KristianEriksson Postad 2 Mars , 2012 Rapport Share Postad 2 Mars , 2012 Hej! Min andra Sugga är i Estland för renovering, bestämde mig för att renovera en själv också. Det roliga med denna bilen är att den aldrig varit i civilt bruk, den köptes när försvaret sålde ut dom och sen ställdes den till sidan pga kass motor. Så lappen satt kvar i solskyddet som synes. Tyvärr har den stått lite dåligt så den klassiska rosten finns där.. Här har jag bara presic lyft ur motorn, har tidigaer bilder också på annan kamera.. Här lyfts karossen av till den temporära släpen. Tillverka en "jigg" enligt ramen så att plåtslageren kan jobba på karossen samtidigt som jag arbetar på ramen. Utan jigg är karossen inte styv nog så att det går inte att justera dörrar osv.. Invändig rensning. Skrapar karossen ren från rostskydds tjäran, gas och spakel. När det var färdigt åkte karossen på blästring och en tunn primer lades på. Då slipper man ytrosten och det är fortfarande lätt att arbeta. En hel del gjort. Rosten kom fram ordentligt.. Bilder följer.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
KristianEriksson Postad 2 Mars , 2012 Författare Rapport Share Postad 2 Mars , 2012 (redigerade) Axlarna tömdes på innehåll och åkte på blästring dom med. Under tiden renovera jag axlarna.. Samtliga packningar och packboxar byts. Nya lager/schims/bussningar där det behövdes, vilket var på en hel del ställen... Inschimsade pinjonger med nya lager samt inschimsade för rätt kuggmärkning. Ja, detta var vinter arbetet. Nu börjar jag jobba på riktigt igen så nu kommer det inte hända så mycket. Karossen är iallafall i princip färdig och axlarna likaså, så planen är att så fort som möjligt få axlarna på ramen så känns det som en milstolpe iaf. Ett par till bilder lägger här http://www.techsweden.org/galleri/8FYd-volvo-sugga-915-renovering-restoration-nr-2/ Redigerad 2 Mars , 2012 av KristianEriksson Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Beau Postad 2 Mars , 2012 Rapport Share Postad 2 Mars , 2012 Verkligen beundransvärt! Har jag fattat det rätt, din far har en färdigrenoverad Sugga och du har två stycken som genomgår fullstänsig renovering? Gratulerar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
KristianEriksson Postad 3 Mars , 2012 Författare Rapport Share Postad 3 Mars , 2012 Yes, den andra är jo i Estland och jag kan inte hjälpa till med mer än att få fram saker. För ett år sen hade jag inga erfarenheter och hade då ingen möjlighet renovera själv. Men nu kändes det som om det är något jag kan klara av så det var bara till att börja skruva. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Costin Moga Postad 3 Mars , 2012 Rapport Share Postad 3 Mars , 2012 this shows what are Sugga parts most exposed to rot - boot seal holder, rear wheels over-fenders, front doors lower part nice restoration ! keep calm and carry on ! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Martin W Postad 3 Mars , 2012 Rapport Share Postad 3 Mars , 2012 Alltid kul att se sådan seriös renovering. Mycket snyggt Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Hjelmar Postad 3 Mars , 2012 Rapport Share Postad 3 Mars , 2012 Bra att du tog hand om min "gamla" sugga Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
KristianEriksson Postad 4 Mars , 2012 Författare Rapport Share Postad 4 Mars , 2012 this shows what are Sugga parts most exposed to rot - boot seal holder, rear wheels over-fenders, front doors lower part nice restoration ! keep calm and carry on ! Yes, i would say all doors lower part. And also the floor at the drivers place. Costin, as for sleeving the brake cylinders ive done that to. One question: If i machine the sleeve and the cylinder to pressfitting its not leakfree between the sleeve and the cylinder. I used 5bar air. So i used hydraulics loctite between the materials and it ended up leakfree. Is this the way you did also, if so what type of loctite or other chemical did you use? Ive only done one for testing so far, and it seems good but just want a secund opinion.. Bra att du tog hand om min "gamla" sugga Tack för att jag fick ta hand om den Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Costin Moga Postad 5 Mars , 2012 Rapport Share Postad 5 Mars , 2012 I asked profesionals for how they seal the sleeve (http://www.pastparts.co.uk/) - they told me gap between sleeve and cylinder has to be 2 to 3 / 1000 of an inch (if I remember well) and they use Permabond. I can't remember now the code, but I'll search the empty tube and let you know the code. It is important to have this small gap in order to avoid the Permabond beeing pushed out when you fit the sleeve. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fimbulvetr Postad 20 Maj , 2012 Rapport Share Postad 20 Maj , 2012 I've just talked to a man who owns a sugga here in town and I'm going there to take reference photos friday (25/5-2012). Is there anything in particular that you want me to photograph? This particular sow has had an engine and gearbox transplant as well as axles. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.