Gå till innehåll

Växelväljarproblem


Gäst Sahlin

Rekommendera Poster

Gäst Sahlin

Hejsan

Har fått problem med att få min tgb40 att driva.

Ibland så går det alldeles utmärkt att köra iväg på D eller R, men så ibland så vill den inte alls.

Vissa gånger går det att få i växeln om jag ändrar mellan V och T, men dom flesta gångerna händer det ingenting. Spelar ingen roll vad jag ställer vredet på, R,D,S eller Bo händer ingenting alls.

 

Det har hänt att det funkar om jag stänger av bilen och provar igen men oftast inte.

Händer även vid körning att den plötsligt kopplar ur och då är det bara att rulla in till kanten och försöka få i D igen.

Har kollat kablar i säkringslådan och kontaktstyckena till boxen ser rent och snyggt ut och ingenting som glappar. Har lagt i D och kopplat ur drivningen och gått över kablar (dom man ser) för att försöka hitta ev. glapp. Knackat på ventilerna men det händer ingenting, ofta löser det sig om man tar en kopp kaffe så funkar det vid nästa försök.

 

Känns dock lite frustrerande att vara beroende av en kopp kaffe för att fordonet att rullaPDT_Armataz_02_03.gif.

Jag undrar då om ni tror att boxen är paj eller om det bara är glapp någonstan och isåfall emottages tips gärna om var....

V och T funkar alltid kan tilläggas.

Goda råd tas tacksamt emotPDT_Armataz_02_02.gif.

 

Mvh Peter

 

PS ursäkta för all text.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst samlarsaker

följande kontakter har med lådan att göra

På lådan sitter det kontakter på magnetventilerna.

 

Till höger I säkringsdosan sitter det 2st 9-poliga kontakter en med kabel nr 521 till 529

den andra kontakten med kabelnr 311, 500, 501 503, 531, 535, 539 

+1st 3-polig med kablar 511,  512,  532

 

säkring c1 & c2 är till lådan.

 

sedan sitter resten av kontakterna på vreden och 2st vid styrboxen.

 

en 2-polig kontakt ovanför gaspedalen kabel nr 536 & 311 (gaspedalsgivaren)

 

Men det lutar åt boxen....
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
Gäst Dick.Boström

Hej!!

Jag har samma problem på min 30:a
men det räcker med att välja mellan hög & låg fram och tillbaka.
MEN!!! nu har jag ett annat problem,den växlar bara till 2:an.
Läste på en annan tråd om en tysk som hade samma problem.
Jag såg svaren, men i mitt fall tror jag inte att det är styrboxen.
Då den ju funkar ibland och lagar sig själv.(J*v*i*t bra bil som fixar sig självPDT_Armataz_02_07.gif)
Skulle vilja vända på frågan, jag har nämligen hittat en Hirsman kontakt på lådan som är ofräch.
ALLTSÅ FRÅGA 1:Vad går genom den ÖVERSTA kontakten på lådan ??????
Jag har konstaterat att den inte sitter fast skruvad, att den går lätt att dra av stiften och att det har ärrgat (stavning) mycket där.
FÖLJD FRÅGA 2: Kan jag ha hittat felet???
Bilen står ca 8mil från hemmet just nu, har varit där med min grävare och har inte haft tid att kolla, men ska ner i morgon och ta hem hela ekipaget, och då är det ju roligare om det finns alla växlar.
Tacksam för svar!! mvh//Dick
 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har oxå haft ett problem med tgb 30 och växling,rätt som det är växlar han ner till första växeln och går bara på den,både på V & T. Har fått boxen renoverad men han gjorde lika andra vändan jag körde,dethär händer bara ibland men oftast när det är mycket trafik!!

Inga fel på kontakter och liknande...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den översta ventilen i vertikala raden är "M"

Frekvensgivare är ledning 500 och 501, givaren sitter på ryggen av lådan strax bakom turbinhuset.

Fast jag läste inte rätt i din fråga först, ditt problem är nog inte frekvensgivaren.

 

Om du har hittat felet? Om det är så att lådan växlar H1-H2-H3 och inte bara H1-H2 som du säger, då har du nog hittat felet, du får ingen M3 om M har dålig kontakt. Ska vi säga 80% chans att du har hittat felet?

 

Har du inte verkstadshandboken så ladda ner den!

 

 

 

SBA1112011-08-07 11:07:00

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Dick.Boström

Hej!!

Nej jag har inte hittat felet,tyvärr.
Har rustat upp kontakten men det blev ingen skillnad.
Har också kollat plintar och kablar. säkringar
Den växlar bara H1-H2 ,att det är H2 kan man ju märka av att det blir ingen skillnad mellan
D och S
Är det bara styrboxen kvar nu att kolla????PDT_Armataz_02_06.gifPDT_Armataz_02_06.gif
Finns det mer förslag????
 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Dick.Boström

 

Hej!!

Nej jag har inte hittat felet' date='tyvärr.
Har rustat upp kontakten men det blev ingen skillnad.
Har också kollat plintar och kablar. säkringar
Den växlar bara H1-H2 ,att det är H2 kan man ju märka av att det blir ingen skillnad mellan
D och S
Är det bara styrboxen kvar nu att kolla????[img']smileys/PDT_Armataz_02_06.gif[/img]PDT_Armataz_02_06.gif
Finns det mer förslag????
 
Hur och var laddar man ner handboken.................. är inget datasnille precisPDT_Armataz_02_06.gif
 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst samlarsaker

mät om det kommer ut +24volt på kabel 523 i det nio-poliga kontaktstycket till höger i säkringsdosan. när du kör på fullvarv vid H2. 

om det inte gör det koppla +24volt till den kabeln när h2 ligger i då ska du få h3

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite läsmaterial http://www.eldh.se/TGB30VHB/

Jag tycker att du själv har diagnostiserat problemet på ett bra sätt.  Det är de fem magnetventilerna på växellådans främre ventilhus på höger sidan, den översta ventilen är till den mekaniska växeln. Mekaniska växeln är "högväxel". När M är inkopplad 
(ventilen öppen) så fungerar de mekaniska växlarna M1, M2 och M3.

M -   överst________Mekanisk växelkoppling
3 -    näst överst____3:e växelns koppling
2 -    mitten________2:a växelns koppling
1 -    näst underst___1:a växelns koppling
TS - underst_______Trycksänkning av momentomvandlaren

Det kan också vara växelväljarvredet i hytten eller gaspedalströmställaren innanför grillen med två
sladdar som skall sluta när pedalen är nertryckt eller frekvensgivaren som sitter på växellådan.
Frekvensgivaren skall ha minst 75 mV och spelet till kuggarna ca 0,40 mm.

Så visst finns det saker att kontrolera förutom styrenheten. Men med att prova med ström direkt på verkar som smartPDT_Armataz_02_26.gifoch snabb felsökningPDT_Armataz_02_02.gif.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den växlar bara H1-H2 ' date='att det är H2 kan man ju märka av att det blir ingen skillnad mellan
D och S
 [/quote']Ja, det är ju klockrent. Det är alltså ventil 3 (ledning 523) som inte går i när den ska.

Inte fel på gaspedalswitch, växelväljarvred eller frekvensgivare. (Frekvensgivaren spökar vid låga varv oftast, växling H1-H2 kommer sent eller aldrig)

Felsökningsläge: Slå in drivhjulsfrånkoppling, handbroms i, läge D och fullgas.

Som samlarsaker säger mät sedan på 523 om det är spänning där (jag tycker bäst om att mäta med provlampa). Är det inte spänning så är boxen misstänkt. Annars är det fel på vägen i kabel, kontakter eller magnetspole. Klarar du att mäta strömmen i ledningen är det en bra koll. Själva ventilen krånglar sällan på oljesidan.

 

Det är (onödigt) många kontaktdon på vägen mellan box och ventil för att monteringen av bilen skulle gå lätt en gång i tiden. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du mäter vid det 9 poliga kontaktstycket med en multimeter, kolla först spänning enligt ovan, mät sen resistans (ohm) mellan 523 och jord (311). Ska vara ca 50 ohm vad jag minns. har du inget värde där så plocka av ventilhatt på ventil och mät direkt på stiften, inget värde där heller så är spolen sönder. Har du värde så bör det vara anslutning i ventilhatt eller i kablaget felet ligger.

 
TGB2011-08-08 18:52:39
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Dick.Boström

Hej grabbar!!!

Och tack för alla svar.
Jag har nu felsökt enligt era orderPDT_Armataz_02_03.gif.
Jag får signal när H-3 "kliver på" ,det funkar.
Jag har drygt 50ohm uppe vid plinten, det funkar.
 
Men.....................jag har dristat mig att tänka lite själv..........
och också läst felsöknings sidorna i instr.boken.
FRÅGA:Vad är det som bestämmer att lådan bara ska växla till H-2 när man vinchar??????
Annars får jag prova byta ventilen på lådan.
 
Är det någon som har några förslag kvar. Mvh//Dick
 
 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, har du spänning på part 523 samt ca 50 ohm på samma mätställe där du mätte spänningen, får man förutsätta att det även flyter en ström i kretsen (avgörande) för att vara helt säker skulle du lägga en ampere mätare i serie. I=U/R ger en srtöm på ca 0,5A

 

Flyter denna strömmen i kretsen har du i bästa fall en defekt hydraulventil (spolen då hel)

 

I värsta fall har du inre defekt i lådan

Möjliga orsaker:

Dubbla backventilen i bakre ventilhuset har fastnat eller lamellkoppling 3 har för stort genomläkage/slirning

 

Ang winshen fungerar den bara på T tror inte den då ska växla upp från H1 till H2, det rycket i linan vill man inte ha, blir svagare då dessutom. Länge sen jag körde med winsh så minns ej exakt.
TGB2011-08-08 21:52:42
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FRÅGA:Vad är det som bestämmer att lådan bara ska växla till H-2 när man vinchar??????
 
När vinschsignalen 511 går in i styrboxen så spärras all uppväxling, det blir alltså högst H1. T/V/Df är valfritt, har inte med vinschstyrning att göra.  Det är vinschströmbrytaren och inte styrboxen som slår till vinschventilen.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

FRÅGA:Vad är det som bestämmer att lådan bara ska växla till H-2 när man vinchar??????
 
När vinschsignalen 511 går in i styrboxen så spärras all uppväxling' date=' det blir alltså högst H1. T/V/Df är valfritt, har inte med vinschstyrning att göra.  Det är vinschströmbrytaren och inte styrboxen som slår till vinschventilen.

[/quote']

Kollade i mina papper, stämmer spärras då till H1 eller R.

DF är valfritt. Winschning då med eller utan drivhjulshjälp. Däremot inte V och T. Stämmer att brytaren till winsch kopplar in ventil direkt utan styrbox, däremot matas brytaren från vredet till fördelningslåda. Kommer bara spänning till brytaren i läge T.

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Hm måste bara säga att jag är glad att det inte är sådana lådor på de andra TGBerna,

Men jäkligt kul att det finns kunskap här på forumet för att lösa dessa heroglyfer för en oinsatt PDT_Armataz_02_02.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

FRÅGA:Vad är det som bestämmer att lådan bara ska växla till H-2 när man vinchar??????
 
När vinschsignalen 511 går in i styrboxen så spärras all uppväxling' date=' det blir alltså högst H1. T/V/Df är valfritt, har inte med vinschstyrning att göra.  Det är vinschströmbrytaren och inte styrboxen som slår till vinschventilen.

[/quote']

Kollade i mina papper, stämmer spärras då till H1 eller R.

DF är valfritt. Winschning då med eller utan drivhjulshjälp. Däremot inte V och T. Stämmer att brytaren till winsch kopplar in ventil direkt utan styrbox, däremot matas brytaren från vredet till fördelningslåda. Kommer bara spänning till brytaren i läge T.

 
Jag borde ha kollat i schemat, inte bara tro att jag kommer ihåg.

På tal om det vill jag puffa för ett schema som visar hur allt är tänkt att fungera, inte hur det är kopplat i detalj med plintar och kontakter.

https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=explorer&chrome=true&srcid=0B5biLrBVAcKVNGIxZjlkODUtMjIwNy00ZGY1LWJkNjQtNzRmODU5NTc5Njll&hl=sv

(Vilken ful länk det blev!)

Det är en bra hjälp vid felsökning.

 

SBA1112011-08-09 09:25:55

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Dick.Boström

Det var en fin länk.

Jaha.... Vad föreslår ni att jag gör nu???
Ska försöka ta lös hyd ventilen för H-3 och se om den kärvar eller är trasig
Sen då??? ....Någon som vet av en beg växelåda????
Jag hade ju tänkt att börja dra min grävmaskin på allvar med bilen,men jag får nog fortsätta med traktor tillsvidare.PDT_Armataz_02_06.gif
Mvh//Dick
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst samlarsaker

Råkade ur för att tvåans magnetventil "kärvade" 

Med bilen igång så gjorde jag följande

jag lade i läge "s" och drihjulsfrånkoppling kröp under bilen och knackade försiktigt med en liten hammare på själva ventilhuset brevid "2"ans magnetventil.
det hördes när ventilen släppte.

Det borde gå att göra samma sak med "3"ans ventil om man lägger i läge "D" och har en medhjälpare som sköter gasen. se till att handbromsen är i och drivhjulsfrånkopplingen är till.

Bilen jag fixade hade stått i ca 5:år, efter operationen fungerade den utmärkt...

vi hade också en tanke på att demontera ventilhuset, men den bilen går ännu idag.
Å andra sidan kanske vi hade ren tur att det släppte....
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Dick.Boström

Jag har kollat ventilen till H-3 och när jag slår på den så växlar lådan, men får inte det att funka under körning.

Jag har lite för mycket olja i lådan vad innebär det???
En kompis som har jobbat mycket med hydraulik säger att dessa små servoventiler är väldigt känsliga för smuts och VÄRME!!!!!
Nästa fråga: hur laga?? Byter man eller går den rengöra/putsa så att den går lättare??
Nån som har art. nr.
Är ändå nöjd att jag har kunnat ringa in felet.
Återkommer när jag vet mer.
Tack för all hjälpPDT_Armataz_02_02.gif //Dick
 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har du ju ringat in felet, (snyggt jobbat) så då är oljenivån inte problemet. Mycket för hög oljenivå kan ge skumbildning annars. Jag hade tanken att jättelåg nivå skulle ge styroljebrist annars.

 

Ventilerna är inte servoventiler, snarare pilotventiler. dom går att ta isär och göra rena. En busig tanke vore att byta med backväxelns ventil och på så sätt flytta problemet temporärt...

 

Ventilen är en standardventil, kan du hiita en måttmässigt likadan hos en hydraulfirma så lär den funka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...