Gå till innehåll

Sned fjædring, eller?


Marc-X

Rekommendera Poster

Ænnu en ting på min to-do lista ær att førsøka rætta upp bilens "attityd":

Nær jag før førsta gången studerade bilen ordentligt och tog lite bilder av den, stående på ett plant betonggolv ser jag att karossen lutar tydligt åt vænster (førarsidan).

 

Ær det vanligt att bladjædringen sjunker på førarsidan, eller øver huvud taget sjunker oljæmt på dessa bilar?

 

Ær det risk att något gått sønder, eller ær det slitage?

 

Kan detta orsakas av dåliga gummibussningar, eller finns det några gummiklossar før att isolera karosseriet mot vibrationer som kan kollapsa?

 

Jag kunde inte se några uppenbara kandidater i verkstadshanddbokens eller reservdelskatalogens sprængskisser.

 

Jag tycker att under 5000 mil i kronans ægo och knappt något efter det inte skall orsaka skadade fjædrar på en helkaross eller ær jag ute och cyklar nu igjen?

 

Ær det någon som har fixat en egen variant på gummikuddar eller annan smart upphængning av karossen? Jag antar att det går at bygga något bættre æn originalet som ser ut att vara en kaross som ær skruvad mer eller mindre direkt i rammen med minimal vibrationsdæmpning, eller?

 

///M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svarar på det jag vet eller tror utifrån min begränsade erfarenhet.

 

Ær det vanligt att bladjÆdringen sjunker på førarsidan, eller øver huvud taget sjunker oljÆmt på dessa bilar?

 

Ja, väldigt vanligt, det är mer regel än undantag.

 

 

Ær det risk att något gått sønder, eller Ær det slitage?

 

Förmodligen utmattning pga ojämn viktfördelning. Har för mig att jag läst att bilen pga placering av motor och drivlina belastar mer på förarsidan. Sedan har bilarna nog oftast körts med bara en förare vilket gör sitt till.

 

 

Kan detta orsakas av dåliga gummibussningar, eller finns det några gummiklossar før att isolera karosseriet mot vibrationer som kan kollapsa?

 

Menar du att det skulle bero på gummibussningarna i bladfjädrarna? Har inte en aning om det är så.

 

Finns gummiklossar men dessa snarare åldras och blir stela än att de kollapsar

 

 

Ær det någon som har fixat en egen variant på gummikuddar eller annan smart upphÆngning av karossen? Jag antar att det går at bygga något bÆttre Æn originalet som ser ut att vara en kaross som Ær skruvad mer eller mindre direkt i rammen med minimal vibrationsdÆmpning, eller?

 

Ja, det har gjorts. Antingen bara byta klossarna mot nya i samma dimension och i bättre gummi för att minska vibrationerna eller byta till nya i annan dimension för att höja markfrigången, kallas för att "klossa" om jag förstått det hela rätt.

 

Kjell

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack før din "input" Kjell.

 

Jag tænkte mest på gummibussningarna i fjædrar och stag (13-bilen har en massa av dessa har jag fått før mig). Om dem børjar ta slut kanske bilen børjar luta tænkte jag. Att bladfjædrar skulle ta slut eller sætta sig så skevt på relativt kort kørstræcka och med den grad av øverservice som blien haft hadde jag aldrig gissat.

 

Sedan tænkte jag också på den møjligheten att om karossen stod på något gummi och det kollapsat skulle karossen kunna stå snett på ramen, men den kanske inte ær upphængd på så sætt att detta ær møjligt?

 

Vad kan man gøra førutom att byta till nya fjædrar (om det ær dessa som ær problemet)? Byta sida på fjædrarna med jæmna mellanrum?

 

Jag har inte uppfattningen att fjædrarna ær "slappa", snarare tvært om och bilen "sitter" heller inte som jag sett andra gøra. Den verkar ha bra spænst och flyger høgt øver vægen. Det enda "problemet" ær at man ser att bilen lutar några grader och det ær ju ett irritationsmoment nær man lagt mærke till det, i varje fall om bilen skall brukas till mer æn "hobby-kørning" i skogen.

 

///M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På de fjädrar jag satte på relativt nyligen, var det ett blad mer i fjädrerpaketet som sitter på förarsidan,

Tänkte inte på det först då bilen jag skruvade av fjädrarna från stod rakt och fint. det var så pass nya fjädrar att M numrena syntes på fjäderpaketen fortfarande,

Det var först när jag skulle byta och sätta på dem på min bil, jag upptäckte att de inte var exakt lika. Som tur var hade jag koll på vilket paket som suttit på höger respektive vänster sida,

Och det visade sej att de redan från milo verkstaden satt det med ett extra blad "8st" på förarsidan och det med "7 st" blad på passagerarsidan.

Så de var nog som flera skriver medveten om det, och hade säkert något med tyngdpunkten av motor mm att göra, visst kan förarens vikt ha påverkat genom åren, men det borde inte ha sådan verkan som det som synes är på många av bilarna.

 

Nu passade jag på att pressa in spiraler när jag ändå hade allt löst, kan säga att jag inte ångrar det trotts att det var frächa fjädrar som sattes på, de där extra cm som man får upp kaross och ram är guld värda vid många tillfällen, och jag kan inte säga att jag märkt av några negativa egenskaper av att montera spiraler, som att den skulle vara mer tipp benägen eller stum och stel varken i terrängen eller på väg, nästan tvärt om har den blivit mjukare att köra på landsväg och stabilare i skogen men ändå följer hjulen marken bra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan Hansen, tack för sist! (blinkerspak)

 

Jag lurade också lite på det med att förarens egenvikt skulle ha något att säga i sammanhanget. Om det var riktigt börjar jag bli allvarligt oroad för Svenska kronans finaste... (kanske inte så vanligt att våra Tier-1 är dedikerade bilförare, men ändå...)

 

Jag gissar att du haft tur som en Gnu som funnit så nya fjädrar, eller finns det kanske fler att få tag på där du "knabbade" dina?

 

Gissar att jag kan få till att montera spiralfjädrar, men hjälper det något särskilt utan att samtidigt byta bladfjädrarna? Den deformerade bladfjädern håller väl ner spiralfjädern om de är deformerade, eller skall man kanske plocka bort några fjäderblad för att "försvaga" dem och låta spiralerna ta hela "belastningen"?

 

Det som är lite märkligt är att jag inte såg detta tidigare, när jag hämtade bilen på Værnes. Då gick jag runt och synade den ganska noggrannt för just skevheter. Kan det verkligen gå så fort för fjädrarna att märkbart sätta sig skevt, eller kan det finnas någon annan förklaring? (Jag skall försöka mäta fram var den största skevheten ligger genom att mäta ram mot kaross och ram mot golv). Jag hadde hoppats på gummibussningar eller något liknande, men det är altså så gott som uteslutet? (Skevheten bedömmer jag till några grader, eller kanske en höjdskillnad på 5cm mellan högsta / lägsta hörn på karossen.

 

Jag återkommer och meddelar resultat när jag mätt upp bilen med lasern.

 

Att motorn / drivningen skulle belasta fjädringen så skevt låter också konstigt men om det är sagt från en trovärdig källa så stämmer det väl. Motorn ligger väl lateralt centrerat i ramen och drivningen sker väl med kontra-roterande kardaner mellan fram och bakaxel?

 

Det enda med "betydlig" massa som ligger off-center är ju batterierna och fortfarande lite för lite för att sätta fjädrarna snett (tycker jag)...

 

Lite märkligt med hela grejjen tycker jag och hadde varit mer nöjd om jag funnit något som hadde "gått tvärt av".

 

 

///M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja riktigt så mycket lutar inte min, men det är väl bara en tidsfråga...

 

Kunde det vara en idé att byta sida på höger / vänster? Kanske göra det med jämna mellanrum, som vart annat år eller så, efter att ha bytt till nya fjädrar?

 

Är det någon som vet om fjädrarna från någon annan biltyp passar? Det är ont om Tgb'er här och frakten på fjädrar är väl hemsk misstänker jag...

 

///M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...