Gäst pigge Postad 29 Mars , 2011 Rapport Share Postad 29 Mars , 2011 Kul att bilen är "ihop" igen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst skåne Postad 30 Mars , 2011 Rapport Share Postad 30 Mars , 2011 Det ser mycket bra ut, kul att det går framåt. Det är väl bara mysigt när det är lite trångt? Mycket smidigt att mecka så nära hemmet och så kan du ju klappa lite på bilen innan du går och lägger dig. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 30 Mars , 2011 Rapport Share Postad 30 Mars , 2011 HAHAHA ja jag når den ju från sovrums fönstret . och vilken fin utsikt vi har fått där. det gillar jag men min sambo tycker inte det är lika fint med ett stort rött kors när hon tittar ut, kan inte förstå Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Teddan Postad 30 Mars , 2011 Rapport Share Postad 30 Mars , 2011 Synd att du inte hade den inrett och klar inför förlossningen. Hade varit kul att se hennes ansikte när du sitter i fåtöljen med en whiskey och läser en bok om att bli barnmorska. "Älskling, jag har fixat till 13 bilen så jag har allt som behövs för att förlösa bebisen när det är dax. Bilen är inte lika snabb som en vanlig bil om vi måste rusa till BB så nu kan vi stanna hemma istället! Föresten så har jag sytt upp en kopia av sjukhusklänningen i M90 också." Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst mandarin Postad 30 Mars , 2011 Rapport Share Postad 30 Mars , 2011 Synd att du inte hade den inrett och klar inför förlossningen. Hade varit kul att se hennes ansikte när du sitter i fåtöljen med en whiskey och läser en bok om att bli barnmorska. "Älskling' date=' jag har fixat till 13 bilen så jag har allt som behövs för att förlösa bebisen när det är dax. Bilen är inte lika snabb som en vanlig bil om vi måste rusa till BB så nu kan vi stanna hemma istället! Föresten så har jag sytt upp en kopia av sjukhusklänningen i M90 också."[/quote'] Bra tips. Man kanske skulle köpa en 13 bil med ambulansskåp lagom tills man ska ha barn själv någon gång i framtiden. // Jonas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 30 Mars , 2011 Rapport Share Postad 30 Mars , 2011 Det ser mycket bra ut' date=' kul att det går framåt. Det är väl bara mysigt när det är lite trångt? Mycket smidigt att mecka så nära hemmet och så kan du ju klappa lite på bilen innan du går och lägger dig.[img']smileys/PDT_Armataz_02_44.gif[/img] Ja arbets mässigt står den perfekt egentligen. garaget med allt nödvändigt och onödvändigt 1,5 m bakom, runt hörnet trappen till källaren och mitt hobbyrum och förådet. Så kommer tryckluft slangen ut ur väggen från källaren bakom bilen samt även vatten utaget, varmvatten i slang tar jag ut framför bilen, så har jag förvandlat min högtrycks tvätt till varm/jummet vatten högtryckare i alla fall, så nära en hetvattens tvätt jag kan komma här . Och när den blir körbar/flyttbar igen kan jag ju köra fram den och få mer plats på sidorna, ja om jag parkerar de andra bilarna på gatan då, Och det är nära till soffan i hobbyrummet för vilopauser eller lite fika, sen vet ju kärleken var hon har mej på dagarna också Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 30 Mars , 2011 Rapport Share Postad 30 Mars , 2011 Nu när allt är så frächt och det bara finns lite ytrost på hytten funderar man ju på att slipa rent det och måla. Nu har jag ju jagat militär gröna färgen tidigare och kommit på att den kan både vara svår att få tag i och dyr. Och man vill ju ha så man får en liter eller mer över till framtida bättringar. Så andra färgval finns ju. vad tror ni om en svart 13 bil. hittade takplåtfärg på biltema för 299 kr a 5 liters kannan Speciellt framtagen för nya och ommålning av gamla plåt tak Det står att den har goda elastiska och rostskyddande egenskaper. god vidhäftnings förmåga och kort torktid, kan även målas på åldrande zinkplåt(galvaniserad plåt) Nu finns den bara i Röd/Koppar/Svart/Vit. Koppar kan ju vara den koppar gröna färgen som koppar tak får med tiden Tycker att 299 + förtunning verkar vara ett billigt allternativ om man bara vill ha en bil med ny färg på och i samma kulör över hela bilen. kanske går att köpa en svart och en vit och blanda till grå själv så har man till city camo Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Tjingen Postad 30 Mars , 2011 Rapport Share Postad 30 Mars , 2011 Skönt med lite rost. Vet inte om biltemafärgen är bra eller dålig men skulle vara lite skeptisk eftersom det brukar vara en relation mellan pris och kvalitet. Det är ändå arbetet som är den stora insatsen och några hundra extra på färg spelar liten roll när man måste måla om efter några år pga av dålig färg. Har själv gjort misstaget Dock inte på bilen. Rekommenderar Jotuns rostskyddsfärg (svart och vit) och fönsterfärg (valfri grå) om du vill ha city-camo. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst petewedi Postad 30 Mars , 2011 Rapport Share Postad 30 Mars , 2011 Nu när allt är så frächt och det bara finns lite ytrost på hytten funderar man ju på att slipa rent det och måla.Nu har jag ju jagat militär gröna färgen tidigare och kommit på att den kan både vara svår att få tag i och dyr. Och man vill ju ha så man får en liter eller mer över till framtida bättringar. Så andra färgval finns ju. vad tror ni om en svart 13 bil. hittade takplåtfärg på biltema för 299 kr a 5 liters kannan Speciellt framtagen för nya och ommålning av gamla plåt tak Det står att den har goda elastiska och rostskyddande egenskaper. god vidhäftnings förmåga och kort torktid' date=' kan även målas på åldrande zinkplåt(galvaniserad plåt) Nu finns den bara i Röd/Koppar/Svart/Vit. Koppar kan ju vara den koppar gröna färgen som koppar tak får med tiden [img']smileys/PDT_Armataz_02_30.gif[/img] Tycker att 299 + förtunning verkar vara ett billigt allternativ om man bara vill ha en bil med ny färg på och i samma kulör över hela bilen. kanske går att köpa en svart och en vit och blanda till grå själv så har man till city camo Det här med färg är ju såklart en smakfråga om något. Själv tycker jag att svart lätt ser ganska skabbigt ut då det är svårt med blanka färger. Svårare blir det väl också på de ojämnheter som finns original på dessa bilar. Och med matt svart saknas bara flames... Nej, kronans mörkgröna 325H är väldigt förlåtande att måla med mycket förtunning. Har även själv funderat på "FN-vit" som gör sig mycket bra på 11. Har bara sett Eriks röda 13 på bild men den ser bra ut. Även Andreas "desert-brown-yellow" gör sig bra på bild. För övrigt håller jag med om att jaga kronor på färgen antagligen är att bedra visheten. petewedi2011-03-30 13:31:42 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 31 Mars , 2011 Rapport Share Postad 31 Mars , 2011 Nä kanske dumt att snåla på färgen, Jag tar och lägger rostskydsgrund och en täckfärg där jag slipar rent för rost, så får jag leta en ej yxelen baserad färg men med "rätt" kulör sedan att måla hela hytten med Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 5 April , 2011 Rapport Share Postad 5 April , 2011 Ja så har jag fått tummen ur, och börjat skruva lite. först åkte all instrumentering ur och jag fixade lite rost på insidan under framrutan, Där funkade det med Svart täck färg, ingen som skall där och rota ändå Hittade en burk med gammal rost bort, som jag ärvt efter en kompis far, penslade på eländet och skulle vänta en halvtimme, efter 5 min började det svida som tusan på händerna. och jag fick försöka tyda vad som stog på burken, syra -farligt- frätande. fick jag fram , bara att tvätta händerna fort som tusan. nåja det funkade då i alla fall, för när man torkade av med trasa sen var rosten borta och plåten framme perfekt när man inte kom åt att slipa. Skall bli skoj att se vad som händer med trasan Så var det dags att börja sätta tillbaka en massa el kontakter på instrument panelen, som tur är så har de ju märkt allt så fint med nr och färger så det var inga problem, Ja tror jag i alla fall, det märks väll när jag kommer till att koppla på batterierna En kabel blev jag inte klok på, den är under plåten där man reglerar fläkt -värme-choke och handgas. får väll lus läsa elchemat och se vad den är till. Ja så var blikers/positions insatserna fram väldigt tråkiga, så de bytte jag ut mot de ganska fina jag hade innan, båda behållarna Kylvätska/spolarvätska revs bort så man kom åt dem och en är tillbaka satt den andra skall det putsas lite rost runt innan den kommer tillbaka Skulle gärna byta ut de gamla klotlamps insattserna mot H4 insattser när man håller på, får kolla runt efter sådana. Smörja upp reglagen till handgas chocke mm stog också på listan att göra, samt montera en torkarmotor och byta torkarblad och koppla in den, så när jag väl lurat ut vart kabel uslingen skall gå är det klart där fram till säkrings hållaren. där skall några säkringar bytas ut mot nya och reläerna till lysen mm sättas på plats med rätt relä på rätt plint. har nog en förteckning på vilka det skall sitta slutande och vilka det skall sitta öppnade på. Nästa steg är att få dit tändspolen, sätta i fördelaren och alla kablar som sammanstrålar vid + på start motorn, dit med bensinfiltret och sedan batterierena och se om hjärtat vill gå igång igen.. Ja så lite händer det de dagar jag kommer ut i alla fall H.Hansen2011-04-05 23:08:22 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Klas_B Postad 5 April , 2011 Rapport Share Postad 5 April , 2011 En kabel blev jag inte klok på' date=' den är under plåten där man reglerar fläkt -värme-choke och handgas. får väll lus läsa elchemat och se vad den är till. [/quote'] Jag tror det är för ett andra fläktreglage för 11 och 131 bilar, som har fläkt för värmen i bakre passagerarutrymmet. På hyttbilar som din och min sitter det bara ett fläktreglage, kabelstammen är troligen samma för alla 11, 13 och 20-bilarna. Skulle gärna byta ut de gamla klotlamps insattserna mot H4 insattser när man håller på' date=' får kolla runt efter sådana. [/quote'] Kolla http://www.blocket.se/halland/Framlyktor_till_Volvo_lastbilar_och_Bussar_31512910.htm?ca=5&w=3 7" insatser med H4 för mycket rimlig peng! Att döma av bilden på baksidan av insatsen ser dom ut att passa. // Klas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst volvorobban86 Postad 5 April , 2011 Rapport Share Postad 5 April , 2011 det där med rostbortagare i kemikalieform vetefasiken om jag ger så mycket för, inte dagens men du hade fått tag i do, gamla grejerna så kanske föredrar bläster isf.... men rost skall ju bort och alla sätt är ju bra du ska se hur saker ser ut när dom stått i ett rum fullt med saltsyra haha som ändå var förvarade i dunkar Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 5 April , 2011 Rapport Share Postad 5 April , 2011 Ja du det kan nog vara så med den kabeln som du skriver Kollade länken och det står ju att det finns till 30X bilarna så jag skall ta och ringa dem Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 5 April , 2011 Rapport Share Postad 5 April , 2011 det där med rostbortagare i kemikalieform vetefasiken om jag ger så mycket för' date=' inte dagens men du hade fått tag i do, gamla grejerna så kanske[img']smileys/PDT_Armataz_02_02.gif[/img] föredrar bläster isf.... men rost skall ju bort och alla sätt är ju bra du ska se hur saker ser ut när dom stått i ett rum fullt med saltsyra haha som ändå var förvarade i dunkar Japp jag vet, gubben hade saltsyra i små flaskor. och hade lagt de bland sina lödnings grejor, kan bara säga att tennet mm var det bara att kasta, men saltsyran var bra att rengöra koppar kylare med innan man löde dem Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst volvorobban86 Postad 6 April , 2011 Rapport Share Postad 6 April , 2011 det där med rostbortagare i kemikalieform vetefasiken om jag ger så mycket för' date=' inte dagens men du hade fått tag i do' date=' gamla grejerna så kanske[img'']smileys/PDT_Armataz_02_02.gif[/img] föredrar bläster isf.... men rost skall ju bort och alla sätt är ju bra du ska se hur saker ser ut när dom stått i ett rum fullt med saltsyra haha som ändå var förvarade i dunkar Japp jag vet, gubben hade saltsyra i små flaskor. och hade lagt de bland sina lödnings grejor, kan bara säga att tennet mm var det bara att kasta, men saltsyran var bra att rengöra koppar kylare med innan man löde dem jo den är agressiv jag handskades ju iofs med 25 liters dunkar, funkar för övrigt bra till jordgetingbon hehe men ett förbaskat bra rengöringsmedel med. oxalsyra och rent klor är inte att skoja bort heller för dom som undrar har jag sysslat lite med en badanläggning med hehe Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 9 April , 2011 Rapport Share Postad 9 April , 2011 Flitens lampa lyser svagt här, Men nu har jag då skruvat bort stötfångaren och fixat med lite ytrost bakom och på den, nytt stål på 20X50X300 mm har svetsats fast ovanpå stötfångaren och hål har borrats samt gängats och blindgängor nitats fast, så nu är det bara att skruva bort den IGEN och sätta dit vinschen, glömde ju i min iver att det inte går att sätta dit eller få bort vinschen utan att lossa på hela stötfångaren , Ja om man inte trycker hytten flera cm bakåt då, vilket var fallet när jag skruvade av vinschen Nåja det går framifrån och bakåt i alla fall får försöka avsätta lite mer skruvar tid på den nu, jag är ju så förbenat sugen att ut och köra Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Portalpalme Postad 9 April , 2011 Rapport Share Postad 9 April , 2011 Heja hasse. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst petewedi Postad 9 April , 2011 Rapport Share Postad 9 April , 2011 Ja du det kan nog vara så med den kabeln som du skriver Kollade länken och det står ju att det finns till 30X bilarna så jag skall ta och ringa dem Annars finns ju Meca för dryga hundringen: http://forum.terrangbil.net/forum_posts.asp?TID=5911&KW=Meca&PID=80719&title=huvudstrlkastare#80719 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 13 April , 2011 Rapport Share Postad 13 April , 2011 Ja så lyckades jag få en dag ute med bilen igen, men jag tycker inte det händer så mycket. I dag fick jag börja med att skruva loss stötfångaren igen, för att kunna montera vinschen, så kom jag ju på att den sitter så tajt mot front och grillen att jag måste kapa ur några mm och även nedre delen på grillen presis efter där man skruvar fast grillen, annars tar en av + kablarna i och det blir kortis. Konstruktions miss när vi jagade mm på hur mycket vinschen skulle bygga utåt , Skulle även in under instrument panelen och byta en lamphållare och få dit några kablar, så fram rutan öppnades, och naturligtvis hittades lite rost som slipades bort och målades med rostskydd och svart färg som råkade vara vad jag hade hemma, så alla små rost fläckar blir svart målade tills jag hunnit köpa en rejäl kanna med rätt färg, och hela hytten kan målas. Efter en del bråkande lyckades jag få upp vinsch och stötfångare på plats och få trynfäste med några bultar, Sen var det bara att dra dit resterande, så nu är den biten klar. Ja inte dragningen av ström kablar och huvudströmbrytare då. funderar även på att dra in reläboxen, så slipper den bada så ofta. Så var det dags att skruva fast alla kablar som skall gå till startmotorn och några jord kablar, dels för starthjälps kontakten och jorden till skåpet, pilla lite med fördelaren och annat som behövdes där inne under skåp å bakom hytt. tändspolen och starthjälps kontakten fick jag inte fast Mina armar nådde inte runt och in i hytten, så där måste jag ha en som håller skruvarna i hytten och jag själv skruvar utanför. Nåja jag fick då skruva fast instrument panelen och sätta i relän ovan säkringarna och kunde testa vad som funkade och inte. Allt lyste då som det skulle och blinkade som det skall, och starten gick runt. Vad jag inte kunde få fart på var halvljus automatiken, men den kanske bara fungerar när bilen är igång, för på den blå brytaren hade jag då både parkering och hel å halv samt ljustutan fungerandes. Så även den snabba gången på torkarna. men det är antagligen reläna. Även innerbelysningen fick jag inge ström till, så där får jag leta lite till, Men i skåpet gick då både de röda och vita lamporna beroende på om jag hade dörren öppen eller ej. återstår att kolla alla 24 V utag runt om bilen och i hytt å skåp, samt fläkten i skåpet. Nästa sak som står på dagordningen är att få dit bränslefilter och tändspolen så jag kan dra eld på pärlan. Sen är det till att krypa under och skruva fast kardarner och byta en massa vakumslangar och sätta dit avluftningarna till axlarna, skruva i hop broms slangar med rören och sätta dit stötdämpare samt efter dra bultarna som håller axlarna på plats. Råkar ha 4 st nya stödämpare hemma, och funderar om 2 av dem skall få sitta fram och 2 bak så får en axel bak ha de gamla tills jag fått tag i nya där också. Vad är vettigast byta främre axel bak eller den bakre axelns dämpare ?? Ja så var det där med kopplingswiren också, den vart kvar på gamla hytten och en sådan måste inskaffas innan det går att prov köra. Ja säkert är det en hel del till som jag upptäcker när jag håller på, men det går sakta framåt i alla fall Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 14 April , 2011 Rapport Share Postad 14 April , 2011 Så vart det lite i dag också, det vart däckbyte på 2 personbilar först, sedan vila och ut å skruva 13, Fick efter lite krongel dit både starthjäpkontakten och tändspolen, Armarna var längre än jag trodde eller så var det kortare än jag mins, nya bränsleslangar samt filtret sattes på och det var dags för start. Men så när jag startade hände något jag aldrig varit med om. 2 st ventiler satt fast i läge nertryckta, bort med ventilkåpan samt vipp bryggan och bröt upp den med hjälp av en liten kofot, så provade jag att trycka ner dem igen, och de fjädrade inte upp som de övriga, utan stannade nere, när jag nött en del med att knacka ner dem och bryta upp igen, så fick jag en att gå ganska normal. men en jäklas fortfarande, och vill stanna nere, Någon som har ett tips på vad och hur jag skall få i något som smörjer mellan ventil och ventilsäte ?? Motorn startade ju och gick på 4 cyllar men det lät inget gött ur toppen, nu kommer ju inte kolvarna åt ventilerna så de har nog inte skadats, men jag är inge sugen på att riva av top och fixa det, så en annan lösning vore ju bra Det gör inget om jag måste ha i någon rostlösning eller annat för oljan å filter skall bytas ändå. Jag sprutade på med 5-56 och skall låta det stå tills i morgon och prova lite igen å se om det släpper och den inte tappar komp på de ventilerna. Dags att riva i hop verktygslådorna för i kväll Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ake64 Postad 15 April , 2011 Rapport Share Postad 15 April , 2011 Det är väl inte världens bästa tips antar jag men jag hade samma bekymmer på en grålle en gång. Den startade jag och körde med ventilkåpan av och hjälpte till med en skruvmejsel så ventilen gick upp. Efter en stund klarade fjädern av att sköta jobbet själv. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 15 April , 2011 Rapport Share Postad 15 April , 2011 Jo tanken har slagit mej Skall nog försöka med det, skadar ju inte att prova när den redan är "skadad" Släpper eländet och jag får den att gå på alla 6, så skall jag köra den riktigt varm och sedan mata in kallvatten genom förgasarna när den går på nästan full gas, så lite sot och annat skit bräns bort, Kanske bäst att förvarna brandkåren då "sotade" ur en gamal volvo så för massor av år sedan, och det rykte något så enormt, men motorn gick fint sedan Har för mej att det fanns något som man hälde i cyllarna och startade med och det svart rykte en lång stund efteråt, sen gjorde man ett oljebyte och motorn var relativt ren invändigt, vet att jag använde det en gång men om det var direkt i cyllarna eller genom bränsle intaget eller i förgasarn kommer jag inte i håg, men de drog då mindre olja ett tag efteråt Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst volvorobban86 Postad 15 April , 2011 Rapport Share Postad 15 April , 2011 min morbror hade ett liknande problem med sin pv av årsmodell gammal som gatan tror det var 47a, han löste sitt bekymmer med mycket rostlösning och försiktigt knacka på ventilen ett par gånger om dagen med hammare efter en vecka fungerade b4b motor som en klocka igen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 18 April , 2011 Rapport Share Postad 18 April , 2011 Ja efter ha gjort som volvorobban86 sin morbror, samt skruvat på vipparmsbryggan och startat upp med en stor skruvmejsel brytandes på ventilfjädern, fick jag ventilenerna att röra sej som de skulle igen. Helt uppslukad av det så märkte jag inte att tempen drog i väg, hade fått en luftficka i motorn, men när jag fyllde upp genom blocket där termostaten sitter, så fick jag ordning på det också, ordentligt varm kunde jag justera ventilspelet på de ventliler som det behövdes på, Och nu har motorn stått och gått på ca 1200 varv i minuten i 1 timme, utan bekymmer, så det är bara att skruva vidare med resten nu Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.