Gå till innehåll

Oljedropp - åtgärdas eller ej?


Rekommendera Poster

Hej

 

Jag är ny ägare av en 9031 som gått drygt två tusen mil. Min erfarenhet och utrustning för att meka är egentligen alldeles för liten, men viljan är större...

 

Just nu funderar jag på detta med "små läckage" av olja från bilen.

 

Det hänger t ex oftast en droppe på "bottenpluggen" på den centrala fördelningsdosan under bilen, och det blir en "fläck" efter körning.

 

Efter en körning så kom det en lite större mängd ur det röda röret som syns mitt i den bifogade bilden. Detta har bara skett en gång. Vad är det för rör och är det något att bekymra sig för? (Det ser ut som ett rör som det ska kommanågot ur...)

 

Om det inte läcker "mycket" utan bara "droppvis" efter körning, bör jag åtgärda.

Kan jag i så fall vänta till vinteröversynen? Givetvis ska jag säkra att det inte blir låg nivå i vare sig motor eller växel/fördelningslådor.

 

Eller är ett visst "revirpinkeri" alltid att förvänta sig?

 

Jag är medveten om att specifika råt är svårt att ge utan att se bilen, allmänna råd är lika välkomna...

Tacksam för all hjälp.

 

/Mats

post-7004-0-06457000-1340858381_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en jättefin 9031:a du har!

Lite olja runt motorn är ju bra, för då rostar det inte, skämt å sido. är det enstaka droppar är det inget att oroa sig för.

 

Jag ser att du har en sorts däck på bilen och en annan sort på reserven, det är lämpligt att ha samma dim på alla och jag tycker nog att höga och smala (likt originalet) är påde snyggast men framförallt bäst. Men det drar någon droppe extra bränsle förstås.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Röret du refererar till är motorns avluftning och på en del sitter det en "oljefälla" andra bara ett rör, denna oljefälla ser ut som en liten plåtlåda som röret kommer ut från på motorn, och den kan bli täppt av avlagringar mm

Det skall inte komma olja i mängder ur den, någon droppe i bland är ok, annars brukar det ryka en del ur det röret om motorn börjar bli sliten. Håll koll på om det fortsätter komma olja där, då är det något som inte är rätt.

Har du rätt mängd olja i motorn, funderar bara så den inte är överfylld.

 

Angående droppen på fördelningslådan så är det vanligt att lådorna läcker lite där axlarna kommer ut, det vill säga bak bakom handbroms trumman och fram brevid väkelspaksstället på fördelningslådan men det går ju inte att missa då kardanerna går dit från axlarna, har du tur är det bara tätningsbrickan vid avtappningen som är dålig,

Torka av fördelningslådan med en ren trasa och kör en sväng så ser du nog vart oljan kommer i från,

 

Håller du bara koll på oljenivån i lådor och motorn så kan du vänta till vinter servicen,

Det räcker i princip att hålla koll på en av lådorna för det går en liten oljekanal mellan vanliga och fördelningslådan, så minskar det i en, minskar det i båda, Ja nu går ju denna oljekanal inte längst ner i lådorna, så vid en viss gräns blir det alltid lite olja kvar i vardera låda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avseende däcken så köpte förra ägaren de nya då originalen gick sönder vid skogskörning.

Om jag kommer över däck/fälgar som är mer mer lika original skulle jag helst vilja ha det (liksom att då ta bort skärmbreddarna" - nu grönmålade).

 

Tack för tipsen Hasse, skall kolla upp/hålla koll på dessa.

 

Nästa vecka ska jag hämta ut de nya gummistropparna från Volvo Lastvagnar i Kalmar också.

Sen ska bilen upp till norra öland som sommarbil ^_^

 

/Mats

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...