Gå till innehåll

Favoritverktyg


Gäst Toolman

Rekommendera Poster

Kom precis hem från garaget å kan bekräfta att svetsen tänder eld på underedsmassa och kläder.

Annars är nog mitt favvoverktyg min bacho hylsnyckelsats som är kompletterad med bachos ringspärrnyklar helt underbara.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst FormerMazda

Den listan blir nog aldrig tråkig! Så många gånger man sett den dessutom.

Favorit:

Motorlyft

Hydraulisk 2 ton: Verktyg för att testa draghållfastheten i jordflätor och växelspaks-länkage.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Gäst Puppe
124S106.jpg

Kompletterade min 12 år gamla hylsnyckelsats (Mecca Rosso från Teng Tools) med denna sats från Bahco. Är hur nöjd som helst med Mecca Rosso och hoppas Bahco håller måttet lika bra.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ErikL

 

Bra lista. Jag vill minnas att originalet är på engelska. Med risk för att upprepa några ur din lista gör jag en liten komplettering:

 

Smärgel: Maskin som används för att putsa små objekt och därefter kasta iväg dom med ljusets

hastighet. Används också för att avlägsna hud från fingrar.

 

Whitworth-hylsor: Användes förr till arbete på gamla bilar, numera används de som ersättning för den


 

Hydraulisk domkraft: Används för att sänka ned en bil mot golvet och på ett säkert sätt dölja

domkraftshandtaget bakom kofångaren.

 

Spett: Används för att höja bilen och kofångaren från domkraftshandtaget.

 

Telefon: Utrustning för att kontakta grannen för att låna hans hydrauliska domkraft.

 

Spetstång: Verktyg för att dra ut träflisor.

 

Röravskärare: Kapverktyg för att framställa rör i alldeles för korta längder.

 

 

Morakniv: Används för att dela objekt inuti ett paket exakt samtidigt som packtejpen skärs upp.

 

 

 



från användaren beskrivande en parabel. Också det verktyg man strax behöver.

 

Fettspruta: Ett verktyg med vilket man förgäves försöker överföra fett till en rostig smörjnippel.

När den inte används täcker den sig själv i ett skyddande lager fett oavsett hur rentorkad den var innan.

 

Låsringstång. Används för att montera eller avlägsna cirkulära clips genom att skjuta iväg dem mot

den grusade infarten till verkstaden.

 

Plattmejsel: Används för att sticka hål i handflatan samtidigt som man drar åt slangklämmor.

Alternatv användning, se â€Helvets jävla verktygâ€.

 

Svetshjälm: Ett finurligt designat tillbehör som låter smält metall ackumuleras i ansiktet

alternativt innanför skjortan.

 

 

bv2010-03-25 00:02:26

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

124S106.jpg

Kompletterade min 12 år gamla hylsnyckelsats (Mecca Rosso från Teng Tools) med denna sats från Bahco. Är hur nöjd som helst med Mecca Rosso och hoppas Bahco håller måttet lika bra.

 

 

Ja en sådan av det märket skulle inte vara helt fel.

Min är en grå plastlåda med halvtum i översta facket och 1/4 tum i understa facket så har den en låda innanför locket som är urlyftningsbart för att lägga skruvar i. den fick jag när jag fyllde 20 år.

Fattar inte att den hänger med än i dag jag fyller 40 i vår' date=' och är

fortfarande komplett men plastlådan har snart börjat göra sitt.

De där fasta nycklar med spärr i är en våt dröm har lånat Robbans när jag skruvat där, och de är helt underbara inte lika underbart pris på dem tyvärr

 

Annars är nog fett sprutan min favorit visst gammal med sliten slang, men den är nog det "verktyg" jag använder mest på valpen. har man en 42 år gammal bil så gäller det ju att hålla liv i den, körde ca 500 mil landsväg förra året. passerade 400 mil i tisdags sedan jag satte i min senaste renoverade motor någon gång i Maj förra våren.

Nu är det nog vinschen om man kan kalla det ett verktyg, det är min absoluta favorit i dag [img']smileys/PDT_Armataz_02_05.gif[/img]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Chrille

ErikL

 

Bra lista. Jag vill minnas att originalet är på engelska. Med risk för att upprepa några ur din lista gör jag en liten komplettering:[b']

 

Smärgel[/b]: Maskin som används för att putsa små objekt och därefter kasta iväg dom med ljusets

hastighet. Används också för att avlägsna hud från fingrar.

 

Whitworth-hylsor: Användes förr till arbete på gamla bilar, numera används de som ersättning för den


 

Hydraulisk domkraft: Används för att sänka ned en bil mot golvet och på ett säkert sätt dölja

domkraftshandtaget bakom kofångaren.

 

Spett: Används för att höja bilen och kofångaren från domkraftshandtaget.

 

Telefon: Utrustning för att kontakta grannen för att låna hans hydrauliska domkraft.

 

Spetstång: Verktyg för att dra ut träflisor.

 

Röravskärare: Kapverktyg för att framställa rör i alldeles för korta längder.

 

 

Morakniv: Används för att dela objekt inuti ett paket exakt samtidigt som packtejpen skärs upp.

 

 

 



från användaren beskrivande en parabel. Också det verktyg man strax behöver.

 

Fettspruta: Ett verktyg med vilket man förgäves försöker överföra fett till en rostig smörjnippel.

När den inte används täcker den sig själv i ett skyddande lager fett oavsett hur rentorkad den var innan.

 

Låsringstång. Används för att montera eller avlägsna cirkulära clips genom att skjuta iväg dem mot

den grusade infarten till verkstaden.

 

Plattmejsel: Används för att sticka hål i handflatan samtidigt som man drar åt slangklämmor.

Alternatv användning, se â€Helvets jävla verktygâ€.

 

Svetshjälm: Ett finurligt designat tillbehör som låter smält metall ackumuleras i ansiktet

alternativt innanför skjortan.

 

 

 

Faan va bra de där är!! *garvar så jag gråter* PDT_Armataz_02_07.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst pigge

124S106.jpg

Kompletterade min 12 år gamla hylsnyckelsats (Mecca Rosso från Teng Tools) med denna sats från Bahco. Är hur nöjd som helst med Mecca Rosso och hoppas Bahco håller måttet lika bra.

 

 

Tror du kommer bli mycket nöjd med denna satsen jag har haft min i jobbet i 6 år nu vill inte byta bort den.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även jag sitter inne med den satsen' date=' kan bara säga [img']smileys/PDT_Armataz_02_02.gif[/img]

 

Men min är cromad.......PDT_Armataz_02_41.gif

 

//jocke

 

Samma här! JubileumsutgåvanPDT_Armataz_02_43.gif

/Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...

Det blev lite konstigt med två bilder och ingen text. Har försökt med "Edit" utan framgång. Hoppas texten fastnar här.

En liknande oljefiltertång hade jag för länge sedan, men den försvann. Har köpt många olika oljefiltertänger sedan dess och dom har haft en sak gemensamt: Dåliga!

Idag var jag och tankade på QK och får då syn på denna oljefiltertången. Samma princip som originalet så jag köpte den direkt. Egentligen så enkel att man skulle kunna göra en själv.

Diskuterade dåliga oljefiltertänger med B2600 för några månader sedan. Han var enig i att dom flesta var kass, men sa: "Jag brukar slå en skruvmejsel genom oljefiltret och vrida runt!"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt favoritverktyg i garaget är pelarborrmaskinen, mest för att den har en kul historia.

Farfar köpte en Arboga pelarborrmaskin begagnad på 60 talet till hans verkstad på Södra vägen i Mölndal. När farfar pensionerade sig fick pappa ta över den och sedan ett år tillbaka står den i mitt garage :)

Det är kvalitet!

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...