Gäst JAWS Postad 7 Februari , 2011 Rapport Share Postad 7 Februari , 2011 Hej. Känner att mina rookie frågor emellanåt hamnar i fel tråd och blir lite off topic, fick därför tips om att skapa en egen garage tråd. Tack för tipset Klas_B. JAWS är: Är händig men ovan/rookie i garaget och lär mig typ eftersom jag håller på. Har dock turen vara kollega med Klas_B samt att jag dela garage med ett gäng sportbilsnördar så hjälp och utrustning kan man ta del av där. Men majoriteten av mina korkade frågor (som jag inte själv kan hitta svar på) kommer jag att lägga ut här på forumet för er att begrunda (och förhoppningsvis ge svar på . Givetvis står en Verkstadmanual till en C202 högt på önskelistan, så om någon har en till salu får ni gärna höra av er! (FIXAT) Terrängbilsprojekt: Jag köpte en C202HT -81 förra året och transporten hem till Uppsala (30+30 mil) medförde "lite" slitage som resulterat i lite nya projekt: # Ojämn gång vid varm motor - FIXAT # Byte av hjulcylindrar fram - FIXAT # Byte av hjullager höger fram - FIXAT # Byte/renovering av huvudcylinder (ej original) samt lufta bromssystemet - FIXAT (kan dock förbättras) # Laga/förstärka styrstaget - FIXAT # Åtgärda wobbel i styrningen vid hastighet 60-70 km/h i samband med ojämnheter i vägen. (Försvann med 2,1 kg däcktryck)# Bygga vettig förvaring för verktyg, delar, oljor i lastutrymmet - FIXAT # Svetsa trasig justerskruv till bromsbacken (fram) - FIXAT# Svetsa fästet för servostyrsnäckan så den inte kan flexa - FIXAT# Byta bakaxel efter pinjong haveri - Beg. axlar inköpta # Byta läckande packbox i framaxeln (mot kardanaxeln) - FIXAT # Genomgång av vinsch och linstyrning # Byta trasig ruta # Genomgång slangar/kopplingar till styrservot (mindre läckage) # Fixa grillen JAWS2011-11-06 20:34:08 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst JAWS Postad 7 Februari , 2011 Rapport Share Postad 7 Februari , 2011 När jag plockade bort däcket på höger fram var hjullager glappet ca 10 mm (inte bra). Orsaken till detta glapp var att det inre hjullagret var skrot (se bild) Nu är allt bortplockat och rengjort men jag har en fundering kring kraftöverföringen till hjulet. I filmen nedan -är detta ett normalt glapp för en C202? (eller för valpen som väl har en identisk lösning på kraftöverföringen). Eller bör jag öppna upp mer och kolla innersta lagret också? [TUBE]3cPiB--ydVk[/TUBE] Om svar anhålles . Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst eile Postad 7 Februari , 2011 Rapport Share Postad 7 Februari , 2011 ska vara glapp ser mycket ut tror bara min har 2 mm men det är nog ok drivaxlarna ligger ju avlastade. med tanke på hur lagret ser ut så gör rent ytorna på trumpeten dvs rörtappen där de satt och kolla efter brottanvisningar, jag har kört av en och de spricker precis vid inre lagret. När du ändå har allt rivet kolla hur fetet ser ut i knuten ev putta i lite nytt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst JAWS Postad 8 Februari , 2011 Rapport Share Postad 8 Februari , 2011 Tack Eile. Då kör jag vidare med detta glapp och håller tummarna. Ska kolla trumpeten ordentligt. JAWS2011-02-08 13:31:44 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst JAWS Postad 14 Februari , 2011 Rapport Share Postad 14 Februari , 2011 En viss mängd repor på trumpeten (av det grövre slaget) har uppstått pga av det kollapsade inre hjullagret. Dock inga sprickor vad jag kunde se. Funderar på att jämna till alla grader och sen köra så länge det håller - någon som skulle gjort annorlunda? JAWS2011-02-14 12:40:10 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Dexxas Postad 14 Februari , 2011 Rapport Share Postad 14 Februari , 2011 loctite cylindrisk låsning på innerringen skulle jag ta,om toleransen fortfarande är hyfsad. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst JAWS Postad 15 Februari , 2011 Rapport Share Postad 15 Februari , 2011 loctite cylindrisk låsning på innerringen skulle jag ta' date='om toleransen fortfarande är hyfsad.[/quote'] Tack för tipset. Är det Loctite 603 som lämpar sig bäst i detta fall? (Eftersom flaskorna kostar en del vill man inte "testa sig fram") http://www.kullager.se/sv/article/531/loctite_603_50ml Eller funkar 648 lika bra? (Bättre storlek på denna förpackning) http://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=80-877-77&toc=19124 JAWS2011-02-15 15:40:01 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Dexxas Postad 16 Februari , 2011 Rapport Share Postad 16 Februari , 2011 648 gör jobbet om inte spelet är större än 0,15mm och detaljerna är 100% fettfria. Använd Loctites rengöringsspray eller vanlig startgas då du tvättar ytorna...... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst eile Postad 16 Februari , 2011 Rapport Share Postad 16 Februari , 2011 När du ändå har grejerna nere lossa trumpeten och kolla så den inte har börjat spricka tycker det ser lite oroväckande ut i överkant på en av dina bilder, godset är rätt tunt och jag tror jag gav 250:- st för två trumpeter när jag körde av min ena. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst JAWS Postad 17 Februari , 2011 Rapport Share Postad 17 Februari , 2011 När du ändå har grejerna nere lossa trumpeten och kolla så den inte har börjat spricka tycker det ser lite oroväckande ut i överkant på en av dina bilder' date=' godset är rätt tunt och jag tror jag gav 250:- st för två trumpeter när jag körde av min ena.[/quote'] Oj inte mer, i så fall lär jag sätta dit nya. Var tror du man kan få tag i trumpeter till C202:an? Altyco? Eller måste man beställa från en händig svarvare? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst eile Postad 17 Februari , 2011 Rapport Share Postad 17 Februari , 2011 Köpte från roger men altycko har oxå men helt nya kostar lite mer då, c202 har förstärkta om du köper begagnat. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst JAWS Postad 18 Februari , 2011 Rapport Share Postad 18 Februari , 2011 Fick pris från Altyco: Ny=1450 Beg=600 frakt tillkommer Hmmm...börjar rinna iväg pengar bara i det här delprojektet som från början hette "ska bara byta hjulcylindrarna så jag får bromsen att börja ta" Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst eile Postad 18 Februari , 2011 Rapport Share Postad 18 Februari , 2011 "Kör man C202 får man ligga" Höjer du den som min kan du även göra det stående. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst JAWS Postad 7 Mars , 2011 Rapport Share Postad 7 Mars , 2011 Äntligen (!) tillbaka på ruta ett. # Nya hjullager monterade fram - Check! # Komma över ett original ex av Verkstadsmanualen till C202:an - Check! Nu är det bara bromsarna kvar att få ordning på för att den ska bli körklar, har inte bestämt om jag ska byta hela huvudcylindern eller renovera. - Check! JAWS2011-03-31 12:37:03 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst skåne Postad 7 Mars , 2011 Rapport Share Postad 7 Mars , 2011 Både kopia och original verkstadshandbok finns nu på Blocket . Brukar också dyka upp på Tradera. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst eile Postad 7 Mars , 2011 Rapport Share Postad 7 Mars , 2011 Äntligen (!) tillbaka på ruta ett. # Nya hjullager monterade fram - Check! # Komma över ett original ex av Verkstadsmanualen till C202:an - Check! Nu är det bara bromsarna kvar att få ordning på för att den ska bli körklar' date=' har inte bestämt om jag ska byta hela huvudcylindern eller renovera. [/quote'] tyckte den hade bytt huvudcylinder när jag såg den någon opel tror jag det var. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst JAWS Postad 7 Mars , 2011 Rapport Share Postad 7 Mars , 2011 tyckte den hade bytt huvudcylinder när jag såg den någon opel tror jag det var. Jo det sitter en Opel cylinder där nu som behövs bytas/renoveras, men jag funderar på att "göra plats" (med hammare, såg och kontrollerat våld) för orginalcylindern som jag vet fungerar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst eile Postad 7 Mars , 2011 Rapport Share Postad 7 Mars , 2011 har du friska servon eller tänkte du få plats med stora 202/303 huvudcylinder på opelservot? något större än opel huvudcylindrar sitter på vw lt bilar jag har lt huvudcylinder på min men även dessa kräver att backarna är väl justerade. lt huvudcylindern är den med slangarna eile2011-03-07 12:42:36 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst JAWS Postad 7 Mars , 2011 Rapport Share Postad 7 Mars , 2011 Så här ser det ut i min och det är en huvudcylinder från en Opel Tigra (2122FBB19). Servot har jag antagit varit C202 original, men så kanske inte är fallet!? Jag har iaf en original huvudcylinder (C202) men den får inte plats, rent fysiskt, så jag måste i så fall göra hål i sidväggen till höger. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst eile Postad 7 Mars , 2011 Rapport Share Postad 7 Mars , 2011 202 har dubbla slavservon liggande framför kylaren. Vid pedalstället sitter en stor dyr huvudcylinder Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst JAWS Postad 31 Mars , 2011 Rapport Share Postad 31 Mars , 2011 Hittade en bättre beg. huvudcylinder i en krockad Opel Vectra (som är samma som nuvarande cylinder). Nu är allt på plats och systemet luftat. Krävs dock dubbeltramp för att få bra tryck så man kanske kan justera backarna lite bättre. Ska kolla lite oljor och vätskor sen blir det terrängdebut vid SMKs terrängträff vid Rörken till helgen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst eile Postad 31 Mars , 2011 Rapport Share Postad 31 Mars , 2011 justera tajt även vid pedalstället så du utnyttjar full slaglängd men ändå inte bottnar sönder huvudcylindern. Misstänker man att kolvarna vid hjulcylindrarna drar sig tillbaka kan fjäder läggas i cylindrarna för att minska rörelsereserven. Samma princip som man gör med kopplinsslavar för att få pedaltrycket/dragläget på exakt samma ställe vid varje tryck. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst JAWS Postad 3 April , 2011 Rapport Share Postad 3 April , 2011 Gjorde debut i terrängen i helgen med C202:an. Allt gick fint de första 315 metrarna, sen gick styrstaget Men grabbarna i SMK Uppsala bjöd ändå på en heldag med terrängåkning och framåt eftermiddagen monterades mitt styrstaget bort, sen tog TT, Älgen och Michel sig tid att köra in till en verkstad i stan och svetsa ihop staget igen. Tillbaka på Rörken blev det fältmontering och hemkörning. Allt funkade klockrent. Stort tack till hela gänget som var på plats i Rörken. Jag kommer tillbaka - garanterat! Det blev en del vinschjobb under dagen. Detta var en av de mer spektakulära [TUBE]EUhMd1p2IqQ[/TUBE] Fler videoklipp och bilder kommer inom kort http://www.youtube.com/user/JAWS4x4 JAWS2011-04-03 22:51:47 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst volvorobban86 Postad 3 April , 2011 Rapport Share Postad 3 April , 2011 Vi med 202er hade ju bara kört över och varit glada haha fy fan! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst JAWS Postad 1 Maj , 2011 Rapport Share Postad 1 Maj , 2011 Har knappt hunnit vara i garaget sedan terrängkörningen i början av månaden, men efter tidig uppstigning idag blev det närmare 4,5 timmar i garaget Jag tror jag hittat spöket som ställt till det för mig när jag försökt justera in bromsarna efter alla cylinderbyten. En av ställskruvarna, som sitter på främre bromsskölden, har rostat sönder och det är bara själva skruven som snurrar när man vrider på den. Fråga: Går ställskruven att byta eller måste man köpa ny bromssköld? JAWS2011-05-01 21:54:58 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.