstörningar är det bättre de koncentrerar sig på tåtarna än banden... [/quote'] Jovisst är det så. Vid väder som detta har det varit värdefullt att ha 2 bandvagnar på varje montör, i varje vagn har vi haft en förare och 2 huggare. Förarbevis är nog bra, men erfarenhet är kanske än viktigare. Fordonen är civilt registrerade och går som terrängfordon, så vanligt körkort räcker. Men som sagt för att hålla skadorna nere (och vagnarna rullande) krävs ansvarsfulla förare med terrängerfarenhet. ÅTER TILL TOPIC Humlegaard2010-12-19 23:36:27 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Humlegaard Postad 19 December , 2010 Rapport Share Postad 19 December , 2010 Gissa denna! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Bajon1 Postad 20 December , 2010 Rapport Share Postad 20 December , 2010 Vad sägs om vänster hörna i fronten på en 30/40-bil? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Humlegaard Postad 20 December , 2010 Rapport Share Postad 20 December , 2010 Visst är det så, luftintaget avslöjade mig. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Bajon1 Postad 20 December , 2010 Rapport Share Postad 20 December , 2010 Då kontrar jag med denna halvlätta: Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst skåne Postad 20 December , 2010 Rapport Share Postad 20 December , 2010 Bilden du har laddat in har kanske anknytning till luftvärnet ? skåne2010-12-20 03:58:51 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Bajon1 Postad 20 December , 2010 Rapport Share Postad 20 December , 2010 Det kan man påstå Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst borre Postad 20 December , 2010 Rapport Share Postad 20 December , 2010 LV 40/48? Boris Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Humlegaard Postad 20 December , 2010 Rapport Share Postad 20 December , 2010 Hittade denna intressanta pusselbit i arkivet. Vad föreställer denna? God Hjul!! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Pvpjtgb1111 Postad 20 December , 2010 Rapport Share Postad 20 December , 2010 Humleggards bild ser misstänkt likt ut en VKP/SKP Pvpjtgb11112010-12-22 22:43:36 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Kilen Postad 20 December , 2010 Rapport Share Postad 20 December , 2010 Bakdäcket på en SKP (möjligen VKP) 42, alltså en KP-bil, här i FN-vit färg ser det ut som Kjell Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Humlegaard Postad 20 December , 2010 Rapport Share Postad 20 December , 2010 Jag har tydligen alldeles för lätta bilder, får jobba på det. Så här såg SKP´n ut när jag hämtade den från lackeriet. Den står nu på livgardet straxt innanför kasernvakten. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst petewedi Postad 20 December , 2010 Rapport Share Postad 20 December , 2010 Är den hälften båt hälften.. ja vadå? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Bajon1 Postad 20 December , 2010 Rapport Share Postad 20 December , 2010 LV 40/48? Boris Både ja och nej Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 20 December , 2010 Rapport Share Postad 20 December , 2010 Angående den där vita saken, En sån där ful sak hittade Hasse och jag i Estland! Men den hade ingen badkars-kant upptill, utan den var heltäckt med små luckor där istället. Saknade dessutom dubelmontaget baktill och var fyrhjulsdriven. Målad i svensk camo! Men det hjälpte inte- den var ful ändå. SKREV OBELIX Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Kilen Postad 20 December , 2010 Rapport Share Postad 20 December , 2010 Nu skall du inte vara sådan OBELIXen, du beskriver faktiskt Scania Karosseri Pansar modell 42 David, samma fordon vari jag gjorde min värnpliktsutbildning, självklart på Gotland, KP-bilen sista utpost i Svea Rike. Finns mycket att berätta om detta, minns bla när en KP-bil krockade med en VAZ Niva (heter den så den ryska halvterrängbilen?) under demobilisering efter en repövning. Vazen blev skrot, KP-bilen behövde rikta en reflexhållarplåt, gediget stål i de bilarna. Kjell Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst skåne Postad 20 December , 2010 Rapport Share Postad 20 December , 2010 Bajon1, Bilden ser ut som en in LADDad, skulle kanske vara en ÖVNING i APPARAT 40mm? Ha ha detta blev mycket kryptiskt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst skåne Postad 20 December , 2010 Rapport Share Postad 20 December , 2010 Pansarbilen i Estland liknade väl denna som finns på Blocket fast med regnr 54852? http://www.blocket.se/stockholm/Egen_vagregistrerad_Pansarbil_KP_bil_23603291.htm?ca=23_11&w=3&last=1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 20 December , 2010 Rapport Share Postad 20 December , 2010 Det stämmer bra! Har du också varit hos den tokiga nazisten i hans museum? SKREV OBELIX Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst skåne Postad 21 December , 2010 Rapport Share Postad 21 December , 2010 OBELIX, Nej jag har aldrig varit i Estland, jag lästen om någon som renoverade en SKP M/42 och blev lite fundersam över att de lade sån energi på "den där järn högen". Men jag förstod snabbt det unika med dessa fordon och började kolla runt efter fakta och bilder. Det finns en del olika varianter och någon stans på den vägen dök 54852 upp. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst TL 13 Postad 21 December , 2010 Rapport Share Postad 21 December , 2010 Det finns bara några få SKP m/42 (samtliga med tak - mig veterligen ingen ursprunglig utan tak) som letat sig ut på civila marknaden. VKP (utan tak) däremot finns det ett antal - de utgick redan på 70-talet och såldes då till skrothandlare som i sin tur sålde vidare - då fanns det kanske inga krav på att de skulle skäras ner. Samtliga SKP (utom några få som hamnade på museer) modifierades och fick tak + bakdörr under 80-talet och när dessa sedan avvecklades var det en skrothandlare som "missförstod" kontaktet med FMV om att de skulle destrueras (skäras ner) och sålde ett antal vidare - några av dessa fick nya ägare innan FMV hann stoppa det hela. Ett ovanligt och kul, men kanske inte så praktiskt fordon. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.