Gå till innehåll

En eller två laddare?


Marc-X

Rekommendera Poster

Ar det nagon fordel / nackdel / sak samma att ladda batterierna i ett 24V paket separat med tva "intelligenta" 12V laddare?

Mina bergansade kunskaper om kemin i Pb-akumulatorer gor mig lite funderande da inte fler gor detta.

 

Manga menar att snedbelasning mellan batterier / celler skadar ocksa Pb teknoligi. Lithium-accar blir fort forstorda vid varierand cellspanning i ett acc-paket, men hur ar det egentligen med bly?

 

///M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle ladda med en 24V laddare , sätter man ihop 2st 12v batterier så är det viktigt att dom är lika gamla ,samma kapacitet och storlek .

Sitter dom i paket som försöker batterierna nå en "gemensam nivå" och är det skillnader i batterierna så kommer dom att ladda ur varandra.

 

Har blybatterier minne?

S.k. fritt ventilerade blybatterier och ventilreglerade blybatterier (VRLA)

batterier har INTE minne och ryktet att dessa skall urladdas helt för att â€radera†minnet är fullkomligt felaktigt. En sådan urladdning skadar endast batteriet och förminskar dess livslängd.

 

Vill man läsa på mer om batterier så finns det en bra sida med info , dom vet vad dom pratar om , han har jobbat med batterier i 25-30 år

 

<a href="http://www.batteriexpressen.se/index.php?option=com_content&view=article&id=15&Itemid=16">http://www.batteriexpressen.se/index.php?option=com_content&view=article&id=15&Itemid=16

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan innebära nackdelar att plocka ut last via det ena batteriet i ett sammankopplat batteripaket. Den som har 12-voltslaster i ett 24 voltsystem stoppar i en brygga och plockar ut 12 volt där eller om lasterna är stora stoppar i en 12v generator/laddare och ett separat 12 v system.

 

Det finns inga nackdelar att ladda ett 24v system med 27v, heller inga fördelar att ladda batterierna separat utom om man endast äger en 12v laddare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad för slags "brygga" är det du menar?

 

Att ha en 12V generator för att driva stolarna blir lite "over-kill", men jag har funderat på att installera en separat 12V batteribank till förbruk och då blir det mer aktuellt med en extra 12V generator.

 

Batterierna är nya av samma typ: (2x55Ah om jag minns rätt.)

 

Det jag gjort (för att minimera eventuella skilnader i laddningsnivå på batterierna) är att ha två 12V laddare PERMANENT anslutna till batterierna via "landström". Bilen står alltid med denna inkopplad när den är hemma eller det finns nätspänning i närheten. Detta är CTEK laddare som enligt tillverkaren skall kunna vara inkopplade permanent utan att skada / koka batterierna. Hade jag haft råd hade jag köpt Ladac utrustning, men det får vänta...

 

Nu står mina laddare på "vinter-läge" som jag tror ger närmare 16V istället för 14.4V. Jag vet inte om detta ökar risken för kokning när det är såpass kallt ute? (-10) Jag har för mig att det rekommenderades att slå över till detta läge vid minusgrader. (Bäst hadde det ju varit med en temp-probe som kunde mäta tempen på batterierna då det är den som är viktig i sammanhanget )

 

Om jag inte missuppfattat saken så skall separat laddning i alla fall inte vara skadligt för varken laddare eller batterier, förutsatt att de laddas till närmast lik spänning?

 

När jag ser på statusindikatorerna ser det alltid ut som om de laddar helt likt. Jag har aldrig märkt någon skillnad i laddningsnivå och de slår bägge av sig med max några minuters mellanrum. även när jag mäter med voltmeter visar denna bara någon 1/10V i diff mellan batterierna.

 

Vad jag inte helt klarar att få ordning på i skallen är om det har någon betydelse att man tappar LITE ström ur det ena batteriet medans generatorn laddar? (elekronisk tändning + manövrering av stol + ev. stolvärme) Detta blir väl utliknat närmast direkt då spänningen aldrig hinner att sjunka något märkbart?

 

Den bästa källan till batteri-info för olika batterityper (accar) som jag känner till finns i Elfa katalogen, men inte heller där finner jag något om "snedbelastning" av Pb batterier. Det enda jag har koll på är sulfatering och att batterierna skadas permanent vid för låg spännng, s.k djup-urladdning om det är klassiska LA batterier.

 

De nyare typerna av bilbatteri-teknologi (silver kalcium) har jag inte helt fått kläm på än, men skall se lite närmare på det efter vart...

 

///M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag gjort (för att minimera eventuella skilnader i laddningsnivå på batterierna) är att ha två 12V laddare PERMANENT anslutna till batterierna via "landström". Bilen står alltid med denna inkopplad när den är hemma eller det finns nätspänning i närheten. Detta är CTEK laddare som enligt tillverkaren skall kunna vara inkopplade permanent utan att skada / koka batterierna. Hade jag haft råd hade jag köpt Ladac utrustning, men det får vänta...

 

Nu står mina laddare på "vinter-läge" som jag tror ger närmare 16V istället för 14.4V. Jag vet inte om detta ökar risken för kokning när det är såpass kallt ute? (-10) Jag har för mig att det rekommenderades att slå över till detta läge vid minusgrader. (Bäst hadde det ju varit med en temp-probe som kunde mäta tempen på batterierna då det är den som är viktig i sammanhanget )

 

Om jag inte missuppfattat saken så skall separat laddning i alla fall inte vara skadligt för varken laddare eller batterier, förutsatt att de laddas till närmast lik spänning?

 

Vad jag inte helt klarar att få ordning på i skallen är om det har någon betydelse att man tappar LITE ström ur det ena batteriet medans generatorn laddar? (elekronisk tändning + manövrering av stol + ev. stolvärme) Detta blir väl utliknat närmast direkt då spänningen aldrig hinner att sjunka något märkbart?

 

Att ta ut belastning från ett av två seriekopplade batterier som har gemensam laddning ska alltid undvikas och orsaken är att strömmen som tas ut ska tillbaka på något sätt till det "urladdade" batteriet. Den strömmen måste gå genom det andra batteriet för att komma fram vilket medför att det kommer överladdas med förhöjd spänning och kokning som följd. I och med att spänningen stiger på det batteriet kommer det urladdade batteriet inte få full spänning och därför kommer det aldrig bli helt fulladdat igen. Givetvis blir effekten större ju högre snedbelastningen är men du kan lätt hålla koll på hur stora effekter det har på dina batterier genom att kontrollmäta då och då när du är ute och kör. (Jag pratar framförallt på långturer.) Exakt samma spänning lär du inte få på dem men håll koll på om de börjar driva isär. Gör de inte det har du i praktiken inga problem.

 

För att minimera effekterna anser jag att du gör helt rätt som åtgärdar det genom att ladda dem separat när du kommer åt "landström" igen.

 

En liten kommentar ang vinterläge på laddarna. Jag hoppas inte det innebär att de matar ut högre spänning i vinterläge för det kommer koka sönder dina batterier ganska fort. Det är nämligen som så att även 14,4V kommer skada ett blybatteri om det ska vara påkopplat under längre tid så jag antar att spänningen sänks i det läget. Stationära blybatterier, som alltid har laddare inkopplad, brukar laddas med 13.4V för ett 12V batteri. (2,23V/cell) Anledningen till att det är högre laddspänning i bilar är, enkelt uttryckt, att batteriet ska hinna laddas upp mellan starterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad för slags "brygga" är det du menar?

 

Att ha en 12V generator för att driva stolarna blir lite "over-kill", men jag har funderat på att installera en separat 12V batteribank till förbruk och då blir det mer aktuellt med en extra 12V generator.

 

 

I en "spänningsbrygga" plockar du ut önskvärd spänning men du belastar systemet via 24-volt. Du kan lägga en resistiv last i serie med din stol.

Detta är något som många lastbilsägare och båtfolk drabbas av. Den enkla lösningen blir att hänga på 12v lasten över det ena batteriet. Det försämrar dock batteriets livslängd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Tack för svaren så långt.

 

En liten kommentar till 24-12V omvandlare:

Stolarna drar ganska mycket ström momentant, framför allt vid höjning av sitsen men också vid "höjning" av ryggstödet. Jag är osäker på exakt hur stora strömmar det rör sig om, men i vart fall mer än mina omvandlare klarar att leverera (40A).

 

Jag kommer att installera en voltmeter per batteri för att hålla koll på både batteriernas vilospänning och laddningsspänning så att jag upptäcker och kan undvika snedbelastningar i mest möjliga mån. Tills vidare kör jag stolarna på var sitt batteri så får vi se hur länge dem lever. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå "kokning" vid laddning med "vinterläge":

 

Om jag fattat riktigt så är kokning ett teoretiskt problem. Laddaren anpassar ju sin laddningsspänning till batteriets laddningsnivå. I mitt fall kopplar dem oftast bara in några få minuter medan dem försöker konstatera att batterierna inte behöver laddas. Det program som dessa laddar med är ju ett "pulsladdningsprogram" där max spänning bara levereras i början av laddningscykeln och endast om spänningen i batterierna är under en viss nivå. Oftast står dem i "underhållsläge" och då spelar det väl inte någon roll om laddaren står i "vinterläge"?

Jag TROR att laddning med förhöjd spänning endast förekommer i första cykeln i laddningsprogrammet och då bara under kort tid.

 

Teorier från min sida, men hittills har en likadan laddare funkat bra i min BMW och jag har inte märkt något problem med batteriet där.

 

///M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är sant om laddaren är bra nog och det tror jag säkert dina är. Det jag reagerade på var att du skrev att de ger 16V i vinterläge och skulle det vara sant att de försöker ladda med den spänningen kontinuerligt vore det garanterat inget teoretiskt problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ake64:

 

Det var klumpigt formulrat av mig. Jag skulle hedllre skrivit:

"I vinterlæge pulsladdas batterierna med en maximal pulsspænning på 16V till skillnad från 14.4V i djupurladdningslæget. Pulsspænningen sjunker sedan i laddningsføloppet før att avslutas med underhållsladdning med strax øver 13V."

 

Detta ær på inget sætt några garanterade sanningar, men så som jag uppfattat att laddarna ær programmerade.

 

Tack igen før kommentarer och tips!

 

///M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...