Gå till innehåll

Gummi till tätade bromstrummor


Pebl

Rekommendera Poster

Jag har tätade bromstrummor på min 11, men självklart är 3 av 4 gummiringar spruckna och borde bytas.

 

Som jag ser det finns tre alternativ:

1.Leta fram original gummitätning med ingjutna blyhagel.

 

2. Sätta dit en vanlig industristandard V-ring utan blyhagel, i mitt fall en perfekt lösning då jag kan få fram sådana i rätt dimension.

 

3. Ta bort tätningarna och köra ändå.

 

Frågorna är då:

-Var får man fatt i original eller motsvarande gummi med blyhagel, behövs nya klämringar av plåt, vad kostar det ungefär ?

-är det någon som provat med vanlig V-ring och VET om det funkar eller ej ?

-är det något större problem att köra utan gummiringar?

 

En notering: efter att ha kört i djupt vatten hade jag av bromstrummorna och noterade då att den enda bromstrumman som på insidan såg skitig ut och var något angripen av rost var den som hade HEL gummitätning, någon som har en vettig förklaring på detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tatanka borde ha nya gummin men jag såg inga på hans hemsida, kan hända att han inte fått upp den artikeln ännu.

 

Jag tycker du bör köra med originalvarianten pga:

vatten som letar sig in kommer inte ut om du skippat blykulorna.

 

Samma fenomen får du om gummina är hela men du inte kör bilen tillräckligt fort (ca 50kmh tror jag) då kan inte blykulorna pressa ut gummit från slitringen och vattnet stannar i trumman. Du behöver även köra ett par mil så bromsarna hinner torka upp.

 

Du behöver inte byta klämringar.

 

Gummi eller inte gummi beror på hur du använder bilen.

Går den mestadels eller enbart i skogen kan du skippa tätningen men om du kör en del mil med bilen är gummina guld värda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Pebl!

 

Jag har en 20-bil med tätade bromsar som jag köpte förra året. Alla sex gummina var spruckna men jag köpte nya hos Tatanka. Kommer inte ihåg priset har för mig att dom kostade lite över 300kr när jag köpte. Kollade på hans hemsida nu, men de fanns inte kvar så det kan hända att de är slut. Kolla med honom för säkerhets skull.

 

Jag hade på gamla forumet en tråd med bilder om min bil när jag köpt den och där hade jag beskrivit hur jag gjorde när jag bytte gummina.

 

Mvh Håkan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...