Gå till innehåll

En grön traktor med lastare och skopa


Gäst Humlegaard

Rekommendera Poster

Gäst AlterEgo

Jag är ju traktornörd...

 

Kronan har haft både det ena och det andra i traktorväg. De sista (där dom flesta gick i tuggen) var BM650. Fina traktorer egentligen, men ansedda som törstiga. Det spelar kanske ingen roll om man bara skall ploga lite snö. Hur som helst så var det några av dom som undslapp att bli armeringsjärn, de köptes in till en av de större maskinhandlarna, minns tyvärr inte vilken, men hur som helst är dom ju utsålda därifrån. Man kan htta en på Blocket ibland. Kännetecknande är att dom saknar jordbrukslyft och det är bra att ha om man inte skall skyffla snö med frontlastare. Då återstår nåt bakmonterat och då måste man ha lyft där. Ett alternativ är ju att ta en civil BM650 och måla den i rätt grön färg.

 

Snöblad på en frontlastare brukar gå ganska illa åt lastare och en BM650 kan trycka på ganska bra också. Bästa snöredskapet på en traktor är ett frontmonterat blad som hängs under den och kopplas i draget baktill. Höjning och sänkning sker med hydraulik. Snöslunga funkar också. Bakmonterat snöblad funkar och är lättare och billigare att få tag i än frontmonterat men frontmonterat är strået vassare.

 

Andra traktorer som gått inom Försvaret är Fordson Major med truckstativ baktill, en sådan går att hitta med lite tur. Själv har jag fyra sådana fast civila. Dom hade några Ferguson men jag har inte koll på vilka modeller.Sen hade dom äldre Volvo och BM också, det tillverkade ett litet antal Volvo T-23 vilket är en T-22:a med bensinmotor. En sån lär bli svår att hitta, tror att samlarna har stenkoll på var de kända exemplaren befinner sig. Det fanns BM Victor i militärt utförande också, dom benämns ofta Kron-Victor. Det är härliga traktorer, jag har en från 1959 (civil), men dom är löjligt överprisade som begagnade och det är svårt med delar också nuförtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 64
  • Skapat
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Två klassiska Volvo BM
BM_vinsch_©.jpg BM_lastare_©.jpg

M5331-431711 HJULTRAKTOR TUNG 2-HJULSDRIVEN VINSCH VOLVO T650 /T Tractor   MAXLAST 4130 KG, VOLVO BM T650 MED VINSCH LÄNGD 420 BREDD 206 HÖJD 290 CM 4130 KG
M5331-411611 HJULTRAKTOR TUNG 2-HJULSDRIVEN VOLVO BM T600 /T     VOLVO BM T600/1970   FD M5330-318012 TJ-VIKT 3200KG LÄNGD 557 BREDD 207 HÖJD 265 CM 5270 KG




Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

....jo fast båda bilderna är på BM-VOLVO T600.

 

Jag gjorde ett halvhjärtat försök att googla fram en bild på en militär T650 men hittade tyvärr ingen som var värd att visa.

 

PS. Petig som jag är måste jag påpeka att det inte blev VOLVO BM förrän 1974

 

Edit: Jo här hittade jag en och det finns några till i den här tråden. http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=8226&postdays=0&postorder=asc&&start=0

 6558_dscf1461_1.jpg

Ake642011-01-16 05:55:47

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där fanns det ju bilder. PDT_Armataz_02_44.gif

 

Jag försökte faktiskt bjuda på några 650 och 600 när Grosshandlarn hade i början på 2000-talet men de blev för dyra så det blev inget av den affären. TK traktordemontering i Linköping bjöd långt över vad jag ville/kunde ge så de gick till skrot. Lite synd så här i efterhand men då var det användningsvärdet som gällde för mig, inte samlarvärdet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som om fmv sålt både 600 / 650 traktorer så sent som sep. 2008. Det finns kanske fler i förråden.

Hittade bra info från Volvo om traktorernas historia och fakta som visats tidigare i annan tråd http://www.volvo.com/constructionequipment/corporate/en-gb/AboutUs/history/products/tractors/BM-Volvo/T+650.htm PDT_Armataz_02_43.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst AlterEgo

Lite annan kul historia om Volvo och Bolinder-Munktell i korthet...

 

Volvo knoppades av från SKF en gång i tiden. BM var en sammanslagning av Boliders och Munktells mekaniska verkstäder. Den första Munktellstraktorn kom 1913. Företagen slogs samman 1932. Fram till 1952 var det tändkulemotorer av Bolinders fabrikat som gällde, sen kom dieslarna. Volvo var inblandade redan på 40-talet, BM10 med tvåcylindrig tändkula och Volvo T-21 med fotogenfyra hade samma bakände. Företaget gick egentligen aldrig särkilt bra utom en tid i början, så 1950 köpte Volvo hela kalaset. All traktortillverkning flyttades till Eskilstuna. Röda och gröna traktorer tillverkades brevid varann fast såldes av olika konkurrerande återförsäljarnät. Ute hos bönderna var man fruktansvärt märkestrogen, man köpte inte en grön traktor om man haft röda innan trots att t.ex. BM 230 Victor och Volvo T230 var exakt samma traktor underfärgen och dekalerna... De flesta av modellerna gick att få som gröna eller röda. Med modellerna som kom 1959 (Boxer och Bison) släppte man den gröna färgen, alla var röda. 1973 försvann namnet Bolinder-Munktell helt men BM (i Volvo BM) hängde kvar långt in på 90-talet tror jag.

 

Som brukstraktorer i lantbruk tycker jag inte man skall satsa på nät äldre än 650 eller 430. Skal man bara skotta snö hemmavid funkar generationen före (600/Boxer/400) också. Skall man ha dom äldre som brukstraktor (Victor, Bison,T-20 och T-30-serien) får man nog vara entusiast. Det börjar bli svårt med delar till dom också även om en del nytillverkning startat.

 

Jämfört med bilar är gamla traktorer löjligt lättmekade. Det enda som svårare är att grejorna är TUNGA. Svänghjulet till en Boxer väger 140 kg...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att "på den gamla goda kalla krigets dagar" så utbildades det dels på cykelskytte o framförallt så flyttades de flesta vpl från infanteribrigaderna till cykelskytte och var kvar där framemot 47 års åldern, vilket ger runt 15-20 årskullar a 50 000 man varav många hade en cykel som väntade på dom i nåt förråd, och till de flesta cykelplutoner hörde en traktor. dvs i antalet fordon borde cyklar o traktorer vara i klar majoritet inom försvaret om man räknar in allt som funnits under 1900 talet.

Att de flesta hamnat i tuggen är väl en lite sorglig orsak till att vi inte ser dem nu men antalet anskaffade traktorer torde ha varit enormt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur var det med cykelskytte hade de någon speciell traktor eller kunde det vara vilket märke som helst? De märke som jag har sett är Volvo och Masse Ferguson.

MF_188_©.jpg MF_188__©.jpg

M5331-412415 HJULTRAKTOR TUNG 2-
HJULSDRIVEN MASSEY 
FERGUSON 188 /T
- Tractor MASSEY FERGUSON 188/1974, TJ
VIKT 3320 KG
LÄNGD 500
BREDD 220
HÖJD 300 CM
3320 KG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Inom vilka fler områden av Försvarsmakten användes traktorer? För egen del minns jag kompressorgrupperna på ingenjörsförbandet jag låg vid som kanade runt med sina traktorer med en kompressor och minst ett släp till bakom. När de släpade ut borrmaskinerna på berget gick traktorerna på arbetsvarvtal och drev kompressorerna som jag minns det med kraftuttagsaxel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns många kompressorer men jag hittade en tryckluftskärra 51 som verkar behöva pto-drivning. Vilken traktor drog denna kompressor?

Kärra_©.jpg kärra_II©.jpg
Denna kärra har även drag, som man kopplade vad då till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Gäst AlterEgo

 

Nu snackar vi... Hyfsat pris också tycker jag, i synnerhet om man kan pruta av några tusen. Frontpumpen och tanken är bara det värt en del pengar och däcken ser ju ut att vara i hyfsat bra skick. Ett frontmonterat blad på den så har man en kompetent snöröjare.

 

Synd bara att den saknar lyften där bak, men den kan man kanske plocka över från en civil 650.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst AlterEgo

Kanske han får det... 641:or brukar ligga mellan 60k-100k beroende på skick, timmar och medföljande redskap... Och redskap är inte gratis (brukar ligga på 5k och uppåt). Fast den här har förstås nya däck och det är kostsamt. Framhjulen (dom stora alltså) landar på strax under 10k/st för kvalitetsdäck. Vanliga traktordäck räcker dåligt på en baklastare p.g.a. belastningen. Sen får man hoppas att convertern är i ordning, det är egentligen det viktigaste på en sån maskin. Efter den kommer motorn. D42:an kan råka ut för fodersjunkning och åtgärd av det är en affär på bortåt 40k. Och ja, det kan säkert inträffa trots 5500 timmar om man har rejäl otur, men sannolikheten ökar naturligtvis med tiden och timmarna. Läckande fodertätningar förekommer också men det är lättare åtgärdat. Samma motor sitter i traktorn BM650.

 

Men 641:an är absolut ändå en av de bästa baklastarna som gjorts... Dom äldre med vanlig koppling/växellåda är underlägsna en baklastare med converter då det är mycket rickade fram och tillbaka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst clas1113

Hade en 641 från -76 till -92 och på den tiden gick den klockrent i 16000 timmar.

Men när jag sålde den fick den nya lameller  och tätningar i transmissionen.

Maskinen därefter var en L50 med d45 motorn. En motor som haft dåligt rykte pga att topplocks packningen

Sägs gå ofta.

Den maskinen kördes15000 timmar utan något missöde eller renovering.

Det kan sägas att det är betydligt mer krångel med dom nyare maskinerna.

Men å andra sidan är det mer som kan krångla på dom.

MVH Clas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 5 weeks later...
Gäst skåne

Volvo T24 och T25 tillverkades mellan 1952-1959, 9825 stycken T24 och 6465 stycken T25.

T24 har 4 cylindrig motor CF22. Effekt vid 1700 varv/minut 26 hk och vid 2000 varv/minut 28 hk.
Startas på bensin tills att motorn är genomvarm,
sedan slår man över trevägsventilen till fotogendrift. Om förgasaren är fylld med fotogen
skall den avtappas med hjälp av avtappningskranen och 
bensintanken kopplas in innan start. En varm motor startas direkt på fotogen.

T25 har 4 cylindrig bensin motor CB22. Effekt vid 1700 varv/minut 29 hk och vid 2000 varv/minut 31 hk.

Cylindervolymen för både CF22 och CB22 är 2,2 liter.
Förgasare Zenith 161 XJ7 stående fallförgasare/stigförgasare.
Bränsletank T24 45 liter fotogen plus 4 liter bensin. T25 45 liter bensin plus 4 liter reserv.
Växellåda med 5 växlar. Hastighet på 5:e växeln 21,2 km/tim.

Elsystem 6 volt. Batteri 85 Ah.
Tändning med magnetapparat och impulskoppling. Tändföljd 1-3-4-2.

Traktor med hydraulisklyft väger cirka 1570 kg. Med kraftuttag (540 varv vid 1700 motorvarv/minut) och
remskiva tillkommer 75 kg.
Längd 2750 mm och bredd 1650 mm. Hjulbas 1770 mm.
Däck fram 5,50-16" ringtryck 1,5 kg/cm2 och bak 10-28" ringtryck 1 kg/cm2.

Riktpris 1954 i standard utförande 9300 kr.

Volvos T20 serie blev storsäljare, T21 fotogen kom 1946 efterföljdes av T22 och senare av T23 som var bensinare.
De största traktorerna i T20 serien är T24 och T25.

När Volvo förvärvade Bolinder-Munktell 1950 förs all traktor tillverkning över från Göteborg till Eskilstuna.

skåne2011-04-18 13:28:43

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...