Gå till innehåll

BILTEMA bra/dåligt


Gäst OBELIX

Rekommendera Poster

Ni tror väl ändå inte på tramset att Biltemas oljor är gjorda av spillolja eller har sämre kvalité än andra. Tydligen är det svårt att acceptera att man alltid får betala extra för märkesvaror medan "noname" är billigare. Gäller ju även kläder' date=' bilar, matvaror osv. Dessutom handlar om hur stora mängder en kund köper. Biltema köper extremt stora mängder av oljebolagen och får därför bra priser.

Som påpekats kan man få skapliga priser på "märkesolja" också, om man köper annat än 4liters dunkar. Det är mängden som gör skillnaden!

 

Finns de som försökt påstå att bensin från Jet också är dålig eftersom den är billig. Vilket ju är lika mycket struntprat det också.... [/quote']

Ja vad som händer med olja är väl egentligen att en massa molekyler bokstavligen slits sönder pga värme mm och "återanvändning" inte bara är att öra genom ett filter o färgen ljsunar igen?

 

 

Jfr Findus, "blåvitt/ICA" Euroshopper o Eldorado, priserna varierar o följer inte alltid smak o kvalite, men minor finns, tyvärr gäller detta Btema också. Därför jättebra ide med denna tråd!

 

När pappa hade kvar lastbilen o köpte olja på helfat så var det snuskigt stor skillnad på helfat o literflaskorna som man sålde på mackarna. Då betalade han 8kr/lit mot ca 75 kr/l i plastflaska (runt 10- 20 år sen ), vet att det sved då jag fick handla på en lågresa en gång...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, det finns definitivt mycket skit på Biltema. Men det finns mycket som är bra och billigt också. Man får försöka känna, klämma och fundera på vad som är vad! Inte alltid helt lätt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst OBELIX

Hej på er,

Jag startade den här tråden för att jag kände att det fanns ett behov av att diskutera produkternas kvalite, och jag tycker att det kommit fram mycket info om olika saker.

 

När jag köpte min 745:a för tre år sen så fick jag byta batteri och spindelleder direkt, och det var aldrig nån fundering på annat än Biltema, och både batteriet och kullederna funkar kanon nu så här 8.700 mil senare.

 

Bilen har gått på helsyntet sen den var ny, och jag började fasa ut den när det var dags för oljebyte, gick till delsyntet, och vidare sen till mineralolja av typen 20/50 för att "täta" till den lite då den snart gått 50.000 mil. Även i valpen så kör jag med biltemas oljor äverallt- utom i bakaxeln, för Biltema saknar olja med LS tillsats. Så där kör jag med Quaker State 80/140 transmissionsolja med LS tillsats. 

 

I vintras fick jag byta vattenpump, huvudbränslepump till insprutet, avgassystem, samtliga skivor och belägg- inkl. backar och allt till handbromsen, givare till ABS systemet, laddningsrelä och säkert mer saker som jag glömt. Allt från Biltema. Och det verkar funka riktigt bra än så länge.

 

Deras sortimentlådor med allt från skruv/mutter till gummigenomföringar är kanon att ha i smedjan, det går alltid åt.

 

När vi byggde ut garaget med 30 kvadrat till så köpte vi ALLT där, skruv, spik vinklar, gångjärn, dörrstopp, elkontakter och strömbrytare för utomhusbruk, väggspackel och tak/väggfärg. Där sparade vi säkert flera tusen, mot om vi handlat på nåt annat ställe.

 

SKREV OBELIX

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ang oljan har jag en bekant som säljer olja av en av de kändare märkerna,  när jag påpekade att förpackningarna liknade biltemas så berättade han att det är samma tappning bara olika etiketer.

men i övrigt tycker jag biltema är skräp, felpackde bromslangar, kassa belägg som klabbar och vibrerar, taskiga skivor, felpackade p ändar, på båtsidan är det mest skrämade bensinblåsor som läcker.  batterier som turligt är så dåliga att de oftast  ej håller garanti tiden så man får nya. men oturligt nog står jag just nu med två som från början hade 3 årsgaranti men pga av dålig kvalite sänkte biltema grantitiden till 2 år så de är bara att slänga.   Har i båten köpt deras nya silverbatteri lite usel kapasistet sjunker vid belastning kvickt till ner till 12 volt men återhämtar sig fort , tror man nu fick 4 år på silver serien och innan dess är de nog kass så man får nytt på garantin.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Hm det gäller att börja nöta på herrejösses 143 amp batteriet då, dem var det ett års garanti på då de stått för länge eller om de köpt in allt för många till Linköpings butiken, ja något var det då som gjorde att de sålde ut dem för under 700 kr.

Optimat klarar nog att stå ett år eller kan kastas i jeepen så det används i alla fall.

Jag får bygga låda åt det så fort jag får hem den från Smedjan, och Robbans slit med rost och skärmkanterna och koppla in det i stället, så hinner jag kanske få ett nytt eller slantarna tillbaka innom ett år om det nu är så dåligt PDT_Armataz_02_30.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Biltema stäms för dödlig rödsprit

Sverige 18 jun 11:59
Biltema i Sundsvall stäms av sönerna till en man som drack rödsprit han köpt i butiken och sedan dog. I rödspriten, som ska innehålla etanol, fanns av misstag i stället metanol. Detta orsakade mannens död, hävdar sönerna som nu vill ha ett skadestånd på 600.000 kronor av Biltema, skriver Sundsvalls Tidning.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst jockum

Jag och polaren kör med biltemas 10w-40 helsyntet 4-t olja våra Husabergare. Fungerar hur bra som helst och man slipper betala 150-200 spänn litern när man byter efter 5-10 h.

 

Angående mannen som lämna in skorna när han pimpla rödsprit. Han gjorde ju misstaget att sila genom 2 barkisar när man ska använda 3 stPDT_Armataz_02_05.gif

 

//jocke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Puppe

Köpte tändstift på Biltema till en SAAB i våras. De fungerade i en kvart sedan började bilen gå dåligt på tomgång när motorn blev varm. Tändstiften var billiga så jag tror mer och mer på regeln "du får det du betalar för".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ake64
Köpte tändstift på Biltema till en SAAB i våras. De fungerade i en kvart sedan började bilen gå dåligt på tomgång när motorn blev varm. Tändstiften var billiga så jag tror mer och mer på regeln "du får det du betalar för".

 

....vilket påminner mig om att deras tabeller stämmer rätt dåligt ibland så det skulle inte förvåna mig om du fick tag på stift med helt fel värmetal för den bilen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Bajon1

På tal om temas rödsprit.......

Funkar jättebra (så länge man inte dricker det).

Sotar knappt någonting.

Perfekt till m/40 eller jägarköket PDT_Armataz_02_02.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Lasse

Biltema stäms för dödlig rödsprit

Sverige 18 jun 11:59
Biltema i Sundsvall stäms av sönerna till en man som drack rödsprit han köpt i butiken och sedan dog. I rödspriten' date=' som ska innehålla etanol, fanns av misstag i stället metanol. Detta orsakade mannens död, hävdar sönerna som nu vill ha ett skadestånd på 600.000 kronor av Biltema, skriver Sundsvalls Tidning.

 

[/quote']

Hej Eile och alla andra!

 

Läste också artikeln i tidningen: http://st.nu/start/sundsvall/1.2119107-drack-rodsprit-och-dog-biltema-stams-pa-600-000

 

Om det nu stämmer att mannen "verkligen" druckit ur biltemaflaskorna och att det varit metanol (träsprit) i flaskorna så är det person nummer 5 som dött av biltemas "Röd etanol"...

 

36-954_l.jpg

 

För drygt 2 år sedan dog minst 4 personer i Norge efter att ha gjort samma sak, druckit Röd etanol från biltema... http://www.sydsvenskan.se/malmo/article306339/Annu-en-dog-av-rodsprit.html

 

Saxat från Wikipedia:

 

Etanol, även kallat etylalkohol, i dagligt tal alkohol, kemisk formel C2H5OH, är en alkohol, som genom att den har så kort kolkedja har en för alkoholer jämförelsevis hög vattenlöslighet. Alla alkoholer har en viss giftverkan, men etanol är den minst giftiga av de envärda alkoholerna, och kan i utspädd form och i tillräckligt små doser förtäras utan allvarliga men. Etanol utgör den rusframkallande komponenten i drycker som öl, vin och sprit.

 

Framställning sker oftast genom jäsning av sockerhaltiga vätskor från kolhydratrika jordbruksprodukter såsom sockerrör, majs och spannmål. Viss teknisk sprit för industriellt bruk kan vara gjord av petroleum. Bioetanol kallas av några tillverkare den etanol som är framställd av biomassa.

 

Etanol bör inte förväxlas med metanol (träsprit) som i små doser leder till blindhet med mera, och i högre doser till döden.

 

Hur kan då Metanol hamna i flaskor som Skall innehålla Etanol?

 

- Kan det vara hård prispress från biltema, eller bara slarv från underleverantören...

 

Tragiskt är det i vilket fall som helst

 

/Lasse

 

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Friluftsliv/Kemikalier/Rod-etanol/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Bajon1

Om man nu e så jävla dum att man köper Biltemas Röd Etanol för att dricka det,

då får man fan skylla sig själv om det går åt helvete.

Nu tycker jag att vi avslutar etanol-diskussionen och återgår till vad Obelix tråd egentligen handlar om,Biltema Bra/Dåligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rödspritproblemet är att många använder det att tvätta i nu plötsligt är t-röd giftigt att stå med händerna i samt att vissa plaster lacker  mm reagerar,  brukar själv ha det i köket torkade tyvärr av mitt rostfria kylskåp som alltid tålt t-röd tidigare men nu blev klarlacken mjölkvit.

 

silver batteri med 4 år är väl oxå positivt!!

men att sänka tidiagre utgivna garantitider pga av ojämn kvalite är rent uselt
Andreas.E2010-06-20 20:08:15
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Roysan

Rödspriten brinner bra, ett tecken på att dne innehåller Etanol elelr Metanol.

I en liten plåtburk blir den en skön värmande och lätt kontrollerbar brasa.

Genom att späda med vatten kan na konrollera hur högt det brinner inom vissa gränser.

det finns plaster, ofta klar sådan som förstörs av sprit, det verkar suga ut mjukgöraren från plasten som spricker och blir vit.

Det kan även vara det  röda i spriten som missfärgar.

Man får tydligen vara beredd på att Biltemas sprit är olika från gång till gång.

 

Nu skall jag köpa en ljudämpare och några böjar för att bygga ett nytt avgassystem till min Valp. Det blir en ljudämpare, och utblås vid höger sida, eller neråt framför bakhjulet.

Så får vi se hur länge den håller. Praktiskt nogh finns böjar med 30, 45, 60 och 90 grader. Jag behöver 75 grader... Endra får jag seriekoppla två, 45 + 30 grader, eller knacka till lite extra böj på en 60 graders.

 

de

Roysan

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Gäst Ake64

I kväll när jag skulle hem la min mekaniska bränslepump av efter 1,5år och ca 600mil.

 

Tur man har innovativa vänner. PDT_Armataz_02_11.gif

 

Battank.JPG

 

Det funkade alldeles utmärkt men lite högt motorljud. Jag var tvungen att flytta in tanken till kupen för att få lite bättre höjd på den. Hjulhuset bak var för lågt så det rann till för dåligt.

 

//Åke

 

Edit: Funkar igen! Egentligen är jag inte säker på vad som var fel men jag gissar att det var gummit i backeventilen för utloppet som hade hängt sig i öppet läge. Frågan just nu är bara när det händer igen.

De framtida erfarenheterna får visa om det blir någon mer Biltemapump eller inte.

 

 

 

 

 

 

Ake642010-07-13 20:41:33

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Gäst andreas

Deras handrent med plastkulor i är helt suveränt, det sämsta med biltema är ju den växlande kvaliten, ibland håller saker hur bra som helst och ibland går skiten sönder nästan omgånde.

Polaren köpte sig en länspump då han skulle tömma sin oljetank i huset på villa olja, han tömde det som va i tanken ca3,5kubik, dagen efter lånade jag pumpen för att pumpa vatten, den höll då bara 5min och detta resulterade i att jag åkte och fick en ny på garantin, den nya pumpen höll i hela 3min sen brann den upp så det blev en resa till in till biltema och ytterligare en ny pump då jag va tvungen att pumpa ur vattnet. Den nya pumpen har nu håll ca 40min och har pumpat 1500liter och funkar hur bra som helst.

 

Monterade i ett nytt 100Ah batt för tre vintrar sedan och det har suttit i nu 11000mil och funkar fortfarande klockrent..

 

Felet borde ju ligga hos underleverantöterna då biltema har flera på samma saker och därför skijler sig kvaliten. Ett stort fel är oxå deras listor i butiken på tex framvagnsdelar, den stämmer ju nästan aldrig, man måste först kolla hur deles ser ut innan man köper det man behöver..

 

Annledningen varför man handlar på biltema är ju deras pris och att man vet att stället finns kvar den dagen delen går sönder, men det är faan inga kvalitetssaker dom säljer (gäller väldigt mycket av deras sortiment)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett annat stort problem med biltema är att dom inte längre har postorder PDT_Armataz_02_33.gif

och jag måste åka 20 mil enkel resa för att köpa delar med bristande kvalitet,

men till ett jäkla bra pris PDT_Armataz_02_07.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst skogsvild

Har kommit på att de flesta (alla?) delar som biltema har som innefattar gummi av nått slag är skit.

 

Dewras bränsleslang torkar och spricker efter 1 år (märkte det på min suzuki) och deras länkarmar till passat spricker gummit runt kullederna efter "bara" 7-8mån vilket resulterar i att det kommer in skit i kulleden sen blir det glappt.

 

 

 

Så hädanefter kommer jag aldrig köpa några grejjer som innefattar gummi på biltema.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående gummislangar så verkar det som om det överlag är sämre kvalité på dom nuförtiden. Inte för att hålla Biltema om ryggen på något sätt- för dom slangar vi köpte där till Pepparns Ettförti var verkligen skit! Sprickor i dom redan dagen efter montering. Testade både Mekonomen och OK/Q8:s slangar- samma resultat, och där kollade vi tillverkningsdatum och dom var nya. På SWEDOL hittade vi slang sen som höll så länge Pepparn hade bilen kvar i sin ägo.

 

Nu har jag köpt Biltemas självhäftande isoleringskivor för att limma konstläder på till inredningen i

Brand-Valpen, och den sitter som berget mot plåt! I garaget ja, men vi får väl se hur den sitter när bilen kommer ut i fukt, kyla, värme och allt annat som kan påverka limmets fästförmåga. Rapport kommer i frågan.

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå lim och Biltema så kan jag ju bidra med en kort recension av deras spraylim (kontaktlim i pysburk alltså): kranvatten har bättre vidhäftning!

Köpte ett par burkar för något år sedan och de finns nog kvar i gömmorna, för än har jag inte kommit på något användningsområde för en sådan oduglig produkt. PDT_Armataz_02_13.gif

/Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, vad bra- eller inte.... Det är ju precis det limmet jag har tänkt att användaPDT_Armataz_02_14.gif Då ska jag lämna tillbaka dom direkt och söka efter nåt annat lim. Tips mottages tacksamt.

 

Tack för varningenPDT_Armataz_02_02.gif

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående spraylim så brukar bilstereobutiker ha seriösa prylar som funkar. Har för mig att jag köpt på Swedol också, och det funkade nog det med vad jag minns.

/Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...