Gå till innehåll

Björns Kinawinchar, åsikter tips mm..


Gäst Svana

Rekommendera Poster

Gäst Svana

Tänkte att vi kan dela med oss av kommande erfarenheter, misstag eller tips på monteringar här av just dom prylarna vi köpte av Björn. Någon som hunnit kolla in grejerna ordentligt än, kanske redan monterat och  provkört? Prisvärt kan vi vara eniga om oavsett hur kvaliten är, billigare blir det aldrig. Kommer ta ett tag innan jag har tid att montera grejerna på jobbet..nyfiken hur det går för er andra PDT_Armataz_02_02.gif. /svana

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 67
  • Skapat
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Gäst larsa

jag har packat upp en en av mina, och tycker att den ser mycket seriös ut!!.. jämfört med min gamla Warn 5.5 - tonare så är denna klart mycket kraftigare och ser förtroendeingivande ut... obs att jag inte har provkört den än.. en kompis på Rindab sa att denna verkar helt klart vara tillverkad av samma fabrik som dom använder... 

identisk förpackning mm... åter kommer med provkörnings rapport snart!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Svana

Exakt samma känsla jag också fick, att det ser rejält ut och att inget är nitat utan man har använt gängor och skruv. Dessutom sprängskiss i manualen, tyder väl på att det ska gå att plocka isär den om nån pajjar, det är en stor fördel.

 

Allt går ju att tillverka och laga, men är saker och ting nitat och limmat brukar det gå sönder mer när man ska benda isär skiten.. PDT_Armataz_02_02.gif

 

Min chef, som köpte en 12V 10´000lbs köpte den enbart för att riva sönder den och se uppbyggnaden, om det går att bygga/modda den på andra vis som han har planer på. Då kommer man också få reda på om det sitter bakelitdrev i växeln eller om det är lagrade fina stålgrejer inuti.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Gäst Janne H

Tänkte visa hur jag gjorde med hjälp av en kompis som har resurser, det gick åt en migsvets, vinkelkap större, metallbandsåg samt pelarborr. Jag ville ha ett lättmonterat fäste samt att det skulle gå att sätta även baktill  man önskar, utnyttjade draget fram samt 2 st bultar till originalfästet till frambalken. Tänkte göra ett liknande fäste bak med motsvarande mitt för rambalken till höger bakifrån. behöver alltså svetsa dit två "öron" motsvarande de fram samt borra två hål förstärkta med genomgående rör. Tror nog att detta ska hålla samt att det bara är två bultar att lossa för att flytta eller ta bort det helt. Elen får bli nån handske samt brytare bakom ryggen vid förarsätet. Köpte det stooora fästet till min 6 tons vinch men tror det bara är längden som skiller så det kapades bort lite i varje ände.

Svårt att förklara hur vi gjorde med text så försöker lägga upp bilder, kom gärna med ideer eller frågor.

9.JPG

1.JPG

2.JPG

6.JPG

3.JPG
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Janne H

Fortsätter på artikeln. Satte dit två gavlar som är höga i bakkant, tanken är att svetsa fast två stående öron på stötfångaren samt ett järn emellan så blir det stadigare, tror inte det behövs men möjligheten finns i alla fall

//Janne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Janne H

Fortsätter lite. Den kommer långt fram men det blev mer rackligt att sätta ovanpå stötfångaren om man inte tar bort originalfästet. Funderar sätte rör från framkanten på fästen ner till ytterhörnen på stötfångaren, där röret underifrån sitter. Går även att sätte mer stöd under från tex de gula distanserna om man tror att den ska vika sig.

Tror ni fundera ut nåt egen variant men själv tror jag detta funkar, ev med lite kompletteringar vartefter samt att det blir väldigt lätt att ta bort hela fästet om man vill vara utan typ besiktning med mera
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst BjornB

Ser snyggt ut.

Så den är monterad till kofångaren...ska det vara tillräckligt? Typiskt borde väl winchen vara bultad direkt till ramen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst BjornB

Vad har du för planer på batterier? Startbatteriet är in lämpligt för detta eftersom det inte gillar att dras ner (=urladdat).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Janne H

Är ju 24 volt så det sitter dubbla batterier. Stoppar i så stora som får plats i batterilådan. Tar nog vanliga startbatterier har funkat bra på förra bilen, har ju bilen igång samt drar inte så länge att de töms. Annars är väl ett par Opima batterier det optimala som tål mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst BjornB

Du får ta en titt på vinchens dataplåt (?) så att du vet var strömförbrukningen ligger. Tvivlar på att generatorn kan mata den utan att batterierna hjälper till.

Den gula Optiman är ett sk "deep cycle" och kan urladdas många gånger utan problem. Den röda modellen är ett "start" batteri och skall laddas up varje gång då motorn startats. De tål inte djupa urladdningar så tillvida att den förlorar kapacitet efter varje djup urladdning.

Den bästa lösningen är två skillda batteri "banks", en till att starta motorn och en för, i detta fall vinchen.

 

Ursäkta svenskan, det har varit ett tag...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst speedy
Du får ta en titt på vinchens dataplåt (?) så att du vet var strömförbrukningen ligger. Tvivlar på att generatorn kan mata den utan att batterierna hjälper till.

Den gula Optiman är ett sk "deep cycle" och kan urladdas många gånger utan problem. Den röda modellen är ett "start" batteri och skall laddas up varje gång då motorn startats. De tål inte djupa urladdningar så tillvida att den förlorar kapacitet efter varje djup urladdning.

Den bästa lösningen är två skillda batteri "banks"' date=' en till att starta motorn och en för, i detta fall vinchen.

 

Ursäkta svenskan, det har varit ett tag...

 

[/quote']

 
Du får unnskylde at jeg legger meg opp i diskusjonen ang batterier. Jeg føler du lager et problem ut av noe som ikke er et problem...har selv hatt vinsj, og mange jeg kjenner har vinsj. Men ingen som har to sett batterier. Så lenge motoren går er dette ikke noe problem PDT_Armataz_02_02.gif
 
Men for all del, har du råd og plass, blir det ikke noe dårligere av å ha to sett, men behovet er ikke der!!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst BjornB

Fint, behövs inte extra batterier, så mycket bättre. Hur stor är strömförbrukningen? Den enda vinch jag har är motordriven (PTO)...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Janne H

Den jag har på 13000 lbs 24 volt behöver batteri på 650 CCA och drar maxlast 430 Amp. Så dubbla startbatterier som sitter i 11 an ska räcka till det gott o väl.

Lite förstärkningar på undersidan av plattan ska nog kluras ut och sättas dit så tror jag att min konstruktion räcker gott o väl för mina behov, drar ju mest älg o björn samt lite träd, men tanken är att det ska räcka till i skogen och blöthål också
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst BjornB

Batterier som kåpplas i serie har fortfarande kapaciteten av var batteri, i det här fallet kanske 60-100 AH (CCA är inte en direkt indikering av kapaciteten).

Så vid max strömförbrukning har du kanske 10-15 minuter. Kom ihåg att om de är "startbatterier", så kommer du inte att ha full kapacitet när de igen laddas up. Ett par djupa urladdningar och du är nere på kanske 75% bara. Ett halft dussing urladdningar och det blir dags att skaffa nya. Jag talar med erfarenhet, körde ner ett par

startbatterier med an inverter och det dröjde inte länge innan de var värdelösa...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst BjornB

13,000 lb med vinchen är förstås med första lagret på trumman, så dra ut linan om det skulle behövas. Ett vad vi kallar "snatch block" är mycket behändingt, då det fördubblar dragkraften.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Gäst Björn

Svar på fråga ang elkoppling av winch önskas!

 

Jag tänkte emellanåt använda min 12voltare (12000Lb) till mitt bilsläp, genom att på ett snärtigt vis nyttja min "löstagbara" mountingplate...

 

Frågan: Hur kopplar jag lämpligen in winchen till bilens batteri? (Jag vill helst inte behöva ha med dubbla uppsättningar batterier i detta fall)

Är ledningarna tjocka nog till att nyttja en dubbel släpvagnskontakt på/till bilen, och därmed koppla in winchen vid tillfälle nyttjandes en hane släpvagnskontakt tex?

 

Tacksam för svar, hjälp och ideér!

 

MVH // Björn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Nä du skall nog ha kablar med minst en diameter på 35 kvadrat helst 50 kvadrats kabel, och en släpvagns kontakt blir allt för klen, kolla på någon typ av truck koppling som motsvarar max kapaciteten som vinschen använder när den jobbar för fullt, 

Du kommer få kabelbrand då kablarna blir för heta och höljet smälter om du har för tunna kablar.
Köp en uppsättning startkablar och stora kabelskor till dem, och plundra startkablarna på kabeln, det brukar bli billigare än att köpa lös grov kabel konstigt nog PDT_Armataz_02_12.gif
Biltema har 35 kvadrats för 189 kr som är mjuka och fina, Köpte nog 50 kvadrats 3,5 meters kablar där när jag drog till min förra vinsch. lite dyrare naturligtvis då 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst kallee
Nä du skall nog ha kablar med minst en diameter på 35 kvadrat helst 50 kvadrats kabel' date=' och en släpvagns kontakt blir allt för klen, kolla på någon typ av truck koppling som motsvarar max kapaciteten som vinschen använder när den jobbar för fullt, 

Du kommer få kabelbrand då kablarna blir för heta och höljet smälter om du har för tunna kablar.

Köp en uppsättning startkablar och stora kabelskor till dem, och plundra startkablarna på kabeln, det brukar bli billigare än att köpa lös grov kabel konstigt nog [img']smileys/PDT_Armataz_02_12.gif[/img]

Biltema har 35 kvadrats för 189 kr som är mjuka och fina, Köpte nog 50 kvadrats 3,5 meters kablar där när jag drog till min förra vinsch. lite dyrare naturligtvis då 

Brukar det inte vara typ 50kvadrat på dom korta som följer winchen?

Jag skulle gå upp i storlek om dom ska förlängas.

 

Ska det handlas på Swedol så är deras svetskablar mjukare och trevligare till typ samma pris.

Jag skulle använda två sådana direkt från batteriet,klamra noga och ev slangskydd av spiraltyp där det kan behövas nötskydd.

Laddhandske från truck är vettigt alternativ som sagt...

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Svana

Höjer varningens finger en aning att dra för tungt..jag ville testa vad den igentligen gick för så jag spände upp min 13´000lbs 24V på enkel lina och testade att dra min 131a med 6 låsta hjul i gruset. Funkade dryga metern men sen sluta den mata in samtidigt som det lät som en slirkoppling tjöt.PDT_Armataz_02_06.gif

 Kanske kan va nån typ av slirkoppling oxå, men då borde den dra ungefär lika mycket nu efteråt som innan, och det är stor skillnad. Har inte studerat instruktionsboken så mycket än, förhoppningsvis går det att meka isär skiten och se vad som hände.. 

 

Jag är lite orolig för att det troligen sitter plastdrev i dessa winchar som troligen inte stod pall. Ska undersöka nogrannare när det finns tid o lust. PDT_Armataz_02_06.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...