Gå till innehåll

avgassystem


mabh__1987

Rekommendera Poster

Har du en hel kaross eller med hytt och skåp ?

Har själv tröttnat på att jag trycker till burkarna och får smida dem till rätta igen.

Så det får bli en smal dämpare nära ramen och sedan dra upp ett rör bakom hytten.

 

Inte lika lätt om man har helkaross, lagom kul med skåp på också då det är lite trångt mellan skåpet och hytten, men jag har hittat fästen/upphängningar som skall sitta på vw transporter, och de bygger nästan inget utåt, så där får man plats med upphängning och tre tums rör utan att det ligger mot skåp eller hytt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag har använt mig av två stycken slutljuddämpare till Volvo 164A. De har varit betydligt billigare än orginaldämparna och passar bra. Man måste bara bygga om ena röret så det andra passar in i det. Annars finns det att köpa anpassade på http://www.rakaror.o.se/mvolvo.htm men det är inte heller original.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avgassystemet från raka rör är det visst riktigt dålig passform på , ska visst finnas en gammal tråd om detta...tror det var i gamla forumet.

Det finns väl fler trådar om folk som har satt dit lite olika ljuddämpare ,men dom ligger som sagt på gamla forumet.

En del har satt dit en ljuddämpare och en del har kvar 2 st för att behålla mottrycket som avgassystemet ger mot motorn.

Vet att Tatanka.nu har orginal avgassystem men dom kostar ju en del också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte några 3" böjar,ett rör och den största dämparen som fanns på Biltema. Det blev lite manligare ljud efter det. :wub:

Totala längden på rör och dämpare är väl knappa 2m numera. Det har påverkat gången på motorn lite. Men det är knappt märkbart.

Fick bygga en ny upphängning av dämparen men jag satte den i orginalfästet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bror och jag körde med en 2,5" simonsdämpare på 11an med utblås på höger sida precis framför bakhjulet. Funkade kanon och gav ett mulligt skönt ljud utan att låta brötigt. Vi körde sedemera 13bil med avgas upp bakom hytten, rekomenderas inte då avgaser sögs in i hytten. Bättre att dra ut det på sidan :)

 

MVH

Chrille

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...

Lyfter denna tråd då även jag bygger avgas för stunden. Tanken var att ha en dämpare på hö sida med utblås snett bakåt. Fick tyvärr inte till det nå vidare med kranarna till motorvärmaren, så tänkte dra upp mella hytt och skåp. Posten ovan beskriver dock att man kan få problem med avgaser i hytten.

 

Tanken var att systemet skulle gå rakt upp och sluta strax ovan skåpet, borde väl inte dra in avgaser då? Hur blir det med ljudvolym? Har massa 3" ligger sedan andra turbobyggen. 

 

Mvh Anton

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser



Det systemet bygdes väldigt likt orginalsystemet. 


 

Detta systemet tog över nu i höstas efter fem år i div "surhål" och vintrar med salt.

 

IMG_1620.JPG

IMG_1619.JPG

avgas_2012.jpg

 

Allt är universalt från Biltema...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avgassystemet från raka rör är det visst riktigt dålig passform på , ska visst finnas en gammal tråd om detta...tror det var i gamla forumet.

Det finns väl fler trådar om folk som har satt dit lite olika ljuddämpare ,men dom ligger som sagt på gamla forumet.

 

Det finns inget som heter "gamla forumet"... alla trådar ligger här inne. Det som saknas i ett stort antal är bilder!  ;)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...