Gå till innehåll

Motorn stannar när den är varm


Gäst magnussjo

Rekommendera Poster

När min tändspole var slut så fick jag divärse skumma symptom. Bland annat så började den misstända och blev helt orkeslös samt att tomgången blev dålig efter ett tag. Det var tändspolen som resulterade att min bil + kokvagn blev bogserad tur och retur strängnäs. En trasig tändspole bränner man sig på. Jag skulle börja med att följa Hasses förslag innan du börjar riva förgasarna.

 

// Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag bytt ut tändspolen till en som fungerar, Tack Janne, och den startar fint, går på tongången och går att stäng av när den är varm och starta igen, men idag när bilen fick gå tills den blev riktigt varm och termostaten slog till några gånger stängde jag av bilen för att göra ett ärende och efter en timme så provade jag igen, men då startar den inte, den små tänder men dör igen, går inte att chocka, då händer inget, så har det varit förut också, skulle jag gå ut i kväll när den är riktig kall så kommer den att starta fint igen

 

Vad kan detta beror på?? mycket märkligt

Bytt är kondensatorn och tändspole

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då var det inte spolen då. Sitter och funderar lite och i det svarta luftfiltret sitter en del slangar som går till en ventil på den bakre förgasaren, har för mig att detta har att göra med kall respektive varm start. Bland annat nån form av avluftning av flottörhusen. Kolla att ventilen på den bakre förgasaren som sitter ihop med en länkarm till ventilen i luftburken verka funka samt atgt slangarna i luftfiltret inte hoppat av nånstans. Det är väl två slangar från varje förgasare som är ihopkopplade till ventilen. Kan meila dig en pdf ofrån böckerna hur förgasarna funkar o hur det ska kopplas ihop.

Filen skickad, lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Janne

Gjorde precis ett ryck och gjorde rent nere i fördelaren, gjorde rent med 5.56 och tog bort alla rost, det ser inte allt för roligt ut där nere, efter grundlig rengöring så startade bilen på en gång, och gick riktigt rent på tongången, den var inte helt varm, men vi får se senare i kväll hur den beter sig när jag varm kört den. Jag ska kolla slangarna också, tack för filen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas det blir det sista inlägget i denna tråd, igår plockade jag bort fördelarlocket och gjorde rent nere i fördelaren, det var helt igen-rostat, så alla skruvar tog jag bort, gjorde rent alla stift så metallen kom fram igen, monterade ihop allt och bilen har nog aldrig startat så enkelt, körde 30 min och sedan fick den gå på tongången 20 min, stängde av bilen och den startade hur lätt som helst igen efter 10 min.

Så, det var en "skit" fel som gjorde att den har gått så dåligt

 

Tack för alla tips, jag har lärt mig en hel del av detta

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...