Gå till innehåll

Projekt MadMan


Gäst ROADKILL

Rekommendera Poster

Gäst eile

tänkte försöka hitta den systerbilen den med samma utrustning och dubbelhytt men gick bet .

utflyktsbil
http://man.lauerbach.de/wiki/view.do?page=GalerieKluetsch


annorlunda polisbil

kanske denna oxå snart ska säljas pga av ålderskäl
MKY 149, Modell Mann 9.136,  -86
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Gäst ROADKILL
IMG_3924_640x480.JPG
Lite uppdatering på projektet; Lyfte av skåpet i ösregn. Satt fast med tre grova bult. Funderar på att använda dem till det nya skåpet. Har för mig att det används på extremt flexande ramar. På ramen sitter två fästen på höger och vänster ramben, i linje med bakaxeln. Det tredje sitter bakom hytten. Någon som kan något om "tre punkts infästning"??? (och skåpet kanande på de blöta gafflarna, och svar, "JA", på frågan: "-kommer du att få köpa ny framlampa till grävaren...?)
//Morgan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ROADKILL

Glömde att skriva att regler har ändrats angående lastbilar och registrering: Förr fanns mängder med olika typer. ex. utbytbart på 1314 och liknande. Nu finns bara ett par styckna olika. Istället får man ha något de kallar för "dubbla instrument".

Känns lite jobbigt att släpa med sig både "bodel" och flak till besiktningen och registrera två gånger.
Det får bli till att revidera planen, och bara registrera i första skedet med bodelen.
//Morgan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst skåne

På skåp med jalusidörrar behövs det att skåpet inte följer chassit för annars det blir omöjligt att öppna jalusierna om bilen står på ojämn mark och skåpet skruvar sig. Därför har man inte så många fästpunkter på skåp med jalusidörrar eller så sätter man skåpet på en hjälpram inte ovanligt på brandbilar. Då skuvar man både tanken och skåpet i hjälpramen som sedan fästes med några få fästpunkter i chassiet.

Om man kollar på TGB 30 och 40 så sitter flaken med tre fäste och det fungerar ju bra att både lasta och flexa med.

Blöta gafflar är halaPDT_Armataz_02_40.gif.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ROADKILL

MadCamper1.jpg

Haft en enormt kul resa till Holland för att plocka upp sista delen i planen. Fick med mig trevligt res sällskap i form av "Mini" från forumet. Körde på en söndag eftermiddag, kom hem på tisdag. Säljaren i Holland visade sig vara Peter Willems. Har kört cross för Husqvarna, och hade en enorm sammling av Svenska hojar.
 
Peters truckar visade sig vara grymt små... höll på attvälta mest hela tiden...
 
MadCamper2.jpg
Många timmar senare var allt lastat och vi riktar nosen mot Sverige igen...
Sov i Tyskland i Bodelen. Sov som en stock.
Förjan till Tyskland kostade 1500 kronor som lastbil...
Färjan hem till Sverige med full last kostatde 800 kronor som husbil...PDT_Armataz_02_07.gif
 
Tack Mini för all hjälp!!!!!!!!
 
//Morgan

ROADKILL2011-05-21 10:23:00

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Kanoners. det där blir ju fin fint på MANen PDT_Armataz_02_02.gif

Vad bra att veta det där med färjorna, kör man med skåpet på skall man boka plats för husbil och inte lastbil PDT_Armataz_02_30.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ROADKILL

Ingen som behöver en 5,45 meter lång markis? Jag behöver den inte då bilen blir enormt hög. Ge ett bud och du har garanterad skugga hela sommaren.

//Morgan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

 

Ingen som behöver en 5' date='45 meter lång markis? Jag behöver den inte då bilen blir enormt hög. Ge ett bud och du har garanterad skugga hela sommaren.

//Morgan
[/quote'] 

Hur långt går den ut från väggen den monteras på ?
Skulle det funka att ha över en  uteplats vid husväggen tex ?? PDT_Armataz_02_05.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...
Gäst ROADKILL

Jag har varit otroligt dålig på att uppdatera denna tråd, men gör ett försök.

Bilen vart skapligt färdig och vi började resan i måndags.
Färja Göteborg-Kiel.
Framme i Spanien på Torsdag och färja till Ceuta.
Åkte över bergen till Rabat, för att söka Visum till Mauretanien.
Att köra bilen i storstäder, i rusning, är inte helt enkelt.
På måndag ska visum vara färdiga.
Sitter på stranden utanför Casablanca idag och planerar att åka och kika på detta:
Börjar på måndag och de kör tills den 22 okt.
 
Mvh. Morgan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ROADKILL

Jag har varit otroligt dålig på att uppdatera denna tråd, men gör ett försök.

Bilen vart skapligt färdig och vi började resan i måndags.
Färja Göteborg-Kiel.
Framme i Spanien på Torsdag och färja till Ceuta.
Åkte över bergen till Rabat, för att söka Visum till Mauretanien.
Att köra bilen i storstäder, i rusning, är inte helt enkelt.
På måndag ska visum vara färdiga.
Sitter på stranden utanför Casablanca idag och planerar att åka och kika på detta:
Börjar på måndag och de kör tills den 22 okt.
Mvh. Morgan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

HÄRLIGT. Kör lugnt och håll oss uppdaterad med vad som händer och hur det går.

Fen nu han jag ju inte beställa bromsbackar bak till bilen innan du åkte, nåja jag får försöka ragga reda på några så jag kommer igenom bilprovningen snart
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ROADKILL
HÄRLIGT. Kör lugnt och håll oss uppdaterad med vad som händer och hur det går.

Fen nu han jag ju inte beställa bromsbackar bak till bilen innan du åkte, nåja jag får försöka ragga reda på några så jag kommer igenom bilprovningen snart
[/QUOT
Det är lugnt Hansen, Kerstin jobbar tills 19 nov, sedan flyger hon och barnen hit ned.
Bara att ringa henne 0739626888.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ROADKILL

Har tagit oss till Mauretanien. Tog ett tag att klara grännsen. En av de värsta jag klarat av.

Ett tips är att äta innans. Lite lätt blodsockerfall, och man är nära att linda växelspaken om tulltjänstemannen som envisas med att ha 10 Euro i muta. (Men ett lager med Kexchoklad i botten på hyttkylen fixade problemet med socker)
 
I morgon testar vi att klara av gränsen till Senegal.
 
Hoppas att det inte är för kallt hemma. Här är 46 grader i Sahara kanten.
 
Mvh. Morgan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...