Gå till innehåll

Gissa vad bilden föreställer!


Gäst SBAT

Rekommendera Poster

Gäst Humlegaard

 

 
 

Har bara en fråga' date=' hur får man ett sådant jobb, ser riktigt kul ut[img']http://forum.terrangbil.net/smileys/PDT_Armataz_02_02.gif[/img], är det samma vagnar som farit runt bottnaryd o angerdshestra eller??

 

Mvh/Mikael

 

 

 

Ja, det är samma vagnar. Vi har just nu 11 vagnar som snurrar på alla avbrott som varit. Vi utgår för närvarande från Mullsjö.

Angående att få köra. Det finns några företag som har avtal med Vattenfall och Svenska kraftnät, de företagen rekryterar själva dokumenterat duktiga förare. Främst från försvaret, hemvärnet etc.

Vattenfall och Svenska kraftnät kräver att föraren har förarbevis BV206, erfarenhet av svår terrängkörning med bandvagn och ESA utbildning.

Bild från dagens tur:

P1060075.jpg

Filmsnutt

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grunden är att Svenska Kraftnät utbildat ett antal förare, främst inom FAK o SKBR samt några inom FRO. Dessa står i en resurspool där alla elnätföretag via ett samarbetsavtal kan visstidsanställa dessa förare för att köra bandvagnar i samband med storstörningar 

 

I samband med den allmänna tuggandet av försvarmateriel så lyckades Svensk Energi o Svenska Kraftnät få loss några 100 BV 206 samt ett gäng elverk som dels förvaras centralt o dels leasades ut till Elnätföretag. Företagen har åtagit sig att hålla några förare/ bandvagn.

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Humlegaard
Grunden är att Svenska Kraftnät utbildat ett antal förare' date=' främst inom FAK o SKBR samt några inom FRO. Dessa står i en resurspool där alla elnätföretag via ett samarbetsavtal kan visstidsanställa dessa förare för att köra bandvagnar i samband med storstörningar 

 

I samband med den allmänna tuggandet av försvarmateriel så lyckades Svensk Energi o Svenska Kraftnät få loss några 100 BV 206 samt ett gäng elverk som dels förvaras centralt o dels leasades ut till Elnätföretag. Företagen har åtagit sig att hålla några förare/ bandvagn.
[/quote']

 

Då verkar det finnas minst 2 sätt. De som körde nu i veckan var alla anställda hos olika åkare som har avtal med vattenfall/svenska kraftnät.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grunden är att Svenska Kraftnät utbildat ett antal förare' date=' främst inom FAK o SKBR samt några inom FRO. Dessa står i en resurspool där alla elnätföretag via ett samarbetsavtal kan visstidsanställa dessa förare för att köra bandvagnar i samband med storstörningar 

 

I samband med den allmänna tuggandet av försvarmateriel så lyckades Svensk Energi o Svenska Kraftnät få loss några 100 BV 206 samt ett gäng elverk som dels förvaras centralt o dels leasades ut till Elnätföretag. Företagen har åtagit sig att hålla några förare/ bandvagn.
[/quote']

 

Då verkar det finnas minst 2 sätt. De som körde nu i veckan var alla anställda hos olika åkare som har avtal med vattenfall/svenska kraftnät.

 

Jo varje nätbolag är fritt att rekrytera förare hur dom vill, men man skall ha minst 2/vagn ( o eg skall det vara ett speciellt förarbevis åxå). FAK/SKBR/FRO har SvK utbildat på "egen hand" för att erbjuda nätbolagen.

 

Linjemontgörer är bra chaufförer vid vanliga projekt/ mindre störningar men vid storstörningar är det bättre de koncentrerar sig på tåtarna än banden...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Humlegaard
 

 

 

Jo varje nätbolag är fritt att rekrytera förare hur dom vill' date=' men man skall ha minst 2/vagn ( o eg skall det vara ett speciellt förarbevis åxå). FAK/SKBR/FRO har SvK utbildat på "egen hand" för att erbjuda nätbolagen.

 

Linjemontgörer är bra chaufförer vid vanliga projekt/ mindre störningar men vid storstörningar är det bättre de koncentrerar sig på tåtarna än banden...

[/quote']

 

 

 

Jovisst är det så. Vid väder som detta har det varit värdefullt att ha 2 bandvagnar på varje montör, i varje vagn har vi haft en förare och 2 huggare. Förarbevis är nog bra, men erfarenhet är kanske än viktigare. Fordonen är civilt registrerade och går som terrängfordon, så vanligt körkort räcker. Men som sagt för att hålla skadorna nere (och vagnarna rullande) krävs ansvarsfulla förare med terrängerfarenhet.

ÅTER TILL TOPIC

Humlegaard2010-12-19 23:36:27

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Humlegaard

Jag har tydligen alldeles för lätta bilder, får jobba på det. Så här såg SKP´n ut när jag hämtade den från lackeriet. Den står nu på livgardet straxt innanför kasernvakten.

102_0252.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående den där vita saken,

 

En sån där ful sak hittade Hasse och jag i Estland! Men den hade ingen badkars-kant upptill, utan den var heltäckt med små luckor där istället. Saknade dessutom dubelmontaget baktill och var fyrhjulsdriven. Målad i svensk camo! Men det hjälpte inte- den var ful ändå.00puke.gif

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu skall du inte vara sådan OBELIXen, du beskriver faktiskt Scania Karosseri Pansar modell 42 David, samma fordon vari jag gjorde min värnpliktsutbildning, självklart på Gotland, KP-bilen sista utpost i Svea Rike.

 

Finns mycket att berätta om detta, minns bla när en KP-bil krockade med en VAZ Niva (heter den så den ryska halvterrängbilen?) under demobilisering efter en repövning. Vazen blev skrot, KP-bilen behövde rikta en reflexhållarplåt, gediget stål i de bilarna.

 

Kjell

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OBELIX, Nej jag har aldrig varit i Estland, jag lästen om någon som renoverade en SKP M/42 och blev lite fundersam över att de lade sån energi på "den där järn högen". Men jag förstod snabbt det unika med dessa fordon och började kolla runt efter fakta och bilder. Det finns en del olika varianter och någon stans på den vägen dök 54852 upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns bara några få SKP m/42 (samtliga med tak - mig veterligen ingen ursprunglig utan tak) som letat sig ut på civila marknaden.

VKP (utan tak) däremot finns det ett antal - de utgick redan på 70-talet och såldes då till skrothandlare som i sin tur sålde vidare - då fanns det kanske inga krav på att de skulle skäras ner.

 

Samtliga SKP (utom några få som hamnade på museer) modifierades och fick tak + bakdörr under 80-talet och när dessa sedan avvecklades var det en skrothandlare som "missförstod" kontaktet med FMV om att de skulle destrueras (skäras ner) och sålde ett antal vidare - några av dessa fick nya ägare innan FMV hann stoppa det hela.

 

Ett ovanligt och kul, men kanske inte så praktiskt fordon.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...