Gå till innehåll

BILTEMA bra/dåligt


Gäst OBELIX

Rekommendera Poster

Gäst OBELIX

Biltema och Biltemas produkter nämn i var och varannan tråd här på forumet. En del ser Biltema som guds gåva till manligheten och andra får kväljningar bara av namnet. Jag sällar mej till dom som över lag är glad att dom finns och är nöjd med deras produkter. Men för att sprida kunskaper om enskilda produkters kvalité, funktion och hållbarhet så vill jag starta den här tråden med tips på vad man kan köpa, och vad man ska undvika.

Jag börjar:

 

Bra och rejäla verktyg är blocknycklarna med spärr och ledfunktion, 8-19 mm. från 79,90 till 139 Kr styck. PDT_Armataz_02_02.gif

 

Bra sortiment av eldetaljer till bil, finns det mesta. Men jag rekommenderar deras dyrare kabelskotång för en perfekt fastklämning av kabeln.PDT_Armataz_02_02.gif

 

Biltemas häfthammare ska ni absolut INTE köpa- rena skräpet.PDT_Armataz_02_13.gif

 

Samma sak med deras mejsel för slangklämmor, gick sönder direkt.PDT_Armataz_02_13.gif

 

Jag kommer fylla på mer efterhand, men skriv ner vad ni gillar och inte gillar så delar vi med oss av erfarenheterna.

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Nu orkar jag inte söka om artikeln finns kvar, men jag köpte mig en 12V oljebytarpump för ett par år sen. Nu stod det visserligen att den var till för tunnare oljor, men jag köpte den för att kunna pumpa in 80W-140 i axeldiffarna. Det skötte den jävligt dåligt så den mötte döden i eldtunnan tillsammans med den olja den lyckats piska en massa bubblor i.

 

Karosserikitt ska vi inte tala om.

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Lasse

Hej!

 

På Shells biltvätt här i stan finns denna skylt!

 

100516-1.jpg

 

Vad ska man tro om det... PDT_Armataz_02_22.gif

 

biltema-org.jpg

 

Tror jag på detta, svaret är nej!

/Lasse

 

Edit: På OK verkstan här i stan, vägrar man reparera bilen om kunden har med sig reservdelar från Biltema!

 

Lasse2010-06-12 15:57:33

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är ju som sagt ojämnheten som man blir sur på, ex vis många bildelar är original, men sen finns ju t ex torkarbladen.

 

Brodern kör lastbil o brukar få paallar med Biltema Spolarvätska  samt även till Volvo på samma ställe.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Humlegaard

Jag är hyggligt nöjd med atricklar som exempelvis pallbockar, rostlösare, label off och liknande. Bara man tänker sig för lite innan man handlar. Exempelvis deras skruv har samma amballage och samma innegåll som Gunnebo fast är en andra sortering. Biltemas kartonger är gula med Gunnebos är orange, samma typsnitt på kartongerna tillockmed.

 

När det gäller prestandavaror är jag mer skeptisk, exempelvis mina batterier från biltema vill aldrig hålla någon längre period.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Bajon1

Just det......

Där sa du nått Humlagard.

Biltemas X4

Rostlösare/smörjmedel osv osv osv.

RIKTIGT bra.

 

Vad gäller batterier så har jag bara goda erfarenheter (än så länge) av dom.

Har 2 x biltema batterier i 11-bilen som suttit där i 2,5 år oxh dom funkar kanon.

Vad gäller deras småbatterier typ AA (R6) och AAA (R03) modellen så kan jag rekommendera deras laddningsbara.

Funkar fin-fint.

Bajon12010-06-14 18:50:51

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst OBELIX

Slangar till vacuum, bränsle och till värmepaket får torrsprickor efter nån vecka- men det fick även dom som vi köpte på SWEDOL också.PDT_Armataz_02_04.gif

 

Slippapper, rondellskivor, spackel och handrengöringsmedlet på burk funkar riktigt braPDT_Armataz_02_02.gif

 

FORTSATTE OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ake64

Lika bra jag kommer med lite åsikter också då. PDT_Armataz_02_11.gif

 

Vad gäller verktyg har jag köpt en hel del där. Då brukar jag hålla mig till "10-års" serien och har nästan aldrig blivit besviken. Förutom slangen till smörjsprutan som jag tröttnade på att åka och byta på garanti så efter den tredje åkte jag och köpte en på annat ställe.

 

Förbrukningsmaterialet, typ slippapper, vätskor, kabelskor mm, har också funkat bra.

 

Torkarbladen som nån var inne på är ett eget kapitel. Billiga serien torkar bra, är slitstarka men för ett fruktansvärt oväsen så de orkar jag inte med längre. En gång skulle jag prova en lite finare serie de hade (eller kanske har). De smetade ner rutan med något klägg som gjorde att de inte torkade rent överhuvudtaget. Nåväl efter grundlig rengöring med T-sprit funkade de bra men slets fort ut.

 

Bekymren jag har haft är på reservdelssidan där det gäller att tänka sig för mer än en gång innan man handlar. Listan med exempel kan göras lång men sammanfattningsvis gäller det dålig passform och ojämn kvalitet. (Spindelleder som inte passar, hjullager i fel utförande, för hårt eller dåligt härdat mm)

 

Batterierna har kanske blivit sämre för det är länge sen jag köpte något men mina har, med tanke på priset, funkat över förväntan. Tex ett 60Ah batteri som jag satte i en BM600 som mest används på vintern och det höll i ca 10år. Gränsen när det inte orkade dra igång den utan motorvärmare gick vid ca 10-15 minus. (Originalbatteriet är för övrigt på 160Ah och startmotorm på 4hp.)

 

Jag slog till och köpte ett bromsok till Passaten nyligen och det ska bli spännande att se hur det går. Den stora skillnaden mot originalet var "glidpinnarna" som var i kolstål i stället för rostfritt men de gamla var inte slitna så de återanvändes. Största risken är väl att ytbehandlingen på kolven är dålig så den börjar rosta men det gör originalet också.

 

mvh Åke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ROADKILL

Jag har bytt elektrisk bensin pump tre gånger hos Biltema.

Den gillar inte vatten som stänker...

Finns både tryckande och sugande pump, båda är otroligt dåliga.

Den senaste har jag lindat och tätat med plastPDT_Armataz_02_01.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst skogsvild
Jag har bytt elektrisk bensin pump tre gånger hos Biltema.

Den gillar inte vatten som stänker...

Finns både tryckande och sugande pump' date=' båda är otroligt dåliga.

Den senaste har jag lindat och tätat med plast[img']http://forum.terrangbil.net/smileys/PDT_Armataz_02_01.gif[/img]

Jag har oxå haft problem med en av deras elektriska pumpar.

De höll mellan 1/2 timme till ett par månader.

 

Efter att jag bytt den 3 gånger köpte jag en annan.

 

 

Här är en bild på den pump jag haft problem med: 

52-3225_l.jpg
skogsvild2010-06-13 08:02:27
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst OBELIX

Åke,

 

Hade inte du invändningar mot Temas topplockspackning? Var det inte nån tätning i oljekanalen som saknade flänsen?

 

Just en sån packning som just nu sitter i min valp......

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ake64
Åke' date='

 

Hade inte du invändningar mot Temas topplockspackning? Var det inte nån tätning i oljekanalen som saknade flänsen?

 

Just en sån packning som just nu sitter i min valp......

 

SKREV OBELIX
[/quote']

 

Jo just det, en sån använder jag inte igen och då är vi tillbaka på ojämn kvalite. Din funkar men "stålkanterna" runt cylindrarna på min packning var så hårda att de inte pressades ihop till packningens övriga tjocklek. Packningen var tunnare än dem så den tätade inte mellan topp och block i övrigt. Följden blev att oljan och vattnet blandades, dvs oljan trycktes in i kylsystemet.

 

Biltemapackning.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Lasse

Hej!

 

Det är Inte bara Biltemas elektriska bensinpump som

är totalt kass...

 

pump.jpg

 

Ibland brukar jag hjälpa en kompis som har en båtaffär, den här pumpen och tank kom från en kund som "tyckte" det luktade bensin i båten!

 

Men hallå! Pump + slang är i PVC-Plast, och biltema skriver att den är "alkoholresistent"...

Hur många kör sin båtmotor på Koskenkorva? PDT_Armataz_02_10.gif

- Tur att tanken också är "alkoholresistent"...

 

Skräpet var enligt kunden bara 1 år, dessutom var bränsleslangen så hård att den kunde ha använts som höjdhoppsribba!

 

Trist att inte måna mer om säkerheten, vad kunde ha hänt ute till sjöss med en gnista och totalt undermåliga grejor som läcker...

 

Dåligt PDT_Armataz_02_13.gif

 

/Lasse

 

Ser att skräpet säljs fortfarande: http://www.biltema.se/Bat/Motor-tillbehor/Bransle-tillbehor/Bransleslang-alkoholresistent/

 

Lasse2010-06-14 18:28:23

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Lasse

Hej igen!

36-434_l.jpg

 

För x-antal år sedan diskuterades det frisk huruvida Biltemas motorolja

var renad spillolja...

 

Spilloljan skulle renas på något raffinaderi ute i Europa, där den efter rening

åter skulle få de tillsatser oljan förlorat vid tidigare användning!

 

Minns att på det forumet jag var med och följde diskussionen, blev det ett väldigt

liv om spillolja eller inte. Tror det slutade med att Biltemas olja var "samma"

som Mobil´s eller var det Statoil´s? PDT_Armataz_02_40.gif

 

Det var många som hade kompisar, vänner, släktingar som jobbade med att tappa upp

kvalitetsoljor på raffinaderier, sen byttes det dunkar och Biltemas olja tappades upp...

 

En länk till diskussion om spilloljan: http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=55114

En annan i samma ämne: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=941381

 

Det finns massor i ämnet, forumet jag var med i var ett båtforum.

 

Vad tror ni andra om detta? PDT_Armataz_02_41.gif

 

/Lasse, nyfiken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Bajon1

Deras rena 30-olja till gräskilppare funkar iallafall på min 12 år gamla husqvarna trädgårdstraktor PDT_Armataz_02_03.gif

Har kört på den i 2-3 säsonger nu utan symptom på allvarligare motorhaveri PDT_Armataz_02_05.gif.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ake64

Jodå, jag har hört alltihop men har ingen aning om vad som är sanning och vad som är lögn. Min uppfattning är dock att oljorna är fullt användbara. I just fallet med oljorna finns det specifikationer på vad de ska uppfylla och gör de inte det är det enligt min mening bedrägeri.

 

//Åke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst vedan

jag har biltemas oljor i valpen ,audi a6,toyota corolla,fyrhjulingen,båten ,crossen och 2-taktsolja i skotrarna och dotterns moped och i traktorn. har funkat hittils men blir ju lite svettig när ämnet berörsPDT_Armataz_02_20.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Ja jag har då kört med temas oljor sedan jag flyttade ner hit till skänninge helt utan problem.

Deras mineral olja funkar fin fint i B18 motorerna, kan inte tänka mej att kvaliten är sämre än de oljor som häldes i på 60 talet, Och man kan byta lite oftare om man vill PDT_Armataz_02_02.gif

Samma med deras ATF Dextron 3 oljan, den funkar fint i jeepens automat låda, å kostar mindre än hälften av andra "MÄRKES"oljor

Då oljorna i växelådorna ändå blandas mellan vanliga och fördelningslådorna på valparna funkar det även där med temas mineralolja, nu kanske jag byter lite väl ofta, men det för att ha koll på skit och vatten som kan tränga in i otäta växelförare.

Å mina lådor funkar då bra än.

 

Som både Obelix och Åker påpekar är nog inte toplockspackningarna av superkvalitet, min höll i 500 mil, hur många timmar det blir i skogen törs jag inte räkna på.

Men jag har tagit till vana att dra de med lite extra moment, och nu håller de, gjorde det samma på Obelix valp och den går då än, Visst jag har dragit av en bullt, men den var den som sitter i vattenkanalen och var nog inte i bästa skick, dock lätt att få ur igen. vet att någon rekomenderar nya bultar när man byter top packning, då kan man nog lägga på lite till moment och klämma i hop packningen bättre, det tar ju inte mer än 3 timmar att byta så jag använder de på mina egna motorer, bytte en i går på en B 18 den var från Meconomen och såg lite rejälare ut, men kostade det dubbla, kanske inget att snåla på nästa gång min packning går PDT_Armataz_02_30.gif.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst kenny_69
Ja jag har då kört med temas oljor sedan jag flyttade ner hit till skänninge helt utan problem.

Deras mineral olja funkar fin fint i B18 motorerna' date=' kan inte tänka mej att kvaliten är sämre än de oljor som häldes i på 60 talet, Och man kan byta lite oftare om man vill [img']smileys/PDT_Armataz_02_02.gif[/img]

Samma med deras ATF Dextron 3 oljan, den funkar fint i jeepens automat låda, å kostar mindre än hälften av andra "MÄRKES"oljor

Då oljorna i växelådorna ändå blandas mellan vanliga och fördelningslådorna på valparna funkar det även där med temas mineralolja, nu kanske jag byter lite väl ofta, men det för att ha koll på skit och vatten som kan tränga in i otäta växelförare.

Å mina lådor funkar då bra än.

 

Som både Obelix och Åker påpekar är nog inte toplockspackningarna av superkvalitet, min höll i 500 mil, hur många timmar det blir i skogen törs jag inte räkna på.

Men jag har tagit till vana att dra de med lite extra moment, och nu håller de, gjorde det samma på Obelix valp och den går då än, Visst jag har dragit av en bullt, men den var den som sitter i vattenkanalen och var nog inte i bästa skick, dock lätt att få ur igen. vet att någon rekomenderar nya bultar när man byter top packning, då kan man nog lägga på lite till moment och klämma i hop packningen bättre, det tar ju inte mer än 3 timmar att byta så jag använder de på mina egna motorer, bytte en i går på en B 18 den var från Meconomen och såg lite rejälare ut, men kostade det dubbla, kanske inget att snåla på nästa gång min packning går PDT_Armataz_02_30.gif.

 

 

Ägaren före mej i LJ70n körde "tema" oljor i axlar, lådor och maskin... när jag bytte olja första gången i axlar och lådor så villle knappt oljan gå ur botten pluggenPDT_Armataz_02_14.gif nåt så jäkla segt har jag aldrig sett..

 

Byte olja i framaxlen senast i förra helgen då jag slängde i en ARB diff i den och har då kört Penzoil olja i och då inga bekymmer...

 

Som våran motortimmare/renoverae säger att byta olja och använda sej av "bra" sort är en billig försäkring ÄVEN om oljan i säg är lite dyrare..

 

Och en rekommendation är att köpa 20l dunkar så blir det inte så mycket dyrare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Lasse

Tips!

logo_inside.jpg

 

När jag var som mest i farten med bilar etc. köpte jag Lantmännens oljor/smörjmedel via en god vän som hade lantbruk.

 

De saluför märket Agrol som "känns" yber seriöst! PDT_Armataz_02_01.gif

http://www.agrol.se/Smorjmedel/

 

Jag kommer ihåg att priset kändes helt rätt om man

tog lite större mängd.

Kör så det ryker

 

/Lasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni tror väl ändå inte på tramset att Biltemas oljor är gjorda av

spillolja eller har sämre kvalité än andra. Tydligen är det svårt att

acceptera att man alltid får betala extra för märkesvaror medan "noname" är billigare. Gäller ju

även kläder, bilar, matvaror osv. Dessutom handlar om hur stora mängder

en kund köper. Biltema köper extremt stora mängder av oljebolagen och får därför bra priser.

 

Som påpekats kan man få skapliga priser på "märkesolja" också, om man

köper annat än 4liters dunkar. Det är mängden som gör skillnaden!

 

 

 

Finns de som försökt påstå att bensin från Jet också är dålig eftersom

den är billig. Vilket ju är lika mycket struntprat det också....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...