Gå till innehåll

Rekommendera Poster

Hej!

 

 

Min andra Sugga är i Estland för renovering, bestämde mig för att renovera en själv också.

 

1a.jpeg

 

Det roliga med denna bilen är att den aldrig varit i civilt bruk, den köptes när försvaret sålde ut dom och sen ställdes den till sidan pga kass motor. Så lappen satt kvar i solskyddet som synes. Tyvärr har den stått lite dåligt så den klassiska rosten finns där..

 

3--1.jpeg

 

Här har jag bara presic lyft ur motorn, har tidigaer bilder också på annan kamera..

 

1aaa.jpeg

 

Här lyfts karossen av till den temporära släpen.

 

p--5.jpeg

 

Tillverka en "jigg" enligt ramen så att plåtslageren kan jobba på karossen samtidigt som jag arbetar på ramen. Utan jigg är karossen inte styv nog så att det går inte att justera dörrar osv..

 

a--3.jpeg

 

Invändig rensning.

 

p--6.jpeg

 

z--4.jpeg

 

Skrapar karossen ren från rostskydds tjäran, gas och spakel.

 

p--7.jpeg

 

När det var färdigt åkte karossen på blästring och en tunn primer lades på. Då slipper man ytrosten och det är fortfarande lätt att arbeta.

 

g--12.jpeg

 

En hel del gjort.

 

1--9.jpeg

 

Rosten kom fram ordentligt.. Bilder följer..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

9a.jpeg

 

j--10.jpeg

 

k--11.jpeg

 

Axlarna tömdes på innehåll och åkte på blästring dom med.

 

dscf1156.jpeg

 

Under tiden renovera jag axlarna.. Samtliga packningar och packboxar byts. Nya lager/schims/bussningar där det behövdes, vilket var på en hel del ställen...

 

b--13.jpeg

 

9--14.jpeg

 

dscf1145.jpeg

 

dscf1154.jpeg

 

imag0298.jpeg

 

sugga719-11jan-2.jpeg

 

Inschimsade pinjonger med nya lager samt inschimsade för rätt kuggmärkning.

 

Ja, detta var vinter arbetet. Nu börjar jag jobba på riktigt igen så nu kommer det inte hända så mycket. Karossen är iallafall i princip färdig och axlarna likaså, så planen är att så fort som möjligt få axlarna på ramen så känns det som en milstolpe iaf.

 

Ett par till bilder lägger här http://www.techsweden.org/galleri/8FYd-volvo-sugga-915-renovering-restoration-nr-2/

Redigerad av KristianEriksson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yes, den andra är jo i Estland och jag kan inte hjälpa till med mer än att få fram saker. För ett år sen hade jag inga erfarenheter och hade då ingen möjlighet renovera själv. Men nu kändes det som om det är något jag kan klara av så det var bara till att börja skruva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

this shows what are Sugga parts most exposed to rot - boot seal holder, rear wheels over-fenders, front doors lower part

 

nice restoration !

 

keep calm and carry on !

 

Yes, i would say all doors lower part. And also the floor at the drivers place.

 

Costin, as for sleeving the brake cylinders ive done that to. One question: If i machine the sleeve and the cylinder to pressfitting its not leakfree between the sleeve and the cylinder. I used 5bar air.

 

So i used hydraulics loctite between the materials and it ended up leakfree. Is this the way you did also, if so what type of loctite or other chemical did you use?

 

Ive only done one for testing so far, and it seems good but just want a secund opinion..

 

 

Bra att du tog hand om min "gamla" sugga

 

Tack för att jag fick ta hand om den :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I asked profesionals for how they seal the sleeve (http://www.pastparts.co.uk/) - they told me gap between sleeve and cylinder has to be 2 to 3 / 1000 of an inch (if I remember well) and they use Permabond. I can't remember now the code, but I'll search the empty tube and let you know the code. It is important to have this small gap in order to avoid the Permabond beeing pushed out when you fit the sleeve.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...