Gå till innehåll

Styrservo C303. 164snäcka?


Gäst Kalle LKPG

Rekommendera Poster

Gäst ErikC304
hahaha  den kommer nog på så småning om.  har bara för mej att jag har sett bilder på en likadan monterad...  men hittar det inte igen..

 
Minnet av gamla trådar är fortfarande bra trots att jag inte är lika aktiv som förr på forumet och med lite letande fann jag den här: http://forum.terrangbil.net/forum_posts.asp?TID=1764 som innehåller bilder på kolvservo.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag föredrar en separat kolv och separat ventil, billigare och enklare byta när en av delarna pajjar..slipper då byta och betala för delar som fortfarande är fräscha.

 

 Väldigt mycket svarva och fräsa och svetsa div styrstag och kulleder med hyfsat lätt att montera sen om man är händig och gjort ett nogrannt arbete från början. PDT_Armataz_02_02.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just det..ska passa på att berätta att polarn Mickes 11-bil (som blev vår prototyp och testbil med servobygget) ..skall besiktas nu i slutet av september. Som vi byggt framvagnen går det ej att se svetsskarvar eller modifieringar. Dom kommer heller inte kunna gnälla på att monteringen är oseriös, ful eller klen.Alla svetsfogar är identiska med orginal och allt målat med rostskydds svart. Ska bli spännande att se deras reaktion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Tjaba. Glad idag. Idag är det besiktning av Mickes tgb11 med hjälpservot med hydraulkolv vi byggde i vintras, ska bli jäkla kul att se vad SBP säger om bygget PDT_Armataz_02_03.gif återkommer ikväll hur det gått.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Lite tid har gått sen det skrevs här. Vad är det som skiljer en Sweet valve från en orbitrol? (har nämligen orbitrol som ligger)

 

Svana: Vart har du köpt dina ventiler?

 

 

Vad finns det för nackdelar samt hur mycket montagejobb blir det med att satsa på traktorvarianten?

 

(har en "Russinettillverkad" styrkolv till TGB som jag funderar på att använda)

 

MVH

Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Angående mercadelar så kan jag tipsa om Häggs Bildemontering i Ilsbo (Hälsingland). Jag tror man skall snacka med en äldre man som jag tror heter Lennart (om jag kommer ihåg rätt), för jag vet att det står 2-3 st geländewagenskal ute på deras gård. Om dom inte mött pressen än.... Inte helt säkert dom är med i deras system, så bäst är att fråga i telefon.

 

http://www.haggsbildem.se/

 

MVH Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite tid har gått sen det skrevs här. Vad är det som skiljer en Sweet valve från en orbitrol? (har nämligen orbitrol som ligger)

 

Svana: Vart har du köpt dina ventiler?

 

 

Vad finns det för nackdelar samt hur mycket montagejobb blir det med att satsa på traktorvarianten?

 

(har en "Russinettillverkad" styrkolv till TGB som jag funderar på att använda)

 

MVH

Kalle

 

Enklaste förklaringen är väl att sweetvalven har en genomgående axel, den sätts på rattaxeln mellan styrväxel och ratt och man har en mekanisk koppling mellan ratt och styrväxel. Om en hydraulslang går av eller om motorn stannar kan man fortfarande styra även om det går lika tungt som innan man monterade servo.

(man kan kanske säga att sweetvalven är samma som sitter i alla hydrauliska servostyrväxlar, fast man har kopplat loss den från styrväxeln.

En orbitrol är väl bara en ventil som ger en lagom stor oljemängd till styrcylindern och man tar bort styrväxel och styrarmen, altså ingen mekanisk koppling kvar. Det finns visserligen orbitroler som klarar att pumpa ut olja till styrcylindern även om den externa hydraulpumpen stannat men då brukar man få veva ganska mycket på ratten. Bilprovningen gillar inte orbitrol av säkerhetsskäl.

 

Traktorvarianten sägs vara en aning för glapp för att passa fordon som körs fortare än 50km/h. Dock har jag sett varianter för LandRover som har denna princip(enligt tillverkaren krävs dock att styrväxel, leder och stag skall vara lika glappfria som om bilen vore ny för att få bra funktion med servot monterat.

Sitter samma typ av servo på Corvette runt 1976 samt (påstås det) vissa Ford mustang och där funkar det ju.

Jag har läst om folk som köpt traktorservon för att montera på TGB men fortfarande har jag inte sett någon utvärdering om hur det funkade i praktiken.

Samma med Elservon på rattaxeln, har bara läst utvärdering från folk som kört på väg men inte hur det funkar i skogen. Däremot har jag läst åsikter om att det skulle fungera dåligt men jag efterlyser faktiska erfarenheter.

Vet åtminstone två holländare som kör med elservo från corsa men de verkar mer köra rally än klättra bland stenar.

 

Själv trodde jag att jag hittat ett alternativ till GW servo när jag fick tag på en servosnäcka till Nissan Terrano, tyvärr verkar den vara något för kort då jag tänkt fästa den i C303 original infästning i ramen, den inkräktar 2-4cm på utrymmet till bromspedalen. Tvekar lite på om servoverkan är tillräcklig, den är ungefär lika kraftig som en opel omega-snäcka men mer lik originalsnäckan med avseende på rattaxelns placering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grejerna jag och polarn byggde sweetvalve-varianten på hans 11a, det var grejer vi fått av en annan kille som inte har en aning om var grejerna kommer ifrån. Dock, så har jag har en liten aning men väntar med svaret.

 

Ska väl köpas liknande till min 13-bil, då får vi se hur lika grejerna är. En sak är säker, vi ska göra exakt likadant på min bil när motivationen infinner sig. Vi har INGEN negativ punkt av polarns servostyrning varken på väg eller i besvärlig urskog. Inte doppat skiten i nåt dynghål än, men det ska givetvis testas det med framöver.


(Det har kommit ett BMW-turbobygge med VEMS sprut i prio ett nu..dyrt..men fruuuuuktansvärt kul!! Så, det kan ta tid innan min får servot. MEN NäR BYGGET TAR FART BLIR DET RITNINGAR På ALLA SERVO DETALJER :-) :-) )

/svana

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...
Grejerna jag och polarn byggde sweetvalve-varianten på hans 11a, det var grejer vi fått av en annan kille som inte har en aning om var grejerna kommer ifrån. Dock, så har jag har en liten aning men väntar med svaret. Ska väl köpas liknande till min 13-bil, då får vi se hur lika grejerna är. En sak är säker, vi ska göra exakt likadant på min bil när motivationen infinner sig. Vi har INGEN negativ punkt av polarns servostyrning varken på väg eller i besvärlig urskog. Inte doppat skiten i nåt dynghål än, men det ska givetvis testas det med framöver.

 

(Det har kommit ett BMW-turbobygge med VEMS sprut i prio ett nu..dyrt..men fruuuuuktansvärt kul!! Så, det kan ta tid innan min får servot. MEN NäR BYGGET TAR FART BLIR DET RITNINGAR På ALLA SERVO DETALJER :-) :-) )

 

/svana

Ja. Så har ett halvår gått, och följ nu mitt färdiga projekt här i steg-för-steg ;)  http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/9436-svana´s-styrservoprojekt-tgb1113/

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...