Gå till innehåll

Bada med bilen


Gripen

Rekommendera Poster

Hej! Är lite fundersam kring detta med livslÄngden på generatorn efter att man badat med bilen, generatorn sitter ju helt oskyddat och får ta all skit nÄr man dyker ner i nån kul pöl. Är det någon som har monterat nån slags skyddsplåt för att leda bort den vÄrsta lervÄllingen nÄr man gasar sig igenom surhålet? Och hur tÄt Är startmotorn? Jag har en bil med radioavstört tÄndsystem och dÄrmed mer eller mindre vattentÄtt, men hur fungerar tÄndsystemet på andra bilar nÄr ni badar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag provade med detta och min generator överlevde också radioavstörd, det enda hitills är att jag fick in lervatten i sprängkåpan vilket ledde till byte av stödlager och urtrampningslager, sen hade jag tydligen inte kollat att avluftningsslangarna till lådorna var hela och inkopplade. Den gick fortfarande fast det var djupt fram, rumpan stod lite högre och luftfiltret blev lite blött men motern överlevde utan bekymmer. Jo fick byta lysen fram för där var det akvarium

http://www.flickr.com/photos/ulvsjo/sets/72157628026307414/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På valpen fick jag in skit och vatten hela tiden i sprängkåpan, med haveri på både startmotor och tryckplattan där skräp samlades bakom fjädrarna så de inte fjädrade tillbaka och det vart som om man hade kopplingen nertryckt hela tiden.

På 13 bilen är sprängkåpan tätad mot blocket och med hjälp av en plåt nertill samt en packning mellan de hela, har jag bara bottenpluggen i och avluftningsslangen på plats på ovansidan är det inga bekymmer att bada med den, för lameller och startmotorns skull,

är själv lite imponerad av att generatorn tål så pass mycket bad, och att de laddar även under baden, om man skall tro på laddnings lampan i alla fall. Klart de tar ju stryk så med tiden ryker de väll.

Runt fördelarlockets botten lägger jag fett som håller den värst fukten borta. har inte fått in vatten i den än.

Och håller man flex slangen till insuget hel så går det att gå ganska djupt, där har jag lyckats dränka en 13 bils motor ordentligt, då det inte var tätt och den sög i sej mängder med vatten och myrmatrial, Den motorn är sej inte riktigt lik efter det, blåryker när man kör utför, men funkar annars ok.

 

Det som ställer till det mest är i min mening fläkten vars vingar både piskar upp en massa vatten och skit samt ger ett stort motstånd i vatten vilket gör bilen klen.

Vatten i lamporna kan man undvika genom att ha frächa gummin som tätar och lite silikon vid kabel genomföringarna. Där är det värmen om man har lysena tänd som ställer till det, Glasen kan spricka när de går varma ner i kallt vatten.

 

70 cm vadnings djup med frächa fjädrar har jag för mej att de är specade för.

Sen är det lite teknik och en del tur som gäller vid vattenkörning, Kör man ner för fort trycks det ju i regel en våg upp framför bilen. kommer man i kapp den eller den hinner slå tillbaka så har man helt plötsligt mycket djupare vatten än vad det egentligen är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vara en bra ide att ta bort förvärmningen på insugningsluften då den sugs in vid grenröret, dvs lägre än fram i fronten.

 

Efter ett halvtimmes bad i trettonhålet i Olerum så är alla kablar och slangar dubbelt så tjocka som innan, tror fläkten vispade upp ett minst 5 cm tjockt lager av "betonglera" uppe på motorn. Men den gick hela tiden utan problem och generatorn laddar fortfarande mycket bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja där blir det nog lång bad om man kör ner nu, de satte fast skotaren i det hålet när de avverkade där i vintras. så nu vet vi inte hur djupt det är eller om det ens finns botten kvar.

Ja för enbart rent vatten är nog inte det största problemet. Som pigge skriver det är lera och allt annat som finns i blöthål och små "sjöar" tex växter som sjögräs och vass, De kryper in överallt, får fläkt remmarna att krängas av och kol i generatorer och annat att fastna.

Brukar få ta tvätten i två omgångar, första svängen inriktar jag mej på att få bort de grövsta lagrena samt ta bort växtlighet och sedan när man städat upp runt bilen.

ta och tvätta rent och smörja upp den ordentligt igen.

Två halv dagars jobb för lite "bading" Man börjar hålla sej från de värsta hålen emellanåt, så man kan köra en helg till utan att behöva köra heltvätt igen :P

Men låta bli de helt Nja det vete tusan :ph34r:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, jag badar rätt ofta med mina 13-bilar. Det kostar nån generator och vattenpump då och då.... men det är det värt! Har avstört tändsystem, men fördelaren tar in lite lervatten trots helkapslingen. Tror det är genom några små urluftningshål innanför o-ringen i bottenhuset. Vet man om det är det inga problem, den börjar tjuvstoppa på tomgången och verka allmänt klen och ovillig att varva. Då är det dax att torka ur kondens ur locket och låta den stå och lufta utan låck en stund. Kan tillägga att med snorkel och avgassystem uppdraget på bakstammen så kan man köra mycket djupare än 70 cm.

 

För generator och vattenpump blir livet lerigt och surt tack vare fläkten... Skulle gärna haft elektrisk att stänga av när det blir djupt.

 

Myrmonstret_0287sm2.jpg

 

// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan berätta att även med elfläkt blir hela motorn lerinpackad, det är som Hansen skriver, det tar 2 dagar att få bilen skapligt ren :) . Men jag ska nog titta på om jag kan montera någon slags plåt framför generatorn, kanske kan man på det sättet slippa det värsta av "sjögräset" som trasslar in sig. Har även funderingar på att montera en stängbar jalusi framför kylaren, gamla lastbilar hade ju ibland en rullgardin framför kylaren som kunde manövreras med ett snöre i hytten. Min bil har kylproblem även med en helt rengjord kylare, och det blir ju inte bättre när halva radiatorn blir igentäppt av geggamojja. Vad tror ni om det, galet eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provade att dra upp kylar gardinen på valpen, när jag skulle köra i lerigt vatten, då även den sin kylare var lite på gränsen av att kyla ordentligt när den var tvättad, Men det hjälpte föga, det piskades upp lera eller om det bara rann in emellan kylflänsarna ändå och det torkade ju snabbt fast när den var så varm som den var.

El fläkt hjälper nog mot att piska upp allt för mycket, men är kylet redan dåligt, så är tvätta nog det bästa.

Spolade av min lite en gång på dagen om det fanns möjlighet

 

Men en elfläkt står högt på min lista över vill ha just nu. Synd att lämpliga 24V inte växer på hög på skrotarna ;)

 

Jag måste ha en väldigt frisk kylare nu, för den går aldrig upp över 90-95 grader i temp även med lera i, och varierad körning. men jag är fortfarande noga med att spola ur den efter badning, Har jag inte badat kan jag köra några körningar innan jag spolar ur den, men det görs i alla fall även om tempen inte börjar stiga på bilen

 

Klas går det att köra på Tuna eller Böle utan att bada, Ja om man vill försöka hänga med vart andra kör, Nu är ju ni lite väl myr och ler körsugna gämfört med den "vanlige" offroadern" B):ph34r:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...