Gå till innehåll

Tgb 30


Gäst perj

Rekommendera Poster

Får väl vara först att lägga in nåt om tgb 30/40.

Jag och min bror köpte denna 30 i Karlstad i våras (2006).

Vi har varit på 4 av Toveks-auktioner och handlat bil på 3 av dessa.

Har ni inte varit på någon militärauktion tidigare, så åk på nästa (om det blir någon) det är värt upplevelsen att bara se alla fordon, även om man inte köper något.

Vanliga kommentarer av bekanta och förbigående: -va ska man ha en sån till?

eller -oj va stor, den drar väl mycke soppa?

Ja, vad har man en sån till? Inte vet jag, men kunde jag ha dom brevid sängen skulle jag klappa på dem varje kväll :)

/Per

20061002_085915_01.jpg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Andreas.E
Ja' date=' vad har man en sån till? Inte vet jag, men kunde jag ha dom brevid sängen skulle jag klappa på dem varje kväll :) [/quote']

 

Vet precis vad du menar smiley1.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DEFENDER
smiley4.gif smile . En tipp kolv på  så skulle man kunna köra mindre grus last på den och köra där andra grus bilar inte kan köra men undra hur den beter sig med fult totalvikt ute skogensmiley22.gif ?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Jag vet inte om Grosshandlar´n (www.grosshandlarn.nåt överskottsförsäljning i Mönsteråstrakten) har den kvar för eget bruk, men jag såg de hade en 40 (eller om det är en 45:a???) med en vik-kran mellan hytt och flak. Jag gjorde dreggelspår i cirklar runt bilen när jag gick där...

 

För övrigt har jag sett om den var 30 eller 40 till salu med tipp, men jag tror det är ombyggt civilt.
omega24v2006-10-02 17:53:27
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Agående tippflak på 30-bil så finns det ett antal bilar med tippflak original i försvaret. vet inte hur många dock. Nån som vet vilket M-nummer det är så kan jag kolla... Funderar själv på att byta ut min 40-bil mot en 30a med tipp. Balla är dom båda men ett bil m tipp skulle varamera andvändbar.

 

 

 

larsa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Chrille

Man skulle ha en 40ia med "PTP"-hytt som campingbil, det är en våt dröm som nog tyvärr aldrig lärr bli sannsmiley19.gif 

Jättebra med den lilla kranen längst bak, den kan man lyfta tunga nyfångade fiskar med, eller varför inte husse när han tagit en whiskey för mycket vid elden och blivit lite "kulfotig". Hur praktiskt som helst!smiley8.gif

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Men PTP-hytter tror jag att jag sett lösa till salu nånstans. Så kan du sätta skidor på den och släpa den efter elvan. *dålig idé* HAHAHAHAHA! (Kanske passar bättre på mitt flak faktiskt, ska se om det finns nån spec på dem, vilken idé!!!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Chrille

Hahahahaha, Skidor smiley36.gif  Jag tror jag hoppar över det! Cool ide annars att ha en som du kan ha på ditt flak. Perfekt för flerdagarsträffar och myshelger i skogen! De lär ju inte vara speciellt dyra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Sanslöst. Måttmässigt som gjord för mitt flak. Den där hytten står på tvären på 30/40 och bilen är 244 bred. Flaklämmarna på min är knappt 250 långa. Ställer jag hytten på längden på min får jag dörröppningen bakåt (och en dörr mot framstammen). Då skulle hytten precis få plats mellan lemmarna, eftersom den är 177 bred och min bil är 187. I teorin, eftersom jag inte mätt.  Men frågan är vad den väger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tgb 311A mt: tjänstevikt 8820 kg

Tgb 311A personalhytt mt: tjänstevikt 9095 kg

Det ger en skillnad på 275 kg, men då de främre lämmarna plockas av, borde vikten bli något mindre.

Vet inte om det är någon annan skillnad mellan bilarna, men gissar runt 250 kg för hytten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik

20061007_101313_M7014-551011_10.jpg

 

Det här är personaltphytten till TGB 30 och 40. Några stycken ingår i FMV´s pågående försäljning 2006:13, lot 7

 

 

De står med andra ord i Norrköping och väntar på sitt kommande öde.

Marknaden kan ju inte vara alltför stor så priset blir väl antagligen vettigt vid

en ev senare auktion arrangerad av de som köper Lot 7.

 

Mvh

 

Fredrik

 

 

 

 
Fredrik2006-10-07 10:22:23
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

250 pannor! Då går det ju faktiskt!

 

@perj: Smart uträknat! Att jag inte kom på det, det borde jag faktiskt tänkt ut alldeles alldeles själv...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Ser ju ut att vara en rejäl grej det där, Finns det lite mer info om dom nånstans, som mått o sånt? Ett foto bredvid en 306:a frammifrån och från sidan skulle va kul så man får någon uppfattning om vad det är. Har aldrig sett en på riktigtsmiley19.gif..

Fälgarna ser ju ut som 20", o däcken vad är det? O vilka feta axlar, dom tål nog en del stryk..
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...
Gäst Bruhn

Fälgarna är 26,5" i diameter och 12" breda och däcken är Trelleborg 400/65-26,5/12D. Dom har även däckslås så det går att köra med punktering en kortare sträcka i absolut nödfall i mycket låg hastighet. Just den 30bilen på bilden har måtten: 6750mm lång, 2490mm bred, 2870mm hög och prick 4 meter i axelavstånd ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Gäst borre

Hej!

 

Tänkte höra hur det går dig och din bror tror jag med eran TGB 30. Kommer att köpa en nästa vecka.

 

Fundera på om jag ska köpa den med lilla hytten på flaket eller bara flaket.

Har du haft några el problem som jag hört dom kan få, vet inte om det är rykte som säger så

 

Alllt bäst och lycka till med er TGB 30

 

Boris
borre2007-03-19 22:45:22
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst argamasen

Hej.

Jag har en 30a med hytten på flaket. Det enda jag har haft problem med på snart 2 år är elen till växellådan. Min personalhytt är det golv i .

 

Benny / 070-4414943
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Det jag fått reda på är att de bilar som Räddningsverket gör redo för utlandsuppdrag förses med 22.5 diameter fälgar, eftersom det knappt finns däck att få tag i i 26.5. Dessutom så spricker de gamla originaldäcken sönder så fort de kommer till varmare trakter. Jag tror de nya sulorna är Michelin 400/65-22.5. Tyvärr tog jag inga bilder på de vita 40-bilar jag såg i Karlstad nu när jag var där, men de är rätt stöddiga med den nya typen av fälg. I skick som nya, verkligen maffiga!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst borre

Hallå Benny!

 

Tack för ditt svar. Är det något som är knepigt att fixa, behövs det beställas delar till detta i så fall.

Har du varit nöjd med din TGB 30, verka vara ett riktigt monster:)

 

Känner du personer som säljer ev reservdelar?

 

Mvh Boris
borre2007-03-20 22:41:39
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...