Gå till innehåll

Rekommendera Poster

Rent generellt kan man säga att om det inte går att koppla ur 4-hjulsdriften kan man inte köra bromsprov i en vanlig bromsprovare eftersom fordonet skulle "hoppa av" då. Eftersom C2 och C3:orna har en automatik som kopplar i fyrhjulsdriften när man trycker på bromsen tillhör de kategorin som inte får köras i bromsprovare. En vanlig gammelvalp som har rent mekanisk urkoppling går alldeles utmärkt att prova. Det finns visserligen de som hävdar att diffbromsen bak skulle ta stryk och det är möjligt att det är så men jag vill påstå att körning i terräng tar hårdare på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De gör alternativt bromsprov på valparna för det mesta också,

Vet att det kom upp på datorn att de inte fick köra dem i bromsprovaren de gånger jag besiktigat mina valpar.

Tror inte att de har kunskap i dag om hur de skall göra för att vara 100% säkra på att de kopplat ur fyrhjulsdriften på alla stationer.

och de är ansvarig för ditt fordon när du är där, gör de fel och något händer ligger ansvaret hos dem inte dej som fordonsägare. Du behöver inte veta hur du lägger i och ur fyrhjulsdriften bara för att du äger fordonet.

 

Jag körde upp min valp på bromsprovaren när jag justerade bromsarna inför besiktningen, men lade i fyrhjulsdriften när jag kom till besiktningen för att kolla hur de gjorde, Men de sa direkt att det var alternativ kontroll av bromsarna på den.

Bra om man inte har 100% koll på sina bromsar, men samtidigt lite dåligt då man faktiskt inte får reda på dess kondition själv heller,

Skulle gärna fått in min 13 bil någonstans och fått kollat ordentligt och justera medans man är vid rullarna, även om det innebär att jag får skruva bort kardarnen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag fattar det hela rätt så kommer det upp instruktioner eller varningar

på bilprovningens datorer om vad som är lämpligt och inte.

Visst är det jättebra att veta om bromsarna fungerar som dom ska

men samtidigt är det ju tråkigt om något går sönder pga okunskap hos SBPs personal.

Jag kör själv en volvo 912 som ska få genomgå besiktninig till våren och rent teoretiskt

skulle dom ju kunna bromsprova framhjulen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

japp förutsatt att de vet hur bilen fungerar. men jag tror som sagt inte att de har absolut kontroll över de bilarna, så de chansar nog inte,

Viss du kan få en som vet vad han gör och då är det kanske svårt att neka dem, om de säger sej stå för eventuella skador som kan uppstå

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...