Gäst magnussjo Postad 21 September , 2011 Rapport Share Postad 21 September , 2011 B30 börjar gå dåligt, när det är varm så stannar den om man låter den gå på tongång, har man stängt av den så startar den inte, väntar man 10-15 min så går den igång, men segt, kall motor inget problem. Kan det vara skit i förgasarna? för lite olja i dem? eller har någon andra tips som man kan kolla efter. Jag har satt i ett luftfiler i den burk som sitter precis ovan förgasarna, där fanns det ingen innan, den kanske inte orkar få in luft ordentligt??? /M Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Janne H Postad 21 September , 2011 Rapport Share Postad 21 September , 2011 Olja i dämparna i förgasarna, om det saknas så är den svårstrartad både varm o kall, men genomgång av tändning o förgasare är nog inte dumt. Kondensatorn till tändningen är lite klassisk att när den är dålig så yttrar det sig när den är varm. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Volvo_Rules Postad 21 September , 2011 Rapport Share Postad 21 September , 2011 Tippar oxå på tändsystemet, haft det felet på 2 bilar, startar kall, men stänger man av den varm så går den inte igång igen, men kyler man ner tändspolen t ex med snö om det finns tillgängligt, som det fanns när en av mina bilar stannade, så startar den igen. Dom kostar ju inte jätte mycke, eller om det finns möjlighet att låna en och testa är ju inte det fel heller. Lycka till Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Mengsk Postad 21 September , 2011 Rapport Share Postad 21 September , 2011 Det där problemet hade vi med en 1111, vi felsökte allt det ni har nämnt här. Sista saken vi gjorde var att koppla soppapumpen till en dunk och då gick bilen hur fint som helst. Problemet var att det var nåt sorts skit i det lilla röret i tanken som pluggade igen flödet efter ett tag. Alltid värt att prova om det är samma hos dig. /Alex Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 21 September , 2011 Rapport Share Postad 21 September , 2011 Kolla även den isolerade skruven som går igenom godset på fördelaren. Om den sitter löst så kan det bli dålig kontakt. Jag hade samma problem på min valp- och jag gjorde massor av saker utan resultat, men sen när jag dragit åt den så var alla såna problem borta. Som skrivet- det kan vara många orsaker, men just förgasaroljan utesluter jag också. SKREV OBELIX Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst christer_tgb Postad 22 September , 2011 Rapport Share Postad 22 September , 2011 Startar den lättare med choke när den är varm ? Pratade med en erfaren motortekniker på Livgardet i går om bl.a detta. Hans tips är att oljan kan påverka varmstart, då luft/bränsleblandningen blir fel. Vissa förgasare inom FM hade tydligen också en vana att vara törstiga på förgasarolja, så hans tips är att kolla detta regelbundet, typ 1 ggr/månad. Han var också inne på att kolla brytarinställning. Mvh, Christer Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst silverado Postad 22 September , 2011 Rapport Share Postad 22 September , 2011 har också strul nu.. går dåligt på dom bakre 3 cyllarna på tomgång. allt nytt i tändväg och nya membran och packningar i förgasarna, ändå låter den som en fiskebåt på tomgång. men en liten eter dusch i den bakre förgasaren så går han fint direkt. får nog dra iväg till nån verkstad som kan justera in förgasarna rätt. eller har ni några andra ideer? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
magnussjo Postad 14 December , 2011 Rapport Share Postad 14 December , 2011 För information så byte jag kondensatorn till en ny från Mekonomen, och nu går bilen igen, det går lite upp och ner på tomgången, men det är nog inställning/rengörning av förgasare skulle jag tro Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Christer_tgb Postad 14 December , 2011 Rapport Share Postad 14 December , 2011 Hur är det med förgasarolja i förgasarna ? Prova om det hjälper att ta ur propparna i botten och töm. Det kan ju finnas vatten där om du har otur som kan påverka hur motorn går. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Janne H Postad 14 December , 2011 Rapport Share Postad 14 December , 2011 Det tråkiga med propparna i flottörhusen är att det finns 3 varianter, en med skruvade proppar, en med typ (frostbricka) iklämda som går att ta bort och sätta tillbaka om man är försiktig, sen en där det inte går att ta bort utan man måste ta ner hela flottörhuset, den sistnämnda är väl sämst om man har den tyvärr Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Christer_tgb Postad 14 December , 2011 Rapport Share Postad 14 December , 2011 Se där, då fick jag lära mig mer idag också. Jag har då modellen med iklämda proppar. Tack för informationen Janne. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
magnussjo Postad 4 Januari , 2012 Rapport Share Postad 4 Januari , 2012 Fick problem igen med att motorn stannar, jag köpte en original kondensator till volvo 164 B30, men den är nog bara på 1 ohm, vet någon var man kan köpa en med 3 ohm som passar? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Halfsafe Postad 4 Januari , 2012 Rapport Share Postad 4 Januari , 2012 Fick problem igen med att motorn stannar, jag köpte en original kondensator till volvo 164 B30, men den är nog bara på 1 ohm, vet någon var man kan köpa en med 3 ohm som passar? Hei, jeg tror du blander litt med coilen. Der har det vært diskutert litt om bruk av 1 og 3 ohms coil i forbindelse med bytte av tenningsanlegg. Verdien på kondensatorer måles i farad og den du har kjøpt skal kunne brukes helt fint så lenge du får den til å passe fysisk. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Janne H Postad 4 Januari , 2012 Rapport Share Postad 4 Januari , 2012 Kondenssatorn sitter på fördelaren och den har inget problem att köra på 24V eller 12V elsystem utan det gäler att hitta en som passar till fördelaren. Tändspolen däremot finns i 24 voltsutförande men är dyra men det funkar med en 2 Ohms eller helst 3 Ohms spole för 12 v i en 24 v bil. Själv kör jag med en 2 Ohms men har behållit förkopplingsmotståndet som sitter original i min tgb 11 iaf (radiobil), det har funkat i nåt hundratal mil hitills. 2 Ohms går att få tag på till hyvsad peng eller så kollar du på http://www.bm-classics.com/swe/welcome.asp de har även 3 Ohms om du vill ha det. Att motorn dör när den blir varm är klassiskt att det är kondenssatorn men även tändspolen kan vara inblandad. En bra start är att byta kondenssator då den är billigast och lättast att hitta. Ska tillägga att jag bytt ut fördelare samt spole och stift med kablar till vanligt ostört system Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Janne H Postad 4 Januari , 2012 Rapport Share Postad 4 Januari , 2012 Kom på en annan sak, du har kvar alla värmeskydd runt förgasarna så det inte är så att de blir för varmma och bensinen förångas av värmen, sitter ju en del plåtar som värmesköldar vid insuget Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
magnussjo Postad 12 Januari , 2012 Rapport Share Postad 12 Januari , 2012 ska kolla värmeplåtarna i kväll, jag har inte tagit bort några och bilen har gått klockrent i snart två år (min ägo) detta fel bara kom upp en dag i hösta Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Janne H Postad 12 Januari , 2012 Rapport Share Postad 12 Januari , 2012 Då skulle jag satsa på kondensator eller tändspole Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
magnussjo Postad 12 Januari , 2012 Rapport Share Postad 12 Januari , 2012 Kondenstaorn bytte jag till standard volvo 164 och den går som förut, så byte av tändspole blir nog nästa sak att prova Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Janne H Postad 12 Januari , 2012 Rapport Share Postad 12 Januari , 2012 Har du avstörd så har jag en liggande i Örebro som jag inte använder Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
magnussjo Postad 13 Januari , 2012 Rapport Share Postad 13 Januari , 2012 provade igår att smörja och göra rent alla tändkablar och kontakter, tyvärr stannar den ändå, men jag kom på en sak, jag har två luftburkar, där en sitter precis på förgasarna och en aluburk längre bak, i den svarta platsbuken ovan förgasarna så satt det inget filer, men som jag ändå satte i ett i höstas, så nu finns det två filer, men det är efter det så den började gå dåligt, kan förgasarn få för lite luft nu? det går ju på höga varv men så fort den ska gå på tomgång så dör den varm, jag ska ta bort filtret och prova igen. Jag återkommer om jag behöver tänddelar, tack på förhand Janne Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Harri Postad 13 Januari , 2012 Rapport Share Postad 13 Januari , 2012 Det ska inte sitta nåt luftfilter i plasburken om du har ett i den bakre aluminiumburken... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
mandarin Postad 13 Januari , 2012 Rapport Share Postad 13 Januari , 2012 Som Harry säger så ska det inte sitta något luftfilter där så ta bort det oavsett ifall det är därför du har problem. Filtret flyttades till metallburken för att minska risken att bilarna tog eld. // Jonas 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 13 Januari , 2012 Rapport Share Postad 13 Januari , 2012 B30 börjar gå dåligt, när det är varm så stannar den om man låter den gå på tongång, har man stängt av den så startar den inte, väntar man 10-15 min så går den igång, men segt, kall motor inget problem. Kan det vara skit i förgasarna? för lite olja i dem? eller har någon andra tips som man kan kolla efter. Jag har satt i ett luftfiler i den burk som sitter precis ovan förgasarna, där fanns det ingen innan, den kanske inte orkar få in luft ordentligt??? /M Har du någon koll på hur luft/bränsle blandnings skruvarna står ? känns lite som om motorn blir sur "har fått för mycket bensin" Då hjälper det oftast att stå en stund, så bensinen får dunsta bort lite innan man får vettig start på den igen, ja så var det där med ett extra filter, helt klart har det påverkat hur bilen går, om du inte justerat förgasarna efter den mindre luftmängd som detta extra filter ger, Skulle tänka mej att det ger bilen mer bränsle än den skall ha och därför blir svår startad när du kört ett tag. och är det en brandrisk så plocka bort det direkt Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
magnussjo Postad 14 Januari , 2012 Rapport Share Postad 14 Januari , 2012 Tack för input, filtret är bort nu och jag ska provköra i eftermiddag igen, jag justerade inte några luftskruvar, så det kan stämma att den får för mycket bensin. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
magnussjo Postad 16 Januari , 2012 Rapport Share Postad 16 Januari , 2012 gjorde provkörning igår efter att jag tagit bot luftfiltret, den gick bättre när den startades och jag var ute och körde i 20 min, när jag kom hem gick den ca 15 min på tomgång, sedan började den gå sämre och till slut dog den, sedan gick det inte att starta den förrän den blev kall igen, kan det ha med förgasarna, ska man renovera dem med nya packningar och membran? ska jag byta tändspolen? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.