Gå till innehåll

Projekt C202HT på rull


Gäst JAWS

Rekommendera Poster

Hej.

Känner att mina rookie frågor emellanåt hamnar i fel tråd och blir lite off topic, fick därför tips om att skapa en egen garage tråd. Tack för tipset Klas_B.

JAWS är:
Är händig men ovan/rookie i garaget och lär mig typ eftersom jag håller på. Har dock turen vara kollega med Klas_B samt att jag dela garage med ett gäng sportbilsnördar så hjälp och utrustning kan man ta del av där. Men majoriteten av mina korkade frågor (som jag inte själv kan hitta svar på) kommer jag att lägga ut här på forumet för er att begrunda (och förhoppningsvis ge svar på ;)
Givetvis står en Verkstadmanual till en C202 högt på önskelistan, så om någon har en till salu får ni gärna höra av er! (FIXAT)

32086095.jpg

Terrängbilsprojekt:
Jag köpte en C202HT -81 förra året och transporten hem till Uppsala (30+30 mil) medförde "lite" slitage som resulterat i lite nya projekt:
# Ojämn gång vid varm motor - FIXAT
# Byte av hjulcylindrar fram - FIXAT
# Byte av hjullager höger fram - FIXAT
# Byte/renovering av huvudcylinder (ej original) samt lufta bromssystemet - FIXAT (kan dock förbättras)
# Laga/förstärka styrstaget - FIXAT
# Åtgärda wobbel i styrningen vid  hastighet 60-70 km/h i samband med ojämnheter i vägen. (Försvann med 2,1 kg däcktryck)

# Bygga vettig förvaring för verktyg, delar, oljor i lastutrymmet - FIXAT

# Svetsa trasig justerskruv till bromsbacken (fram) - FIXAT

# Svetsa fästet för servostyrsnäckan så den inte kan flexa - FIXAT

# Byta bakaxel efter pinjong haveri PDT_Armataz_02_06.gif - Beg. axlar inköpta PDT_Armataz_02_02.gif

# Byta läckande packbox i framaxeln (mot kardanaxeln) - FIXAT

# Genomgång av vinsch och linstyrning
# Byta trasig ruta
# Genomgång slangar/kopplingar till styrservot (mindre läckage)

# Fixa grillen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

JAWS2011-11-06 20:34:08

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag plockade bort däcket på höger fram var hjullager glappet ca 10 mm (inte bra).

Orsaken till detta glapp var att det inre hjullagret var skrot (se bild)

32083301.jpg

Nu är allt bortplockat och rengjort men jag har en fundering kring kraftöverföringen till hjulet. 
I filmen nedan -är detta ett normalt glapp för en C202? (eller för valpen som väl har en identisk lösning på kraftöverföringen). 
Eller bör jag öppna upp mer och kolla innersta lagret också?

[TUBE]3cPiB--ydVk[/TUBE]

Om svar anhålles .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ska vara glapp ser mycket ut tror bara min har 2 mm men det är nog ok drivaxlarna ligger ju avlastade.

med tanke på hur lagret ser ut så gör rent ytorna på trumpeten dvs rörtappen där de satt och kolla efter brottanvisningar, jag har kört av en och de spricker precis vid inre lagret.  När du ändå har allt rivet kolla hur fetet ser ut i knuten ev putta i lite nytt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En viss mängd repor på trumpeten (av det grövre slaget) har uppstått pga av det kollapsade inre hjullagret.

Dock inga sprickor vad jag kunde se.

 

 

32108533.jpg

 

 

32108532.jpg

 

 

Funderar på att jämna till alla grader och sen köra så länge det håller - någon som skulle gjort annorlunda?

 

JAWS2011-02-14 12:40:10

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

loctite cylindrisk låsning på innerringen skulle jag ta' date='om toleransen fortfarande är hyfsad.[/quote']

Tack för tipset. Är det Loctite 603 som lämpar sig bäst i detta fall? (Eftersom flaskorna kostar en del vill man inte "testa sig fram")

Eller funkar 648 lika bra? (Bättre storlek på denna förpackning)

JAWS2011-02-15 15:40:01

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

648 gör jobbet om inte spelet är större än 0,15mm och detaljerna är 100% fettfria.

 

Använd Loctites rengöringsspray eller vanlig startgas då du tvättar ytorna......
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du ändå har grejerna nere lossa trumpeten och kolla så den inte har börjat spricka tycker det ser lite oroväckande ut i överkant på en av dina bilder, godset är rätt tunt och jag tror jag gav 250:- st för två trumpeter när jag körde av min ena.PA186658x.JPG
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du ändå har grejerna nere lossa trumpeten och kolla så den inte har börjat spricka tycker det ser lite oroväckande ut i överkant på en av dina bilder' date=' godset är rätt tunt och jag tror jag gav 250:- st för två trumpeter när jag körde av min ena.[/quote']

 

Oj inte mer, i så fall lär jag sätta dit nya. Var tror du man kan få tag i trumpeter till C202:an? Altyco?
Eller måste man beställa från en händig svarvare?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick pris från Altyco: Ny=1450  Beg=600  frakt tillkommer

Hmmm...börjar rinna iväg pengar bara i det här delprojektet som från början hette "ska bara byta hjulcylindrarna så jag får bromsen att börja ta" PDT_Armataz_02_20.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Äntligen (!) tillbaka på ruta ett.

# Nya hjullager monterade fram - Check!
# Komma över ett original ex av Verkstadsmanualen till C202:an - Check!

Nu är det bara bromsarna kvar att få ordning på för att den ska bli körklar, har inte bestämt om jag ska byta hela huvudcylindern eller renovera.  - Check!

JAWS2011-03-31 12:37:03

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äntligen (!) tillbaka på ruta ett.

# Nya hjullager monterade fram - Check!
# Komma över ett original ex av Verkstadsmanualen till C202:an - Check!

Nu är det bara bromsarna kvar att få ordning på för att den ska bli körklar' date=' har inte bestämt om jag ska byta hela huvudcylindern eller renovera. 

[/quote']

tyckte den hade bytt huvudcylinder när jag såg den någon opel tror jag det var.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 tyckte den hade bytt huvudcylinder när jag såg den någon opel tror jag det var.
Jo det sitter en Opel cylinder där nu som behövs bytas/renoveras, men jag funderar på att "göra plats" (med hammare, såg och kontrollerat våld) för orginalcylindern som jag vet fungerar. 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har du friska servon eller tänkte du få plats med stora 202/303 huvudcylinder på opelservot?

något större än opel huvudcylindrar sitter på vw lt bilar jag har lt huvudcylinder på min men även dessa kräver att backarna är väl justerade.   lt huvudcylindern är den med slangarna

bservo.jpg  
eile2011-03-07 12:42:36
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här ser det ut i min och det är en huvudcylinder från en Opel Tigra (2122FBB19).

Servot har jag antagit varit C202 original, men så kanske inte är fallet!?
Jag har iaf en original huvudcylinder (C202) men den får inte plats, rent fysiskt, så jag måste i så fall göra hål i sidväggen till höger.
JAWS_C202_huvudcylinder.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Hittade en bättre beg. huvudcylinder i en krockad Opel Vectra (som är samma som nuvarande cylinder). 

Nu är allt på plats och systemet luftat. Krävs dock dubbeltramp för att få bra tryck så man kanske kan justera backarna lite bättre.
Ska kolla lite oljor och vätskor sen blir det terrängdebut vid SMKs terrängträff vid Rörken till helgen PDT_Armataz_02_02.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

justera tajt även vid pedalstället så du utnyttjar full slaglängd men ändå inte bottnar sönder huvudcylindern.

Misstänker man att kolvarna vid hjulcylindrarna drar sig tillbaka kan fjäder läggas i cylindrarna för att minska rörelsereserven.  Samma princip som man gör med kopplinsslavar för att få pedaltrycket/dragläget  på exakt samma ställe vid varje tryck.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde debut i terrängen i helgen med C202:an. Allt gick fint de första 315 metrarna, sen gick styrstaget PDT_Armataz_02_06.gif

Men grabbarna i SMK Uppsala bjöd ändå på en heldag med terrängåkning och framåt eftermiddagen monterades mitt styrstaget bort, sen tog TT, Älgen och Michel sig tid att köra in till en verkstad i stan och svetsa ihop staget igen. Tillbaka på Rörken blev det fältmontering och hemkörning. Allt funkade klockrent. PDT_Armataz_02_02.gif

Stort tack till hela gänget som var på plats i Rörken. Jag kommer tillbaka - garanterat!

 

Det blev en del vinschjobb under dagen. Detta var en av de mer spektakulära PDT_Armataz_02_11.gif

[TUBE]EUhMd1p2IqQ[/TUBE]

 

Fler videoklipp och bilder kommer inom kort

http://www.youtube.com/user/JAWS4x4

 

 

JAWS2011-04-03 22:51:47

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
Gäst JAWS

Har knappt hunnit vara i garaget sedan terrängkörningen i början av månaden, men efter tidig uppstigning idag blev det närmare 4,5 timmar i garaget PDT_Armataz_02_03.gif

Jag tror jag hittat spöket som ställt till det för mig när jag försökt justera in bromsarna efter alla cylinderbyten.

En av ställskruvarna, som sitter på främre bromsskölden, har rostat sönder och det är bara själva skruven som snurrar när man vrider på den.

Fråga: Går ställskruven att byta eller måste man köpa ny bromssköld?

 

32357709.jpg

 

 

 

 

 

JAWS2011-05-01 21:54:58

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...